Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako ketään muuta omakanta?

Vierailija
15.07.2025 |

Ymmärrän sen ajatuksen siinä että sitäkautta lääkäreiden on helppoa nähdä mitä potilas on käynyt läpi eri vastaanotto kerroilla, mitä lääkkeitä on määrätty MUTTA siltikin se palvelu ahdistaa. 

Ahdistaa tietoisuus että sinne merkataan aivan kaikki, eikä niitä voi poistaa sieltä vaikka kuinka haluaisi. Siellä ne ovat parin klikkauksen päässä luettavissa jos tapahtuu tietomurto, tai joku muuten vain utelias sote alan ihminen eksyy sinne lukemaan. 

Työttömyyden varalta ahdistaa myös se, että entä jos te-toimisto (etenkin jos tungetaan TYP palveluun...) saa pääsyn sinne ja sieltä sitten onkii vaikka vanhaakin tietoa mitä voi käyttää tuen hakijaa vastaan & keinona painostaa kuntouttavaan työtoimintaan. 

Onko ihme jos osa ihmisistä juttelee mieluummin vaikka tekoälylle kun menee mielenterveyspalvelujen piiriin tai muualle mistä tulee nimenomaan kantaan merkintä? 

saisi olla edes vapaaehtoista sen palvelun käyttö mutta keneltäkään ei kysytty, se vain tuli.

onko täällä muita jotka tuntevat samoin? onko omakanta rajoittanut tekemisiäsi esim siinä että et mene tiettyyn palveluun jos tiedät että siitä tulee omakantaan merkintä? 

Kommentit (283)

Vierailija
261/283 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kuulin taannoin, kun alakouluikäiset lapset keskustelivat keskenään siitä, uskaltaako keskittymisongelmiin hakea ollenkaan virallista apua, jos se sulkee tulevaisuudessa jotain ammatteja pois. Mennyt vähän liian pitkälle tämä kyttääminen ja vahtaaminen.

Oikeassa he ovat. Ei kannata missään tapauksessa hakea virallista apua. Tietoa käytetään varmuudella sinua vastaan. Pahin ehkä se, että jos on ollut mt-ongelmia, ei saa vakuutuksia, jotka ovat edellytyksenä esimerkiksi asuntolainalle. Monessa ammatissakin sama juttu. Fiksu käy ulkomailla jos aidosti tarvitsee apua.

Mitä vakuutusta asuntolaina edellyttää? Kotivakuutuksen saa jakamatta terveystietoja, mutta mitä muuta vakuutusta tarvitaan?

Se on sitten toinen juttu, ettei saa henkivakuutusta, jos on ikinä ollut masentunut tms.

Ei saa henkivakuutusta, joka on aina asuntolainan ja suurempien lainojen ehtona. 

Vierailija
262/283 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niitä piiloon jos haluaa. Se ei tarkoita etteikö tiedot silti näkyisi terveydenhoitopiireillä tai muissa tietokannoissa.

Joskus ahdistaa joo. Ei kaikkea halua muistaa tai sitten selitykset ovat ylimalkaisia. Periaatteessa noin kävi mutta ei kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/283 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hyödyllistä sieltä ei silti löydy niin kuin tietoa allergioistani. Samaa lääkettä olen syönyt joka kevät 45 vuotta ja reseptin uusiminen on silti välillä kummallisten kommervenkkien takana. 

Vierailija
264/283 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ulkomaalaisten lääkärien muistiinpanot ovat yllättäviä. Minulla on merkintä, josta suomalaisella kieliopilla ymmärtää, että olen saanut sydänkohtauksen ja nyt saan lääkettä, jolla estetään uutta kohtausta. On tosi, että kolesteroliarvoni on kohonnut, mutta kohtausta en onneksi ole saanut. 

Jotain muutakin hämminkiä siellä on. Just kaikista allergian aihettajista ei ole mainintaa, vaikka ne on tiedossa.

Vierailija
265/283 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt omakannassa, mitäköhän siellä on? Ehkä en halua nähdä.

Vierailija
266/283 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun menet lääkäriin joidenkin epämääräisten oireiden takia, joille ei löydy heti syytä niin ahdistusdiagnoosia pukkaa. Itse joudut itsesi diagnosoimaan ja keksimään hoidon oireisiisi.

Mun oireet osoittautui vatsaperäisiksi, ja ihan hyvin sain ne hoidettua, mutta pahimmassa tapauksessa käy niin kuin BB Ninolle. 

Itsellä oireet osoittautuivat esivaihdevuosiksi, ja itse piti se tajuta. Kohtaamiset terveydenhuollon kanssa ovat aika hähmäisiä, jos on joku vanha diagnoosi.

Vierailija
267/283 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärät tiedot Omakannassa ahdistaa. Esimerkiksi yksi lääkäri kirjoittanut että potilaalla kolme lasta. Seuraavan käynnin yhteydessä (sama lääkäri) lukee, että potilaalla kaksi lasta. Kolmannen käynnin yhteydessä lapsiluku palautunut jälleen kolmeen.

Ei sen niin väliä, mutta jos on epätarkka tuollaisissa asioissa niin miten epätarkka onkaan sitten muuten.

Vierailija
268/283 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ahdistavan vain niitä, joilla jo valmiiksi viiraa korvien välistä. Itsellä tuolla Kannassa on niin vähän sisältöä, että ei paljon kannata pelihousujaan repiä. Onhan tuo toisaalta helppo reitti laittaa uusintapyyntö lääkkeistä. Tosin on kokemusta siitäkin, että sitä uusintajonoa ei seurata tarpeeksi, ja pyyntö tulee 7 pv:n päästä takaisin tekemättömänä.

Vierailija
269/283 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ahdistavan vain niitä, joilla jo valmiiksi viiraa korvien välistä. Itsellä tuolla Kannassa on niin vähän sisältöä, että ei paljon kannata pelihousujaan repiä. Onhan tuo toisaalta helppo reitti laittaa uusintapyyntö lääkkeistä. Tosin on kokemusta siitäkin, että sitä uusintajonoa ei seurata tarpeeksi, ja pyyntö tulee 7 pv:n päästä takaisin tekemättömänä.

Terveetkin ihmiset kyllä käyvät terapiassa.

Vierailija
270/283 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
271/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki riippuu palvelusta ja siitä, mitä siellä on jaettu. Esimerkiksi tavalliset käynnit eivät aiheuta ahdistusta, kun ne liittyvät pitkästyttäviin syihin, kuten flunssaan.
Mutta tilanne olisi varmasti erilainen, jos olisin käyttänyt mielenterveyspalveluita ja kertonut sinne arkaluonteisia asioita, joita en haluaisi muiden näkevän.

Ymmärtääkseni tästä kanta-kirjausvelvoitteesta tehtiin eduskuntaan kantaanotto psykoterapeuttien toimesta, jossa käsiteltiin sen ongelmallisuutta terapiassa. Hallitus kuitenkin katsoi, ettei tälle ole perusteita, ja nyt se on asetettu tulemaan voimaan 1.1.2026.

Tässäkin ketjussa monet ovat huolissaan siitä että uskaltaako hakea apua vai ei. Olen huolissani heistä.

Vierailija
272/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tällä viikolla terveyskeskuksen päivystyksessä ensin portinvartijan pakeilla ja sitten siihen tuli myös lääkäri kutsuttuna. Hoitaja toimi kirjurina. Kun katsoin myöhemmin omakannasta, minun sanomisiani ei ole kirjattu ja kaikki muukin on ympäripyöreästi sanottu. Ilmeisesti hoitaja ei uskalla toimia esimiestään vastaan. Lopputuloksena potilas häviää. Pakko mennä seuraavaksi yksityiselle lääkärille, jotta saisin oikean diagnoosin ja hoito-ohjeet. 

Vierailija
273/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoihini oli kirjattu, että lääkitystäni ei saa mennä missään nimessä muuttamaan ilman erikoislääkärin pätevyyttä.

Menin sitten tavalliselle terveyskeskuslääkärille, joka vaihtoi lääkitykseni ja jouduin sen johdosta sairaalaan.

Osaako joku sanoa mikä näiden kirjausten pointti on, jos edes noin olennaista tietoa ei saada kulkemaan?

Vierailija
274/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se erikoinen ajatus, että ihminen jolla viiraa korvien välistä, ansaitsisi asiallisia kirjauksia ja yksityisyyttä.

Vierailija
275/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei anhdista,lähinnä huvittaa jotkut jutut mitä siellä on.

No ei huvita, kun estetään jopa hoito kokonaan! kantaan tehtyjen merkintöjen vuoksi.

Minullekin lääkäri rupesi selostamaan elinajanodotteesta, keskeytin hänet. Uudella käyntikerralla minun piti kysyä siitä asiasta, mutta unohdin, kun oli pari tärkeää asiaa käsiteltävänä.

Joten kyllä AHDISTAA ja tehän ette itse edes tiedä, mitä sinne on kirjattu!

Vierailija
276/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se erikoinen ajatus, että ihminen jolla viiraa korvien välistä, ansaitsisi asiallisia kirjauksia ja yksityisyyttä.

Kyllähän sitä nyt jollain tavalla täytyy rangaista.

Vierailija
277/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja merkinnät ovat myös osittain asiattomia. Tai no, ei se ahdista, sillä en käytä sote-palveluita enää, kun näin mitä se touhu on. Sairaita naisi etsimässä uhreja valhepuppudiagnooseilleen ja pakkopalveluilleen. 

Tälle palstalle pitäisi kyllä saada joku huoli-ilmoitusnappi. 

Vierailija
278/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain se ahdistaa, että siellä roikkuu myös vanhentunutta tietoa. Mä olen saanut metabolisen oireyhtymän ja muutaman muun vaivan ruotuun elämäntapamuutoksilla, mutta edelleen jokainen lääkäri ottaa ne puheeksi. Ja mä käyn suht paljon lääkärissä, kun krooninen sairauteni vaatii lääkityksen ja muun hoidon fiksaamista aika ajoin.

Vierailija
279/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja merkinnät ovat myös osittain asiattomia. Tai no, ei se ahdista, sillä en käytä sote-palveluita enää, kun näin mitä se touhu on. Sairaita naisi etsimässä uhreja valhepuppudiagnooseilleen ja pakkopalveluilleen. 

Tälle palstalle pitäisi kyllä saada joku huoli-ilmoitusnappi. 

Jos et ole itse joutunut kokemaan tuollaista kuviota, niin se ei tarkoita, etteikö sellaista tapahtuisi. -eri

Vierailija
280/283 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei anhdista,lähinnä huvittaa jotkut jutut mitä siellä on.

Sama. Siellä on rehellisesti sanottuna myös henvonpaskaa kirjoitettuna. Sinne on merkattuna masennus, jota minulla ei ollut. Se oli ainoa vaihtoehto millä sai bore outtiin sairaslomaa. Sitten hoitaja on kirjoittanut uupumuksesta, vaikka en ollut sanallakaan maininnut sellaisesta. Keskustelumme koski aivan muuta, joten en tiedä miksi on satuillut tuollaista tai mitä on liikkunut päässä kirjoitushetkellä.  Yksi lääkäri on merkannut labratulokseksi 14, vaikka tulos oli 24. Näköjään ollut liikaa töitä hänellä. Toinen lääkäri oli kirjoittanut pahoinvoinnista, mutta oli jättänyt syyn kirjaamatta, eli epäsopiva antibiootti. Tätä pahoinvointiasiaa jouduin tuon takia selittelemään myöhemmin. Nämä kirjaukset siis ovat viiden vuoden ajalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi