Ahdistaako ketään muuta omakanta?
Ymmärrän sen ajatuksen siinä että sitäkautta lääkäreiden on helppoa nähdä mitä potilas on käynyt läpi eri vastaanotto kerroilla, mitä lääkkeitä on määrätty MUTTA siltikin se palvelu ahdistaa.
Ahdistaa tietoisuus että sinne merkataan aivan kaikki, eikä niitä voi poistaa sieltä vaikka kuinka haluaisi. Siellä ne ovat parin klikkauksen päässä luettavissa jos tapahtuu tietomurto, tai joku muuten vain utelias sote alan ihminen eksyy sinne lukemaan.
Työttömyyden varalta ahdistaa myös se, että entä jos te-toimisto (etenkin jos tungetaan TYP palveluun...) saa pääsyn sinne ja sieltä sitten onkii vaikka vanhaakin tietoa mitä voi käyttää tuen hakijaa vastaan & keinona painostaa kuntouttavaan työtoimintaan.
Onko ihme jos osa ihmisistä juttelee mieluummin vaikka tekoälylle kun menee mielenterveyspalvelujen piiriin tai muualle mistä tulee nimenomaan kantaan merkintä?
saisi olla edes vapaaehtoista sen palvelun käyttö mutta keneltäkään ei kysytty, se vain tuli.
onko täällä muita jotka tuntevat samoin? onko omakanta rajoittanut tekemisiäsi esim siinä että et mene tiettyyn palveluun jos tiedät että siitä tulee omakantaan merkintä?
Kommentit (265)
Saa niitä piiloon jos haluaa. Se ei tarkoita etteikö tiedot silti näkyisi terveydenhoitopiireillä tai muissa tietokannoissa.
Joskus ahdistaa joo. Ei kaikkea halua muistaa tai sitten selitykset ovat ylimalkaisia. Periaatteessa noin kävi mutta ei kuitenkaan.
Mitään hyödyllistä sieltä ei silti löydy niin kuin tietoa allergioistani. Samaa lääkettä olen syönyt joka kevät 45 vuotta ja reseptin uusiminen on silti välillä kummallisten kommervenkkien takana.
Nuo ulkomaalaisten lääkärien muistiinpanot ovat yllättäviä. Minulla on merkintä, josta suomalaisella kieliopilla ymmärtää, että olen saanut sydänkohtauksen ja nyt saan lääkettä, jolla estetään uutta kohtausta. On tosi, että kolesteroliarvoni on kohonnut, mutta kohtausta en onneksi ole saanut.
Jotain muutakin hämminkiä siellä on. Just kaikista allergian aihettajista ei ole mainintaa, vaikka ne on tiedossa.
En ole koskaan käynyt omakannassa, mitäköhän siellä on? Ehkä en halua nähdä.
Ei saa henkivakuutusta, joka on aina asuntolainan ja suurempien lainojen ehtona.