Ahdistaako ketään muuta omakanta?
Ymmärrän sen ajatuksen siinä että sitäkautta lääkäreiden on helppoa nähdä mitä potilas on käynyt läpi eri vastaanotto kerroilla, mitä lääkkeitä on määrätty MUTTA siltikin se palvelu ahdistaa.
Ahdistaa tietoisuus että sinne merkataan aivan kaikki, eikä niitä voi poistaa sieltä vaikka kuinka haluaisi. Siellä ne ovat parin klikkauksen päässä luettavissa jos tapahtuu tietomurto, tai joku muuten vain utelias sote alan ihminen eksyy sinne lukemaan.
Työttömyyden varalta ahdistaa myös se, että entä jos te-toimisto (etenkin jos tungetaan TYP palveluun...) saa pääsyn sinne ja sieltä sitten onkii vaikka vanhaakin tietoa mitä voi käyttää tuen hakijaa vastaan & keinona painostaa kuntouttavaan työtoimintaan.
Onko ihme jos osa ihmisistä juttelee mieluummin vaikka tekoälylle kun menee mielenterveyspalvelujen piiriin tai muualle mistä tulee nimenomaan kantaan merkintä?
saisi olla edes vapaaehtoista sen palvelun käyttö mutta keneltäkään ei kysytty, se vain tuli.
onko täällä muita jotka tuntevat samoin? onko omakanta rajoittanut tekemisiäsi esim siinä että et mene tiettyyn palveluun jos tiedät että siitä tulee omakantaan merkintä?
Kommentit (256)
Ei ahdista kun en omaa mt ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Ei ahdista kun en omaa mt ongelmia
Tämä olisi ideaalista. Mutta jos on vaikka 15 vuotta sitten valittanut masennusta, on ikuisesti mt-ongelmainen.
Mihin tarkoitukseen tämä Kanta on luotu?
Ahdistaa se, että kuka tahansa terveysalalla oleva, jolla on oikeudet, voi käydä siellä lukemassa tietoja ilman, että minulle tulee siitä tietoa. Pyytämällä varmaan saisi lokitiedot, mutta olisi ollut hyvä luoda ohjelma, jossa potilas voi itse nähdä, kuka tietoja on katsonut.
Omakanta ei alun perin ole tarkoitettu siihen, että ihmiset kävisivät sitä lukemassa kuin jotain päiväkirjaa. Se on luotu terveydenhuollon ammattihenkilöiden väliseen viestintään.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa se, että kuka tahansa terveysalalla oleva, jolla on oikeudet, voi käydä siellä lukemassa tietoja ilman, että minulle tulee siitä tietoa. Pyytämällä varmaan saisi lokitiedot, mutta olisi ollut hyvä luoda ohjelma, jossa potilas voi itse nähdä, kuka tietoja on katsonut.
Potilaalle voisi halutessaan tulla viesti, kun joku katsoo tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarkoitukseen tämä Kanta on luotu?
Se on sitä varten, että jokainen näkee itse mitä ammattihenkilöt ovat heistä kirjoittaneet omiin tietokantoihinsa. Kukaanhan ei kirjaa suoraan kantaan, vaan niihin omiin terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tietojärjestelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Omakanta ei alun perin ole tarkoitettu siihen, että ihmiset kävisivät sitä lukemassa kuin jotain päiväkirjaa. Se on luotu terveydenhuollon ammattihenkilöiden väliseen viestintään.
Potilaille laitetaan usein ohjeet kantaan vaikkei puhuttaisi suullisesti mitään. Tuskinpa pahvikansioihin säilöttiin niin paljon liirumlaarumia, olisi tila loppunut.
Hätätilanteen kannalta hyvä, mutta muutoin huono.
Just se kun jos oireilet moninaisesti ja lisääntyvästi vuosi vuodelta & syytä etsitty, mutta ei helpolla löydetä, niin avunsaanti vaikeutuu koko ajan. Leimaannut ties miksi turhan valittajaksi.
Sitten tosiaan vielä nuo väärät kirjaukset. Pitäisi jaksaa taistella, että saisi ne pois. Kaikista hulluin on, kun mulle on merkitty jonkun ihan toisen ihmisen kirjaus. Kysyin miten saan sen pois. Kuulemma ottamalla yhteyden hoitavaan tahoon. No kun en ole ollut silloin missään hoidossa, vaan töissä! Sehän se ongelma onkin...
Ja sitten taas yksi keissi on sellainen, kun kävin yksityisellä omaan piikkiin ultrauttamassa vatsan. Lääkäri totesi ääneen havaitsemansa vian, mutta oli sitten kuitenkin tuloksiin kirjoittanut kaiken olevan normaalisti!
Kannassa täytyisi olla joku vapaamuotoinen oma kommentti -osio, minne voisi helposti lisätä oman näkemyksen ja kirjata itse, jos jotain on väärin.
Ahdistaa ja herättää minussa jonkinlaista voimatonta raivoa. Etten saa hallita omia, minua koskevia tietoja, vaan joku muu omistaa ne ja vieläpä myy niitä virheineen päivineen. Mitään sellaista hoitosuhdetta julkisella ei synny, että voisi pyytää helposti korjauksia. On vaan jotain hemmetin tiimejä, joissa vaihtuu koko ajan henkilöt.
Vierailija kirjoitti:
Kannassa täytyisi olla joku vapaamuotoinen oma kommentti -osio, minne voisi helposti lisätä oman näkemyksen ja kirjata itse, jos jotain on väärin.
Tämä olisi hyvä. Olen Maisassa joskus ärsyyntyneenä lähettänyt korjauksia viesteinä, mutta epäilen, että siinä vaan leimautuu hulluksi.
Kyllä ehdottomasti tunnen samoin, semminkin kun usein vaikka lääkärillä tai puhelimessa terveysasemalle jotain selostaessa kirjauksessa lukee jotain aivan muuta kuin miten oiretta kuvailin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain julkiselta puolelta lähetteen erikoissairaanhoitoon silmälääkärille. Maksusitoumuksen mukana tuli lista niistä palveluntuottajista, joille voisin varata ajan. Ainoa mahdollinen aika oli Specsaversin silmäaseman silmälääkärillä.
Kuten yleensä aina vastaanoton alussa lekuri tiedusteli mahdollisia lääkityksiä ja sopimattomia sellaisia. Hän sitten siinä ihan pokkana totesi "ei pidä paikkaansa, oireet olisivat ihan erilaiset ja diipadaapa, jos tuo lääke ei sopisi sinulle". Hän myös kyseenalaisti mun diagnoosit, jotka liittyvät aivan muihin asioihin kuin silmiin, joita siis olin tullut hoidattamaan. Diagnoosit, jotka mulla on ollut jo 30 vuotta, eikä liittynyt tähän käyntikertaan mitenkään. Ja koko ajan hän kirjoitti näppis sauhuten näitä "päätelmiään" ja "päättömyyksiään"...
Olisi ihan kiva tietää, mitä hän sinne järjestelmään kirjaili. Täytyy jossain vaihee
Koska kirjoittaja ei ole ottanut Kantaa käyttöön, ei muillakaan palveluntarjoajialla ole oikeutta käydä katsomassa sieltä muiden tekemiä kirjauksia. Näin kirjaukset ovat sekä Specsaversin järjestelmässä, josta ne näkyy ko. yrityksen työntekijöille. Ja ne ovat Kannassa ja Omakannassa, mutta sieltä niitä ei voi kukaan käydä katsomassa muista hoitopaikoista, koska Kanta-palveluita ei ole otettu käyttöön.
Terveystiedot on kauppatavaraa. Odotettavissa on, että orpo ja purra keksivät jossain vaiheessa alkaa myymään tätä tietokantaa maailmalle. Siinä sataisi hyvät jyvät valtion kirstuun. Pääkaupunkiseudulla toimiva erikoissairaanhoito on tehnyt tätä jo vuosia. Kaikkien asiakkaiden kaikki tiedot (pl. henkilötiedot) ovat myynnissä. Eli kun pakosti joudut käymään sairaalassa, kilahtaa sairaalan ja johdon tilille rahaa...
Itse kyllä ennemmin sanoisin, ettei kenelläkään ole oikeus myydä terveystietojasi, mutta jos niitä myydään, niin sitten myyjänä pitäisi olla pääasiallinen tuottaja ja maksaja eli valtio - ja rahat siihen laariin.
Vierailija kirjoitti:
Terveystiedot on kauppatavaraa. Odotettavissa on, että orpo ja purra keksivät jossain vaiheessa alkaa myymään tätä tietokantaa maailmalle. Siinä sataisi hyvät jyvät valtion kirstuun. Pääkaupunkiseudulla toimiva erikoissairaanhoito on tehnyt tätä jo vuosia. Kaikkien asiakkaiden kaikki tiedot (pl. henkilötiedot) ovat myynnissä. Eli kun pakosti joudut käymään sairaalassa, kilahtaa sairaalan ja johdon tilille rahaa...
Itse kyllä ennemmin sanoisin, ettei kenelläkään ole oikeus myydä terveystietojasi, mutta jos niitä myydään, niin sitten myyjänä pitäisi olla pääasiallinen tuottaja ja maksaja eli valtio - ja rahat siihen laariin.
Niitähän jo, ei vain myydä, vaan luovutetaan ilmaiseksi. Ja on yhdistelty terveystietoihin tiedot kaikista muista tietokannoista, jos esim. halutaan tutkia rokotekielteisyyttä toimeentulotukea nostavien joukossa tms. Kts. Findata.
Hei kaikki, haluan nopeasti suositella ketä tahansa, joka haluaa lainaa. Hankin tänään uuden kotini, koska olen siitä lähtien elänyt kadulla, koska minua huijasivat aiemmin väärennetyt lainanantajat, koska etsin heiltä apua. Tänä aamuna sain vihdoin lainapäätöksen ja pankkini ilmoitti minulle 90000euron lainasummasta. Haluan kertoa kaikille, että CREDIT24 on laillinen yritys, josta voit saada lainaa epäröimättä. Se on minulle ja perheelleni valtava menestys, että saimme tämän lainan tänään. Lähetä sähköpostia osoitteeseen Ryanadamcredit24@gmail.com saadaksesi lisätietoja nopean lainan saamisesta tänään, koska kaikki on heidän ansiottaan.
Helena
Vierailija kirjoitti:
Hätätilanteen kannalta hyvä, mutta muutoin huono.
Just se kun jos oireilet moninaisesti ja lisääntyvästi vuosi vuodelta & syytä etsitty, mutta ei helpolla löydetä, niin avunsaanti vaikeutuu koko ajan. Leimaannut ties miksi turhan valittajaksi.
Sitten tosiaan vielä nuo väärät kirjaukset. Pitäisi jaksaa taistella, että saisi ne pois. Kaikista hulluin on, kun mulle on merkitty jonkun ihan toisen ihmisen kirjaus. Kysyin miten saan sen pois. Kuulemma ottamalla yhteyden hoitavaan tahoon. No kun en ole ollut silloin missään hoidossa, vaan töissä! Sehän se ongelma onkin...
Ja sitten taas yksi keissi on sellainen, kun kävin yksityisellä omaan piikkiin ultrauttamassa vatsan. Lääkäri totesi ääneen havaitsemansa vian, mutta oli sitten kuitenkin tuloksiin kirjoittanut kaiken olevan normaalisti!
Minulle kävi samoin, mitä viimeisessä kirjoituksessasi kerrot eli kävin mahan tähystyksessä. Lääkäri sanoi, että minulla on ruokatorvessa kureutuma (näyttikin sen näytöltä) ja siihen sondiin (vai mikä se on?) oli jäänyt verta. Kannassa oli teksti: Refluksitauti, mutta ei mitään erikoista tähystyksessä.
Sain sitten Losecia, joka auttoi hetkeksi, kun söin kuukauden kuurin, mutta 2 viikon päästä taas samat helkkarinmoiset kivut.
Hyvä, että tästä puhutaan. Olisipa jotain, mitä voisi tehdä estojen laittamisen ja Findatan vastustamisen lisäksi.
Mietin parhaillaan lähtisinkö ulkomaille silmälääkäriin, koska olen niin täynnä tätä järjestelmää. Lääkärit aina nenä ruudussa.