Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."
Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria.
Menisit mieluummin ilman lahjaa kuin jonkun turhan rojun kanssa? Kukaan ei enää nykypäivänä halua muiden raahaamaa roinaa, ne menee vain myyntiin tai roskiin ja siitä on vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vihkitilaisuus on eri asia kuin hääjuhla. Ei voi puhua häistä jos on vain vihkiminen eikä muuta sen jälkeen.
Meidät aikoinaan vihittiin Maistraatissa ja kutsutuille lähiomaisille mainittiin Hotelli jossa tasokas lounas. Lapsuudenkodissani äitini halusi tarjota perinteiset kakkukahvit. Sinne sitten siirryimme iltaa viettämään. Lahjat olivat sivuseikka, siihen aikaan muodissa olivat pussilakanat :D.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria.
Voiko joku aikuinen olla näin lapsellinen? Että annan mieluisen lahjan vain jos sitä EI pyydetä 🤭 Jos joku tässä käyttäytyy röyhkeästi -ja ennen kaikkea keskenkasvuisesti- niin sinä.
Lahjan antaminen on ilo. Ja lahjaa miettiessä mietitään lahjan saajaa, hänen tarpeitaan ja sitä mikä häntä/heitä ilahduttaa. Ilomielin olen rahalahjallani osallistumassa esim. hääparin häämatkan mahdollistamiseen!! Aivan ihana ajatus. Tai mihin ikinä he rahaa tarvitsevatkaan.
Sinulla on lahjan idea kadoksissa. Kasvunpaikka.
Kirkossa voi mennä naimisiin vaikka olisi vain pakolliset todistajat. Miksi monella on se käsitys että pienen vihkimisen voi järjestää csin maistraatissa? Tietty kaikki ei halua kirkkovihkimistä, mutta jotkut tuntee luulevan ettei se okd mahdollista jos ei oke vieraita. Kaveri, johon tutustuin, kun oli jo naimisissa, että heillä oli hääpuvut, kukat yms ja vihkiminen kirkossa arkipäivänä, todistajat seurakunnan kansliasta.
Onpas täällä itsekästä porukkaa. Pitäisi hääpäivänäänkin ajatella jonkun kärttyisän mamman toiveita eikä saisi tehdä niin kuin itse tykkää. Ja sitten se kärttyisä mamma itkee vauvapalstalla, kun kukaan ei pian halua sitä edes sinne vihkitilaisuuteen tunnelmaa pilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihkitilaisuus on eri asia kuin hääjuhla. Ei voi puhua häistä jos on vain vihkiminen eikä muuta sen jälkeen.
Meidät aikoinaan vihittiin Maistraatissa ja kutsutuille lähiomaisille mainittiin Hotelli jossa tasokas lounas. Lapsuudenkodissani äitini halusi tarjota perinteiset kakkukahvit. Sinne sitten siirryimme iltaa viettämään. Lahjat olivat sivuseikka, siihen aikaan muodissa olivat pussilakanat :D.
Juuri näin! Ja jos tiukkaa tekee rahan suhteen niin tuon hotellilounaankin voisi hyvin jättää välistä, pääasia että koko hääseurueelle on järjestetty hääjuhlat vihkimisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas rakastan kun juhlittava sanoo suoraan mitä haluaa!
On se sitten rahaa tai Marimekkoa.
Mun mielestä on röyhkeää viedä tavaralahja, jota ei ole pyydetty.
Kyseessä ei välttämättä ole edes henkilöiden ensimmäinen liitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Ja jos tiukkaa tekee rahan suhteen niin tuon hotellilounaankin voisi hyvin jättää välistä, pääasia että koko hääseurueelle on järjestetty hääjuhlat vihkimisen jälkeen.
Ei ole mitään hääseuruetta, jos on pelkkä vihkiminen. Jokainen voi mennä vaikka ABC:lle kahville, jos on pakottava tarve saada kahvia vihkimisen jälkeen. Eiköhän sieltä joku kakunpalakin löydy niin ei 150kg mammalle pääse nälkä yllättämään.
Minusta tuollaiset häät ovat juuri parhaat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollaiset häät ovat juuri parhaat.
Juu, ennemmin puolituntia kirkossa ja kukin omille tahoilleen kuin puoli päivää jollain hikisellä seuraintalolla mukahauskoja hääleikkejä vääntäen ja puffettipyötään jonotellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina törmää ajatukseen, että kutsu=pakko mennä paikalle, vaikka vtuttaa ja on pitkä matka jne. jne.
Siksi koska kutsusta ei kieltäydytä muun kuin oman tai lähiomaisen kuoleman johdosta.
Vähän sama kuin äänestäminen vaaleissa.
Pitääkö ulkomaan loma keskeyttää vai jättää kokonaan menemättä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään hääseuruetta, jos on pelkkä vihkiminen. Jokainen voi mennä vaikka ABC:lle kahville, jos on pakottava tarve saada ka
Hääpari ja häävieraat ovat yhteensä hääseurue. Kutsu vieraita vihkimiseesi, niin olet muodostanut hääseurueen.
Hääpari ja häävieraat ovat yhteensä hääseurue. Kutsu vieraita vihkimiseesi, niin olet muodostanut hääseurueen.
Eivät ole, jos ei ole häitä, vaan on pelkkä vihkiminen. Vihkiminen ja häät ovat kaksi eri asiaa. Ne voi järjestää vaikka eri päivinä, kuten monilla onkin tapana. Esim. käydään perjantaina vihillä maistraatissa vihillä ja pidetään pirskeet lauantaina.
Kyse ei ole minun päättelykyvystä vaan siitä että meitä on joka lähtöön !
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
Minä en enää kutsu ketään kylään. Liian kallista kestitä. En mene itsekään toisten koteihin. Sovitaan tapaamiset kahvilaan tai konserttiin. Jokainen maksaa omansa.
En veisi mitään lahjaa, jos kutsu käsittäisi vain vihkimistilaisuuden kirkossa tai maistraatissa.
Vierailija kirjoitti:
En veisi mitään lahjaa, jos kutsu käsittäisi vain vihkimistilaisuuden kirkossa tai maistraatissa.
Eipä kukaan sinun kuppaisia lahjojasi kaipaakaan. Aikuisilla on tavaraa ihan tarpeeksi ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi nyt järkyttää sinua, mutta kerron silti: Vihkimistä ei järjestetä lahjojen takia, vaan avioliiton solmimisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
Minä en enää kutsu ketään kylään. Liian kallista kestitä. En mene itsekään toisten koteihin. Sovitaan tapaamiset kahvilaan tai konserttiin. Jokainen maksaa omansa.
Jos ihminen kokee teen tai kahvin tarjoamisen kotonaan ystävälleen liian kalliiksi, kaikki ei ole päässä kunnossa. Pihiys on sairaus.
Tarkoituksella näpäytin, kun noin nohevasti paasasit periaatteitasi. Oikeasti kutsusta voi kieltäytyä ihan mistä tahansa syystä eikä syytä edes tarvitse kertoa. Sitä kutsutaan itsemääräämisoikeudeksi, että jokainen saa valita, mihin juhliin menee ja mihin ei.