Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Miksi täällä aina törmää ajatukseen, että kutsu=pakko mennä paikalle, vaikka vtuttaa ja on pitkä matka jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
Ehkä ne, joille avioliitto sinällään sekä vihkimiseen liittyvä jumalanpalvelushetki ovat tärkeitä.
Sä oot enemmän ruuan ja juoman perässä oleva ahmatti. Syö omaan piikkiis kotona tai mene vaikka lähimpään räkälään hukuttamaan murheesi.
Niin miten ne vieraat liittyvät jumalanpalvelukseen ja vihkimiseen?
Niinpä,eivät mitenkään.
Sitäpaitsi uskoville hääjuhlat ovat nimenomaan Raamatun esimerkin mukaisesti iloinen ja tärkeä tapahtuma, lisäksi tärkeänä vertauksena Jumalan ja uskovien tulevaisuudesta taivaassa.
Että uskoviset eivät ainakaan uskonnollisista syistä todellakaan jätä pitämättä hääjuhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
Ehkä ne, joille avioliitto sinällään sekä vihkimiseen liittyvä jumalanpalvelushetki ovat tärkeitä.
Sä oot enemmän ruuan ja juoman perässä oleva ahmatti. Syö omaan piikkiis kotona tai mene vaikka lähimpään räkälään hukuttamaan murheesi.
Niin miten ne vieraat liittyvät jumalanpalvelukseen ja vihkimiseen?
Niinpä,eivät mitenkään.
Sitäpaitsi uskoville hääjuhlat ovat nimenomaan Raamatun esimerkin mukaisesti iloinen ja tärkeä tapahtuma, lisäksi tärkeänä vertauksena Jumalan ja uskovien tulevaisuudesta taivaassa.
Että uskoviset eivät ainakaan uskonnollisista syistä todellakaan j
Miksi uliset turhasta etkä vain jää kotiin? Katsos, lapsi, kun on olemassa sellaisiakin ihmisiä, joille läheisen vihkitilaisuus on tärkeä hetki ilman juhliakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet joskus järjestänyt itse häät, ymmärrät että se ei ole halpaa lystiä. Toki kaiken voi tehdä itse ja säästää, mutta nykyään ei osata ja omat ruokahäät järjestäneenä morsiamena sanon että rankkaa oli. Olin enemmän keittiössä ja tarjoilemassa (hääpuvussa) kuin seurustelemassa vieraiden kanssa. Ei kukaan morsian halua sellaisia häitä, missä ei ole itse juhlan keskipiste, siksi toinen vaihtoehto on olla järjestämättä mitään juhlia vihkimisen jälkeen.
Niin eli mansikkakakun ja kahvin tarjoaminen vieraille vaikka omassa/vanhempien/kumminnaiman puutarhassa tai muuten kotona on niin ylivoimaista, että mieluummin kannattaa jättää tarjoamatta?
Tai tarjota vieraille kahvi ja pikkuleipä lähimmässä kahvilassa.
Mitään välimuotoa ei ole kuin pelkkä vihkiminen tai morsian itse kokkaamassa ja tarjoilemassa, älä oikeasti jaksa.
Vihaan mansikkakakkua, joten miksi helvetissä sellaista omiin häihini haluaisin?
t. eri
Oikeastiko jollekin joku kuppainen mansikkakakku ja kuppi kahvia on niin tärkeä asia, että tulee itkupotkuraivarit, jos ei niitä saa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet joskus järjestänyt itse häät, ymmärrät että se ei ole halpaa lystiä. Toki kaiken voi tehdä itse ja säästää, mutta nykyään ei osata ja omat ruokahäät järjestäneenä morsiamena sanon että rankkaa oli. Olin enemmän keittiössä ja tarjoilemassa (hääpuvussa) kuin seurustelemassa vieraiden kanssa. Ei kukaan morsian halua sellaisia häitä, missä ei ole itse juhlan keskipiste, siksi toinen vaihtoehto on olla järjestämättä mitään juhlia vihkimisen jälkeen.
Niin eli mansikkakakun ja kahvin tarjoaminen vieraille vaikka omassa/vanhempien/kumminnaiman puutarhassa tai muuten kotona on niin ylivoimaista, että mieluummin kannattaa jättää tarjoamatta?
Tai tarjota vieraille kahvi ja pikkuleipä lähimmässä kahvilassa.
Mitään välimuotoa ei ole kuin pelkkä vihkiminen tai morsian itse kokkaamassa ja
Voi hellanlettas kun nicojannican päiväuniaika on jo melkein mennyt ja nyt vähän kiukuttaa.
Onko se, että juhlapari toivoo (ei pyydä) lahjaksi rahaa tavaran sijasta, röyhkeää sinusta?
Minusta se on ryöhkeää, jos toiveena on rahaa. En halua tukea tällaista kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Raha ratkaisee.
Röyhkeyttä ja ahneutta se on jos ei etukäteen saa tietää ettei edes kahvitella. Miksi edes osallistua saati sitten lahjaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko jollekin joku kuppainen mansikkakakku ja kuppi kahvia on niin tärkeä asia, että tulee itkupotkuraivarit, jos ei niitä saa? :D
Kyseessä on kutsuvieraiden kunnioitus. Arvostus heidän ajan ja panostuksen uhrauksesta. Jos sen symbolina toimii kahvi ja kakku, niin kyllä, ne ovat äärimmäisen tärkeitä em skenaariossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se, että juhlapari toivoo (ei pyydä) lahjaksi rahaa tavaran sijasta, röyhkeää sinusta?
Minusta se on ryöhkeää, jos toiveena on rahaa. En halua tukea tällaista kulttuuria.
Mutta kun toiveena ei ole raha, vaan se ettet raahaa parille mitään roinaa, mitä he eivät tarvitse. Tule vaikka ilman lahjaa, jos et osaa kunnioittaa toivetta olla tuomatta tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Kutsussa olisi sivistynyttä kertoa kupletin juoni !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on kutsuvieraiden kunnioitus. Arvostus heidän ajan ja panostuksen uhrauksesta. Jos sen symbolina toimii kahvi ja kakku, niin kyllä, ne ovat äärimmäisen tärkeitä em skenaariossa.
Kyseessä on hääparin tilaisuus. Sinä jäät kotiin, jos heidän valitsemansa tyyli ei miellytä. Niin helppoa se on. Kukaan ei ole sinulle mitään kahvitarjoiluja velkaa. Et sinä niin tärkeä ihminen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.
Jos on tarkoitus mennä vihkimisen jälkeen takaisin töihin, niin miksi kutsua vieraita ollenkaan paikalle. Jonkun toisen työpaikka ei ole siinä maistraatin kulmalla ja joutuu ottamaan koko päivän vapaaksi pyörähtääkseen sen muutaman minuutin ei niin kovin juhlallisessa vihkitoimituksessa.
Suomen laki vaatii, että paikalla tulee olla kaksi täysi-ikäistä todistajaa. Jos sinulle on ongelma tulla paikalle, kerro että jäät mieluummin töihin kuin tulet. Ei se vihkiparin vastuulla ole huolehtia siitä, otatko sinä vapaata vai et. Itse kävin ihan mielelläni vapaapäivänäni todistamassa hyvän ystäväni vihkimistä.
Niin, kaksi todistajaa. Näiden kanssa asia sovitaan erikseen eikä vain lähetetä kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloituksessa kyse siis sellaisesta, että kutsutaan vihkimiseen, mutta ei juhliin? Vai siitä, että on pelkkä vihkiminen? Ensimmäinen on pöyristyttävää, toinen on ok.
Molempia käytäntöjä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Kutsussa olisi sivistynyttä kertoa kupletin juoni !
No eikö sen voi järjellä päätellä, jos kutsussa puhutaan vain vihkitilaisuudesta eikä ole mainittu mitään juhlapaikasta, jonne siirrytään vihkimisen jälkeen?
Vihkitilaisuus on eri asia kuin hääjuhla. Ei voi puhua häistä jos on vain vihkiminen eikä muuta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.
Jos on tarkoitus mennä vihkimisen jälkeen takaisin töihin, niin miksi kutsua vieraita ollenkaan paikalle. Jonkun toisen työpaikka ei ole siinä maistraatin kulmalla ja joutuu ottamaan koko päivän vapaaksi pyörähtääkseen sen muutaman minuutin ei niin kovin juhlallisessa vihkitoimituksessa.
Suomen laki vaatii, että paikalla tulee olla kaksi täysi-ikäistä todistajaa. Jos sinulle on ongelma tulla paikalle, kerro että jäät mieluummin töihin kuin tulet. Ei se vihkiparin vastuulla ole huolehtia siitä, otatko sinä vapaata vai et. Itse kävin ihan mielelläni vapaapäivänäni todistamassa hyvän ystäväni vihkimistä.
No sitähän sinä et päätä, miten kukin haluaa tiedon välittää. Sinun tapasi ei ole ainut tapa.
Niin, kaksi todistajaa. Näiden kanssa asia sovitaan erikseen eikä vain lähetetä kutsua.
Saa lähettää kutsun, jos haluaa. Jokainen pari toimii kuten itse tahtoo. Toisille muodollinen kutsu on tärkeä, toiset sitten harrastavat näitä "moi tuutko meiän vihmiseen" tyyppisiä wt eikuin siis wa-viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuollaiset häät olisi ihanat. Juhlat ovat usein puuduttavan pitkäveteisiä, valitettavasti.
Lahjoja taas ei kukaan pakota tuomaan. Vieraat päättävät itse, tuovatko lahjan vai ei. Juhlia ei pidä järjestää lahjojen toivossa, vaan muista syistä. Minua ei haittaa, jos ei tuo lahjoja (poikkeuksena pikkulasten syntymäpäiväjuhlat, mutta tällöin lahjaksi riittää esim. sukat tai pieni karkkipussi).
Lahja on aina ollut perinne. Nykyään hääpari luo nettiin listan toiveistaan ja kukin vieras voi sieltä valita mieleisensä myös mieleisen hintaluokan. Jos ei ole varaa pieneen lahjaan, on sitten paras kieltäytyä kutsusta.
Mä sanoisin, että ne, jotka on aiemminkin pitänyt poistaa paikalta kantamalla, ambulanssilla tai poliisin avulla, on kutsuttu vain vihkimiseen. Häihin kutsuttu vain ne, jotka osaa käyttäytyä.