Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
En ole ikinä ollut häissä joissa morsian emännöi. Mutta jokainen pitää häät niin kuin haluaa, jospa juhlat on kavereiden kanssa
Vierailija kirjoitti:
"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."
Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria.
Mä taas rakastan kun juhlittava sanoo suoraan mitä haluaa!
On se sitten rahaa tai Marimekkoa.
Mun mielestä on röyhkeää viedä tavaralahja, jota ei ole pyydetty.
Anna sitten enemmin vaikka aineeton lahja.
Ei yhtään kippoa tai kuppia lisää, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko jollekin joku kuppainen mansikkakakku ja kuppi kahvia on niin tärkeä asia, että tulee itkupotkuraivarit, jos ei niitä saa? :D
Kyseessä on kutsuvieraiden kunnioitus. Arvostus heidän ajan ja panostuksen uhrauksesta. Jos sen symbolina toimii kahvi ja kakku, niin kyllä, ne ovat äärimmäisen tärkeitä em skenaariossa.
Kyseessä on hääparin tilaisuus. Sinä jäät kotiin, jos heidän valitsemansa tyyli ei miellytä. Niin helppoa se on. Kukaan ei ole sinulle mitään kahvitarjoiluja velkaa. Et sinä niin tärkeä ihminen ole.
Kunnioitus kulkee molempiin suuntiin. Jos vieraasi eivät ole tärkeitä sinulle, et sinäkään ole tärkeä vieraillesi.
Ilman kunnioitusta täytyy ihmetellä miksi alunperinkään kutsuisit ketään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaksi todistajaa. Näiden kanssa asia sovitaan erikseen eikä vain lähetetä kutsua.
Saa lähettää kutsun, jos haluaa. Jokainen pari toimii kuten itse tahtoo. Toisille muodollinen kutsu on tärkeä, toiset sitten harrastavat näitä "moi tuutko meiän vihmiseen" tyyppisiä wt eikuin siis wa-viestejä.
Aika huithapeli on sellainen, joka ei erikseen sovi todistajien kanssa. Saattaa jäädä ilman todistajia, kun kukaan wa viestin saanut ei tule sen kolmen minuutin takia paikalle.
Itse olen ollut ystävänä todistamassa maistraatissa. Kauniisti pukeutunut pari, ei häämekkoa. Kävimme vihkimisen jälkeen syömässä. Riittävän kaunis tilaisuus. Ja kyllä sen todistajan kanssa on etukäteen asia sovittu. Vieraita sinne voi kutsua, menee tai on menemättä.
Ikinä en mene enää 'vanhan kaavan mukaan naimisiin. Maistraatti riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko jollekin joku kuppainen mansikkakakku ja kuppi kahvia on niin tärkeä asia, että tulee itkupotkuraivarit, jos ei niitä saa? :D
Kyseessä on kutsuvieraiden kunnioitus. Arvostus heidän ajan ja panostuksen uhrauksesta. Jos sen symbolina toimii kahvi ja kakku, niin kyllä, ne ovat äärimmäisen tärkeitä em skenaariossa.
Kyseessä on hääparin tilaisuus. Sinä jäät kotiin, jos heidän valitsemansa tyyli ei miellytä. Niin helppoa se on. Kukaan ei ole sinulle mitään kahvitarjoiluja velkaa. Et sinä niin tärkeä ihminen ole.
Kunnioitus kulkee molempiin suuntiin. Jos vieraasi eivät ole tärkeitä sinulle, et sinäkään ole tärkeä vieraillesi.
Ilman kunnioitusta täytyy ihmete
Normaaleissa perheissä kunnioitus on jotain ihan muuta kuin mansikkakakun vaatimista ja itkemistä, jos sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kaksi todistajaa. Näiden kanssa asia sovitaan erikseen eikä vain lähetetä kutsua.
Saa lähettää kutsun, jos haluaa. Jokainen pari toimii kuten itse tahtoo. Toisille muodollinen kutsu on tärkeä, toiset sitten harrastavat näitä "moi tuutko meiän vihmiseen" tyyppisiä wt eikuin siis wa-viestejä.
Aika huithapeli on sellainen, joka ei erikseen sovi todistajien kanssa. Saattaa jäädä ilman todistajia, kun kukaan wa viestin saanut ei tule sen kolmen minuutin takia paikalle.
Jos ei ole todistajia omasta takaa niin maistraatista ne saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
En ole ikinä ollut häissä joissa morsian emännöi. Mutta jokainen pitää häät niin kuin haluaa, jospa juhlat on kavereiden kanssa
Hahah jep jep! Kenes luulet maksavan koko lystin? Tarkkaileppa seuraavan kerran kuka houtaa loppulaskun, niin saat selville kuka on emännöinyt/isännöinyt juhlia.
Toki juhlan isännät voivat olla myös morsiamen vanhemmat, niinkuin ennen vanhaan on ollut tapana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina törmää ajatukseen, että kutsu=pakko mennä paikalle, vaikka vtuttaa ja on pitkä matka jne. jne.
Siksi koska kutsusta ei kieltäydytä muun kuin oman tai lähiomaisen kuoleman johdosta.
Vähän sama kuin äänestäminen vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä siihen mitään kummempia sopimisia tarvita. Lähetetään kutsu, jossa on vastauspyyntö tiettyyn päivään mennessä. Normaaliälyinen osaa reagoida siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä aina törmää ajatukseen, että kutsu=pakko mennä paikalle, vaikka vtuttaa ja on pitkä matka jne. jne.
Siksi koska kutsusta ei kieltäydytä muun kuin oman tai lähiomaisen kuoleman johdosta.
Ei ihme, jos elämä on vaikeaa, kun on tuollaisia periaatteita. K'sipääksikin voisi kutsua ihmistä, joka menee paikalle esim. norossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpäs saatakaan, koska maistraatissa on aina vähintään kaksi, jotka voivat virkansa puolesta tulla todistajiksi, jos muita ei ilmaannut paikalle. Minulla tosin on normaaliälyisiä ystäviä, jotka saapuvat paikalle, jos ovat vastannneet kutsuun "kyllä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Kutsussa olisi sivistynyttä kertoa kupletin juoni !
No eikö sen voi järjellä päätellä, jos kutsussa puhutaan vain vihkitilaisuudesta eikä ole mainittu mitään juhlapaikasta, jonne siirrytään vihkimisen jälkeen?
Miksi se pitää jättää kunkin päättelytaidon varaan ?
Ja sitten jos ei edes kutsuttaisi ketään niin sitten apn kaltainen tollo vänisis siitäkin ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nykyajan porukka ymmärrä tapakulttuurista tai kohteliaista käytöstavoista yhtään mitään. Tämä ketjun sen jälleen kerran osoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Kutsussa olisi sivistynyttä kertoa kupletin juoni !
No eikö sen voi järjellä päätellä, jos kutsussa puhutaan vain vihkitilaisuudesta eikä ole mainittu mitään juhlapaikasta, jonne siirrytään vihkimisen jälkeen?
Miksi se pitää jättää kunkin päättelytaidon varaan ?
Koska oletus on, että tuollainen 1+1 tason päättely onnistuu jopa sinulta. Kyllä siinä kutsussa erikseen mainitaan hääjuhla, jos sellainen on. Sinun pitää vain tajuta, että vihkitilaisuus on eri asia kuin hääjuhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, jos elämä on vaikeaa, kun on tuollaisia periaatteita. K'sipääksikin voisi kutsua ihmistä, joka menee paikalle esim. norossa.
Pitihän se arvata tämäkin kommentti.
Sairaus on tietenkin kaikille normaalijärkisille syy jättää juhlat väliin. Toki silti olet ajoissa ilmoittanut osallistuvasi ja ilmoitat heti (OIKEASTI) sairastuttuasi esteestä.
Nuorilla ei ole rahaa ja jos appivanhemmat ovat perseaukisia, niin sehän on siinä sitten.
Me taas saimme kutsun pelkkään hääjuhlaan. Olisi kiva ollut nähdä se vihkiminen myös. Mutta siihen oli käytännön syyt. Isot suvut molemmilla ja oma elämä kavereineen muualla Suomessa niin pitivät suvulle erikseen juhlan lomakaudella kotinsa lähellä.
Niinhän se kerrotaankin.
"Tervetuloa vihkitilaisuuteemme Porvoon maistraattiin pe 21.9. klo 13" = pelkkä vihkiminen
"Tervetuloa vihkitilaisuuteemme Porvoon maistraattiin pe 21.9. klo 13 ja sen jälkeen Munsalan kunnantalolle hääjuhlaa" = vihkiminen ja juhlat