Miten pärjäätte vanhan äitin kans kaupassa?
Olen lähdössä markettiin vanhan äitini kanssa. Kauppareissut äitin kanssa ovat aika raskaita ja välillä tuntuu hermot menevän. Äitillä ei ole dementiaa, mutta hän on muuten aika rasittava kaupassa. Katoaa aina hyllyn välistä ja ostaa kaikkea kummallista. Esim.liikaa pullaa. Vähän kuin ois lapsen kanssa kaupassa. Ja jos mainitsee että ostat liikaa pullaa tai leipää. Homehtuvat niin saattaa vängätä vastaan. Kassalla äiti alkaa laskemaan pikku kolikoita, koska ei halua luopua seteleistä. Ja vaikka ollaan nostettu automaatilta rahaa niin äiti haluaakin maksaa kortilla. Sanon että älä nyt maksa kortilla kun nostettiin rahaa. Kaikkea tällaista pientä, mutta mulla kiristyy hermo. Jonain päivänä nämä kauppareissut loppuu ja äitille pitää viedä kotiin ruoka.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö taksikuskit enää nosta ostoksia kärrystä autoon ja kanna ovelle? Huonoksi on mennyt. Se perässä vedettävä kauppakassikärrykin on aika hyvä."
Vaikka nostaisikin jotenkin ne pitää saada sine kärryyn ensin vai pitäisikö taksin myös kassalla pakata ostokset.
Sen kärryn voi laitaa ostoshihnan päähän, kassin kärryyn ja laittaa ostokset kärryssä olevaan kassiin.
Kaupan ostoskärryllä voi kassinsa kyyditä siihen taksin pysäköintiruuduille. Nehän on siinä ovien luona.
Vierailija kirjoitti:
'Vela liikkuu oudoissa piireissä. Ei normaaleja ihmisiä vainota, eikä heidän tarvitse välttää kaupungilla liikkumista ja pelätä rikoksia.'
Nå äläpä muuta sano.
Täysin tuntemattomia ventovieraita olleet.
Paikkakunnan vaihto, kyllä kyllä.
Ei enempää palstalla. Poistun ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on velat ihmeissään kun itse on vanha eikä kukaan välitä ja katso perään
Kuvitteletko tosiaan, että kaikki aikuiset lapset auttavat vanhempiaan? Lapset voivat asua kaukana, olla kiireisiä oman perheensä ja töidensä kanssa tai eivät pidä yhteyttä vanhempiinsa.
Minkä ikäinen? Minulla melkein 80 ja on skarppi, mutta tutkii noin 6 samaa tuotetta ennen kuin valitsee (tai ei ota ollenkaan). Hidasta.
Oliko liian näyttävä tyyli/tyyriin näköiset
muotireleet päällä,
se lienee motiivi ryöstöyrityksen taustalla.
Muutin pukeutumistyylini & vein tänne
sopimattomat/provokatiiviset muotivaatteet
Hkiin. Street casual pipa/lippis, tennarit ja
pidempää pomppaa kehiin.. Mutta ei tämä
auttanut, tultiin silti kotiini.
Aika hurjaa. Ja kurjaa. 😳😧
Vierailija kirjoitti:
Vanhat ostaa silloin kun pääsee kauppaan mikäli oma kulkeminen asioille on hankalaa.
Sama on käteisen kanssa.
Sama kun nuoret kävisi kerran viikossa ostoksilla. Mainoksia tulee ja ei välttämättä pääse oman liikkumisen vuoksi aina kauppaan tarjousten perässä ostamaan.
Me olemme jo vuosia käyneet ruokaostoksilla kerran viikossa, toimii hyvin. Nelihenkinen perhe+ koira.
Vierailija kirjoitti:
Vela liikkuu oudoissa piireissä. Ei normaaleja ihmisiä vainota, eikä heidän tarvitse välttää kaupungilla liikkumista ja pelätä rikoksia.
Älä syytä äläkä syyllistä rikoksen uhria. eri
Vierailija kirjoitti:
Oliko liian näyttävä tyyli/tyyriin näköiset
muotireleet päällä,
se lienee motiivi ryöstöyrityksen taustalla.
Muutin pukeutumistyylini & vein tänne
sopimattomat/provokatiiviset muotivaatteet
Hkiin. Street casual pipa/lippis, tennarit ja
pidempää pomppaa kehiin.. Mutta ei tämä
auttanut, tultiin silti kotiini.
Aika hurjaa. Ja kurjaa. 😳😧
Missä?
Minkä ihmeen takia ette tilaa ostoksia kotiin tai edes noutopisteelle, jos on noin vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äidillä on omat rahat, saa ostaa mitä haluaa, vaikka 8 kakkua ja 14 kpl samaa aikakauslehteä.
Joo o. No meidän äidillä ei riittäisi eläke kotihoitopalveluihin yms jos ei tuota ostamista rajoittaisi. Siksi ei voi ostaa mielinmäärin kakkuja ja aikakausilehtiä.
Meillä äiti teki aikanaan sen verran töitä, ettei nyt eläkkeellä tarvitse miettiä jokaista euroa. Koska hän ei ole holhouksessa, niin ostakoot, mitä tahtoo. Kotipalvelu maksaa 60 e/h, se maksetaan tililtä, jonne eläkkeestä siirretään joka kuukausi ns. pakollisten menojen verran ja loput voi tuhlata.
Ostosten kotiinkuljetuksesta vielä.
//
Tiedän julkisuuden hlöitä, en nimiä mainitse, jotka eivät ole vuosiin itse astuneet kauppaan. Erinäisistä syistä. Kaikki ruoka toimitetaan kuljetusyrityksen, postin tai robotin tsta heidän kotiovelleen. Jotkut julkimot asioivat pelkästään yöaukiolojen kaupoissa esimerkiksi klo 01-03. Meitä on moneen lähtöön shoppaajaa.
Tällaisen valinnan tehneen asiakkaan ikä voi alkaa nrolla 2. Ei välttämättä nrolla 6 tai 8.
Tämä on täysin eri asia kuin hoivapalvelun organisoitu ruoka/ateriajakelu, joka kustantaa vähintään 60 e/vrk ja veloitetaan kerran kuussa könttäsummana.
Näissä, mitä itsekin käytän, kotiinkuljetus maksetaan aina etukäteen ruokatilauksen yhteydessä (*ellei ota Wolttiaan laskulle, sekin on mahdollista. Mä en itse wolttaa).
Olen 68-vuotias, eläkkeellä ja luovuin autosta jo pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen tilannut päivittäistavarat kotiin Woltilla keskimäärin 2 kertaa viikossa. Maksan kiinteän summan 7,99€ ja voin sillä tilata vapaasti kuljetuksia. Ostokset jätetään oveni taakse.
Toki käyn joskus harvoin jossain isossa marketissa, jos tytär tai ystävät kysyvät, haluanko lähteä shoppailemaan. Silloin se on ajanvietettä yhdessä, eikä kukaan tuskaile kiukkuisena, missä hyllyvälikössä olen tai kuinka kallista ostan ja kuinka monta.
Ap vaikuttaa tosi kontrolloivalta, ehkä siihen on syynsä. Ex-mieheni ja lasteni isä on rahantuhlaaja ja sitten hän soittelee meille vuoronperään loppukuusta ja yrittää vippailla rahaa. Ostelee ihan mitä sattuu, eikä tarkkaile tiliään. Eläke on paljon parempi kuin minulla. Holtiton rahankäyttö olikin yksi syy eroomme.
Minä toivon, että minun tekemisiini puututaan, kun olen vanha ja aivoni ovat ikääntyneet. Minusta on pelottavaa olla tietoinen kaikista niistä neurologisista muutoksista, joita aivoissani alkaa tapahtumaan siinäkin tapauksessa, vaikka välttäisin muistisairaudet. Päätöksenteko, lyhytkestoinen muisti, reaktionopeus, kaikki informaationkäsittely hidastuu, hahmottaminen vaikeutuu. Lopputuloksena on jumittavaa toimintaa, siirtymätilanteiden vaikeutta, kognitiivisia vääristymiä ja ahdistusoireita.
Minä toivon, että itsemääräämisoikeuttani ei käytetä mua vastaan. Mua suojeltiin silloinkin, kun olin lapsi ja aivoni eivät mahdollistaneet aikuisen suorituskykyä. Samaa toivoisin itselleni vanhanakin.
Tuntuu olevan mieluisa ajanviete tuo kaupassa käynti 85-vuotiaalle äidilleni. Saattaa käydä kaupassa useamman kerran päivässä mielitekojensa mukaan. Maksaa kortilla, kun ei hallitse käteisen käyttöä, eikä käytä enää plussakorttia tai S-etukorttia, kun meni muistisairaalle liian vaikeaksi.
Mulla on yhteiskäyttötunnukset äidin tileihin, kun hoidan kaikki hänen pankkiasiansa. Joskus kysyin, miten ihmeessä ruokakaupasta on saman päivän aikana veloitettu yli kymmenen maksua. Puolusteli sillä, että käy aina välillä maksamassa ja palaa sitten takaisin hakemaan vielä jotakin. No, kauppiaalle ikävämpää tietysti, kun joka maksutapahtumasta menee rahoituslaitokselle ja kirjanpitäjälle maksu.
En enempää viitsi puuttua, kun mamman kuukausi ostokset apteekkiin ja satunnaisin vaateostoksin pyörii kohtuudessa eli noin 300-600 eurossa ja paino pysynyt samoissa lukemissa. Saapahan liikuntaa kaupoissa pyöriessään ja näkee ihmisiä.
Vaikka välillä tuntuu, että mamma syö vain valmis kirjolohikiusasta, keittojuureksista ja hunajamarinoiduista broitsunfileistä tekemäänsä soppaa, savukirjolohta ja makkaraa. Ostaa ja syö kuitenkin hedelmiä ja vihanneksiakin ainakin jonkin verran ja tietysti leipää, pullaa, suklaata ja jätski. Juo maitoa ja viiliä ja juustoa syö, jugurtista ei tykkää.
Iäkkäämmillekkin ihmisille on kuitenkin tärkeää päästä välillä poistumaan neljän seinän sisältä, vaikkapa sinne kauppaan. Ei kai siellä joka päivä tarvitse kuitenkaan käydä? Voihan äiti tehdä kotona kauppalistan valmiiksi, jonka kanssa käytte kaupassa niin reissu sujuu sutjakammin ja saa äitikin jotain ohjelmaa.
Miten pärjäätte vanhan äiDin kans kaupassa?
Vierailija
15.07.2025 | 12:09
Olen lähdössä markettiin vanhan äitini kanssa. Kauppareissut äiDin kanssa ovat aika raskaita ja välillä tuntuu hermot menevän. ÄiDillä ei ole dementiaa, mutta hän on muuten aika rasittava kaupassa. Katoaa aina hyllyn välistä ja ostaa kaikkea kummallista. Esim.liikaa pullaa. Vähän kuin ois lapsen kanssa kaupassa. Ja jos mainitsee että ostat liikaa pullaa tai leipää. Homehtuvat niin saattaa vängätä vastaan. Kassalla äiti alkaa laskemaan pikku kolikoita, koska ei halua luopua seteleistä. Ja vaikka ollaan nostettu automaatilta rahaa niin äiti haluaakin maksaa kortilla. Sanon että älä nyt maksa kortilla kun nostettiin rahaa. Kaikkea tällaista pientä, mutta mulla kiristyy hermo. Jonain päivänä nämä kauppareissut loppuu ja äiDille pitää viedä kotiin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Kohta itket haudalla krokotiilin kyyneleitä
Näin se on. ;(
Suuri osa 80-vuotiaista osaa netin. Kun olin työelämässä, olen nyt 80, minua vanhemmatkin työntekijät saattoivat olla netti-experttejä ja nk atk-tukihenkilöitä.
Ei se netti mitenkään yhtäkkiä putkahtanut nykyisille viiskymppisille. 98-vuotias sukulainen, nyt kyllä muisti huono, myi ja opasti tietokoneiden käyttöä, vanhana ukkona käytti internettiä.