Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjäätte vanhan äitin kans kaupassa?

Vierailija
15.07.2025 |

Olen lähdössä markettiin vanhan äitini kanssa. Kauppareissut äitin kanssa ovat aika raskaita ja välillä tuntuu hermot menevän. Äitillä ei ole dementiaa, mutta hän on muuten aika rasittava kaupassa. Katoaa aina hyllyn välistä ja ostaa kaikkea kummallista. Esim.liikaa pullaa. Vähän kuin ois lapsen kanssa kaupassa. Ja jos mainitsee että ostat liikaa pullaa tai leipää. Homehtuvat niin saattaa vängätä vastaan. Kassalla äiti alkaa laskemaan pikku kolikoita, koska ei halua luopua seteleistä. Ja vaikka ollaan nostettu automaatilta rahaa niin äiti haluaakin maksaa kortilla. Sanon että älä nyt maksa kortilla kun nostettiin rahaa. Kaikkea tällaista pientä, mutta mulla kiristyy hermo. Jonain päivänä nämä kauppareissut loppuu ja äitille pitää viedä kotiin ruoka. 

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 88-vuotias äitini ei halua lähteä yhdessä kauppaan. Eikä hän halua että hänen puolestaan käydään ruokaostoksilla tai tilataan kotiin. Hän haluaa käydä yksin, koska on kivempi valittaa kun kassit painoivat niin paljon että taas piti ottaa paluumatkalla taksi kotiin.

Joskus kun on sovittu että haetaan hänelle autolla isompi lasti kerralla, hän kertoo iloisesti että onkin juuri käynyt itse.

Vierailija
22/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yli kasikymppinen äitini kaahaa itse omalla autollaan kauppaan; yhtään en tiedä mitä ostaa mutta näyttää terveeltä ja hyvin syöneeltä, myös vierasvaraa on aina. 

Ei heti tulisi mieleen häntä mitenkään yrittää kontrolloida. 

Eihän olekaan mitään ongelmaa jos ei vanhemman käytös yhtäkkiä muutu. Mun äiti on pienessä ajassa mennyt huonomuistiseksi ja alkoi kaatuilemaan. Ehkä on kontrolloimista olla huolestunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini pärjäsi hyvin yksin kaupassa, kunnes ei enää pärjännyt. Isä vei äidin kauppaan ja odotti autossa. Kaupassaoloaika alkoi venyä aina pidemmäksi ja pidemmäksi. Päätin lähteä katsomaan mitä kaupassa tapahtuu. Äiti kiersi rollaattorilla kauppaa ympäri yhä uudelleen ja uudelleen, osa ostoksista tuli mukaan, osa ei. Kassalla yritti maksaa kela -kortilla. Totesin että nyt loppui äidin yksin kaupassakäynti. Pyysin molemmilta vanhemmilta listan ja kävin kaupassa heidän puolestaan. Molemmat olivat helpottuneita. Äidilläni todettiin testeissä keskivaikea muistisairaus. Sitten alkoi käydä kotihoito ja ruokapalvelu astui kuvaan.

Vierailija
24/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma 88-vuotias äitini ei halua lähteä yhdessä kauppaan. Eikä hän halua että hänen puolestaan käydään ruokaostoksilla tai tilataan kotiin. Hän haluaa käydä yksin, koska on kivempi valittaa kun kassit painoivat niin paljon että taas piti ottaa paluumatkalla taksi kotiin.

Joskus kun on sovittu että haetaan hänelle autolla isompi lasti kerralla, hän kertoo iloisesti että onkin juuri käynyt itse.

Eikö ole hienoa noin omatoiminen?  Sukulainen 93-vuotiaaksi teki itse kaiken ( taksilla myös, n. 10 euroa sivu) kunnes kuoli kotiinsa, ehtien apua hälyyttää 

Taksi nyt ei varmaan niin iso kustannus, mielen virkeyden rinnalla.

Vierailija
25/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha äiti ja vanha isä voi opetella tilaamaan ostoksensa verkkokaupasta ja noutaa ne kaupan noutopisteestä. Jos ei pysty itse noutamaan ostoksia kaupasta, niin ostoksille voi tilata kotiinkuljetuksen.

Vanha äiti tai isä voi palkata henkilökohtaisen avustajan, jonka kanssa käy kaupassa kerran tai kaksi kertaa viikossa. Henkilökohtaiselle avustajalle maksetaan palkka. Vanhus voi ostaa kotiapua ja palveluja kotiinsa eläkkeellä.

Muistisairaasta, holtittomasti tuhlaavasta ja dementoituneesta vanhuksesta tulee tehdä huoli-ilmoitus. Vanhuksella on todennäköisesti kotona jääkaappi ja kaapit täynnä homehtunutta ruokaa. Postit on avaamatta ja laskut maksamatta. Vanhuksen asunto voi olla pahimmillaan kuin suoraan Himohamstraajat-ohjelmasta. Ensihoitajat, pelastajat ja poliisit näkevät usein työssään kotona pärjäämättömiä, muistisairaita ja monisairaita vanhuksia.

Kaupoissa ja tavarataloissa myyjät, kassamyyjät, järjestyksenvalvojat

Entä se perintö? Jos pystyisi sanomaan, kuka vielä välitti.

Vierailija
26/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on velat ihmeissään kun itse on vanha eikä kukaan välitä ja katso perään

Vierailija
27/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole hienoa noin omatoiminen?  Sukulainen 93-vuotiaaksi teki itse kaiken ( taksilla myös, n. 10 euroa sivu) kunnes kuoli kotiinsa, ehtien apua hälyyttää 

Olen eri, mutta joo. On hienoa olla omatoiminen, ja taksikin toki ok, mutta tuota valitusta ostosten painavuudesta ei jaksaisi kuunnella. Ja kun ei voi käyttää sellaista perässä vedettävää ostoslaukkua, se on mielestään jotenkin nolo.

Ja myös meillä käynyt lukuisat kerrat noin, että kun olen mennyt paikalle, ehkä liukumia töistä käyttäen, niin onkin käynyt jo "kun ei halunnut vaivata".  

Ymmärrän, että haluaa käydä itse kaupassa, onhan se kiva ohjelmanumero ja saa valita itse leipänsä ja omenansa, mutta kun tosiaan noi painavammat voisi hakea keskitetysti kerran tai pari kuussa. Piimät, kahvit, wc-paperit yms.

Vierailija
28/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se aika raskasta välillä ja hidasta 83-vuotiaan kanssa, mutta kerran vkossa sen jaksaa.

Vierailija
29/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta joo. On hienoa olla omatoiminen, ja taksikin toki ok, mutta tuota valitusta ostosten painavuudesta e

Eikö taksikuskit enää nosta ostoksia kärrystä autoon ja kanna ovelle? Huonoksi on mennyt. Se perässä vedettävä kauppakassikärrykin on aika hyvä.

Vierailija
30/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha äiti ja vanha isä voi opetella tilaamaan ostoksensa verkkokaupasta ja noutaa ne kaupan noutopisteestä. Jos ei pysty itse noutamaan ostoksia kaupasta, niin ostoksille voi tilata kotiinkuljetuksen.

Vanha äiti tai isä voi palkata henkilökohtaisen avustajan, jonka kanssa käy kaupassa kerran tai kaksi kertaa viikossa. Henkilökohtaiselle avustajalle maksetaan palkka. Vanhus voi ostaa kotiapua ja palveluja kotiinsa eläkkeellä.

Muistisairaasta, holtittomasti tuhlaavasta ja dementoituneesta vanhuksesta tulee tehdä huoli-ilmoitus. Vanhuksella on todennäköisesti kotona jääkaappi ja kaapit täynnä homehtunutta ruokaa. Postit on avaamatta ja laskut maksamatta. Vanhuksen asunto voi olla pahimmillaan kuin suoraan Himohamstraajat-ohjelmasta. Ensihoitajat, pelastajat ja poliisit näkevät usein työssään kotona pärjäämättömiä, muistisairaita ja monisairaita vanhuksia.

Kaupoissa ja tavarataloissa myyjät, kassamyyjät, järjestyksenvalvojat

Suurin osa yli 80-vuotiaista suomalaisista ei osaa käyttää nettiä eikä enää opi. He eivät ole halunneet edes opetella.

Vierailija
31/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se aika raskasta välillä ja hidasta 83-vuotiaan kanssa, mutta kerran vkossa sen jaksaa.

Olet onnellisessa asemassa. Jotkut haluaa kauppaan 2 kertaa päivässä, eikä edes ole mitään sukua. 

Vierailija
32/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Teidän mammat ja mummat saattaa jättää muutaman lantin perintöä, tottahan naperot kieli pitkällä odottaa toiveikkaina.

Joten koettakaa jaksaa teeskennellä kauppareissuilla hamaan kalmaan, lol.

t. vela'

'Jos jää rahaa niin se menee hautajaisiin eikä riitä. Ei ole omaisuutta.'

Vela ei itse vastannut.

Minun perintö/vela-heittoni 

olivat silkkaa satiiria,

eihän täällä mitään 

tosissaan.. 😉

[Enkä puhu täällä 

omista talousasioistani].

Mä olen kymmeniä vuosia nuorempi 'sporttimuija' kuin Ap:n kasikymppinen äiti, mutta omasta valinnastani vältän liikkumista paikkakunnalla osakseni saamani vainoamisen/rikosten takia - olisi varmaan syytä painottaa tätä raskasta faktaa; ettei ruokakassien kotiintoimituksista sentään irvaltaisi missään kontekstissa. Kiitos.

Suosittua palvelua käyttävät nykyään myös 20-40 ikäryhmän esim. autottomat asiakkaat, ei suinkaan vain seniorit ja vanhukset. Korjatkaa vanhentunut käsitys.

-vela

Vierailija
33/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurin osa yli 80-vuotiaista suomalaisista ei osaa käyttää nettiä eikä enää opi. He eivät ole halunneet edes opetella."

En silti lähtisi kauppaan jos asioiminen siellä on jo hankalaa. Ellei osaa niin voin hoitaa tilauksen.

Vierailija
34/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä se perintö? Jos pystyisi sanomaan, kuka vielä välitti."

Hyvä jos hautauskuluihin riittää.

Vierailija
35/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö taksikuskit enää nosta ostoksia kärrystä autoon ja kanna ovelle? Huonoksi on mennyt. Se perässä vedettävä kauppakassikärrykin on aika hyvä."

Vaikka nostaisikin jotenkin ne pitää saada sine kärryyn ensin vai pitäisikö taksin myös kassalla pakata ostokset.

Vierailija
36/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat ostaa silloin kun pääsee kauppaan mikäli oma kulkeminen asioille on hankalaa.

Sama on käteisen kanssa. 

Sama kun nuoret kävisi kerran viikossa ostoksilla. Mainoksia tulee ja ei välttämättä pääse oman liikkumisen vuoksi aina kauppaan tarjousten perässä ostamaan.

Vierailija
37/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaikki 'perintöasiani' ajatellut

valmiiksi jo nuorena aikuisena.

Samoin oman mummous/vanhuusaikani,

jollen enää astuisi yhteiseloon puolison

kanssa ja olisin soolovanhus.

Tässä kerkiää komia plikka

vielä hyvin avioitua tosirakkauden kanssa..

Lol.

Vierailija
38/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eikö taksikuskit enää nosta ostoksia kärrystä autoon ja kanna ovelle? Huonoksi on mennyt. Se perässä vedettävä kauppakassikärrykin on aika hyvä."

Vaikka nostaisikin jotenkin ne pitää saada sine kärryyn ensin vai pitäisikö taksin myös kassalla pakata ostokset.

Sen kärryn voi laitaa ostoshihnan päähän, kassin kärryyn ja laittaa ostokset kärryssä olevaan kassiin.

Vierailija
39/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela liikkuu oudoissa piireissä. Ei normaaleja ihmisiä vainota, eikä heidän tarvitse välttää kaupungilla liikkumista ja pelätä rikoksia.

Vierailija
40/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kärryn voi laitaa ostoshihnan päähän, kassin kärryyn ja laittaa ostokset kärryssä olevaan kassiin.

Voi ne ruuat tilata suoraan kotiinkin. Ei tarvi edes nostella ostoksia hihnalle ja kassalta laukkuun. Taksi rahatkin voi käyttää vaikka muuhun virkistäytymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme