Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjäätte vanhan äitin kans kaupassa?

Vierailija
15.07.2025 |

Olen lähdössä markettiin vanhan äitini kanssa. Kauppareissut äitin kanssa ovat aika raskaita ja välillä tuntuu hermot menevän. Äitillä ei ole dementiaa, mutta hän on muuten aika rasittava kaupassa. Katoaa aina hyllyn välistä ja ostaa kaikkea kummallista. Esim.liikaa pullaa. Vähän kuin ois lapsen kanssa kaupassa. Ja jos mainitsee että ostat liikaa pullaa tai leipää. Homehtuvat niin saattaa vängätä vastaan. Kassalla äiti alkaa laskemaan pikku kolikoita, koska ei halua luopua seteleistä. Ja vaikka ollaan nostettu automaatilta rahaa niin äiti haluaakin maksaa kortilla. Sanon että älä nyt maksa kortilla kun nostettiin rahaa. Kaikkea tällaista pientä, mutta mulla kiristyy hermo. Jonain päivänä nämä kauppareissut loppuu ja äitille pitää viedä kotiin ruoka. 

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on ihan sama tuon liikaostamisen kanssa. Suuttuu sitten kun sanoo että yksi ihminen ei varmaan tarvitse 800g jauhelihaa kastikkeeseensa. Ostaisi kalliita kakkuja ja aikakausilehtiä yms. On tosin muistisairautta. Jos hän kävisi yksin kaupassa ruokaostoksilla menisi ruokaostoksiin n.150-200€/kerta. 

Vierailija
2/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äidillä on omat rahat, saa ostaa mitä haluaa, vaikka 8 kakkua ja 14 kpl samaa aikakauslehteä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 80.  Ostan "liikaa".  Koska käyn kaupassa noin kerran viikossa.  Mulla on esim jauhelihaa aina pakastimessa, 400 gr  paketti, pullaa, leipää, voita pakastimessa 100 gramman paloissa.

Onneksi pääsen vielä itse ja yksin kauppaan.  Ei kukaan kiellä vaikka pokkaria ostamasta.  Pidän myös käteistä kotona vaikka kortilla maksankin. 

Vierailija
4/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta itket haudalla krokotiilin kyyneleitä

Vierailija
5/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei ostele liikaa mutta outo tapa yhtäkkiä kadota. Pakko ihmetellä välillä miten yli 80v pääseekin niin nopsasti katoamaan rollaattorin kanssa😄

Vierailija
6/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti ei ostele liikaa mutta outo tapa yhtäkkiä kadota. Pakko ihmetellä välillä miten yli 80v pääseekin niin nopsasti katoamaan rollaattorin kanssa😄

Sama vika

Vierailija
7/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsissus miten ilkeitä lapsia !

Onneksi mun lapsi ei ole tommonen!

Vierailija
8/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vanhalle äidilleni kaupassa yleensä yksin. Jos hän on mukana, niin se on monin kerroin raskaampaa. Hän haahuilee käytävillä eikä todellakaan osaa enää valita tuotteita kovin hyvin. Onneksi hän osaa tehdä listan vielä, niin saadaan joku tolkku tähän kaikkeen. Aika raskasta on, kun ihmisen kyvyt vanhana hiipuvat.

Vierailija
9/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän mammat ja mummat saattaa jättää muutaman lantin perintöä, tottahan naperot kieli pitkällä odottaa toiveikkaina.

Joten koettakaa jaksaa teeskennellä kauppareissuilla hamaan kalmaan, lol.  

t. vela

Vierailija
10/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin, ei äitin

Vierailija
11/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanssa, ei kans

Vierailija
12/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin kauppareissut sujuu. Jos se olisi jotenkin hankalaa en ottaisi äitiä mukaan.

Vierailija
13/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta itket haudalla krokotiilin kyyneleitä

Tuskin jos jo nyt on noin hankalaa.

Vierailija
14/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä käy kaupassa. Mulla ei ole autoa millä kulkea.

Vierailija
15/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äidillä on omat rahat, saa ostaa mitä haluaa, vaikka 8 kakkua ja 14 kpl samaa aikakauslehteä. 

Joo o. No meidän äidillä ei riittäisi eläke kotihoitopalveluihin yms jos ei tuota ostamista rajoittaisi. Siksi ei voi ostaa mielinmäärin kakkuja ja aikakausilehtiä. 

Vierailija
16/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytimme äitiäni usein kaupassa. Joskus ihmettelin kun hän osti tiskistä kallista salaattia, mutta ajattelin, ovatpa on rahansa.

Sitten hän meni aina eri kassajonoon kuin me, järjesti asian niin.

No, kerran ehdittyäni maksaa omat ostokseni menin auttamaan häntä pakkaamisessa. Yllätys olikin aikamoinen. Ostoskassin alta löytyi monta ostosta, joita hän ollut maksanut. Huomasin kun olin siirtynyt pakkaamaan ja hän jäi maksamaan. Mietin ja mietin, ei meinannut mahtua ajatatusmaailmaani. Sitten vähän keskusteltiin @@@##

Niinhän siinä sitten kävi, että jäi kiinni myymälävarkaudesta, minä olin silloinkin kuskina. Olin mukana vartijoiden häntä puhutellessa ja myös silloin kun poliisit saapuivat.

Hävettää vielä nytkin. Muka niin arvonsa tunteva ihminen! 

Ei se ikä sulje pois sitä, että olisi rehellinen ihminen.

Vierailija
17/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsissus miten ilkeitä lapsia !

Onneksi mun lapsi ei ole tommonen!

Kuka nyt on ollut ilkeä? Mä kirjoitin kuinka äitini on todella nopea häviämään hyllyjen väliin, ei mitään ilkeää. Huvittaa vain, äiti itse haluaa kanssani kauppaan ja sitten säntäilee ympäriinsä. En häntä pakota mukaan. 

Vierailija
18/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha äiti ja vanha isä voi opetella tilaamaan ostoksensa verkkokaupasta ja noutaa ne kaupan noutopisteestä. Jos ei pysty itse noutamaan ostoksia kaupasta, niin ostoksille voi tilata kotiinkuljetuksen.

Vanha äiti tai isä voi palkata henkilökohtaisen avustajan, jonka kanssa käy kaupassa kerran tai kaksi kertaa viikossa. Henkilökohtaiselle avustajalle maksetaan palkka. Vanhus voi ostaa kotiapua ja palveluja kotiinsa eläkkeellä.

Muistisairaasta, holtittomasti tuhlaavasta ja dementoituneesta vanhuksesta tulee tehdä huoli-ilmoitus. Vanhuksella on todennäköisesti kotona jääkaappi ja kaapit täynnä homehtunutta ruokaa. Postit on avaamatta ja laskut maksamatta. Vanhuksen asunto voi olla pahimmillaan kuin suoraan Himohamstraajat-ohjelmasta. Ensihoitajat, pelastajat ja poliisit näkevät usein työssään kotona pärjäämättömiä, muistisairaita ja monisairaita vanhuksia.

Kaupoissa ja tavarataloissa myyjät, kassamyyjät, järjestyksenvalvojat ja vartijat näkevät päivittäin vanhuksia, joitten ei tulisi enää kulkea omatoimisesti asioilla. Nämä vanhukset ovat vaaraksi itselleen ja muille. Kauppa ja tavaratalo ei ole mikään terveysasema, josta saa ilmaiseksi ensiavun, päivystyksen, sairaanhoitajan, psykologin ja lääkärin palveluita.

Osa vanhuksista ei kykene enää ajamaan turvallisesti autoa. Ajokyvytön henkilö on riski tieliikenteessä. Moukantuurilla on vältetty myös poliisin ratsiat. Miksi läheiset eivät ilmoita ajokyvyttömästä vanhuksesta lääkärille ja poliisille?

Kassalla nuoleskellaan sormia samalla, kun seteleitä ja kolikoita kaivetaan lompakosta. Hyi olkoon! Kasapäin, kymmeniä kolikkoja tuodaan kassalle pakastepussissa ja jopa likaisessa sukassa! Lompakossa voi olla satoja euroja käteistä rahaa. Jos henkilöllä on maksukortti, niin maksukortin pin-koodia säilytetään kortin kanssa samassa lompakossa.

Aikuisen lapsen, miniän tai vävyn ei tarvitse olla vanhuksen palkaton kotiorja!

Vierailija
19/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan kuitenkin hiukan seurata mitä hän tekee eritysesti jos hän on alkanut käyttäytymään eri tavalla kuin ennen? Vai etkö välitä?

Vierailija
20/77 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yli kasikymppinen äitini kaahaa itse omalla autollaan kauppaan; yhtään en tiedä mitä ostaa mutta näyttää terveeltä ja hyvin syöneeltä, myös vierasvaraa on aina. 

Ei heti tulisi mieleen häntä mitenkään yrittää kontrolloida. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi