Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
581/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haukut työttömiä ja sun lapsi voi kuulla olevansa lihava. 

Ihana Suomi

Vierailija
582/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä hirveetä, että osa on super lihavia jo 20-vuotiaana. Aineenvaihdunta hidastuu, kun tulee ikää ja noista tulee jätti tanttoja. 

Onpas nyt lapsellista. Missä ovat lastensuojelun työntekijät nyt kertomassa kuinka lapsista puhutaan ja kuinka lapsille puhutaan ikätasoisesti? Mikä häpeä tämä Suomi onkaan.

Itse täällä haukut lihavia ihmisiä. 

Olet hyvätuloinen ja sun lapsi on superläski, vaikka teillä olisi rahaa terveelliseen ruokaan. 

Enkä hauku, olen yrittänyt rehellisesti kertoa asioista mutta kukaan ei koskaan kuuntele minua ja silti kyselette täällä aina vain uudestaan ja uudestaan samoja asioita. Ei näin tule oikeanlaista muutosta koskaan eivätkä asiat siis edisty mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lääkäri sanoi, että ylipaino on merkki mielenterveys ongelmista eli sun lihava lapsi on siis mielenterveys ongelmainen. 

Vierailija
584/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä haukutaan. 

Minä voin sanoa vaikka julkkiksen lapsen ohi kulkiessa, että olipas siinä lihava teini. 

Se, että olet hyvätuloinen ei merkitse paskan vertaa nykypäivänä. 

Vierailija
585/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa niin paljoa jankuttaa toisten läskeistä? 

Yhteiskunnan tilasta ja rahatilanteesta huolestuneita.

Ei mua kenenkään yksittäisen henkilön kilot kiinnosta, mutta väestötasolla me ollaan kusessa.

Eikös hallituksella ala olla pikkuhiljaa homma hanskassa valtion talouden saattamisessa oikeille urille.

Vierailija
586/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lääkäri sanoi, että ylipaino on merkki mielenterveys ongelmista eli sun lihava lapsi on siis mielenterveys ongelmainen. 

Hyvä aihe mutta eivät ne ole yksi yhteen. 

Miten vaikeaa on puhua rehellisesti asioista?

Onko vaikeaa jäsennellä asioita oikeaan järjestykseen - mikä johtuu mistäkin?

Vierailija
587/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistä sun lapsen lihavuus johtuu?

Annat lapselle rahaa, joka ostaa kaupasta karkkia ja donitseja ja syö niitä ulkona, vaikka on jo lihava. 

Älä anna sitä rahaa. 

Vierailija
588/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihava lapsi saa lauantaikarkit ja lisäksi rahaa, jolla ostaa myös viikolla herkkuja kaupasta. Näin ainakin meilläpäin. 

Vierailija
589/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistä sun lapsen lihavuus johtuu?

Annat lapselle rahaa, joka ostaa kaupasta karkkia ja donitseja ja syö niitä ulkona, vaikka on jo lihava. 

Älä anna sitä rahaa. 

No kuule, minulla ei ole lihavia lapsia mutta lihava ex ukko joka vei ne lapset.

Ja tiedätkö miten paska mutsi olen kun lapsi ei saanutkaan ihan kaikkea mitä vain ikinä halusi eikä saanut aina sitä karkkirahaa kun kitisi ja marisi?

Säästä sanasi toisaalle, en tarvitse lapsellista ivaasi.

Vierailija
590/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava lapsi saa lauantaikarkit ja lisäksi rahaa, jolla ostaa myös viikolla herkkuja kaupasta. Näin ainakin meilläpäin. 

Pitäisikö soittaa kouluterveydenhoitajalle. 

Vierailija
591/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin, että soittaisin kouluterveydenhoitajalle siitä, että naapurin lapsi ostaa myös viikolla herkkuja kaupasta.

Tämän lapsen äiti on johtavassa asemassa valtiolla. 

Vierailija
592/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimainen ruokavalio on syypää. Kaikkialla maailmassa missä on siirrytty länkkäriruokavalioon on kansa alkanut lihoa. 

Vierailija
593/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelin, että soittaisin kouluterveydenhoitajalle siitä, että naapurin lapsi ostaa myös viikolla herkkuja kaupasta.

Työttömiä haukutaan. Niin saavat hyvätuloiset mitä haluavat.

Älkää hyvätuloiset antako lapselle rahaa. 

Vierailija
594/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö soittaa kouluterveydenhoitajalle. 

Kyllä, hän tekee mielellään lastensuojeluilmoituksen jos toisenkin aiheesta. Jos lapsi laihtuu niin kiireellä uutta. Kotona on oltava ongelmia.

Vierailija
595/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö soittaa poliitikon lapsesta kouluterveydenhoitajalle, että tämä lapsi ostaa omalla rahalla herkkuja viikolla ja syö niitä. 

Vierailija
596/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö soittaa poliitikon lapsesta kouluterveydenhoitajalle, että tämä lapsi ostaa omalla rahalla herkkuja viikolla ja syö niitä. 

Terveydenhoitaja tietää sitten mistä ylipaino tulee. 

Vierailija
597/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita vain. Äidillä olisi hyvin varaa maksaa lapselle korvauksia kaltoinkohtelusta ja väkivallasta. Hyvä palkka, paremmat sakot ja korvaukset. Ei ole myöskään varmasti haitallista jos lapsi sijoitetaan muualle, onpahan ainakin rahaa elää ilman lapsilisää ja mahdollista elatusta. Hyvä ajatus siis.

Vierailija
598/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy antaa rahaa kun köyhätkin antavat. Kaltoinkohtelua muuten kun on todellakin varaa.

Vierailija
599/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy antaa rahaa kun köyhätkin antavat. Kaltoinkohtelua muuten kun on todellakin varaa.

Niin, terveyden hoitajan on hyvä tietää, että hyvätuloisen lapsia syö paljon herkkuja ja siksi lapsen terveys on huono. Lapsi voidaan huostaanottaa. 

Vierailija
600/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Ei tässä ole k

On hieman eri asia puhua ylipainosta kansanterveyden kannalta kuin yrittää pohtia, mitä kaikkea yksilötasolla voi tehdä oman painonsa suhteen. Jos halutaan ratkaisuja tähän merkittävään kansanterveydelliseen ongelmaan, on kuunneltava myös yksittäisten ihmisten tarinoita. Ratkaisua ei voi löytää, jos ei edes tiedetä, mistä kunkin ylipaino johtuu. Se taas johtaa siihen, että keskustellaan toisten ohi. Totta kai kukin tuo keskusteluun vain oman näkökulmansa. Tutkimuksen tehtävänä on pyrkiä näkemään asia analysoidummin ja laajemmasta perspektiivista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi