Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Elokuussa opiskelijat ei saa enää asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Tuli niin hiljaista, että tosi moni palstalla taitaa olla alkoholisti joka saa toimeentulotukea. Jatkossa joudutte työkkärin listoille.
Jätin ketjun teidän paskapuheiden takia.
En juo alkoholia. En saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.
Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin.
Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.
Ei tässä ole k
Miksi ihmiset ei lopeta alkoholin juontia.
Miksi haluat olla juoppo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli niin hiljaista, että tosi moni palstalla taitaa olla alkoholisti joka saa toimeentulotukea. Jatkossa joudutte työkkärin listoille.
Mutta palkkaa saavana neuvot itseäsi köyhempiä, vaikka et tiedä asioista mitään etkä tuista
Olitpa sitten ylipainonen tai lihava, sinulla on oikeus pyytää tk-lääkäriltä lähete Painonhallintatalon digitaaliseen terveyslaihdutusvalmennukseen siinä, missä myös laihdutuslääkkeitä (Mysimba, Ozempic ja Mounjaro ovat myydyimmät). Linkki terveyslaihdutusvalmennukseen https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus .
Jos koet, että haluat yrittää yksin, kokeile Painonhallintatalon itsehoito-ohjelmaa osoitteessa https://www.terveyskyla.fi/painonhallinnan-itsehoito-ohjelma . Mikäli sinulla on taipumusta ahmimiseen, tutustu Mielenterveystalon ahmimisen omahoito-ohjelmaan. Tarkoitus ei ole laihduttaa. Tarkoitus on rauhoittaa tilanne ja kohentaa terveyttä. Kaikille sopii ohjelman ruokapäiväkirjan käyttö, mikäli haluaa oppia tuntemaan omaa syömiskäyttäytymiseen vaikuttavia tunteitaan https://www.mielenterveystalo.fi/sites/default/files/2023-05/Ruokapaiva… .
Miksi sun äiti tai isä on juoppo?
Vierailija kirjoitti:
Hei alkoholisti lopeta se juominen.
Palstan mukaan helppoa.
Yhtä helppoa kuin syödä terveellisesti ja laihtua.
Alkoholista voi parantua vain juomisen lopettamalla. Toisille kaikki on helppoa ja toisille taas kaikki on vaikeaa. Laihtua voi vaikka syö. Uskon silti, että on ihmsiä, joilla on vaikka lipodema ja toiset kohdat kehosta eivät koskaan pääse eroon siitä rasvasta. Näitä esimerkiksi näkee siinä Dr Now ohjelmassa, mutta moni voisi ainakin joitain kiloja laihtua, jos ympäristö ja ruokavalio on oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta palkkaa saavana neuvot itseäsi köyhempiä, vaikka et tiedä asioista mitään etkä tuista
En ole neuvonut.
Ketjun ap. puhuu lihavuudesta.
Tiedoksi teille.
Plösojä pitää alkaa pilkkaamaan julkisesti niin ehkä se motivoisi laihduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei alkoholisti lopeta se juominen.
Palstan mukaan helppoa.
Yhtä helppoa kuin syödä terveellisesti ja laihtua.
Alkoholista voi parantua vain juomisen lopettamalla. Toisille kaikki on helppoa ja toisille taas kaikki on vaikeaa. Laihtua voi vaikka syö. Uskon silti, että on ihmsiä, joilla on vaikka lipodema ja toiset kohdat kehosta eivät koskaan pääse eroon siitä rasvasta. Näitä esimerkiksi näkee siinä Dr Now ohjelmassa, mutta moni voisi ainakin joitain kiloja laihtua, jos ympäristö ja ruokavalio on oikea.
Ihan yhtä helppoa on lopettaa juominen kuin laihtua.
Sä olet vain juoppo äiti, kerron muille, että olit terassilla ja olet alkoholisti jotta päiväkodin hoitajat tietää.
Kukaan, joka jatkuvasti valittaa muiden lihavuudesta ei halua tehdä sille mitään.
Tämä on 100% fakta.
Mitä he tekevät on vain feikki-hyvinvointia, jolla he oikeasti pönkittävät omaa itsetuntoa.
Jos he oikeasti haluaisivat jotain tehdä, he eivät täällä olisi valittamassa lihavuudesta vaan tekemässä asialle jotain.
Ihra vaikuttaa biologisesti ja lamauttaa ajattelua. Uhriutuminen ja loukkaantuminen sen johdosta että on itse vuosikausia täyttänyt suolistonsa epäterveellisellä ravinnolla, ei tietenkään voi olla järkevästi ajattelevan ihmisen reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Ihra vaikuttaa biologisesti ja lamauttaa ajattelua. Uhriutuminen ja loukkaantuminen sen johdosta että on itse vuosikausia täyttänyt suolistonsa epäterveellisellä ravinnolla, ei tietenkään voi olla järkevästi ajattelevan ihmisen reaktio.
Sä olet juoppo. Ihan itse juot sitä alkoholia. Älä syytä muita. Onneksi joudutte työkkärin listoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.
Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin.
Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.
Ei tässä ole k
Yksittäiseen ihmiseen ei vaikuta yleinen pohdiskelu, jos omaa motivaatiota ei löydy. Yhdellä ei ole tarpeeksi rahaa terveelliseen ruokaa, toisella on uupumusta, kolmannella lääkitys, neljännellä unettomuutta ja stressiä. Miksi tässä ei puututa syyhyn, eli rasvaisen ja sokerisen ruuan määriin kaupoissa? Ei muissa Euroopan maissa ole kymmeniä metrejä sipsi- ja makeishyllyjä. Siksi koska nämä lobbaavat hallitusta. Fazerkin sai juuri mojovan kädenojennuksen. Lisäksi televisiomainokset epäterveellisistä tuotteista tulisi kieltää. Niin kauan kuin meno jatkuu tällaisena, mikään ei tule muuttumaan ja se ei ole yksin yksilön vika.
Vierailija kirjoitti:
Olitpa sitten ylipainonen tai lihava, sinulla on oikeus pyytää tk-lääkäriltä lähete Painonhallintatalon digitaaliseen terveyslaihdutusvalmennukseen siinä, missä myös laihdutuslääkkeitä (Mysimba, Ozempic ja Mounjaro ovat myydyimmät). Linkki terveyslaihdutusvalmennukseen https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/terveyslaihdutusvalmennus .
Jos koet, että haluat yrittää yksin, kokeile Painonhallintatalon itsehoito-ohjelmaa osoitteessa https://www.terveyskyla.fi/painonhallinnan-itsehoito-ohjelma . Mikäli sinulla on taipumusta ahmimiseen, tutustu Mielenterveystalon ahmimisen omahoito-ohjelmaan. Tarkoitus ei ole laihduttaa. Tarkoitus on rauhoittaa tilanne ja kohentaa terveyttä. Kaikille sopii ohjelman ruokapäiväkirjan käyttö, mikäli haluaa oppia tuntemaan omaa syömiskäyttäytymiseen vaikuttavia tunteitaan https://www.mielenterveystalo.fi/sites/default/files/2023-05/Ruokapaiva… .
Kiitos. Tämä on se mitä terveyskeskuslääkäri voisi arvostelun sijaan tarjota ylipainoisille. Harva haluaa oikeasti olla vapaaehtoisesti ylipainoinen
Vierailija kirjoitti: Kukaan, joka jatkuvasti valittaa muiden lihavuudesta ei halua tehdä sille mitään. Tämä on 100% fakta. Mitä he tekevät on vain feikki-hyvinvointia, jolla he oikeasti pönkittävät omaa itsetuntoa. Jos he oikeasti haluaisivat jotain tehdä, he eivät täällä olisi valittamassa lihavuudesta vaan tekemässä asialle jotain.
Jos oikeasti haluttaisiin ihmisten laihtuvan, saisi kotiin kuntopyörän ja kaikille tarpeeksi ruokarahaa ostaa salaattia, kasviksia, marjoja ja kalaa.
Mutta ei, tukia leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet juoppo. Ihan itse juot sitä alkoholia. Älä syytä muita. Onneksi joudutte työkkärin listoille.
En ole, mutta jos se kelpaa sinulle tekosyyksi niin voit kuvitella niin.
Rasvasolujen määrä lisääntyy 20-vuotiaaseen asti. Mitä enemmän rasvasoluja sitä vaikeampi laihduttaa aikuisena.
Lapsi ei ole syöttöporsas. Miksi syötät vauvaa ja taaperoa koko ajan.
Ei tässä ole kyse Tiinasta, Penasta tai edes Allosta, vaan ehkä toisista olisi mukavaa jutella tästä ilmiöstä ja mitä sille voisi tehdä. Ehkä ongelma on juuri siinä, että ihmiset ottavat yleisestikin pohditut asiat henkilökohtaisesti. Et voi sanoa ääneen, että lihavuus on lisääntynyt 3%, kun joku jo kirjoittaa miksi vihaat Tiinaa ja haukut häntä ja miksi sinua kiinnosta Tiinan kilot.
Suomessa lihavuus on lisääntynyt ja moni pitää sitä huonona asiana. Mutta joku ei pidä ja selvä se. Mutta miksei näitä asioita saa sanoa keskustelupalstalla ja miksi se mitä kirjoitetaan tulkitaan ihan toiseksi mitä oikeastaan kirjoitettiin. Tuossakin kirjoitettiin kansanterveydestä ja alettiin puhumaan jostain Penasta, jota ei edes ole olemassa, jotta saataisiin tämäkin keskustelu jotenkin henkilökohtaiseksi ja siten haukkumiseksi ja siten poistettua.
Monella naisella ei ole vaikeuksia puhua vaikka menopaussin painon noususta. Se sujuu oikein hyvin. Mutta miksi muista syistä johtuva painonnousu vaikuttaa olevan tabu? Sellainen mistä ei saa puhua, eikä sitä saisi edes pyrkiä vähentämään pohtimalla yhteisesti ratkaisuja siihen.
Eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta laihtuminen tai laihana oleminen, vai miksi näiden syiden ja ratkaisujen löytäminen johtaa aina suuren vastarintaan ja ketjujen poistoon? Vai onko se niin, että kunnes ei 100% ratkaisua löydy, joka toimii kaikille asiasta pitää vaieta ja leikkiä ettei ihmiset liho?