Kohta alkaa taas se vuokralaisten nillitys kuumasta sisäilmasta
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä joskus oli juttu netissä, että taloyhtiöihin suunnitellaan pakollisesksi ilmastointi remontti. Ilmasto lämpenee.
Päinvastoin. Ilmastoinnit tullaan kieltämään kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Olen suurimman osan elämästäni omistanut asunnon, jossa asun. Nyt olen vuokralla. Ei tulisi mieleenkään vaatia omistajalta vilppiä tänne.
Se olisi hankittava kaukolämpötalossa vain helteitä varten. Ei järkeä. Varmasti on lähelle +30 sisällä jo. Voin huonosti helteillä useamman kroonisen sairauden vuoksi.
Otin huomioon asunnon kokonaisharkinnassa tämän helleasian. Päädyin tähän eikä tulisi mieleenkään kitistä asunnon omistajalle.
Syytön hän säihin ja sairauksiini on. Ja vuokranalennus ei ole mielestäni edes kohtuullista, sillä asunto on kuitenkin minulla käytössäni koko ajan. Oma tukala oloni ei kohennu rahalla.
Voisin tottakai hankkia ilmanviilentimen, mutta ne ovat kovaäänisiä ja häiriinnyn myös äänistä. Mitä on tapahtunut omista valinnoistaan ja itsestään vastuun kantamiselle?
Ei ole tapahtunut mitään o
Juujuu kaikki on trolleja ja kaikki yrittävät saada illpejä kaupaksi. Idiootti. Kukaan kauppias ei täällä näitä ilppejä mainosta, koska näille on kysyntää muutenkin aivan valtavasti. Asennusrumba alkaa jo keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Viilentimien käyttö vie turhaa energiaa ja aiheuttaa ilmaston lämpenemistä. Vastuutonta, lopettakaa heti.
Ihan v un sama.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet niin paska, rahanahne "sijoittaja", että et ole raaskinut sijoittaa tippaakaan vuokralaisesi hyvinvointiin? Revit vain häneltä kaikki rahat, mitä ikinä irti saat, mutta tippaakaan et ole valmis sijoittamaan, että hänkin voisi helteillä elää inhimillistä elämää.
En ole ap, vaan toinen paska, rahanahne sijoittaja joka koetti tarjota vuokralaiselle ilmanviilennintä asuntoon, mutta vain vuokranalennus olisi kelvannut. Ei saanut sitten kumpaakaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole edes omassa kodissa viilennintä. Hassua, että vuokralaiselle pitäisi hankkia. Voi kai vuokralaisen itsekin olettaa tekevän jotain kotinsa viilentämiseksi. Kaupasta saa ostettua erillisiä viilentimiä ja pimennysverhoja.
No tämä. Ei se viilennin ole vain ja ainoastaan ilp, jollaista ei välttämättä vuora-asuntoon saa asentaa. Mulla on omistusasunto ja tänne voisi kyllä asentaa ilpinkin, mutta ihan hyvin pärjään muillakin viilentimillä. Harkitsen ilpiä sitten, jos Suomessa alkaa joskus olla yölämpötilakin yli 30 astetta.
Sinä pärjäät, joku muu ei pärjää. Älä ole kapeakatseinen. Ilp maksaa muutamassa vuodessa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole edes omassa kodissa viilennintä. Hassua, että vuokralaiselle pitäisi hankkia. Voi kai vuokralaisen itsekin olettaa tekevän jotain kotinsa viilentämiseksi. Kaupasta saa ostettua erillisiä viilentimiä ja pimennysverhoja.
No tämä. Ei se viilennin ole vain ja ainoastaan ilp, jollaista ei välttämättä vuora-asuntoon saa asentaa. Mulla on omistusasunto ja tänne voisi kyllä asentaa ilpinkin, mutta ihan hyvin pärjään muillakin viilentimillä. Harkitsen ilpiä sitten, jos Suomessa alkaa joskus olla yölämpötilakin yli 30 astetta.
Sinä pärjäät, joku muu ei pärjää. Älä ole kapeakatseinen. Ilp maksaa muutamassa vuodessa takaisin.
Joo, mutta mä ymmärrän sen, että vuokranantaja ei välttämättä anna lupaa ilpin asentamiseen, vaikka vuokralainen itse sellaisen olisi valmis maksamaankin. Silloin pitää hankkia sellaiset viilentimet, joihin ei tarvita vuokranantajan lupia.
Miten vuokranantajat yleensä suhtautuvat tällaisiin yhteydenottoihin?
Miksi ei antaisi, jos on parveke? En ymmärrä.
Mun vuokralainen laittoi jonkun viilentimen, pisti vaan kuvan että asensin tällaisen, putki meni ikkunasta ulos ja joku pömpeli kai siinä oli vieressä. Sama tyyppi ollut 10+ vuotta joten sallin tiettyjä vapauksia, lisäksi oon itse asunut siinä kämpässä ennen ja tiedän millanen pätsi se voi olla.
Jos vuokralainen maksaa ilpistä ja asennuksesta ja osaavat ammattilaiset teettävät, ei oikeasti ole mitään valittamisen aihetta. Syy on sitten vaan, ettei kiusallaan anneta lupaa - ilp firmojen sivuilla lukee, että pitää olla hyvin pätevä syy kieltäytymiseen. Tietysti parveke pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun vuokralainen laittoi jonkun viilentimen, pisti vaan kuvan että asensin tällaisen, putki meni ikkunasta ulos ja joku pömpeli kai siinä oli vieressä. Sama tyyppi ollut 10+ vuotta joten sallin tiettyjä vapauksia, lisäksi oon itse asunut siinä kämpässä ennen ja tiedän millanen pätsi se voi olla.
Siihen ei tarvita mitään lupaa sulta. Tämä on vain viilennin, ei ilp. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen nillityksen oikein hyvin. Pieneen asuntoon ei saa edes ristivetoa jos ikkunat vain yhteen suuntaan. Mutta ei se vuokranantajakaan voi asialle mitään.
Vuokranalennus, mikäli +32 asunnossa. Vuokranantaja voi olla oikeudenmukainen ja reilu: alentaa helleviikon/ - päivien verran vuokraa. Vuokralaisen oikeudet kannattaa lukea.
Paljon lämpötila kämpässä laskee jos vaikka vuokralainen maksaa vain puolet vuokrasta?
Voi lähteä vaikka ilmastoituun hotelliin pahimmaksi aikaa nukkumaan. Lämpöhalvaus ja univelka ei ole leikin asia. Tai voi ostaa sen "viilentimen". Tosin VM eli VuokranantajaMulkku Helvetistä menettää hermonsa ja sekoaa pyynnöstä, haukkuu kaikin tavoin vuokralaisen ja käskee häipyä. Näitäkin dillejä nähty
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokralainen maksaa ilpistä ja asennuksesta ja osaavat ammattilaiset teettävät, ei oikeasti ole mitään valittamisen aihetta. Syy on sitten vaan, ettei kiusallaan anneta lupaa - ilp firmojen sivuilla lukee, että pitää olla hyvin pätevä syy kieltäytymiseen. Tietysti parveke pitää olla.
Olen muutaman vuoden välein kysynyt vuokranantajalta lupaa asentaa ilppi ihan omalla kustannuksella, mutta ei ole onnistunut. Tämäkin kämppä on helteillä pätsi, eli kaikenlaisia keinoja tässä pitää ottaa käyttöön, että pystyy elämään ja olemaan pidemmillä helteillä. Ne putkipömpelit ovat ainakin itselleni niin kovaäänisiä, ettei niiden kanssa pysty nukkumaan.
Nyt kämpässä 25 astetta, eli vielä siedettävää. Mutta tänne on luvattu huomiseksi ja ylihuomiseksi 27 astetta, joten todennäköisesti sisälämpötila nousee n. aste/päivä vielä pari päivää, etenkin jos aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta, ja yölämpötilat pysyvät 20 asteessa. Parveke on pätsi, ja asunnon kaikki ikkunat siihen samaan suuntaan. Seuraavaan kämppään haluan parvekkeen pohjoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen nillityksen oikein hyvin. Pieneen asuntoon ei saa edes ristivetoa jos ikkunat vain yhteen suuntaan. Mutta ei se vuokranantajakaan voi asialle mitään.
Vuokranalennus, mikäli +32 asunnossa. Vuokranantaja voi olla oikeudenmukainen ja reilu: alentaa helleviikon/ - päivien verran vuokraa. Vuokralaisen oikeudet kannattaa lukea.
Paljon lämpötila kämpässä laskee jos vaikka vuokralainen maksaa vain puolet vuokrasta?
Voi lähteä vaikka ilmastoituun hotelliin pahimmaksi aikaa nukkumaan. Lämpöhalvaus ja univelka ei ole leikin asia. Tai voi ostaa sen "viilentimen". Tosin VM eli VuokranantajaMulkku Helvetistä menettää hermonsa ja sekoaa pyynnöstä, haukkuu kaikin tavoin vuokralaisen ja käskee häipyä. Näitäkin dillejä näh
Tietääkseni siirrettävään ei kyl mitään lupaa tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman vuoden välein kysynyt vuokranantajalta lupaa asentaa ilppi ihan omalla kustannuksella, mutta ei ole onnistunut. Tämäkin kämppä on helteillä pätsi, eli kaikenlaisia keinoja tässä pitää ottaa käyttöön, että pystyy elämään ja olemaan pidemmillä helteillä. Ne putkipömpelit ovat ainakin itselleni niin kovaäänisiä, ettei niiden kanssa pysty nukkumaan.
Nyt kämpässä 25 astetta, eli vielä siedettävää. Mutta tänne on luvattu huomiseksi ja ylihuomiseksi 27 astetta, joten todennäköisesti sisälämpötila nousee n. aste/päivä vielä pari päivää, etenkin jos a
Miten se perustele, ettei voi asentaa? 😯
Niin siis lailliseeti vuokralainen on todiaan oikeutettu noin 10% vuokranalennukseen niiltä päiviltä, jolloion asunnon lämpötila todistettavasti suorituetuista viioennysyrityksistå huolimatta ylittää 32 astetta. Kuten edellä on laskettu, tämä on 1000€kuukausivu9krasta 3,3€/päivå, kuudensadan kuukausivuokrasta 2€/päivä ja kahden tonnin kuukausivuokrasta 6,5€/päivä.
En mä tiedä, missä hotellisssa tällä hinnalla saa ilmastoidun huoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ei tarvita mitään lupaa sulta. Tämä on vain viilennin, ei ilp. 😄
Hä-hää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei antaisi, jos on parveke? En ymmärrä.
Koska tarkkaanottaen vuokranantajalla ei ole valtaa antaa tuollaista lupaa. Ilppi asennetaan rakenteeseen ja vaikuttaa koko talon ilmanvaihtoon, joten siihen pitää saada lupa taloyhtiöltä.
Vierailija kirjoitti:
No. Jos et tee asialle mitään lämmön noustessa maagisen rajan yli, voi vuokralainen haastaa sinut oikeuteen. Oliko se +32C?
Pitäiskö vuokranantajan sammuttaa aurinko, vai mitä voi tehdä?
Viilentimien käyttö vie turhaa energiaa ja aiheuttaa ilmaston lämpenemistä. Vastuutonta, lopettakaa heti.