Kohta alkaa taas se vuokralaisten nillitys kuumasta sisäilmasta
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sen nillityksen oikein hyvin. Pieneen asuntoon ei saa edes ristivetoa jos ikkunat vain yhteen suuntaan. Mutta ei se vuokranantajakaan voi asialle mitään.
Voi toki. Ilppi tai ilmastointikone.
Mikä kaupustelija sinä olet?
Se vuokranalennus on niin minimaalinen, ettei maksa vaivaa. Jos saat muutanan euron alennusta ja siitä hyvästä asunnossa juoksee joku aamuin illoin mittaamassa niin ei kiitos
Pelkkä oma ilmoitus (tsi edes valokuva) ei riitä, vasn mittauksen tekee huoltoyhtiö / vuokranantaja. Mittaus tehdään vähintään kaksi kertaa päivässä, koska lämmön pitää olla pitempään se yli 32 astetta. Sen lisäksi vuokralaisen pitää todistaa, että on toiminut lämpötilaa alentavasti (ei uunia päällä, tuuletettu oikein, verhot kiinni jne).
Jos kaiken tämän jälkeen saat sen vuokranalennuksen, niin se on 10 % niiltä päiviltä, kun lämpötila on ollut aamusta iltaan yli 32 astetta. Eli jos vuokrasi on esim. 600 euroa niin päiväkohtaisesti siitä tulee n. 20 euroa ja siitä 10% on 2 euroa.
Kannattaa muistaa, ettei se vuokranantaja voi asialle oikeastaan mitään ja ihan yhtälailla omistusasunnoissa asuvat kärsivät lämpötilasta. Sitä ostetaan tuuletin, viilennin, pidetään verhot kiinni ja tuuletetaan öisin, näin toimivat kaikki. Samassa veneessä ollaan siis kaikki, koetetaan nyt vain kestää, kohta lämpötila kuitenkin laskee.
Vierailija kirjoitti:
Sano niille, että muuttakoon kadulle, jos ei asunto kelpaa.
ei kelan aikuisille lapsille sillein saa tehdä.
Sinä sijoita mihinkään muuhun kuin maksullisiin pilluihin !
Outoa. Olen suurimman osan elämästäni omistanut asunnon, jossa asun. Nyt olen vuokralla. Ei tulisi mieleenkään vaatia omistajalta vilppiä tänne.
Se olisi hankittava kaukolämpötalossa vain helteitä varten. Ei järkeä. Varmasti on lähelle +30 sisällä jo. Voin huonosti helteillä useamman kroonisen sairauden vuoksi.
Otin huomioon asunnon kokonaisharkinnassa tämän helleasian. Päädyin tähän eikä tulisi mieleenkään kitistä asunnon omistajalle.
Syytön hän säihin ja sairauksiini on. Ja vuokranalennus ei ole mielestäni edes kohtuullista, sillä asunto on kuitenkin minulla käytössäni koko ajan. Oma tukala oloni ei kohennu rahalla.
Voisin tottakai hankkia ilmanviilentimen, mutta ne ovat kovaäänisiä ja häiriinnyn myös äänistä. Mitä on tapahtunut omista valinnoistaan ja itsestään vastuun kantamiselle?
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Olen suurimman osan elämästäni omistanut asunnon, jossa asun. Nyt olen vuokralla. Ei tulisi mieleenkään vaatia omistajalta vilppiä tänne.
Se olisi hankittava kaukolämpötalossa vain helteitä varten. Ei järkeä. Varmasti on lähelle +30 sisällä jo. Voin huonosti helteillä useamman kroonisen sairauden vuoksi.
Otin huomioon asunnon kokonaisharkinnassa tämän helleasian. Päädyin tähän eikä tulisi mieleenkään kitistä asunnon omistajalle.
Syytön hän säihin ja sairauksiini on. Ja vuokranalennus ei ole mielestäni edes kohtuullista, sillä asunto on kuitenkin minulla käytössäni koko ajan. Oma tukala oloni ei kohennu rahalla.
Voisin tottakai hankkia ilmanviilentimen, mutta ne ovat kovaäänisiä ja häiriinnyn myös äänistä. Mitä on tapahtunut omista valinnoistaan ja itsestään vastuun kantamiselle?
Ei ole tapahtunut mitään omista valinnoistaan ja itsestään vastuun kantamiselle. Täällä vaan kaupustelijat yrittävät saada bisnestä rullaamaan.
Ei meillä ole edes omassa kodissa viilennintä. Hassua, että vuokralaiselle pitäisi hankkia. Voi kai vuokralaisen itsekin olettaa tekevän jotain kotinsa viilentämiseksi. Kaupasta saa ostettua erillisiä viilentimiä ja pimennysverhoja.
Eli kaukolämpöverkossa olevaan pieneen keskustayksiöön pitäisi asentaa ilmalämpöpumppu, koska vuodessa on ehkä muutama viikko hellettä? Juu ei, joku järki nyt käteen.
Niin siis esim puoleenhan heltisiin vetoamalla ei tosiaan saa vuokraa pudotettua. Vuokra ei katoa mihinkään, vaan niiltä liian kuumilta päiviltä lasketaan 10%. Se on pari euroa päivältä. Ja todellakin ihan liikaa vaivaa sen vaatimisesta
Miten se asunnon omistaminen/vuokraaminen vaikuttaa kuinka kuuma se on? Siskon kämppä on kuin pätsi, isoja ikkunoita joka suuntaan, ylin kerros että paistaa kunnolla ja ei se että sisko omistaa kämpän näköjään tee sitä viileäksi. Suomessa on ikiajat rakennettu lähinnä kylmyyttä vastaan ja vasta viime vuosina liiallinen kuumuus on alkanut olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaukolämpöverkossa olevaan pieneen keskustayksiöön pitäisi asentaa ilmalämpöpumppu, koska vuodessa on ehkä muutama viikko hellettä? Juu ei, joku järki nyt käteen.
Eikä sitä edes saa asentaa julkisivuun jos ei asunnossa ole omaa parveketta.
Aloittaja ilkeämielinen trolli. Trollaa täällä aina minkä ehtii.
Itse asiassa, jos asunnossa on liian kuuma niin siitä kuuluu saada lain mukaan vuokran alennusta.
Mun mielestä joskus oli juttu netissä, että taloyhtiöihin suunnitellaan pakollisesksi ilmastointi remontti. Ilmasto lämpenee.
No niin. Tässä se taas nähtiin. Ei ole "sijoittajalla" enää mitään sanomista, kun pitäisi vastata puheistaan.
Vierailija kirjoitti:
Täh? Tottakai on järkeä hankkia ilp. Siis viilentävä ilp, ei lämmittävä - näitä on erikseen ja sopivat juuri kerrostaloon. Itse kirjoitat, että viilennin aiheuttaa meteliä, mutta viilentävä ilp ei sitten kelpaa. Mitä ihmeen vastuun kantaminen ja omat valinnat? Tämä just sitä onkin - valinta ja vastuunkantamista, että halutaan ilpit koteihin viilentämään mahdollisuuksien mukaan. Mitä tapahtui vuokraajien vastuunkantamiselle?
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole edes omassa kodissa viilennintä. Hassua, että vuokralaiselle pitäisi hankkia. Voi kai vuokralaisen itsekin olettaa tekevän jotain kotinsa viilentämiseksi. Kaupasta saa ostettua erillisiä viilentimiä ja pimennysverhoja.
No tämä. Ei se viilennin ole vain ja ainoastaan ilp, jollaista ei välttämättä vuora-asuntoon saa asentaa. Mulla on omistusasunto ja tänne voisi kyllä asentaa ilpinkin, mutta ihan hyvin pärjään muillakin viilentimillä. Harkitsen ilpiä sitten, jos Suomessa alkaa joskus olla yölämpötilakin yli 30 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on joka vuosi monta kuukautta ilp käytössä - on hellettä tai ei. Ikkunoita ei ole kiva pitää auki, koska asutaan vilkkaalla kadulla.
Sano niille, että muuttakoon kadulle, jos ei asunto kelpaa.