Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Testamentti, perintömökki ja sen lunastaminen itselle

Vierailija
14.07.2025 |

Helle sekoittaa pään joten kysyn ehkä selvää asiaa.

Meitä on kolme sisarusta ja vanhempamme ovat tehneet testamentin, jonka mukaan kesämökki jää minulle ja veljelleni yhteisesti. Kolmas sisarus saa muuta.

Kun se aika tulee, aion lunastaa mökin itselleni ja muuttaa sinne asumaan. Niin eikö se nyt mene niin että koska testamentti on, niin mun pitää vain tälle yhdelle veljelle maksaa osuutensa?

Ei onneksi ole vielä ajankohtaista, vanhemmat yhä elossa ja pirteinä, mutta säästäminen jo menossa. Toinen kysymys siihen liittyen: jos omat säästöt ei riitä niin saako tällaiseen puolikkaaseen yleensä helposti lainaa? Muuta lainaa ei ole ja vakityö. Ei ole mikään luksuslukaali, mutta rantatontilla ja vastaavia myydään alueella johonkin 150 000 -170 000€ hintaan.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä ongelma on se, että vanhemmat dominoi mökkiä ja sitä ei voi fiksata."

Mulla on mökki ja fiksaan ja päätän ihan itse. Lapset tehkööt mitä haluavat kun on niiden aika pitää mökkiä. Joskus jotain ovat ehdoittaneet ja jotain ollaan toteutettukin. Se joka mökin omistaa päättää, eihän kai kukaan mene ehdoittamaan toisen kotiinkaan huonekalujen vaihtoa. yms. mökit yleensä rakkaampia kuin vakituiset asunnot. 

Tämä oli minulle testamentattu, tehtiin arviokirja ja sain sen verran vähemmän muuta omaisuutta kuin sisareni. Eli mökin arvio kirjallisena + muun koko pesän arvo jaetaan perijöiden lukumäärällä ja sitten sun osuus on arviokirjan summa. Sitten riippuu  jäätkö maksamaan sisaria ulos vai saatko lisäksi muuta omaisuutta kuten rahaa.

Vierailija
62/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea vastaus kysymykseen, perinnönjaon jälkeen kun mökki on sinun ja veljesi yhteisomistuksessa niin voitte tehdä kaupat veljesi osuudesta. Ja lainansaantiin vaikuttaa maksukyky ja vakuudet, kukaan ei sitä voi täältä sinulle arvioida. Säästöt on hyvät, vapaa-asuntojen vakuusarvo on pienempi, ja arvon määrittelee pankki.

Mutta onko tämä järjestely järkevä ja entä jos veli ei myy tai ette pääse hinnasta sopuun?

Ja miksi se mökki edes annetaan veljelle, jos nyt jo tiedetään, ettei hän sitä halua? 

Tähän tarvitaan ammattilaisten apuja, se on pieni hinta siitä, millaisia ongelmia voi tulla jos näitä ei mieti ennakkoon.

Turhaa näitä on perijän miettiä ennakkoon, kaikkihan on kiinni perittävistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisaruksiasi ei mökki kiinnosta, otat sen itsellesi ennakkoperintönä mutta jätätte hallintaoikeuden vanhemmille. Sitten aikanaan jaatte loppuomaisuuden tämä ennakkoperintö huomioon ottaen. Ainakin veli kannattaisi jättää testamentista pois jos hän ei mökkiä halua.

"Otat sen itsellesi"??? 😂😂