Testamentti, perintömökki ja sen lunastaminen itselle
Helle sekoittaa pään joten kysyn ehkä selvää asiaa.
Meitä on kolme sisarusta ja vanhempamme ovat tehneet testamentin, jonka mukaan kesämökki jää minulle ja veljelleni yhteisesti. Kolmas sisarus saa muuta.
Kun se aika tulee, aion lunastaa mökin itselleni ja muuttaa sinne asumaan. Niin eikö se nyt mene niin että koska testamentti on, niin mun pitää vain tälle yhdelle veljelle maksaa osuutensa?
Ei onneksi ole vielä ajankohtaista, vanhemmat yhä elossa ja pirteinä, mutta säästäminen jo menossa. Toinen kysymys siihen liittyen: jos omat säästöt ei riitä niin saako tällaiseen puolikkaaseen yleensä helposti lainaa? Muuta lainaa ei ole ja vakityö. Ei ole mikään luksuslukaali, mutta rantatontilla ja vastaavia myydään alueella johonkin 150 000 -170 000€ hintaan.
Kommentit (63)
Jos veli ei myy niin ei myy. Tai haluaa siitä omasta puolikkaasta miljoonan.
Jos olisin sun veli niin en pirullakaan myisi sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että veli haluaa myydä? Arvohan voi silloin olla myös jotain aivan muuta. Itse yrittäisin järjestää asian jo nyt, kun vanhemmat elossa.
Varmasti haluaa myydä, hänellä ei sinne ns siteitä ole. Päinvastoin, rakentaa omaa mökkiä toisaalle. Arvo tuskin tuosta ainakaan nousee.
Tarkoitatko että pitäisi pyrkiä ostamaan mökki vanhemmilta jo nyt? Se ei tule onnistumaan. Ap
Se veli myy oman puolikkaansa naapurin Peralle.
Riita tulee jossain vaiheessa, se on varma.
Minä sain isäni kesämökin. Isä oli liian vanha sitä hoitamaan. Kun äiti kuoli niin saimme paljon rahaa 400 000 euroa. Isä antoi kesämökin meille molemmille jotta remontoisimme sen yhdessä. Veljeni ei mökkiä halunnut joten sain mökin itselleni mutta en maksanut veljelle mitään koska mökkiä olisi pitänyt remontoida 80000 eurolla eikä veli halunnut antaa siihen rahaa. Tein remontin itse ja mökki jäi minulle. Olen täällä mökillä nyt 10 kesää viettänyt. Tein paljon remonttia, mökkiin meni joku 80000 euroa mutta pihaan mennyt 25000 euroa lisää koska tein hiekkarannan. Olen kaivanut kaikki puun kannot ja kivet pois tontilta kaivinkoneella. Nyt on hyvät tasainen tontti.
Tuossa tilanteessa kannattaisi (juristin avustuksella) miettiä ehdollista testamenttia: Testamenttiin on mahdollista kirjoittaa ehto että sinä saat mökin kokonaan itsellesi, jos maksat veljellesi X euroa.
Sellainen ehto ei voi sitoa sinua että sinun olisi kuoleman jälkeen pakko maksaa veljellesi - jos et maksaisi niin silloin seuraus olisi vain että et saisi mökkiä kokonaan omaan omistukseesi. Mutta sellaisella ehdolla voi etukäteen varmistaa että jos sulla on rahaa ja halua ostaa mökki kokonaan itsellesi, niin silloin se sujuu varmemmin ilman mitään riitelyä siitä suostuisiko veli myymään oman osuutensa ja millä hinnalla.
Tuollainen ehto testamenttiin olisi kuitenkin sen verran monimutkainen että sitä ei kannata alkaa tekemään ilman että on perintöasioita hyvin osaava lakimies avustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa kannattaisi (juristin avustuksella) miettiä ehdollista testamenttia: Testamenttiin on mahdollista kirjoittaa ehto että sinä saat mökin kokonaan itsellesi, jos maksat veljellesi X euroa.
Sellainen ehto ei voi sitoa sinua että sinun olisi kuoleman jälkeen pakko maksaa veljellesi - jos et maksaisi niin silloin seuraus olisi vain että et saisi mökkiä kokonaan omaan omistukseesi. Mutta sellaisella ehdolla voi etukäteen varmistaa että jos sulla on rahaa ja halua ostaa mökki kokonaan itsellesi, niin silloin se sujuu varmemmin ilman mitään riitelyä siitä suostuisiko veli myymään oman osuutensa ja millä hinnalla.
Tuollainen ehto testamenttiin olisi kuitenkin sen verran monimutkainen että sitä ei kannata alkaa tekemään ilman että on perintöasioita hyvin osaava lakimies avustamassa.
Kiitos tiedosta, tällaisesta en tiennytkään! Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta, tällaisesta en tiennytkään! Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä sain isäni kesämökin. Isä oli liian vanha sitä hoitamaan. Kun äiti kuoli niin saimme paljon rahaa 400 000 euroa. Isä antoi kesämökin meille molemmille jotta remontoisimme sen yhdessä. Veljeni ei mökkiä halunnut joten sain mökin itselleni mutta en maksanut veljelle mitään koska mökkiä olisi pitänyt remontoida 80000 eurolla eikä veli halunnut antaa siihen rahaa. Tein remontin itse ja mökki jäi minulle. Olen täällä mökillä nyt 10 kesää viettänyt. Tein paljon remonttia, mökkiin meni joku 80000 euroa mutta pihaan mennyt 25000 euroa lisää koska tein hiekkarannan. Olen kaivanut kaikki puun kannot ja kivet pois tontilta kaivinkoneella. Nyt on hyvät tasainen tontti.
Miksi ihmeessä olet halunnut mökille tasaisen tontin? Eikö sellainen ole tosi tylsä?
Kannattaa pyytää että vanhempasi lahjoittavat sen ja maksat siitä vain lahjaveron, joka on myös pienempi kun heille jättää käyttöoikeuden mökkiin. Lahjoitukseen myös maininta että ei ole ennakkoperintöä, mikä yleensä lukee jo testamentissa kun kyse on omien lasten lahjoista.
Jos jokainen saa tasan kolmanneksen, niin käytännössä tuo menee niin että kaikki omaisuus arvotetaan ja jaetaan kolmeen. Teille on korvamerkitty mökki. Sitten jaetaan muu omaisuus. Jos ei mene tasan, sitten täytyy käyttää raha perillisten välillä.
Mökille ei voi noin vaan muuttaa asumaan.
Mökin voi testamentata kokonaan sinulle, ainoastaan ei saa loukata lakiosuutta, eli muiden periöiden on saatava lakiosansa määrän omaisuutta. Testamentilla voi määrätä kyllä sinulle mökin mutta halvin ja nopein tapa on lahjoittaa se sinulle jo ennen kuolemaa. Niin meidän suvussa on tehty, vältytään niiltä perintöriidoilta. Omaisuuttaan kun saa lahjoittaa kelle huvittaa, siihen ei perilliset voi sanoa mitään kun perittävä ei ole kuollut vielä.
Mökin ostamiseen tarvitaan yleensä omarahoitusosuus, joka on usein 20-30 % mökin hinnasta.
Ja toki sinun pitää pystyä maksamaan perintövero ennen kuin haaveilet mökin lunastusta.
Täällä kirjoitellaan taas aidasta ja aidan seipäästä.
Ei tarvitse maksaa kolmannelle sisarukselle, hän saa muuta.
Ja voit saada lainaa jos olet muuten lainakelpoinen. Kannattaa säästää mahdollisimman paljon etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma, että veli haluaa myydä? Arvohan voi silloin olla myös jotain aivan muuta. Itse yrittäisin järjestää asian jo nyt, kun vanhemmat elossa.
Veli ei ehkä halua myydä, mutta toista omistajaa on myös hankala estää tulemasta mökille oleskelemaan. Mihinkään vuorottelusysteemiin ei ole pakko suostua.
Virallisesti muutto ei tietysti onnistu, mutta laissa ei taida olla pykälää, että kuinka paljon mökillä saa oleskella. Käytännössä saa oleskella 100% ajasta, jos on kirjoilla vakituisessa asunnossa samassa kunnassa. Vaikkapa vain alivuokralaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti haluaa myydä, hänellä ei sinne ns siteitä ole. Päinvastoin, rakentaa omaa mökkiä toisaalle. Arvo tuskin tuosta ainakaan nousee.
Tarkoitatko että pitäisi pyrkiä ostamaan mökki vanhemmilta jo nyt? Se ei tule onnistumaan. Ap
Joo, mutta myyntitulosta pitää maksaa myyntivero, joka on perintö- ja lahjaveroja ankarampi. Ja veli ei välttämättä halua tuplasponsoroida verottajaa.
Sellainen onni tietysti asiassa on, että usein lapset on itsekin aika vanhoja, kun viimeisestä vanhemmasta aika jättää.
Kun perintöä tulee, niin kukaan ei enää ehkä ole mökkeilykunnossa. Mummo kuolee 90-vuotiaana, niin lapsetkin on jo yli 70 vuotiaita.
Ongelmaksi tulee ennemmin, että kuka pitää kiinteistöä kunnossa, kun vanhemmat ei enää vanhuuttaan jaksa ja lapsia ei huvita, kun ei ole oma. Siinä voi olla mökki 10 vuotta tuuliajolla ja arvo laskee, kuin lehmän häntä.