Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Testamentti, perintömökki ja sen lunastaminen itselle

Vierailija
14.07.2025 |

Helle sekoittaa pään joten kysyn ehkä selvää asiaa.

Meitä on kolme sisarusta ja vanhempamme ovat tehneet testamentin, jonka mukaan kesämökki jää minulle ja veljelleni yhteisesti. Kolmas sisarus saa muuta.

Kun se aika tulee, aion lunastaa mökin itselleni ja muuttaa sinne asumaan. Niin eikö se nyt mene niin että koska testamentti on, niin mun pitää vain tälle yhdelle veljelle maksaa osuutensa?

Ei onneksi ole vielä ajankohtaista, vanhemmat yhä elossa ja pirteinä, mutta säästäminen jo menossa. Toinen kysymys siihen liittyen: jos omat säästöt ei riitä niin saako tällaiseen puolikkaaseen yleensä helposti lainaa? Muuta lainaa ei ole ja vakityö. Ei ole mikään luksuslukaali, mutta rantatontilla ja vastaavia myydään alueella johonkin 150 000 -170 000€ hintaan.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sano nyt ihmeessä että vanhenmat lahjoittavat mökin jo nyt ja pidättävät hallintaoikeudet. Voi säästää pitkän pennin veroissa.

Näin olisi viisasta tehdä. Elinikäinen hallintaoikeus itselle ja lahjakirjaan myös merkintä, että tämä lahja ei kuulu avio-oikeuden piiriin. Eli jos ap:lle tulee ero, puoliso ei saa osituksessa osaansa mökistä. Me tehtiin näin ja kas kummaa: veljen vaimolle tuli erossa sokkina, ettei hän olekaan saamassa mökistä yhtään mitään.

Vierailija
42/63 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa saa helposti jos on vakityö, maksukykyä ja hyvä reaalivakuus. Varsinkin kun tarvitset alle puolet mökin arvosta, vakuudetkin riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut vanhemmat lahjoittaisi mökin... 

Vierailija
44/63 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sano nyt ihmeessä että vanhenmat lahjoittavat mökin jo nyt ja pidättävät hallintaoikeudet. Voi säästää pitkän pennin veroissa.

Näin olisi viisasta tehdä. Elinikäinen hallintaoikeus itselle ja lahjakirjaan myös merkintä, että tämä lahja ei kuulu avio-oikeuden piiriin. Eli jos ap:lle tulee ero, puoliso ei saa osituksessa osaansa mökistä. Me tehtiin näin ja kas kummaa: veljen vaimolle tuli erossa sokkina, ettei hän olekaan saamassa mökistä yhtään mitään.

Oliko veljen vaimo siis eroamassa veljestäsi, vai miten oli heti ajatellut jotain saavansa? Hassu ajatus, ei pelkkä avioliitto tee omaisuudesta yhteistä muutenkaan. Ja jos on avioehto kunnossa, ei koskaan voi tullakaan toiselle osapuolelle. 

Vierailija
45/63 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökin voi testamentata kokonaan sinulle, ainoastaan ei saa loukata lakiosuutta, eli muiden periöiden on saatava lakiosansa määrän omaisuutta. Testamentilla voi määrätä kyllä sinulle mökin mutta halvin ja nopein tapa on lahjoittaa se sinulle jo ennen kuolemaa. Niin meidän suvussa on tehty, vältytään niiltä perintöriidoilta. Omaisuuttaan kun saa lahjoittaa kelle huvittaa, siihen ei perilliset voi sanoa mitään kun perittävä ei ole kuollut vielä.

On paljon esimerkkejä että tulee riita kun yhdelle lahjoittaa. Ellei ole jotain yhtä arvokasta mahdollista lahjoittaa myös muille, niin onhan tuo selkeästi yhden lapsen suosimista muiden kustannuksella. Täysin laillista lahjoittaminen toki on, mutta onko se silti tasapuolista ja oikeudenmukaista? Jälkikäteen perinnönjaossa tuollainen lahja todetaan usein suosiolahjaksi, joka kuitenkin vaikuttaa perinnönjakoon. 

Voi viedä suosiolahjat välit sisarruksiin. 

Vierailija
46/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mitäpä väliä.

Vierailija
47/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain isäni kesämökin. Isä oli liian vanha sitä hoitamaan. Kun äiti kuoli niin saimme paljon rahaa 400 000 euroa. Isä antoi kesämökin meille molemmille jotta remontoisimme sen yhdessä. Veljeni ei mökkiä halunnut joten sain mökin itselleni mutta en maksanut veljelle mitään koska mökkiä olisi pitänyt remontoida 80000 eurolla eikä veli halunnut antaa siihen rahaa. Tein remontin itse ja mökki jäi minulle. Olen täällä mökillä nyt 10 kesää viettänyt. Tein paljon remonttia, mökkiin meni joku 80000 euroa mutta pihaan mennyt 25000 euroa lisää koska tein hiekkarannan. Olen kaivanut kaikki puun kannot ja kivet pois tontilta kaivinkoneella. Nyt on hyvät tasainen tontti.

Tämää ei mennyt oikein. Tietenkin veljen tulisi saada osuutensa remontoimattoman mökin arvosta. Remonttiin hänen ei ollut pakko suostua. Perinteinen ahneen perintökusetus, jolla saadaan sisarusten välit tuhottua loppuiäksi.

Vierailija
48/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elossa olevien omaisuus ole kenenkään muun asia kuin heidän, ja sitä omaisuutta saa lahjoittaa ihan just kelle huvittaa!! Perintö on eriasia, lakiosa kuuluu rintaperillisille. Se että lahjoittaa elossa ollessaan jollekin lapselleen jotain ei kuulu muille ja jos siitä pahastuu saa katsoa itseään peiliin, omaisuus on täysin sen kuka sen omistaa ja hän saa tehdä sillä mitä hän haluaa. 

Kyllä minä haluan kohdella lapsiani täysin tasapuolisesti. Itse jäin mopen rooliin maatilan sukupolvenvaihdoksessa ja kotilan isäntä yritti jatkaa samaa kusetusta isämme jälkeen. Sen seurauksena en ole puhunut veljeni kanssa kolmeen vuoteen, en edes tiennyt että sen vaimo oli kuollut vuosi sitten ennenkuin yhdeltä nuoruuden kaveriltani sattumalta lintutornilla kuulin. Toivon, että omien lasteni välit ei näin huonoksi koskaan menisi. Tiedän, että toinen tyttäreni on kovin hanakka pitämään puolensa ja veisi sisaruksiian kuin litran mittaa - olen yrittänyt tehdä jaon testamentilla selkeäksi ja tasapuoliseksi.

Vierailija
49/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain isäni kesämökin. Isä oli liian vanha sitä hoitamaan. Kun äiti kuoli niin saimme paljon rahaa 400 000 euroa. Isä antoi kesämökin meille molemmille jotta remontoisimme sen yhdessä. Veljeni ei mökkiä halunnut joten sain mökin itselleni mutta en maksanut veljelle mitään koska mökkiä olisi pitänyt remontoida 80000 eurolla eikä veli halunnut antaa siihen rahaa. Tein remontin itse ja mökki jäi minulle. Olen täällä mökillä nyt 10 kesää viettänyt. Tein paljon remonttia, mökkiin meni joku 80000 euroa mutta pihaan mennyt 25000 euroa lisää koska tein hiekkarannan. Olen kaivanut kaikki puun kannot ja kivet pois tontilta kaivinkoneella. Nyt on hyvät tasainen tontti.

Miksi ihmeessä olet halunnut mökille tasaisen tontin? Eikö sellainen ole tosi tylsä?

Samaa mietin. Varmaan kaikki puutkin poistettu jotta varmasti ei ole yhtään tuulen- eikä auringonsuojaa.

Liian paljon näkee näitä tylsiä "jalkapallokenttä"tontteja.

Vierailija
50/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä olet halunnut mökille tasaisen tontin? Eikö sellainen ole tosi tylsä?

Samaa mietin. Varmaan kaikki puutkin poistettu jotta varmasti ei ole yhtään tuulen- eikä auringonsuojaa.

Liian paljon näkee näitä tylsiä "jalkapallokenttä"tontteja.

Meidän naapuri veti koko tontin tasaiseksi. Siis ihan kaikki puut ja puskat pois. Ei taida tosiaan kaivata varjopaikkoja, ei siinä mitään. Huvittaa vaan kun vieressä meidän tontilla on noin 100 puuta edelleen, vaikka ainakin 30 kaadettiin kun tähän muutettiin... 😄 Tykkään kun on vehreää.

Vierailija
51/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että veli haluaa myydä? Arvohan voi silloin olla myös jotain aivan muuta. Itse yrittäisin järjestää asian jo nyt, kun vanhemmat elossa.

Varmasti haluaa myydä, hänellä ei sinne ns siteitä ole. Päinvastoin, rakentaa omaa mökkiä toisaalle. Arvo tuskin tuosta ainakaan nousee. 

Tarkoitatko että pitäisi pyrkiä ostamaan mökki vanhemmilta jo nyt? Se ei tule onnistumaan. Ap

Vanhemmat voivat testamentata mökin sinulle ja laittaa merkinnän, että saat maksaa lakiosan rahana.

Vierailija
52/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että veli haluaa myydä? Arvohan voi silloin olla myös jotain aivan muuta. Itse yrittäisin järjestää asian jo nyt, kun vanhemmat elossa.

Varmasti haluaa myydä, hänellä ei sinne ns siteitä ole. Päinvastoin, rakentaa omaa mökkiä toisaalle. Arvo tuskin tuosta ainakaan nousee. 

Tarkoitatko että pitäisi pyrkiä ostamaan mökki vanhemmilta jo nyt? Se ei tule onnistumaan. Ap

Vanhemmat voivat testamentata mökin sinulle ja laittaa merkinnän, että saat maksaa lakiosan rahana.

Voivat antaa sinulle ennakkoperinnöksi ja pidättää itsellään elinikäisen käyttöoikeuden . Perunkirjoituksessa se sitten aikanaan huomioidaan, ja veljen osuus perinnöstä maksetaan rahana.

Vierailija
53/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessa kannattaisi (juristin avustuksella) miettiä ehdollista testamenttia: Testamenttiin on mahdollista kirjoittaa ehto että sinä saat mökin kokonaan itsellesi, jos maksat veljellesi X euroa.

Sellainen ehto ei voi sitoa sinua että sinun olisi kuoleman jälkeen pakko maksaa veljellesi - jos et maksaisi niin silloin seuraus olisi vain että et saisi mökkiä kokonaan omaan omistukseesi. Mutta sellaisella ehdolla voi etukäteen varmistaa että jos sulla on rahaa ja halua ostaa mökki kokonaan itsellesi, niin silloin se sujuu varmemmin ilman mitään riitelyä siitä suostuisiko veli myymään oman osuutensa ja millä hinnalla.

Tuollainen ehto testamenttiin olisi kuitenkin sen verran monimutkainen että sitä ei kannata alkaa tekemään ilman että on perintöasioita hyvin osaava lakimies avustamassa.

Ymmärräthän, että sen summan tulee olla enemmän kuin mitä veli euroissa perisi, koska muuten veli voi riitauttaa testamentin samantien sen tiedoksisaatuaan. Lisäksi tuosta syntyy monimutkainen kuvio veljen perimän osan verotusarvosta ja perintöverosta ja myyntivoittoverosta ja jopa mahdollisesta lahjaverosta. Yleensä tuollaiset testamentit tehdään sovussa kaikkien osapuolten kesken eikä niin, että yksi saa enemmän kuin muut, jos maksaa pikkusumman.

Vierailija
54/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksut vanhemmat lahjoittaisi mökin... 

Verottaja rakastaa fiksuja vanhempia! Se on ainoa, joka näissä voittaa.

Vierailija
55/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen onni tietysti asiassa on, että usein lapset on itsekin aika vanhoja, kun viimeisestä vanhemmasta aika jättää.

Kun perintöä tulee, niin kukaan ei enää ehkä ole mökkeilykunnossa. Mummo kuolee 90-vuotiaana, niin lapsetkin on jo yli 70 vuotiaita.

Ongelmaksi tulee ennemmin, että kuka pitää kiinteistöä kunnossa, kun vanhemmat ei enää vanhuuttaan jaksa ja lapsia ei huvita, kun ei ole oma. Siinä voi olla mökki 10 vuotta tuuliajolla ja arvo laskee, kuin lehmän häntä.

Meillä ongelma on se, että vanhemmat dominoi mökkiä ja sitä ei voi fiksata. eikä siellä luolassa kukaan enää viihdy. Tämä on se juttu. jos se olisikin minun hallinnassani, tekisin tarvittavat uudistukset ja siistimiset, niin viihtyisin siellä. Nyt se vaan rapistuu ja menee huonommaksi. Mitään ei voi investoida ja en minä ala sinne korjauksia omilla rahoilla tekemään, jos sitten sisarukset saa kuitenkin viipaleet. Vanhemmilla olisi rahaa ja olen ehdottanut, että he maksaisivat, jos minä toteutan. Se menee siihen asti, kun ekan asian esitän, niin on ihan turhaa pröystäilyä ja kallista jne. Siis ihan tämmöisiä, että tehtäisiin terassi rantasaunan eteen. En ole tekemässä mitään palatsia tai Huvila ja Huussi -pihaa kalliine ratkaisuineen. Ehdotin keittiön laittoa. Uusi keittiö koneineen 3000 Euroa. Ei tietenkään käy. "on ihan hyvät". No, ihan sama. Olkoon siellä 70-luvun liesiensä kanssa, kun yksi levy enää lämpenee hitaasti. Tai ehdotin, että heitettäisiin 60-luvun huonekaluja pois tai ainakin vähennettäisiin sekä maalattaisiin sisällä, niin maalaus oli ok, mutta huonekalut on vielä ihan  hyviä. Ehdotin kamalan ja ison avotakan purkua ja vaihtoa kompaktimpaan ja varaavaan. Mökin koko  on 40m2 ja siitä varmaan 5m2 vie tuo avotakka. Eikä se anna kunnolla lämpöä. Ei käy. Että siinäpä se sitten. Mitään ei voi tehdä, mutta valitetaan, kun lapset ei käy ja auta. 

Vierailija
56/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen onni tietysti asiassa on, että usein lapset on itsekin aika vanhoja, kun viimeisestä vanhemmasta aika jättää.

Kun perintöä tulee, niin kukaan ei enää ehkä ole mökkeilykunnossa. Mummo kuolee 90-vuotiaana, niin lapsetkin on jo yli 70 vuotiaita.

Ongelmaksi tulee ennemmin, että kuka pitää kiinteistöä kunnossa, kun vanhemmat ei enää vanhuuttaan jaksa ja lapsia ei huvita, kun ei ole oma. Siinä voi olla mökki 10 vuotta tuuliajolla ja arvo laskee, kuin lehmän häntä.

Meillä ongelma on se, että vanhemmat dominoi mökkiä ja sitä ei voi fiksata. eikä siellä luolassa kukaan enää viihdy. Tämä on se juttu. jos se olisikin minun hallinnassani, tekisin tarvittavat uudistukset ja siistimiset, niin viihtyisin siellä. Nyt se vaan rapistuu ja menee huonommaksi. Mitään ei voi investoida ja en minä ala sinne korjauksia omilla rahoilla tekemään, jos sitten sisaru

Etkö ehdota uuden hellan ostoa? Olis vähän halvempi kuin teettää 3000 euron remppa ja uusia kaikki.

Melko iso keittiö muuten mökillä, jos noin kalliiksi tulisi.

Vierailija
57/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä ongelma on se, että vanhemmat dominoi mökkiä ja sitä ei voi fiksata."

Kuka mökin siis omistaa? Jos vanhemmat, niin tottakai he päättää itse. Ei se ole mitään "dominointia". Jos taas se on yhteisomistuksessa ja sinäkin omistajana, miksi ihmeessä vanhempien pitäisi yksin maksaa rempat? 

Vierailija
58/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää nauvotella veljesi kanssa, että haluaako hän ostaa, vai myydä mökkiosuuden. Lainaa saat pankista 80% osuutesi arvosta. Arvon määrittelee uskottavasti paikkakuntaa tunteva kiinteistövälittäjä.

Vierailija
59/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus kysymykseen, perinnönjaon jälkeen kun mökki on sinun ja veljesi yhteisomistuksessa niin voitte tehdä kaupat veljesi osuudesta. Ja lainansaantiin vaikuttaa maksukyky ja vakuudet, kukaan ei sitä voi täältä sinulle arvioida. Säästöt on hyvät, vapaa-asuntojen vakuusarvo on pienempi, ja arvon määrittelee pankki.

Mutta onko tämä järjestely järkevä ja entä jos veli ei myy tai ette pääse hinnasta sopuun?

Ja miksi se mökki edes annetaan veljelle, jos nyt jo tiedetään, ettei hän sitä halua? 

Tähän tarvitaan ammattilaisten apuja, se on pieni hinta siitä, millaisia ongelmia voi tulla jos näitä ei mieti ennakkoon.

Vierailija
60/63 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisaruksiasi ei mökki kiinnosta, otat sen itsellesi ennakkoperintönä mutta jätätte hallintaoikeuden vanhemmille. Sitten aikanaan jaatte loppuomaisuuden tämä ennakkoperintö huomioon ottaen. Ainakin veli kannattaisi jättää testamentista pois jos hän ei mökkiä halua.