Miksi lääke"koukku" pelottaa niin monia?
Jos täytyy käyttää lääkettä vaikka nukkumiseen on se parempi kuin olla nukkumatta. En ymmärrä näitä jotka hysteerisesti pelkää "koukkua". Mitä väliä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Moni asia voidaan ratkaista ilman lääkkeitä, elämäntavat pitäisi aina ensin laittaa kuntoon. Lääkekoukku voi mm. aiheuttaa sen että ei pysty toimimaan ilman sitä lääkettä ja sen annos kasvaa, jossain vaiheessa se myös menettää tehonsa...
Asiat eivät korjaannu sillä, että hoidetaan oireet - peitellään ne lääkkeillä. Olin töissä sisäilmaongelmaisessa toimistossa. Sain työterveydestä antibiootteja, silmätippoja, unilääkkeitä, masennuslääkkeitä, astmalääkkeitä. Oireeet poistuvat, kun siirryin pois toimistosta. Lääkkeet kyllä peittävät oireet, mutta pysyvää ratkaisua ne eivät anna, vaan terveysongelmat pahenevat taustalla.
Ei ne elämäntapamuutokset aina auta. Itse olen koko aikuisikäni nukkunut huonosti. Laihana, lihavana, erityisruokavaliolla, normilla, työelämässä olleena, työttömänä, pikkulapsiaikana tai kun lapset asuu jo omillaan.
Tarvitsen unta syventävää lääkettä ja olen sitä käyttänyt jo kauan. Ilman sitä olisin tuskin edes hengissäkään enää. Ei se 10 kertaa joka ikisen yön aikana herääminen mukavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kipujen takia pitkiä jaksoja nukkumatta. En siltä ajatellut että lääke nukkumiseen olisi ensisijainen hoitomuoto itselleni. Kun vihdoin pääsin leikkaukseen ja kivut loppuivat, parani se unikin kummasti.
Kyllä olet vahva ja hieno ihminen kun olet kestänyt _ei-krooniset_ univaikeudet ilman lääkkeitä. 🙂 Olen äimänä, miten pystyitkään.
Heh näinpä. Typerimmät kommentit unettomuutta koskien tulee aina just joltain tuollaisilta joilla tilanne ollut tilapäinen. Itsellä kroonistui migreeni ja se sitten herkistää koko hermoston aiheuttaen mm. pahat uniongelmat. Loppuelämän rasti ja tuskinpa tätä kirjoittelisin jos en voisi pahimpina aikoina käyttää unilääkettä
T. Luonnollisesti eri jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on vielä sellaisiakin ihmisiä jotka ei tajua, ettei kaikki jää koukkuun. Esim. Panacodista moni väittää että siihen jää tosi äkkiä koukkuun!!! Ei, vaan on ihan yksilöllistä. Itse jouduin käyttämään pitkään 6 tbl päivässä, eikä tullut minkäänlaista koukkua. Ei pätkän vertaa.
Näin on. Itsellä tulee fyysinen koukku tosi herkästi, mutta on tosiaan täysin yksilöllistä. Toinen ääripää voi lopettaa hyvin helposti koukuttavaksi katsottuja lääkkeitä koska heillä geenit ovat sellaiset että aivokemiat korjautuvat normaalitasolle erittäin nopeasti. Siksi onkin naurettavaa välillä lukea kun joku kokee olevansa jotenkin erityisen vahva henkisesti kun esim. bentsojen seinäänlopetus oli ihan helppoa. Panacod toki nyt on siitä spesiaali troppi että joillain maksa ei edes muunna kodeiinia morfiiniksi jolloin mitään vaikutusta keskushermostoonkaan ei tule.
No mulla on esimerkiksi lääke, joka sivuvaikutuksena heikentää hampaita. Tottakai sivuvaikutukset pelottaa, kuka haluaa nyt haluaisi hammasongelmia? Samaten unilääkkeet jouduin lopettaan, koska vaikka nukuin paremmin, aiheutti pahaa aivosumua päivisin ja haitat oli suuremmat kuin hyödyt. En enää edes tuntenut olevan oma itseni kun aivot niin pöllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on vielä sellaisiakin ihmisiä jotka ei tajua, ettei kaikki jää koukkuun. Esim. Panacodista moni väittää että siihen jää tosi äkkiä koukkuun!!! Ei, vaan on ihan yksilöllistä. Itse jouduin käyttämään pitkään 6 tbl päivässä, eikä tullut minkäänlaista koukkua. Ei pätkän vertaa.
Näin on. Itsellä tulee fyysinen koukku tosi herkästi, mutta on tosiaan täysin yksilöllistä. Toinen ääripää voi lopettaa hyvin helposti koukuttavaksi katsottuja lääkkeitä koska heillä geenit ovat sellaiset että aivokemiat korjautuvat normaalitasolle erittäin nopeasti. Siksi onkin naurettavaa välillä lukea kun joku kokee olevansa jotenkin erityisen vahva henkisesti kun esim. bentsojen seinäänlopetus oli ihan helppoa. Panacod toki nyt on siitä spesiaali troppi että joillain maksa ei edes muunna kodeiinia morfiiniksi jolloin mitään vaikutusta keskushermostoonkaan ei tule.
Tämä. Sain yhdestä lääkkeestä kamalat vieroitusoireet vain yhdestä tabletista. Osa kipulääkkeistä laukaisee sappirakon tyhjennyksen, joten välttelen niitä.
Jos esim. kilpirauhanen on poistettu kasvainten takia, ihminen kuolee ilman kilpirauhaslääkitystä.
Terveysintoilijan mielestä ilmeisesti silloinkin pitäisi jättää lääkkeet apteekkiin ja vain mennä lenkille ja juoda paljon vettä?
Riippuu lääkkeestä ja sivuvaikutuksista. Itsellä on ollut vaikea unettomuus ja olen siihen surutta syönyt unilääkkeitä. Tarvittava määrä ei ole kasvanut ja olen nyt kesäloman ollut täysin ilman lääkkeitä ilman mitään ongelmia. Samoin kipulääkkeet. Niitäkin olen käyttänyt tarvittaessa ja sitten vain jättänyt pois. Mutta osa kaiketi koukuttuu helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin ei mumminikaan tarvinut lääkkeitä, kun ei niitä ollut. Verenpaine oli 200 ja päätä särki kaiket päivät. Kuolikin sitten alle 50v aivoverenvuotoon. Mutta hieno juttu, ettei ainakaan ollut lääkekoukussa.
Mummin olis kannattanut vähentää kahvin juontia, suolan käyttöä ja jos ylipainoinen, pudottaa painoa.
Sori mutta mummi ei juonut kahvia ja oli solakka nainen. Teki maatalossa töitä ja synnytti noissa tiloissa kahdeksan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Näille lääkkeille on ominaista että toleranssi kehittyy suht nopeasti, jolloin osa käyttäjistä nostaa annosta.
Saattaa, osa käyttäjistä, jne. Entä ne joita auttaa? Eikö se ole lääkkeiden tarkoitus, kokeilla millä hyödyt ovat suuremmat kuin haitat?
Koska niin moni on lääkekoukussa.
Itse välttelen viimeiseen asti. Kymmenen vuotta mennyt ilman lääkkeitä.
Lääkekoukku on terveellisempi vaihtoehto kuin unettomuus. Lääkekoukku on myös melko halpa, tyyliin 12e kuukausi.
t. yli 20 vuotta unilääkkeitä käyttänyt, eikä silti koukussa
Vierailija kirjoitti:
Lääkekoukku on terveellisempi vaihtoehto kuin unettomuus. Lääkekoukku on myös melko halpa, tyyliin 12e kuukausi.
t. yli 20 vuotta unilääkkeitä käyttänyt, eikä silti koukussa
Tuossa suurin haitta on lääkärit jotka valittaa lääkkeen käytöstä. Krooninen unettomuus on pikkusen pahempi asia kuin jatkuva lääkkeen käyttö.