Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääke"koukku" pelottaa niin monia?

Vierailija
14.07.2025 |

Jos täytyy käyttää lääkettä vaikka nukkumiseen on se parempi kuin olla nukkumatta. En ymmärrä näitä jotka hysteerisesti pelkää "koukkua". Mitä väliä?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nuku ilman unilääkettä ja olen ihan tyytyväinen näin kun kerran lääkettä on. Pahin pelko on että joku kerta terveyskeskuslääkäri ei uusisikaan reseptiä.

Vierailija
2/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lääkkeesta ja käyttötarkoituksesta. Minä syön ketiapiinia unettomuuteen varmaan loppuelämäni. Ennen tuota nukuin huonosti vuosikymmenen ja jos lopetan, unettomuus varmasti palaa. Olenko minä nyt sitten lääkekoukussa?

Eri asia sitten vaikka jotkut kipulääkkeet, joiden käyttö on tarkoitus lopettaa jossain vaiheessa. Jos lopettaa kerrasta, tulee vieroitusoireita. Minäkin sain sellaisia leikkauksen jälkeen. Annosta sitten pienennettiin vähitellen, ettei niitä vieroitusoireita tullut.

Vierailija
4/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu suomen pelottelevasta huumepolitiikasta, luulehan suurin osa että kannabis on vaarallista "huumetta"

Vierailija
5/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelätään elämää

Vierailija
6/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään lääke ei ole sivuoireeton. Lääke ei tiedä, että sen pitäisi vaikuttaa pelkästään tietyssä paikassa vaan se vaikuttaa koko kehoon.

Vierailija
7/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää joskus, että Valvira on pelotellut lääkärit niin totaalisesti, että edes ennen niin hyväksi ja sopivaksi havaittuja lääkkeitä ei uskalleta kirjoittaa. Ja vaikka niitä menee aivan minimaalisella/kohtuullisella annoksella. Se ei todellakaan ole sama kuin lääkekoukku.

Yhtään ei katsota potilashistoriaa eikä kuunnella potilasta, miten hän tuntee oman sairautensa ja miten käyttää lääkkeitä. Aina vain pelätään pahinta ja juurikin tuota lääkekoukkua. 

Vierailija
8/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäihmiset eivät suostu ottamaan edes parasetamolia nivelrikkokipuihin kun pelkäävät riippuvuutta. Heti ovat vaatimassa kortisonipiikkiä lonkkaan/polveen vaikka ensisijainen hoito on kipulääkekuuri.

Vierailija
9/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla. 

Lääkekeskustelut on yhtä pelottelua ja "kamala lääke, en ikinä käyttäisi!!". Minun kohdallani yksi "pahis" pelasti henkeni. Sivuoireita tuli, juu, lopettaminen oli ikävää. Mutta sain siitä tarvitsemani avun, sitä en kadu päivääkään. 

Vierailija
10/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kipujen takia pitkiä jaksoja nukkumatta. En siltä ajatellut että lääke nukkumiseen olisi ensisijainen hoitomuoto itselleni. Kun vihdoin pääsin leikkaukseen ja kivut loppuivat, parani se unikin kummasti.

Vierailija
11/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää joskus, että Valvira on pelotellut lääkärit niin totaalisesti, että edes ennen niin hyväksi ja sopivaksi havaittuja lääkkeitä ei uskalleta kirjoittaa. Ja vaikka niitä menee aivan minimaalisella/kohtuullisella annoksella. Se ei todellakaan ole sama kuin lääkekoukku.

Yhtään ei katsota potilashistoriaa eikä kuunnella potilasta, miten hän tuntee oman sairautensa ja miten käyttää lääkkeitä. Aina vain pelätään pahinta ja juurikin tuota lääkekoukkua. 

Siis kyse on nimenomaan Valviran pelosta, mitä nuorempi lääkäri sitä enemmän yleensä pelkäävät ja linja on "en määrää kenellekään missään tilanteessa." Potilaalle toki selittävät koukuttumisesta. Vanhemmat, kokeneet kehäketut uskaltavat vielä määrätä, reseptithän iteroidaan eikä rauhoittavia nyt kirjoitella muutenkaan mitään holtittomia määriä. T. Sh

Vierailija
12/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luonnosta ja ravinnosta  saa kaiken tarvittavan, joka hoitaa ja parantaa. En ole syönyt mitään lääkettä 25 vuoteen. En ole sairas, ei ole ollut edes flunssaa. Antibioottia en ole syönyt ikinä, eikä muuten omatkaan jo aikuiset lapset. 

Vierailija
13/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kipujen takia pitkiä jaksoja nukkumatta. En siltä ajatellut että lääke nukkumiseen olisi ensisijainen hoitomuoto itselleni. Kun vihdoin pääsin leikkaukseen ja kivut loppuivat, parani se unikin kummasti.

Kyllä olet vahva ja hieno ihminen kun olet kestänyt _ei-krooniset_ univaikeudet ilman lääkkeitä. 🙂 Olen äimänä, miten pystyitkään.

Vierailija
14/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että voi ikinä tietää milloin resepti vedetään pois ja jätetään kitumaan viekkareihin. Bentsoissa on jo alettu toteuttamaan tätä tyyliä.

Vierailija
15/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekoukun haitallisuus koskee vain sellaisia lääkkeitä joiden teho kasvaa loputtomiin mitä suuremman annoksen ottaa. Unilääkkeistä tämä pätee käytännössä vain bentsodiatsepiineihin sekä nukahtamislääkkeiksi bentsodiatsepiineista kehitettyihin lääkkeisiin kuten Imovane, Lunesta jne.

Näille lääkkeille on ominaista että toleranssi kehittyy suht nopeasti, jolloin osa käyttäjistä nostaa annosta. Annoksen nostosta seuraa usein lopulta paradoksaalinen vaikutus (rauhoittamisen sijaan lääke aiheuttaa ahdistusta) ja kun käyttäjä haluaa tässä vaiheessa lopettaa lääkkeen, hän huomaa että sekä annostuksen vähentäminen että sen nostaminen aiheuttaa ahdistusoireita. Vähentäminen siksi että seurauksena on vieroitusoireet, nostaminen siksi että paradoksaalinen vaikutus voimistuu. Kannattaa tubesta katsoa Dr Josef videoita bentsoista. 

Vierailija
16/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään joka ei uskaltaisi määrättyjä lääkkeitä syödä koukuttumisen pelossa 

Vierailija
17/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eriskummallista, että alkoholia saa kuka tahansa täysi-ikäinen ostaa vaikka siinäkin riippuvuuden riski on ilmeinen. Minusta selittely sillä, että jokin lääke saattaa aiheuttaa riippuvuutta eikä niitä siksi voi muka määrätä on sen vuoksi lähes lapsellisen typerä. Miksi alkoholin ostomääriä ei kontrolloida mitenkään, vaikka se periaatteessa olisi mahdollista. ( Esim. Henkkari + digitaalinen viinakortti ) Toki ymmärrän, että alkoholia ei voida täysin kieltää, mutta ajattelemisen aihetta tämä vertailu itselleni kyllä antaa, sekä puolesta että vastaan. Varsinkin kun jotkut vielä häpeilemättä ja lapsellisesti väittävät, että jo ensimmäinen kannabiksen piikki voi tappaa.

Vierailija
18/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeita mielenterveydellisiä ongelmia.

17x lataamossa.

Pyysin alusta alkaen ainoaa lääkitystä, mikä minuun tehoaa -pari rauhoittavaa päivässä.

Ilman tätä lääkitystä vuosia niin paljon viranomaismerkintöjä, että tähän loppujen lopuksi suostuttiin.

Miksi se on näin?

Nykyään nukun päivisin pahimman yli. Ennen olin hengenvaarallinen.

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että todella vaarallisia ihmisiä liikkuu ihmisten ilmoilla.

Koska säästöt.

Älkää itkekö, jos tavis saa puukosta.

Psyykkisesti sairaita ei enää auteta -> verotus kevenee.

Vierailija
19/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska luonnosta ja ravinnosta  saa kaiken tarvittavan, joka hoitaa ja parantaa. En ole syönyt mitään lääkettä 25 vuoteen. En ole sairas, ei ole ollut edes flunssaa. Antibioottia en ole syönyt ikinä, eikä muuten omatkaan jo aikuiset lapset. 

Lässyn lässyn. Ja kun sinä et ole koskaan mitään sairastanut, niin ei toki ketkään muutkaan ihmiset, esim. perinnöllisiä kroonisia sairauksia sairastavat, tarvitse mitään lääkkeitä. Kiitos ymmärryksestäsi! Imeskelemme tästä lähtien voikukkia. 

Vierailija
20/78 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olet vahva ja hieno ihminen kun olet kestänyt _ei-krooniset_ univaikeudet ilman lääkkeitä. 🙂 Olen äimänä, miten pystyitkään.

Aaaaaaaaaltojaaaaaaaa!!!!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan