Kehtaisitko mennä kutsumatta kyläilemään muutamaksi päiväksi ystäväsi luo viemättä tuliaisia?
Kommentit (32)
En kehtaisi mennä ja sovin myös, mitä voin tuoda mukanani.
En myöskään ottaisi vierasta vastaan useammaksi yöksi sopimatta, mitä hän voi tuoda mukanaan.
On eri asia poiketa vain kahville, jolloin kaapista voi kaivaa korput tarjolle. Sen ymmärtää,
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan poikettiin kylään ihan tuosta vaan. Ja aina oli tarjon kahvia ja pullaa tai jotain keksejä. Minne on vieraanvaraisuus kadonnut?
Maaseudulla tuota tapahtuu ehkä edelleen. Poiketa toki voi mutta turha jäädä olemaan varsinkaan arkena.
Tietysti pitää ilmoittaa etukäteen. Voihan olla, että samaan aikaan on muita vieraita tai olen itse pois kotoa. Itse vien yökyläilyyn vähintään aamiaistarvikkeita tai kahvileipää, ellei ole erikseen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi. Sellaisia vierailuja ei tehdä yllättäen. Pitää sopia etukäteen.
Entäs jos syntyy sellainen kiusallinen tilanne, että ystävä ehdottaa "hyvissä ajoin" että saisiko hän tulla muutamaksi päiväksi kylään? Silloinhan kysymys ei ole yllättävästä tilanteesta vaan siihen voi varautua hankkimalla sapuskaa useammalle henkilölle. Onko liian vaikeaa?
Mun luo ei tulla yllättäen yökylään. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Olen parhaillaan menossa kutsuttuna kylään kesämökille ja vien kassillisen herkkuja.
Viikonko meinasit olla?
Ei ja kitsumattimat vieraar, etenkin sellaisrt jotka kuvittelevat jäävänsä paria tuntia pitemmäksi ajaksi käännytän jo ovelta. Ei kyllä onneksi ole lähipiirissä ketään niin nuijaa.
En kehtaisi enkä mene kenenkään luo kutsumatta. En menisi myöskään useammaksi yöksi. Siskoni luona olen ollut 2 yötä, se on ihan maksimi, vaikka ollaan läheisiä ja hyvissä väleissä.
Ja aina, jos vain käynkin jonkun luona, vien jotain tuliaisia. Pikavisiiteillä jotain pientä herkkua, vaikka mansikoita, illanistujaisiin viiniä ja kukkia, mökkivierailulle myös juomia ja ruokaa, pieniä käyttötavaroita, kuten servettejä ja kynttilöitä, mutta en ikinä mitään tuulikelloja eikä live-love-laugh-krääsää.
En vie mitään erillisiä tuliaisia, mutta joko käydään yhdessä kaupassa ja ostan yhteisiä ruokia (esim. aamupalatarvikkeita ja mitä ei syödä jää hänelle) tai sitten maksan hänen ruokia ravintolassa ja/tai aktiviteettejä joita tehdään yhdessä. Monta vuotta jo mennyt näin ja hyvin toiminut, myös vastavuoroisesti. Lakanat ja pyyhkeet sovitaan ennalta lainaako majoittaja vai otanko omat.
En mene kutsumatta kenenkään luo enkä ilman tuliaisia kutsuttunakaan.
En ota vastaan kutsumattomia vieraita ja toivon, että kutsutut vieraat eivät toisi turhaa krääsää tuliaisiksi. Mieluummin vaikka yksi viinipullo tai leipää tai kukkakimppu kuin epämääräisiä tavaroita, joille ei ole käyttöä.
Valitettavasti yksi ystävä ei oikein ymmärrä, että kaksi yötä on maksimiaika vierailulle niin että hänelle on joutunut sanomaan useita kertoja, että nyt vierailun on hyvä päättyä. Kertaalleen hän jopa ehdotti, että kävisi muualla kylässä ja tulisi sitten taas uudelleen meille! Näistä syistä ei tee mieli kutsua häntä enää lainkaan.
En, poiketa saatan kutsumatta, mutta silloinkin soitan ensin sopiiko ja vien mukanani jotain. Mutta useammaksi päiväksi. - no ei tosiaankaan. Joskus kyllä soittanut kaverille että sopiiko ja mitä tuon tullessani, jos vastaus ollut myönteinen.
Tuliaiset eivät ole niin tärkeitä kuin se, että ymmärtää olla tulematta, jos ei ole kutsuttu.
Pitkään meillä oli ystäväpariskuntana perhe, joka tuli kylään hyvin lyhyellä varoitusajalla ja tietenkin ilman tuliaisia. Oli ihan kivaa, mutta kun se alkoi muodostua siihen muottiin, että olimme ilmainen lomanviettopaikka, jonne tullaan kuin kotiin, vihelsimme pelin poikki.
Kerran he soittivat matkalta, että taas tullaan, kun meillä oli remontti ja vesi poikki. Kun sanoin, ettei se käy, ettei ole edes vettä talossa, nainen vain intti, ettei se meitä haittaa. No meitä haittasi ja ilmoitin, ettei tänne ole nyt tulemista, menkää vaikka leirintäalueelle. Tästä nainen suuttui mikä oli erinomainen asia, koska emme enää kaivanneet heitä kotiimme ollenkaan. Kolmen lapsen perhe kestitettävänä pitkän aikaa alkoi olla liikaa, kun se otettiin itsestäänselvyytenä. En tiedä sitten mihin menivät jatkossa lomailemaan.
What if, in an unpleasant moment, a friend recommends that they come over for a few days "in good time"? Then it's not a surprise, but you can make ready for it by buying refreshments for multiple individuals. Too hard?
Click https://io-games.onl/ for more information.