*TOUKOT perjantaina*
Kommentit (37)
Mitähän tämäkin nyt on... Menkkakipuja hurjasti, ollu aamusta asti.. Siis pientä kolotusta, mutta nyt tulee alapään täydeltä limaa.... Ihan kamalasti siis, ei ole veristä eikä mitään, mutta mitähän tää meinaa. Ekaa kertaa supistukset tuntuu jopa kyljessä asti, kylki on ihan krampissa. Mahakin on kovettunut jatkuvasti koko päivän ja viime yönäkin....Empä tiedä taas..
Tölökillä oli iso sf..Mullakin eilen neuvola lääkäri ja mitta oli 35.. En kyl saanu mitään lähetettä mihinkään sen takia, tosin kävin jo koko ultrassa ison mitan takia vk 27...Ja sillo todettiin normaaliks. eilen käsikopelolla lääkäri arvioi vauvan 2700-2800 g. Sanoi että on hieman iso... Onko sulle annettu mitään painoarviota??
Meille tulee tänään miehen veli ja hänen avovaimonsa viikonlopuksi. Mennään kattoo Blues-Kärpät matsia tohon tapiolaan ja mun veljet tulee lasten vahdiks siksi aikaa:)
Huomenna onkin mun ukin äidin hautajaiset ja sitten puheltiin tossa naapureiden kanssa että jos pidettäs keäskauden avajaiset, eli grilli kuumaksi ja muille alkoholia, mulle vaan simaa kait:) Ja sit sunnuntaina olis lapsimessuille lähtö... Kivaa kun on ohjelmaa koko viikonlopun. Toivottavasti tämä supistelu ja limailu nyt ei vaan merkkaa mitään.
Karjalanpaisti on uunissa, täytys lähtee kuorii pottusia muussia varten:)
martina 34+4
Tuli mieleen, että voisko olla limatulppaa? En ollu sellasesta aikasemmin mitään kuullutkaan, kunnes mun ystävä kertoi siitä, kun sillä nimittäin oli menny limatulppa. Se on taas niitä, mistä ei löydy kunnolla tietoa ja jos googlettaa niin tulee paniikki, kun siä vain niitä joilla ennen synnytystä menny. Mutta siihen ei kait aihetta, kun on nyt useampi lääkäri ja neuvolatäti sanonu ettei mitään hätää. Jos haluaa voi käydä tarkistaa onko paikat viä kii. Ei ole tarkotus pelotella, eikä ilmesesti pelkoon ole aihettakaan. Tuli vaan nyt mieleen, kun en ite tuollasesta tulpasta mitään tiennyt aikasemmin. Lääkäri jopa näytti ultralla, missä se sijaitsee, mutta sen merkityksestä ei osannu kauheasti kertoa.
Huuheli
Oottepa olleet ahkeria kirjoittajia, kiva niin.
Mulla jotenkin tää päivä luiskahtanut ihan ohi, mies ja piipero olleet kotosalla. Jotenkin alko ahdistaa, että oon jo kolme kuukautta ollut kotona ja vielä pari jäljellä :( kävin sitä yksin itkeä tihrustamassakin sängyssä. Ei kai mieskään taikuriksi yllä ja keksi mulle huippuviihdettä. Nii muute miksei?
Miragelle ja Aihalle erikoistsempitykset, mullakin jotain kokemusta masennuksista " halaa" .
Kunhan ei olis niin, että Martiina kohta synnyttää. Mulla alko tommosta rv 36 ja piipero synty 38. Tuli siis limaa (öö toivottavasti kukaan ei syö) ja supisteli kovasti, piti käydä kerran näytilläkin, mutta takaisin laittoivat. Sitten tulikin aamulla iso löntti " sorii" ja puolilta öin tuli sairaalaan lähtö. Ja vasta siinä isossa löntissä oli verta mukana.
Supistukset muutenkin voi tosiaan tuntua eri paikoissa: mahassa, selässä, reisissä, kiristyksenä, kipuna, menkkajomotuksena jne.
Jees nyt tuli selkään kyytiläinen :)
rv 32
Muutto tehty ja viikko täs nyt asusteltu.
Ihan kiva talo, ei juuri ääniä kuulu,eikä näy naapureita.
Oma olo on jo kamala, alaselkään sattuu ja vauva tuuppii päällään tonne alas. Terkkari ei tuntenu päätä kuopassa joten ens neuvolas ultrataan.
Mutta sit myöhemmin muistu että eihän se pää mahdu ees laskeutumaan ahtauden takia!
Vaatteita tekis mieli laittaa, ostin eilen sinisen bodyn jossa lukee äitin ja isin oma :) <3
mut taidan odottaa jos sais tietoon sukupuolen.
Tän hetken sf oli 30,5cm eli pienempi ku esikoisella. Ja painoa oli tullu hurjat 500g/2vkoa! Neki varmaan tippunu seuraavaks kerraks.
Jos joku vois lahjottaa mulle painoa vaikka 5kg niin ei taas tulis terkkarilta moitetta ku ei paino nouse! Mitä voi tehä ku syö,syö,syö herkkujakin joka päivä mut silti ei nouse!
Tsemppiä miitulle? muuttoon, annat vaan toisten hoitaa kaiken =) näin meillä meni.. Ei annettu tehä.
Tsemppiä masentuneille..
On taas tällähetkel exänki kans välit hyvät, josko alkanu ajattelemaan menetystään tms? mut toivottavasti pysyvästi =)
yritän taas enempi teitä seurata.. Ja muutaki ku omaa napaa... Rv 33+2
Poika on ihan mahoton.. on ku Puuha-Pete.. Huh! Ruuan jätti syömättä, palan kurkkua söi ja sitten vaan unelmoi pöydässä. Ai että ottaa päähän..
Sammakkoinen: Joo, ei lipsuta kesäkuulle!! ;) Olisko toi 17.5 hyvä.. miehellä sillon syndet. :D
Madame mamma ennusti kyllä että tulokas syntyy 5.5. Aika hauska olis kun ite oon syntyny 6.6. :) No joo.. sen näkee sitten.
Kunhan nyt saatais ne rattaat hommattua eka. Meneekin ens kuun loppuun.
Noniin.. ja sit taas kattomaan mitä pahoja tuo poikanen tuolla keksii. Raivas tossa jo sängyn tyhjäkskin....
Yks plussakin löytyy vielä..
+ Miehellä onkin vaan huomenna 12h päivä ja sunnuntai on vapaa!! :)
t:tiitiäinen taas...
Tänään oli se synnytystapa-arvio Tays:ssa. Kolme tuntia tuli siä lähinnä istuttua ja odotettua omaa vuoroa. Mutta juttuhan oli se että kun viimeks päädyttiin kiireelliseen sektioon niin nyt kävin keskustelemassa tulevasta synnytystavasta. Lääkäri ei edes ihmeemmin yrittänyt ylipuhua mua alatiesynnytykseen. Kertoi vaan leikkauksen riskeistä ja totesi ettei pelkopolista taida olla hyötyä. Sanoi myös että turha sua on täälä juoksuttaa, sovi hoitajan kanssa leikkauspäivä. Olin valmistautunut vääntämään asiasta mutta onneksi ei tarvinnut. Lääkäri ultrasi vauvan ja antoi painoarvioksi n. 2 kiloa. Alaspäin laskevasta sf-käyrästä ei kuulemma tarvitse huolehtia. Sanoi vauvan olevan siro ja sopusuhtainen.
Jotenkin tuntuu oudolta että tietää etukäteen milloin vauva syntyy. Mutta nyt ei tarvi enää stressata että tulee taas niitä neljän minuutin supistuksia ja muita juttuja mitä viimeksi oli. Sovittiin lääkärin kanssa että leikkauksen yhteydessä mulle tehdään myös sterilisaatio. Ei tarvi ehkäisyäkään sitten miettiä synnytyksen jälkeen. No tuskin se muutenkaan on heti ensimmäisenä mielessä.
Taas tuli vaan tätä omaa napaa. Jaaha, mies ja poika tulevat temppukoulusta, täytyy mennä.
pikahvi 33+4
vernerimaija - 30.03. 14:48 vastaa tähän viestiin (1/1)
Toukokuiset perjantaina..
En löytänyt pinoa tälle päivälle, eilistä vaan joten aloitetaan!
Pakko heti alusta kysyä Rieskaselta, että miksi ei leikkausta tehdä jos on jo kolmas.... Mulla on neljäs synnytys tulossa ja nimenomaan leikkausta mietitään. Mulla nimittäin kolmas juuttui hartioista kiinni suuren koon vuoksi ja nyt varotaan kovasti ettei sama toistu. Kaikki kolme olen siis synnyttänyt alakautta ja nyt neljättä mietitään mitä tehdään.
Mulla on kohdunsuu auki ainakin 3 senttiä jo eli jännittää.
Meillä ollaan tänään menossa mummolaan tekemään virpomisoksia joten tekemistä on illaksi.
Mukavaa viikonloppua kaikille !!
Vernerimaija34 +6
ja ajattelin liittää sen päivän pinoomme :)
Pikahville; No, milloin syntymäpäivä on?
Kiva, ettei tarvitse enään jännittää sitö saako sektion vai ei.
Pikku-tyyppi; Mukavaa kuulla sinunkin kuulumisia pitkästä aikaa :) Kiva, että asiat alkaa sujumaan exän kanssa.
Miitulle; Paljon voimia muuttoon! Koita jaksaa ja anna muiden hoitaa kantaminen :)
( . ) Mulla on masu ollut taas ihan ihmeellinen... Koko päivän on masua kivistänyt ja särkenyt. Nivuset ja alapää tulessa :( Iskiaskin vaivaa taas...
Supistuksiakin ollut, enemmän ja vähemmän kipeitä...
Martinalle; Tuosta limasta. Mullahan tuli sellaista n. viikko sitten ja terkkari sanoi sen voivan olla limatulppaa joka saattaa irrota 1-2 viikkoa ennen synnytystä. Oli muutenkin tosi mietteliäs tiistaina kun kerroin vaivoistani ja puhui siihen malliin, että hyvä jo 38 viikolle päästään...
Mä olen ihan varma, kun 38 viikko on täynnä, kaikki oireet häviää ja lujaa mennään 42 viikolle :(
Kiva kun tänne voi valitella näitä inhottavia olotiloja, kiitos siitä!
plussat;
+ Viikonloppu
+ Ihana ilma, oltiin päivällä reilut 2 tuntia puistossa
+ Ukko toi kolaa ja saan sitä pastaani viimeistään huomenna :)
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!
-OP, Käpy 34+4 ja " Iivari" 1v6kk
En oo nyt oikein ehtinyt kirjoittelemaan. Olen taas enemmän noita kaksostenrattaita metsästänyt joten kaikki netissä-olo-aika kuluu siiheen...
Tuosta limatulpasta vaan sen verran, että yhdellä tutullani kesti monta viikkoa sen lähdön jälkeen ennen kuin synnytys käynnistyi... Että ei kannata panikoida! =)
Mullakin lähti esikoisesta n. rv35 lähtien n. peukalon pään kokoisia limaklönttejä (yök kun kuulostaa ällöltä, sori...) eli luultavasti limatulpan palasia? Neiti syntyi sitten kuitenkin 41+1..
Tietty varmasti eriasia jos koko limatulppa tulee kerralla pois...
Jännää kyllä kuka meistä poksahtaa ekana!!! =)
Hyvää viikonloppua kaikille!!!
-Alpukka rv34+5
Täällä on itkuiita. Tänään itkin ihan vuolaasti ja kunnolla, ensin siskolle, sitten miehelle ja vähä vielä koiralle.
Mutta aamulla..
Ring ring..no Upi täs taas..joo aika usein on tota asiaa nyt ollut..no kato ku se emäntä aamulla pisti jotain järkyttävää teknoa soimaan..niin kyllä kaikki joskus tekee huonoja valintoja mutta ku se alko tanssimaan..en kehannu katsoa suoraan..peilin kautta katoin niska linkus..kävin sit vähä tuuppaamassa vaan ei se tajunnu..yritin maanitella keittiöön..sinne sen saa nykyään aika helposti houkuteltua mut nyt ei ..ja se vaan hekotti ja tanssi peilin ees..mieti nyt miltä se näytti ..multa meinas häntä rullata koipien väliin ja nappulat nousta kurkkuun kun se valtava maha pomppi ...oikeesti tää alkaa olee aika traumaattinen ympäristö...klik.
Yks ongelma on ku pitää olla itseänsä viisaampi.. ajattelin, että jos nyt etukäteen jo käyn läpi sitäkin vaihtoehtoa etten saa vauvaa heti lähelleni vaan se joutuu johki teholle niin en sitten järkyty itse tilanteessa niin paljon..no sehän sitten johti varsin raskaisiin ajatuksiin synnytyksen jälkeisistä päivistä..miten yksikseni itkeskelen kun vauva on jossain vieraitten ihmisten hoidettavana... ja miten turvaton sen olo on kun minun kroppa on ollu sen koti ja sit mua ei olekkaan vieressä koko ajan. .. se muuten itketti ihan kunnolla. Et ei ollu sitten kauhean toimiva tämä minun *käyn etukäteen keksii kurjia tilanteita* metodi.
Ei kannattanut. Itkeminen sitä paitsi tekee ihan voimattoman olon.
Noh..jospa huominen olisi parempi.
psst..lopetin ssri-lääkkeen nyt kokonaan..vaikea sanoa tilanteesta vielä mitään. Ei ahdista..itkettää vaan ja uskon sen olevan enemmän tätä raskaushormoonihommaa.
illan jatkoja
En ihan vielä halua paljastaa päivää. Vähän myöhemmin sitten kun se on lähempänä.
pikahvi
Hei!
Miten ihmeessä tiedät jo nyt ettet halua enempää lapsia? Siis toi sterilisaatio leikkauksen yhteydessä. Vaikka itellä ikää jo 40 vee ja toinen tulossa (pojan jälkeen tyttö), niin silti huolimatta en osaa vielä sanoa, josko tämä viimeinen....ihailen tuota sinun varmuuttasi...mutta etkös olekin vielä aika nuorikin??? Miten osaatte olla niin varmoja???
Muuten oon tämän päivän ottanut iisisti kotona...häpyliitoksissa inhottavia liitoskipuja...ouch....sen se ottaa kun eilen riehui kaupungilla ja hulluilla päivillä ;) muista liitoskivuista en oo kärsinytkään....lääkäri vaan totesi, että raskaudet niin peräperää ettei ole paikat ehtineet palautua.
Vointeja kaikille.... pitäisi varmaan aloittaa ketju toukoukuisille tonne Synnytys -puolelle...saatais sitten kuulla kertomukset kootusti.
Nyt poika unille ja me aloitamme miehen kanssa puolentoista viikon loman! IHANAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mama2006 rv 32+2
Oi jännää kyllä nähä kuka täältä pkksahtaa ensimmäisenä...ettei vain MARTINAN oireet enteile jotain...ja ONNIPAPUSENKIN olo kuulostaa kypsenevän...hmmmm älkää kuitenkaan vielä lähtekö synnyttämään:)
on se vaan jännä nähä kukahan ekana " ehtii" ...toivottavasti vaan ei aivan vielä,mut pian niitä viikkoja vaan on ihan kivasti kasassa et sen puoleen vauvoja voi odotella:D
Täälä poju saatu nukkumaan....ainakin hyvin hiljasta huoneessa on joten luulen et nukahti:) ah ja minä koneella kaikessa rauhassa;) kyl on kuulkaas käynyt munki kohdalla niin että tänne tulee tietynlainen pakkomieli päästä:D on vaan niin mukava saada kuulla toisten samassa tilassa olevien juttuja ja ite purkaa omaa oloaan sellasille jotka todella tietää tunteen:)
Oi voi tota yskää..kiusallinen vaiva...poika tuola nyt heräs yskimään ja huutamaan:( GRRR saa nähä mitä yöstäkin tulee!!!
Ai niin joo piti vielä sitä sanoa että te ootte niin ahkerasti tota navan seutua mittailleet niin otinpas minäkin mittanauhan esille pitkästä aikaa ja tasan 100cm navan kohdalta!hui sentään:D kyllähän tuo aikamoinen pallo näyttää olevan:) ettei ihmekkään vaikka mittaa riittää!!
Nyt häippäsen suihkuun,illanjatkoja kaikille !!
toymama jälleen
Mama2006:. Ollaan miehen kans aina puhuttu että meille riittää 2 lasta. Se on meille sopiva määrä. Ja toinen poika on nyt tulossa. Ikää mulla on ens viikolla 32. Sen vaan tietää että tää on oikee päätös. Ja nyt se onnistuu siinä leikkauksen yhteydessä.
Illanjatkoja!
pikahvi
Auts...pitikin teiän muistuttaa noista jälkisupistuksista. En yhtään muistanut niitä :/ Mulla oli kakkosen jälkeen aika kovia jonkin aikaa, aina kun alko imettämään niin tuli supistus. Särkylääkettä sairaalassa niihin söin, mutta vaikea niitäkään on ennakkoon osata ottaa...
Jotenkin synnytyksessä kipukynnys korkeampi ja sitä on asennoitunut siihen että tottakai se jossain tuntuu, mutta sitten sen jälkeen nuo jälkisupparit tuntu ihan hirmu tuskasilta, vaikka tuskin oikeasti verrattavissa ihan synnytyssupistuksiin kuitenkaan...
Martina1, limatulppaa mäkin veikkaisin. Itellä ei kummastakaan edellisestä ole limatulppa tullut sillei että olisin itse tajunnut, eli on tullut joko pikkuhiljaa tai sitten vasta synnytyksen käynnistyessä kun vuotoa muutenkin. Mutta toisillahan tulee ihan selkeetä limaa ja reilusti.
hmmmm..mulla kanssa tänään kivistänyt vatsaa koko päivän , just sellasta menkkamaista...ite en jotenkin supistuksiin osannut yhdistää kun edellisistä ei ole tällästä ollut. Eli siitä en sen enempääosaa sanoa, alko vaan naurattaan kun sullakin ollut kipua ja karjalanpaistia tänään ruokana...niin meilläkin ;)
Paljon olitte taas kirjotellut, mutta mitä mä taas muistan....joo-o ;)
Täidan kömpiä nukkumaan, huomenna lasten kanssa kaupungille lähtö heti kun liikkeelle päästään. Pitäis käydä ostamassa uus patja lastensänkyyn, jotta saadaan pieni mies pois pinnasängystä ja sänky vauvaa odottamaan. Samalla ajattelin käydä katsomassa parit sortsit lapsille kesää odottamaan..jos vaikka hm:ltä. Itelle tarttis vaikka mitä, mutta saa nähdä miten lapset jaksaa ja mitä tili näyttää... yhet imetysliivit ainakin lisää vielä tarviisin..
kauniita unia.
Ida-Antonia 34+3
Piti vielä tulla jutulle, kun ei nukuta ja mies on taas myöhään yöhön poissa. Olen huomannut,että kaipaan itse koko ajan enemmän juttukaveria näinä iltoina,kun mies on poissa. En kuitenkaan oikein jaksa lähteä mihinkään enkä soittaa kenellekään. Siispä turvaan taas teihin..
Miehellä on selvästi kevättä rinnassa. Se kaiveli fillarin varastosta, pesi ja huolsi sen ja on ajellut pitkin kyliä. Muutenkin touhuaa kaiket päivät innokkaana kaikenlaista eikä millään malttaisi olla kotona. Itse olen tosi poikki ja enkä pysy matkassa millään.
Minua alkaa sylettää yksi asia ihan tosissaan: Eilen lupasin hoitaa kaverin muksua, että pääsee jumpalle. Järjestin koko päivän sen mukaan, vaikka miehellä oli vapaa ilta. Sitten vain yhtäkkiä en saa ko kaveria kiinni ja sovittu aika tulee ja menee. Myöhemmin käy ilmi,ettei hän viitsinytkään lähteä jumpalle muttei myöskään ilmoittaa minulle, jotta olisin voinut keksiä muuta tekemistä.
Tämä ei ole ainoa juttu, joka saa minut tuntemaan, että ihmiset kuvittelevat, ettei minulla ole omaa elämää ja olen vain heitä varten. Ei kai se, että odotan vauvaa tarkoita sitä, että minä voin aina elää muiden menojen mukaan ja voin myös olla " hätävara" eli se kaveri, jolle soitetaan leffaseuraksi, kun kaikki " baarikykyiset" ystävät ovat poissa luvuista?!
Eilinen ilta meni itkeskelyksi, kun vielä mieskin sanoi, että olisi ollut kiva mennä kavereiden kanssa mutta kun kerran oli luvannut tehdä ruokaa, niin hän tuli kotiin. Taas olin kakkosvaihtoehto, se jonka kanssa ei olisi mutta " kun nyt tuli luvattua" .
surullinen Jansku
nyt tietenkin se etsitty pino löytyi, kun jo aloitin uuden ÄH!!!!