*TOUKOT perjantaina*
Kommentit (37)
Kylläpäs olitte eilen ahkeria;)
NAPAPIIRI: 97cm, eli pienenemään päin. Eipäs saatu sitä satasta rikki tässäkään raskaudessa, plääh. Mammahousut ei kyllä meinaa enää pysyä päällä.
Vaikka mulla on kolmas raskaus menossa, mies ei ole oikein hokannut, etten ole aivan normaalissa kunnossa. Eilenkin juoksutti mua kaupoissa (Biltema ym.) ja olin aivan pyörtymyksen partaalla. Kinusin suklaapatukkaa, en saanut. PAH! Sitten kun yritin saada sen mukaan katsomaan esikoiselle välikausihaalaria, se kieltäytyi sellaisesta humputtelusta! Sanoin sitten, että saapi sitten hankkia haalarin itse, kun minusta ei ole enää aleryysiksissä tarpomaan. Ei korvaansa lutkauttanut. Voi pyhä sylvi, saisinpa herran raskautetuksi edes yhdeksi päiväksi!!
Muutenkin ÄRSYTTÄÄ, kun lasten asiat on täysin mun vastuulla, eikä se tajua vastuun suuruutta. Esim. eilen herra UNOHTI hakea lapset hoidosta, vaikka se on hänen kontollaan about 2krt/kk. Hoitajaparka oli yrittänyt soitella mulle vaikka kuinka monesti, ja olin palaverissa. Oli luulut sairaalareissun koittaneen...
+ perjantai!!
+ mies hoksasi eilen, että MEILLE SYNTYY KOHTA VAUVA! Kauan se kestikin. Muisti, että pinnasänky pitäisi jossakin vaiheessa maalata.
+ miehen diplomityöseminaari alkaa ihan kohta. Sen päätyttyä mennään yhdessä syömään:)
+ tyttö sai eilen pyörän (vaaleanpunaisen!), ja oli siitä aivan innoissaan!
OM rv 32+2?
Onpas ollut pinoilla pituutta, taitaa olla moni jäänyt jo " lomalle" ! Kahteen päivään en ole ehtinyt kirjoittaa mitään, kun olen juossut tukka putkella myyjäisasioiden kanssa. Nyt, nopeasti kommentoimaan jotain ja sitten iltapäivällä lasten koululle, huomenna ja sunnuntaina meneekin sitten koko päivä. Saas nähdä miten jaksaa, noin 35 tuntia tuosta yhteensä varmaan tulee, pitää yrittää ottaa tosi rennosti.
Tosta GAVISCONISTA, ootteko ostaneet niitä pureskeltavia tabletteja, vai onko sitä jossain muussakin muodossa? Mä nimittäin ostin noita tabletteja jossain vaiheessa ja olivat niin kamalan makuisia, että jäivät sitten syömättä.
Ihania masuja teillä=D
Tervetuloa joukkoon ÄIPPÄ-03 ja RIESKANEN!
EPPARI mullekin tehtiin ekassa synnytyksessä. Muistan, että kätilö kysyi siihen " luvan" jossain vaiheessa jo etukäteen, että voiko tehdä jos näyttää, että pitäisi. Mitäs tollaiseen nyt voisi sanoa, hänhän se on se asiantuntija eli vastasin, että tottakai. Ja napsausta en todellakaan huomannut enää siinä vaiheessa muiden kipujen seasta ja kun olin tosi keskittynyt ponnistamiseen. Tokassa ei tehty ja silloin repesinkin jonkun verran, molemmista kuitenkin paranin tosi nopeasti.
SEKTIOTA minäkin pelkäsin kahden " normaalin" synnytyksen jälkeen. Viime synnytys kun sitten lopulta päättyi kiireelliseen sektioon oli se siinä tilanteessa todella suuri helpotus (tunnin ponnistuksen jälkeen, kun vauva ei ollut vielä edes laskeutunut=tarjontavirhe) ja paraneminen oli mielestäni aika nopeaa. Suunnitellusta sektiosta paraneminen on varmaan vieläkin nopeampaa, kuin että ensin yritetään alakautta.
ALPUKKA minulla ainakin viimeksi vauva kääntyi rt:hen vielä viikolla 38+2, kun kaksi päivää ennemmin oli vielä ollut neuvolakortin mukaan perätilassa. Itse luulen kyllä, että oikeasti oli poikittain. No en tiedä onko tästä nyt apua, kun poikkitilasta on ehkä helpompi kääntyä, kuin tehdä koko käännös ympäri. Itselleni tämä käännösyritysaika oli kuitenkin siis sovittu juuri tuolle 38+2 viikolle Jorviin. Eiköhän meidän vauvoillamme ole vielä tilaa kääntyä ihan omin neuvoinkin ja toivotaan tietty, että sen ymmärtävät tehdä!
TIITIÄISEN lapsella oli molluskat vaivana. Meillä oli molemmilla pojilla niitä noin 2 vuotta sitten. Silloin otin niistä paljon selvää ja jossain sanottiin, että voisi kestää tosiaan jopa vuodenkin. Meillä lähtivät pois kuitenkin jo kahden-kolmen kuukauden kuluttua.
KUORSAUS on täälläkin tullut tutuksi. Joskus nukun niin kevyesti, että jopa kuulen oman kuorsaukseni, outoa. Muutenkin on nenä koko ajan tukossa.
JÄLKISUPISTUKSISTA olin minäkin kuullut, että voivat olla uudelleensynnyttäjillä paljon pahemmat kuin ensisynnyttäjillä. Mutten minä ainakaan huomannut, että olisivat olleet jotenkin erikoisen kipeita kakkosen jälkeen, kolmosesta on vaikea sanoa, kun olin saanut niin paljon kipulääkitystä sektion takia.
MIRAGELLE ja AIHALLE jaksuja masennuksen keskelle!
Nyt on pakko lähteä kauppaan, yksi kakkukin pitäisi vielä leipoa. Palailen kuvioihin sitten maanantaina. Hauskaa viikonloppua kaikille!
+ihana auringonpaiste
+myyjäisviikonloppu on käsillä ja kohta ohitse ja sitten voin keskittyä täysillä olennaiseen: vauvaan, muihin lapsiin ja mieheen
+pääsiäinen tulossa (ja suklaamunat, nams)
Kolmeplusyks ja 35+2
Onnipapunen: mulla kans alko eilen äitiysloma, mutta eipä tää olo oo sen kummempi täälläkään. Kotona oon lähinnä ollu..
Mäkin pääsen pesemään ja kattomaan vauvan vaatteita nyt kun muutetaan. En luonnollisesti ole kehannu mitään ennen sitä tehä.. Ihana alkaa laittaa niitä paikalleen.. =) Ja sen pinnasängynki vois jonki ajan päästä kasata.. Sinne sitten äitiyspakkaus pikkuista varten.. =)
Näättekö te muut painajaisia? Siis oikeesti mä oon nähny taas vaikka kuinka monena yönä ja ärsyttää. Ne on niiiin ahistavia.
Omat painajaiset yhistäsin tähän elämäntilanteeseen. Olen nimittäin monta kertaa nähny sellaista unta että siinä se jonkin uhkaava on näkymätön. Kai mä tuota muuttoa ja toisen lapsen tulemista jännitän, ja se sitten näkyy unissa..
Mies on nyt tulossa tänne, aletaan sitten muuttamaan. Tänään ajetaan Kuusamoon ja huomenna päästään sinne uuteen kotiin. Maanantaina pitäs jo netti saada, ei tarvi onneks kauaa olla erossa teistä.. =D
Hyvää viikonloppua, luultavasti en enää tänään kerkeä tulla kirjottelemaan..
Plussat
+ muutto (siinä mielessä että jotain tapahtuu)
+ serkun kans mennään kahville (aijon pyytää sitä kummiksi.. =))
+ asunto on siivottu melkeen kokonaan
miitu rv 34+5
Miragelle ja AIHA:lle haleja ja jaksuja olon kanssa.
Perätilavauveleille kääntösäteitä, että pian muljahtaisivat toisin päin!
Miitulle voimia muuttopuuhiin. Hattua nostan, kun jaksat. (Niin, no.. pakon edessähän sitä jaksaa vaikka mitä..) Voin kuvitella, että välillä väsyttää älysti - normaaliolotilassakin muutto on kova ponnistus. Mutta sitten on tosiaan ihanaa, kun pääsee laittamaan tavaroita paikoilleen!
Onnipapunen mainitsi jälkisupistukset¿ tarkoitko niitä kohdun supistumiskipuja kun kohtu palailee normaalimittoihin? Jos tarkoitit, niin ymmärrän, ettet niitä haluaisi. Minulla sektion jälkeen kohtu pieneni hurjaa vauhtia, ja supistelut olivat sen mukaiset. Onneksi sain jo kipulääkitystä sen sektiohaavankin takia, muutoin olisi ollut ehkä aika tukalaa. Lääkkeidenkin kanssa tuntuivat aika voimakkailta.
Täällä ilmoittautuu myös yksi kuorsaaja. Normaalisti en paljoa kuorsaile. Nyt, kun on kaikki limakalvot turvoksissa, niin nenän kautta ei juuri ilma kulje.. ¿KGRROOGHHH!¿
( . ) Kävin tänään taas vaihteeksi lääkärineuvolassa. Paineet oli hyvät, meikäläiselle ihmeen korkeat: 112/67, painoa oli nyt tullut 550g/vko kun viimeksi ei ollut tullut yhtään. Nyt on yhteensä kerätty 10 kiloa. Kohdunpohjan korkeus ei ollut kahdessa viikossa kasvanut kuin puoli senttiä ja oli nyt 29,5 cm. Vauveli oli edelleen laskeutunut alaspäin ja raivotarjonnassa oleskeli. Kohdunkaula oli pehmeä mutta ei ollut auki eikä lyhentynyt, joten ok. Pehmenemistä lääkäri halusi seurata, joten menen kahden viikon päästä _taas_ lääkärille. Siellä sitten katsotaan, onko tarvetta mennä äitipolille synnytystapa-arvioon. Jotenkin arvelen, ettei.
Napapiirin levein kohta on siirtynyt navan alapuolelle. Viimeksi se oli 98cm ja nyt pari päivää sitten 99 cm.
Jaa. Pitäis kai pukeutua ja mennä pihalle.. Oli vielä vähän viileää vaikka aurinko paistaa. Palailen myöhemmin taas kurkkimaan. Olette nykyään niin kovia kirjoittelemaan, että huh!
Pirteää perjantaita!
Gandalfiina rv 35+1
ohhoi..sängystä nousemis metodini ei kyllä enää tihku yhtään tippaa erotiikkaa PAH. Mies näet kysyi, että mikäs karhu se sieltä rymyää..oli sen verran ohut hämärä, että sängyn päädyssä olevan kaapin peiliovista näin kyllä erinomaisesti yhtäläisyydet..
Sitten olisi kysymys kun minulla vaan jatkuu tuo hyvin lievä menkkakipu. Onkohan muilla samaa..vatsa tuntuu pikkuisen kipeältä. Nyt en pistäisi edes ummetuksen piikkiin kun vatsa toimii kuitenkin ihan ok. Supistamaan alkaa herkästi. Vatsanahan tuntoaisti on aina välillä vähän katkolla.. siis menee iho vähän tunnottomaksi.. mikähän lie...ei tämä nyt tunnu ihan tajuttoman vakavalta ja lapsi liikkuu kyllä mutta kun ekaa kertaa asialla niin..kaikki mietityttää.
Jotenkin napa on aivan täynnä lasta..ja tuntuu että alavatsaa lapsi painaa jo melkoisesti.
Ei ole hajuakaan mitä tapletit telee ainakaan rennien tapleteista ei ollut minulle apua. Tämä Gaviscon litku on kyllä saanut minun närästyksen häviämään.
Huomenia kaikille
On ollut taukoa, kun on tuo väsymys taas iskenyt tenttistressin jälkeen, mutta vaihteeksi taas pirteämpi olo. Ja pitihän auringosta nauttia :) Mutta enpä ehdi kauheasti taaskaan koneella olla, joten luin vain pikaisesti viestejä.
Lirahtelusta: Meinasi iskeä tännekin, kun otin ja kaaduin sulalla hiekkatiellä kontalleni muutama viikko takaperin. Vajaan viikon kuljin tenoissa, mutta onneksi meni ohi, kun alapään tunto palasi normaaliksi tömähdyksen jälkeen. Olin aika järkyttynyt, kun olen kuitenkin jumppaillut koko raskauden ajan - välillä toki laiskemmin.
Sammakkomieskin ultrattiin ja ihan ok näytti olevan kuin myös viime gynen ultrassakin, painoa oli 2kg eli keskikäyrällä mennään.
Ultrassa paljastui sukupuolikin, pistää hymyilyttämään vieläkin avokin reaktio, kun katseli ultrakuvaa pojan kasseista. :D JA polyypin takia ei tarvi periaatteessa enää kontrollissa käydäkään.
Tsemppiä masennuksen kanssa painiskeleville! Itse olen joskus kärsinyt lievästä masennuksesta (joka kyllä johtui pääosin silloin kahden vuoden pompottelusta arvauskeskuksen lääkäreiden, kelan ja koulun väliä), jolla yksi lekuri yritti kuitata pompottelun aikana jo kroonistuneen hiirikäteni vaivat ollessani " jo" fysioterapiajonossa... Sekin oli jo kamalaa, joten en voi kuin yrittää teitä tsempata, toivottavasti saatte apua!
Hankintoja(käytettynä ostettu, saatu tai lainassa) : vaunut, turvakaukalo, vaatteita (viimevuotisten serkkupoikien vanhoja), äippäpaketti, ensivaippoja, kantoliina ja -reppu, potta (vaunujen mukana :), kastemekko (äidin minulle virkkaama), liivinsuojuksia, parit petivaatteet...
Hankittavaa vielä ensi hätiin: hoitopöytä, pinnasänky, punkka
Onkohan tuo punkka ensimmäinen ihan kaupasta ostettava hankinta? Kantoliina on Vauva-lehden tilauslahja,joten uusi sekin.
Äippäpaketista puuttui se hymiöjuliste, joka laitetaan esim vaipanvaihtopisteen ylle tapitettavaksi. :((((
Oliko täällä jollakin opitnotukijuttua aikaisemmin (raskausdementia iski jälleen)? Meillä on tuo toukokuu tueton ennen kuin eka äippäraha tulee. Sihen asti pitäisi pärjätä huhtikuun 230e minun osaltani, ja sehän menee melkein klexaneen ja pkl-maksuihin jo huhtikuussa. :/ Niin naurettavaa, että työttömänä sain tuplasti enemmän kelalta.. onneksi äippäraha on sentään miniminäkin isompi kuin opintotukeni. Mutta silti teen nyt enemmän töitä ja saan vähempi tukea, kun viimeinen tentti on vasta toukokuun 8. :/
kylläpä sammakkoiseni nyt monottelee palleaan, jospa jatkaisi imurointia...
sammakkoinen rv 32+2
Rennie neutraloi vatsahappoja,
Gaviscon (sisältää muuten vähän alumiinia, joten ei kannata hirmu määriä vetää raskaana) taas muodostaa suojaavan kalvon mahaan ja ruokatorveen, kun mahanesteet nousevat ylös. Tabletit tekevät kaiketi saman kuin liuoskin. Itse käytin jotain gavisconin tapaista voidessani pahoin, mutta lopetin, kun ruoka suli niin hitaasti, että tabletit aiheuttivat lopulta nekin oksennusreaktion, kun mahassa oli vielä sulamatonta ruokaa sen tunnin aterian jälkeen, joka ohjeissa mainitaan.
Itse käytin ennen raskautta refluxiongelmaani Nexiumia (reseptillä) , joka estää taas mahahappojen muodostumista. Tiedän joidenkin loppuraskaudesta sitäkin käyttäneen, mutta alkuraskaudesta se minulta ainakin kiellettiin.
Onneksi Renniet ovat vähäisehköön närästykseeni vielä auttaneet.
Tänään aamusti taas kävin neuvolassa.
Hemppa oli tipahtanut 106:n ja nyt sitten popsitaan rautatabletteja, paineet 122/52, paino -630/vk (oho!), fundusmitta 32 (ei muutosta, mut yläkäyrillä edelleen), sydämensyke 140 (+ hikka;)) ja mitäs muuta. Niin vauva oli pää alaspäin, mut niinhän toi on ollu jo kauan (hikasta päätellen).:)
Pissa oli puhdas ja palautin sen sokeriseurannan lapun sinne. Sokerit kunnossa, eli ei paniikkia. Neuvolatäti oli lukenut ohjeita uudelleen ja meinasikin, että vielä 6pv ohjeiden mukaan pitää seurata ja kun se yksi arvo oli sillon koholla siinä mittauksessa, niin ja jo siitä saa sen lähetteen äippäpolille kokoarvioon. Eli enköhän nyt voi ton vielä 6pv ottaa noita verinäytteitä jos siitä saa palkinnoksi ylimääräsen ultran!!!:D Normaalia ruokavaliota oon käyttänyt nyt tossa ton 6pv ajan ja on tullu karkkia syötyä. Makuunissa käytiin yks päivä ja niitä karkkeja syöny 3pv ja eilen kun hulluilla päivillä olin niin sorruin sitten pätkispussiin ja salmiakkisekoitukseen.:) Ja sokerit ovat kuitenkin alle noitten rajojen.:) Niin se muutos ruokavaliossa on, että syön nyt enemmän ja monta kertaa päivässä (siitä oon yrittäny pitää kiinni) ja että maidon oon jättäny pois. Nyt enää lasi päivässä, kun ennen meni se 1-2l päivässä (maitosieppo). Huomasin yhessä mittauksessa, että kun olin maitoa juoni toosi paljon niin sillon humahti aika korkeelle noi arvot (sallituissa rajoissa).
Omaa napaa oli nyt paljon ja pitää " matkaa jatkaa" , eli tyttöjen kanssa lenkille ja sitten käydään rattaat hakemassa ja käydään autoja kattomassa kaupoilla. Ei sillä, että varaa olisi, mutta onhan uudesta autosta aina kiva haaveilla.:)
Plussia:
+ mahassa kiva melske
+ sokerit kunnossa
+ ylimääräsen ultran saan
+ vaunut haetaan tänään
+ ihana ilma ulkona
+ Tampereen tapaaminen lähestyy ja ihana ruoka sen mukana
Siinähän noita tulikin.:) Oikein ihanaa perjantain jatkoa kaikille. Tuun vielä kurkkaan tänään tänne (jos mies sen sallii;)).
T: Daim ja pömppis rv 33+4
Taas yksi uusi päivä pyörähtänyt käyntiin..
Aamulla kävin neuvolassa mittauttamassa sen verenpaineen. Oli sentäs laskenut: 130/83.. Eli ei hätää enää sen suhteen.. taidan kuitenkin ottaa anopin tarjoaman kotimittarin lainaan, kun terkka sanoi, että kannattaa mittailla silloin tällöin.
Samalla reissulla kävin koululla ja harjottelupaikassa hakemassa arviointilapun, ja niin ihanan arvioinnin olivat mulle antaneet. Istuin vielä puolituntia siellä selittämässä oloani ..ihana se mun ohjaaja kyllä. Antoi puh.nronsakin jos haluan joskus puhua.. omalla alallaan kyllä:)
Janskulle, Murmelille ja kaikille muillekin muistaneille ISO KIITOS!!!
Tsemppiä täältäkin AIHAlle.. vertaistukea kaivataan aina. Mullekin tulee jossain välissä se lääkäriaika jossa katotaan sitä lääkityksen tarvetta. Mulla oli samoin kanssa noin 3-4 vuotta sitten keskivaikeaa masennusta, joka nyt ilmeisesti sitten uusi.. Hormonit?? En tiedä.. Oon vähän huolissani sen lääkityksen kanssa, kun en millään haluaisi ottaa mitään " ylimääräistä" vauvan takia, mutta pakkokai se on punnita hyödyt ja haitat kun olo on näin kamala..eiköhän ne lääkärit tiedä mitä tohtii ottaa ja mitä ei...
Kamalaa kun yritin pyöräillä sinne harjottelupaikkaan.. supisti ja närästi niin kamalasti samaan aikaan ettei auttanut. Piti taluttaa, mikä kaikkein viisainta varmaan nyt muutenkin. Mutta sitten se kävelykin vielä supisti:( plääh..
Pitää mennä syömään jotain ja pitäisi pestä ja trimmata koira..siinä vaan on niin iso homma, ettei millään jaksaisi..
Iloista viikonlopunodotusta!!
Plussat:
+ viikonloppu tulee ja mieskin on päivät kotona:)
+ verenpaine oli parempi
+ ihana harjoittelunohjaaja jaksoi tsempata
+ vauveli pönnää pyllyä ulospäin...ihana että jaksaa muistuttaa olemassaolostaan..heti piristää
Mirage 34
Noniin ja täällä taas.. poika meni unille. Ulkona kävästiin ja mies jäi vaihteeks sapuskan tekoon. :) (ja imuroikin!!)
Nauratti kauheesti kuulla et martinallakin valuu kuola nukkuessa.. :D On se vaan niin kiva kun aina löytyy joku kohtalontoveri vaivaan ku vaivaan. :) Voin vaan kuvitella miten hellytävä näky oon kuorsatessani ison mahani kanssa.. ja vielä räkä poskella. :D Mies reppana!
kolmeplusyks: Toivottavasti meilläkin nuo molluskat paranee noin pian! Vaikka eihän noista tosiaankaan vaivaakaan ole.
onnipapunen:Ethän sä mikään pimeä ole.. täälläkin ootetaan kun kuuta nousevaa et päästää hiplaa ja ostaa ne uudet rattaat. ;D (ens kuun puolessa välissä näillä näkymin.. tai sitten vasta lopussa) Joku muukin
tais odotella uusia rattaita. :) Ja puhuit kans noista pestävistä liivinsuojista.. Mullahan ne ei riitäny alkuunkaan.. Aina piti olla tuplat (ja sillonkin saatto tulla läpi), eli pestävät ja kertakäyttöset oli päällekäin.
Miitulle hyvät muutot, älähän rehki liikoja! :)
Laru: Mehän voidaan sopia treffit sinne naikkarille.. Mennään sit samaan aikaan! ;) Oisko ehdotuksia päivästä?! Sammakkoinen kans mukaan! :D
Masenuksesta kärsiville täältä myös kovasti jaksuja ja paljon halauksia!! <3
On se vaan niin ihana että ootte olemassa.. teiän juttuja on vaan niin hauska aina lueskella ja aina löytyy kohtalontoveri! :)
Vielä plussat..
+ Nähdään huomenna pitkästä aikaa kaveri ja hänen tyttönsä! :)
+ Kerkii pian miehen viekkuun ja voi jopa ottaa pikku unet kun poika nukahti.
+ Ei tarvii siivota. :)
+ Pääsee kauppaan autolla tänään!!
(viikonloppu olis ollu muuten listassa mut mies on töissä :( )
t:tiitiäinen, poika 2v3kk ja Oiva rv 31+3
Onnea kaikille äitiyslomalaisille! Itse siirryn samaan porukkaan ensi viikon keskiviikkona. Aika hurjaa, että olen ollut sairaslomalla VIISI KUUKAUTTA! En ole koskaan ollut kova sairastelemaan eli nyt sitten tuli pidettyä kymmenen vuoden sairaslomat putkeen!
HEIDIlle onnea ylioppilaslakista!
SÄHKÖPOSTINI on tökkinyt hiukan viime päivinä. Toivottavasti TAMPERE-TREFFILÄISET ja ALMAEINO saitte postini! Jos ette, laittakaa viesti, niin koetan lähettää uudelleen!!
GAVISCON: Vietin jo toisen ihanan rauhallisen yön Gavisconin ansiosta! Heräsin vain kerran pissalle. Tuskaiset närästyksen täyttämät valvotut tunnit ovat kadonneet! Kiitos vielä MURMELILLE vinkistä!
Olen syönyt niitä tabletteja. Maistuvat aivan järkyttävälle, ensi kerralla ostan sitä liuosta. Mutta toisaalta olo oli niin hirveä, että olin jo valmis syömään vaikka rautanauloja, jos se helpottaisi. Kyselin Gavisconin haitoista ja sekä tohtori että farmaseutti olivat sitä mieltä, että alumiinia on kuitenkin niin vähän, ettei se enää raskauden viimeisellä kolmanneksella ole haitallista, kunhan nyt ei pakettia päivässä vedä!
AIHA: Myös sulle voimia ja reipasta mieltä! Muistathan, että olemme täällä aina, kun tarvitset tukea!!
NUKKUMINEN: Unet ovat kadonneet! Nukun yli kymmenen tuntia yössä sikeää unetonta unta. Tuntuu hassulta, kun tuossa välillä unimaailma oli valtavan vilkas ja heräilin monta kertaa yössä eikä unta kertynyt kuin viitisen tuntia/yö. Lisäksi monena päivänä tarvitsen vielä päikkärit, kun on niin veto pois. Veriarvot on hyvät ja syön koko ajan lisävitamiineja, joten mistään sellaisesta ei pitäisi olla kyse. Millähän tästä piristyisi?
SUPPARIT: Kivuttomat supistukset ovat lisääntyneet. Ja tunnen outoa kihelmöintiä alapäässä aina välillä. Mitä mahtaa olla?
EMUNAINEN: Antoivatko sulle tohtorilla jonkin rajan, jonka ylittäessä käynnistävät synnytyksen aikaisemmin? Mulle vaan hymistellään, että " iso on, onneksi on tilava lantio" .
Oma napa voi kivasti. Onko tässä nyt ns. tyyntä myrskyn edellä? Päivät seuraavat toisiaan rauhallisina ja tapahtumaköyhinä. Mutta kohta alamme poksua ja sitten rauha ja hiljaisuus on mennyttä elämää...sitä odotellessa!
KUKA PUHUI VIENNETTA-KAKUSTA? Nyt on saatava sitä!!!
+huomenna taas vaihtuu viikko
+Sunnuntaina tulee söpöjä pikkuvirpojia, täytyy taas hakea kaapit täyteen karkkia
+kissat naurattavat koheltamisellaan
Haleja kaikille
Jansku 33+6
Mulle on tullut viieminen meili 27.3, jossa oli varmistus päytävarauksesta.
Jos sen jälkeen olet jotain lähettänyt, eipä ole tullut perille..
Ja Gandalfiinalle; Juuri noita kohdun pienenemiskipuja tarkoitin. Hui nyt pelottaa vielä enemmän!!
Aurinkoista perjantain jatkoa kaikille, nyt menen viemään pikkuu-miehen unille.
OP
On taas ihana aurinko:D ja poju nukkuu ainakin toistaiseks niin saan hetken " hengähtää" tässä koneella:) harmi vaan et pojalle on nyt tullu nuhaa ja yskää:( harvoin se kipeänä on,mutta huono omatunto etten vaan olis liikaa vähentänyt ulkovaatetta kun heti kipeäks tuli kun talvihaalari jätettiin pois:( noh eikai...mieskin on kyllä flunssassa et ehkä sitä kevätflunssaa on liikkeellä! kauhulla odotan iskeekö se muhunki...GRRR!!!!
AIHALLE&MIRAGELLE edelleen jaksuja olon kans!!!!Positiivista mieltä kovasti,kyllä kaikki vielä kääntyy parhain päin:)
MIITULLE hyvää ja lepposaa muuttoa!!!!:)
MURMELI;menkkakivuista...mulla kans,mut todella pientä ja oli pitkä tauko ettei mitään tuntunut...nyt taas välillä ku supistelee niin saattaa alamahaki sillai jomottaa menkkakivun tyyliin,mut tosi vähäistä kyllä enkä sen kummemmin kiinnitä huomioo ku ne on niin hetkellisiä. viimeks lääkärissä kaikki paikat kiinni jne. ja sillo mulla oli ollu pari kertaa voimakkaampiakin et tuskinpa saavat nämäkään todella vähäiset mitään aikaseks.mielenkiinnolla kyllä odotan seuraavaa lääkärikertaa....onhan se ihan kiva kuulla missä mennään. tosin niiku sanoin mulla todella pientä ja ei ees jokapäivästä tää jomotus. ehkä nuo supistuksetki on muuttunut pikkasen erilaisiks muttei kyllä kipeiks.
juu plaaplaa mulla taas tää teksti venyis loputtomiin yhestä aiheesta...
hih
Niistä JÄLKISUPISTUKSISTA ootte puhunu.hyi ne mua pelottaa kyllä!! ne ei ollut kivoja ekan synnytyksenkään jälkeen ja olen kans kuullut että ne on joka synnytys kerta voimakkaampia:( kamalaa!!mut buranan voimilla uskallan nekin kohdata...meillä onneks sairaalassa heti tarjottiin kipulääkettä ja varuks aina otin vastaan niin oli sitten varalla,jos siltä tuntuu. eikä ne onneks ollu kauan...siinä ensimmäiset imetyskerrat oli kivuliaita...kaippa tuo kohtu kuitenkin niin äkkiä supistuu ettei ne kauaa kestä:) ja imetys vielä edistää sitä supistumista/palautumista tai ainakin niin mulle sanottiin.et juu ei sellasilla murehdita liikoja:D
Ihanaa perjantai:D ja se vasta mukavaa onki ku eilen siivottiin!!tai mies siivos...imuroi ja pesi lattiat.minä pyyhin VAIN pölyt;) onneks tuo ukkokulta kuitenkin on niin ahkera et siivoo sekin välillä ihan suosiolla!
ja oon sille sanonutki että saa tän kevään siivoukset melkein hoitaakkin:) en jaksa ees alottaa imuroimaan kun ei taivu mihkään suuntaan hyvin!!
Mutta nyt kipitän vessaan mitä saakin tehdä USEIN!!Lirittelyä ei oo vaivana että karkailis,mutta rakko se tuntuu täydeltä AINA!!
MUKAVAA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D
toymama 31+6
[b]Laru & Tiitiäinen-85[/b] soon sovittu sitten, naikkarille treffit ja koska tahansa toukokuun 8. jälkeen ;) Eikä sit myöhästellä kesäkuun puolelle, eihän!
Hyvä tietää, että Gavisconia uskaltaa syödä, jos nää renniet ei enää auta. Mulla se vika on just siinä mahanesteiden ylösnousemisessa, joten renniet ei ihan se oikee lääke mulle ole.
Unista: avokki viime yönä näki unta, että sammakkoinen oli syntynyt ja tuhisi mun sylissä tuuheatukkaisena. Ja avokin kurkatessa totesi pikkuinen, että PRKELE :D johon avokki ihmettelemään, että mistäs se tuon on jo oppinut, jolloin poika totesi saman uudelleen. :D Taisi synnytysvalmennuksen video jäädä alitajuntaan (ei sielä tosin sentään vauvat kironneet).
No voi mokoma. Jotain piti vielä olla asiaa, mutten nyt muista mitä. Ääh. No joka tapauksessa hyvä mieli mullekin tulee palstaa lukiessa, kunhan vain ehdin lukea. :) ja sitten takaisin pyykkitupaan!
MIRAGE: mun meiliosoite on aiha0406@hotmail.com, jos joskus tuntuu että haluat vaikka kirjoitella.
Jälkisupistuksista oli puhetta. Ekan synnytyksen jälkeen niitä ei ollut ja tokan jälkeen kylläkin, mutta itse pärjäsin ilman särkylääkkeitä. Kunnes sain kohtutulehduksen. Sillon vedin kyllä Panadolia kaksin käsin naamaan....
Täällä kanssa ollut harjotussupparit jo kolmatta päivää aikasten mojovan tuntusia. Pitkin päivää tulee ja välillä jo nipisteleekin jo. No treeniä tämä vielä on. Edellinen synnytys starttaili 3 viikkoa, joten enpä ole huolissani noista.
Täällä kanssa vaavi vielä pyörii ympyrää ja eilen oli ultrassa perätilassa. Eka ja toka muksu olleet raivotarjonnassa jo rv 28 ja rv 29, joten mikähän vastarannan kiiski tämä tytsy on :)
Joku oli muuttamassa. Otahan rennosti sitten! Mehän muutettiin viime kuun vaihteessa ja kyllä se rankkaa on näin raskaana. Tai siis itsehän sitä ei kummosia kantele, mutta muuten stressaaa.
Mies lähtee viikonlopuksi reissuun. Kyllä ottaa päähän. Mitenhän tuota lie jaksaa noiden pienten kanssa...
AIHA Ja Nea rv 31+3
Tuli vain tuossa mieleen, että meillä siellä perhevalmennuksen synnytys-osiossa (ei sitä voi synnytysvalmennukseksi sanoa:), katsottiin video, joka oli todella " iisi" , ja se oli kuvattu haikaranpesässä (tulikohan oikea nimi..?). Nainen oli toistaan synnyttämässä, ja video oli minusta aika " köyhä" , siis hällä oli niin niin helppo synnytys, että jos ihmisille jäi sellainen kuva synnytyksestä, niin miten he osaa valmistautua, ettei kaikki menekään aina niin. Onko muilla katsottu sama video? Ja sanottakoon vielä, että osa porukasta oli aivan kauhuissaan tuostakin videosta (yksi yökkivä pariskunta oli ainakin), varsinkin kun lapsi siitä syntyi ja oli ihan sinervänpunainen.. Alapäätä siinä videossa ei näytetty. Tuli mieleen, että luuliko he lapsen syntyvän ihan puhtaana..:D No joo. Olipa taas vuodatus.
Täällä pikkuinen piti minua hereillä koko iltayön, aamuyöstä sain unen vasta. Ja tykkää aina törkätä jalkansa tuohon yhteen kohtaan kyljessä ja pitää sitä siinä. Vähän kun koskettaa sitä siitä päältä, niin sitten siirrytään piiloon " masun uumeniin" ! :) Ihana pieni..
Olen menossa viikonlopuksi " hoitamaan" pikkuveljiäni, jään siis vähäksi aikaa nettipimentoon. Tai ehkä saatan käydä lukemassa juttujanne, mutta tuskin kommentoin, on niin rajalliset nuo mahdollisuudet. Joten ei kait muuta kuin hyvää viikonloppua kaikille ja voikaahan hyvin, minäkin yritän!
sämpyläinen 31+3
Ps. Aika hassua kun oli tullut uusia pari, (tervetuloa heille) ja toinen oli kait rieskanen! Nyt meitä on tässä sämpyläinen ja rieskanen! Missäs viipyilee " limppunen" .. tsih..:D
pistetäänpä kuulumiset neuvolalääkäriltä:
No, nyt olisi sitten jo vika neuvolalääkärikin käytynä! Kaikki oli
kunnossa, hb jopa oli noussut 130! Verenpaine tutulla tasollaan 109/74,
painoa tullut 500g/vko---mikä minusta ihan kauheasti ja lääkärin
kommenti oli " ihan hyvin on painoa tullut, normaalia-normaalia kaikki
vaan sinulla" . Ääni muuttui sitten kellossa kun sf-mitaksi pamahti se
36 :) Pääsinpäs viimein yläkäyrän yläpuolelle-edellisissä raskauksissa
vaan ollut koko ajan sen yläkäyrän yläpuolella. Minulle ihan normaalia
siis tämä, mutta lääkäri sitten kiireesti kirjoittamaan samantein
lähetettä sairaalaan->synnytystapa-arvio taas edessä, eli vielä pääsen
kerran (ainakin) ultraan. Tarkistetaan hepun kokoa, kun on aikas
massiivinen maha, käsikopelollakin iso vauva jo, ja kuopus syntyi 38+6
4346g painoisena. Kohdunsuu oli vielä hyvin kiinni, pehmeä ja
kohdunkaulaakin oli reippaasti vielä jäljellä: 2cm.
Olo on aika hyvä, vaikkakin kömpelö. Eilen juuri rikoin yhden lautasen
tiputtamalla sen keittön laattalattialle. Autossa alkaa olla ahdastaa
ratin ja penkin välissä :) Olen siis tosiaan sen huimat 153cm pitkä-
maha ottaa jo rattiin kiinni jos haluaa polkimille ja rattiin yltää :D
Aika vaappumista liikkuminenkin alkaa olla, mutta hitaasti
kiiruhtamalla pääsee hyvin vielä liikkumaan. Iskias ei ole pahentunut,
melkein päinvastoin! Olen nyt peräkkäisinä päivinä hiipinyt Valtterin
pyörälenkillä perässä 45+60min köpöttelyä, eikä ole niillä lenkeillä
ollut vaikutusta supisteluun, joten aika huoleton olo tällä hetkellä
vielä.
Ihana auringonpaiste ulkona, kunhan pojat heräävät päikkäreiltä,
lähdetään retkelle leikkipuistoon.
Hyviä olotiloja kaikille!
tölökki 34+6, äitiyslomalla jo kolmatta päivää!
MURMELI: itse en noista menkkamaisista kivuista tiä tai ei ole ollut, mutta joga ope kertoi, että ensimmäisiään synnyttämään lähtiessä oli valittanu äidilleen, että ihan kuin menkkakipuja ja äitinsä oli tiennyt, että ovat supistuksia. Valmennuskurssilla oli kans yks nainen, joka sanoi, että sillä menkkamaisia kipuja.
Kait niitä supistuksia voi tuntea eri laililla. Yks kaveri sanoi, että tuntui selkäkipuna. Mä en näin ekaa odottavana osaa oikein noista supistuksista sanoa kuin sen mitä muut kertoneet. Itellä maha vain kovettuu, enkä eka tienny, että ne supistuksia on, kunnes sukulainen sen mulle selvitti. Harjoitussupistukset kait kuuluu asiaan tässä vaiheessa. Varmaan täällä kokeneemmilla on hyviä neuvoja tähän supisteluasiaan?
Mulla närästys on tullu entistä voimakkaampana, tarviskohan käydä apteekkarin juttusilla, mitä suosittelis. Mulla renniestä ei mitään hyötyä. Söin sitä jo alkuraskaudesta ja oksensin sit sen jälkeen ja nyt vähä samaa eli okse tulee renniestä.
Mahassa myllätään aikamoista vauhtia ja potkitaan palleaan, on vissiin aatellu, että siä löytyy joustoa...
Tsemppiä kaikille masennuksesta kärsiville. Tänne purkamaan aina kun siltä tuntuu.
Musta tuntuu, että mä olen ihan jääny kiinni tähän sivustoon, mun ainokaisia kontakteja päivässä miehen ja kassaneidin lisäksi...no kavereiden kans tietty voi puhellla tai kirjotella, mutta kiirettä se pitää niillä, jotka töis on eli tänne tulee kurkattua usein.
Huuheli 32+6 (juhuu huomenna uusille luvuille)
Olo on kumman hyvä, vaikka kävelyä tulikin useampi kilometri.
Tässä eiliset; http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9944227&p=1&tmode=1&smode…
Tänään alkoi ä-loma ( tosi loma :) ) ei siis muutosta entiseen, samanlailla jatketan esikon kanssa kotosalla.
Pitkästä aikaa heräsin yöllä 2 kertaa vessaan ja olo oli aamulla sen mukainen...
AIHA:lle myös voimia masennukseen! Toivottavasti löytävät sopivan lääkityksen. * Halaus*
Huomenna haetaan kärryt lastentarvikkeesta. Ihanaa päästä hiplaan niitä ;) Mähän olen ihan pimee ;)
Pieniä vaatteita pesin eilen ja tänään katson noita pojalta kääneitä 50-62 läpi ja pesen turvakaukalonpäällisen.
Ja ukko-kulta lupasi, että tänään saan spaghetti garbonaraa ja mozzarellasalaattia, ai nami! :) Tarvinnee hakea stokalta joku ihana maalaisleipä ja vishyä. Ja varmaan vieraillaan taas tiitiäisessäkin, jos vaikka löytyisi jotain pientä vaatetta.
Kaappien kätköistä vois pikkuhiljaa etsiä niitä imetysliivejä ja liivinsuojia, itse ainakin tykkäsin käyttää noita pestäviä suojia, ei tarttunut nänninpäät niihin kiinni...
Ja viikonloppuna tarvinnee käydä sukulaiskierroksella tuon pienen virpojan kanssa :)
Onko kellään vinkkiä mistä voisin löytää vanhan kolmipyörän, sellaisen ketjuvetoisen onkohan jopa venäläinen..??
Kaikkea hyvää teille mammat ja voikaahan paksusti!! :)
OP, Käpy 34+4 ja " iivari" 1v6kk