Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poistettu keskustelu: "Loma pilalla puolison lapsen takia"

Vierailija
14.07.2025 |

Eilen täällä oli herkullinen keskustelu, joka keräsi ainakin 13 sivua, kunnes se poistettiin.

Sen oli aloittanut lapseton nainen, joka oli ollut jo n. 5 vuotta naimisissa/yhdessä miehen kanssa, jolla on tällä hetkellä 12-vuotias lapsi vuoroviikoin. AP:lla ja miehellä oli alkamassa kolmen viikon kesäloma samaan aikaan ja mies oli ihan vaan ilmoitusluontoisesti ilmoittanut, että lapsi onkin sitten koko loman eli kolme viikkoa putkeen heillä kotona. Tämä oli kyrsinyt ap:a siksi, koska hän oli suunnitellut, että voisivat osan lomasta viettää ihan vaan kahdestaan ja lisäksi tämä 12-vuotias lapsi on ikäänsä nähden omatoimisen vastakohta ja on liimautuneena kiinni isässään koko ajan eikä yhtään viiohdy itsekseen.

Suurin osa kommentoijista oli sitä mieltä, että "sellaista se on" ja sinällään hyvä, että isä on oman lapsensa kanssa koko lomansa ja osa taasen sitä mieltä, että edelleen pitäisi lomasta huolimatta jatkaa vuoroviikkosysteemiä, koska lapsen äidilläkin on itse asiassa loma samaan aikaan, eli lapsi ei kuitenkaan olisi yksin kotona vaikka olisikin äidin asunnossa.

Kommentit (340)

Vierailija
41/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se tuota puolisoa kohtaan ole ollenkaan oikein. 

Kannattaa pariutua lapsettomien kanssa jos ei lapsia hyväksy.

Vierailija
42/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suunnitelmat muuttuivat lyhyellä varoitusajalla? 

On ihan ymmärrettävää, että ärsyttää ja saa ärsyttää.  Se ei tietenkään ole lapsen vika. Itse ehkä siirtäisin ainakin osan lomastani, jotta lapsi ja isä voisivat viettää aikaa keskenään. Ja saisin myöhemmin viettää sellaista lomaa kuin haluan, vaikka kavereiden kanssa reissussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kuuluvat perheeseen. Lapsi ei tule kylään tai vierailulle, vaan toiseen kotiinsa. Älkää lapsettomat sekaantuko parisuhteisiin sellaisten kanssa joilla lapsia, jos ette lapsista välitä.

Mä olen täysin samaa mieltä, vaikka olenkin itse lapseton. 

Jos ei pysty hyväksymään toisen aikaisemmasta suhteesta olevia lapsia, kannattaa miettiä, että miksi on sellaisen ihmisen kanssa suhteessa. 

Lapset kuuluu perheeseen ja päinvastoin joku muu olisi vaan iloinen, että erosta huolimatta toinen haluaa olla osana lapsen elämää, vaikka vanhemmat keskenään ei enää mitään ystäviä olisikaan. 

Ei se minusta kieli erityisestä halusta olla lapsen kanssa, jos viime tingassa ilmoittaa että lapsi onkin loman kokonaan luonani. 

Vierailija
44/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset kuuluvat perheeseen. Lapsi ei tule kylään tai vierailulle, vaan toiseen kotiinsa. Älkää lapsettomat sekaantuko parisuhteisiin sellaisten kanssa joilla lapsia, jos ette lapsista välitä.

Jos ei pysty hyväksymään toisen aikaisemmasta suhteesta olevia lapsia, kannattaa miettiä, että miksi on sellaisen ihmisen kanssa suhteessa. 

Lapset kuuluu perheeseen ja päinvastoin joku muu olisi vaan iloinen, että erosta huolimatta toinen haluaa olla osana lapsen elämää, vaikka vanhemmat keskenään ei enää mitään ystäviä olisikaan. 

Onhan ihmiset suhteessa, vaikka eivät toisen vanhempia tai sukua pysty hyväksymään. Toisen lapsi on sit

Lapsi on sukua, ja sen lisäksi myös perhettä, jonka kanssa asutaan. Jos itse lähtisin nyt avoliittoon ja selviäisi, että tämä (kuvitteellinen) puolisoni ei pitäisi lapsestani, niin en voisi edes miettiä yhteiselämän jatkoa. Kyllä se suhde loppuisi siihen. 

KUkAAN ei pidä sinun lapsestasi, kun jonkun ihmisen tapaat. Sellaista emotyyppiä ei olekaan. Uusperheessä siksi pitää riittää, että toisen lasta kohdellaan ystävällisesti ja tasapuolisesti. Tykkäöminen muodostuu vasta ajan kuluessa. Siksi tutkimuksetkin osoittavat, että uusperheen muodostuminen vie 4-7 vuotta. 

Vierailija
45/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli harvinaisen ilkeä ketju. Miten ihminen voikaan olla niin pahansuopa antaessaan kommentteja? Ap ainoastaan valitti, että on väsynyt kuvioon, ja siitä syystä av-mammat lynkkasivat hänet elävältä. Ihan kuin ihminen ei saisi sanoa olevansa väsynyt. 

AP on tietoisesti mennyt yhteen miehen kanssa jolla on lapsi.

Lapsi ensin.

Silti ap:lla on oikeus olla väsynyt. Ja hänellä on oikeus olla pettynyt, ettei mies pitänyt lupaustaan vuoroviikoista. 

Ei ihme, ettei Suomessa haluta tehdä lapsia, kun mielipide on se, ettei saa ilmaista omia tunteitaan. Äitipuolimyytti on vielä isompi kuin äitimyytti. Järkyttävää.

Sinähän sen sivusta tiedät.  Ja sairasta jos lapsi ei saisi olla isänsä luona.  Jotkut näyttävät kirjoittavan että lapsen äidin pitäisi kesä olla lapsen kanssa ettei isän ja uusrouvan kesä mene pilalle.

Vierailija
46/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uusperheen toinen vanhempi ole mikään tunteeton robotti. Älkää miehet ottako uutta vaimoa jos ette pysty yhtä viikkoa järjestämään kaksinkeskeistä aikaa. 

Uusperheessä bonusäidin ei kuulu kestää mitä tahansa aiemmassa liitossaan epäonnistuneiden ihmisten sekoiluja vanhemmuudessaan.

Aina voi toki vain lähteä ja olla yksin. 

Kannattaa kysyä välillä itseltään. Mitäs jos minäkin tekisin jatkuvasti niin mikä mulle on helpointa niinkuin nyynät erovanhemmat tuntuvat tekevän.

Vierailija
47/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on aina surullisia lukea. Inhottavaa että joku ajattelee lapsen pilaavan yhtään mitään. Lapset ovat aina vanhemmilleen (normaaleille) ykkösiä ja kuka ei sitä tajua on tunneälykkyydeltään etanan tasoa.

Ihmisellä on yksi lapsuus, ja jokaisella lapsella on oikeus kasvaa tuntien olevansa rakastettu ja haluttu ja tietenkin osa perhettä.

No miksi ei äiti sitten pidä lastaan omalla lomallaan vaan sysää kokonaan isälle, ihan kiusallaan!

Vierailija
48/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se ikävää, jos suunnitelmiin tulee muutos äkillisesti. 

Vierailija
49/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kovia arvostelemaan. "No mitäs on perheellisen kanssa yhdessä..", aivan kuin voisi päättää kehen rakastuu. Kuka tietää, kenties tämä nainen yrittää parhaansa mukaan ottaa lapsen huomioon ja joustaa mahdollisimman paljon, mutta sen yhden kerran kun sanoo, että nyt väsyttää niin hän onkin ihmishirviö

Vierailija
50/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole sekaantunut eroisään. Ei koskaan eronnutta vanhempaa. 

Tämä. Saisi olla kyllä melkoisen täydellinen mies vailla muita, pieniäkään miinuksia jotta voisi edes harkita. 

Vierailija
51/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on kun menee yksiin epäonnistuneen vanhemman kanssa. Oma valinta.  

Epäonnistuneen puolison. Eihän toivottavasti kaikki eronneet epäonnistu vanhempinakin.

Vierailija
52/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suunnitelmat muuttuivat lyhyellä varoitusajalla? 

On ihan ymmärrettävää, että ärsyttää ja saa ärsyttää.  Se ei tietenkään ole lapsen vika. Itse ehkä siirtäisin ainakin osan lomastani, jotta lapsi ja isä voisivat viettää aikaa keskenään. Ja saisin myöhemmin viettää sellaista lomaa kuin haluan, vaikka kavereiden kanssa reissussa.

Siirtäisit lomaa kesken heinäkuun. No heh! Soittehan pomollesi joka on lomalla että siirrätkö mun lomaa. 

Vierailija
53/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli harvinaisen ilkeä ketju. Miten ihminen voikaan olla niin pahansuopa antaessaan kommentteja? Ap ainoastaan valitti, että on väsynyt kuvioon, ja siitä syystä av-mammat lynkkasivat hänet elävältä. Ihan kuin ihminen ei saisi sanoa olevansa väsynyt. 

Lapsi ensin.

Silti ap:lla on oikeus olla väsynyt. Ja hänellä on oikeus olla pettynyt, ettei mies pitänyt lupaustaan vuoroviikoista. 

Ei ihme, ettei Suomessa haluta tehdä lapsia, kun mielipide on se, ettei saa ilmaista omia tunteitaan. Äitipuolimyytti on vielä isompi kuin äitimyytti. Järkyttävää.

Kenenkään ei ole pakko asua ihmisen kan

Älä jaksa väöristellä. Ap oli hyväksynyt, että lapsi on vuoroviikoin. Ei hän vaatinut isää hylkäämään lapstaan, vaan neuvottelemaan hänen kanssaan sopimusmuutoksista.

Vierailija
54/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton puoliso: mietipä jos olisit alakouluikäinen lapsi itse. Tiedät että olet riippuvainen aikuisista. Niin miltä tuntuisi olla ikäänkuin hylkiö, jonka vuoksi lomat ja muut tekemiset menevät ihan pilalle..

Jos joskus eroan, lomat menevät minun lapseni parhaan mukaan. Haluan järjestää heille parhaat mahdolliset eväät omaan elämään ja turvalliseen lapsuuteen. Jos silloinen puoliso ei sitä kestä, niin sitä ei kauaa harkita: hän saa lähteä. 

Isä

Juuri tästä syystä uusperheet hajoavat: ei oteta huomioon uuden puolison toiveita. Puoliso kyllä kestää, jos pystyy vaikuttamaan siihen, milloin lomat ovat, monta viikkoa ollaan lapsen kanssa, monta viikkoa vietetään yhdessä, kuka on missäkin ja milloin. Mutta parisuhde ei kestä, jos toisen asenne on my way or highway. 

Sanoiko joku ettei oteta lainkaan huomioon uuden puolison toiveita? 

Kyse on siitä, mikä on prioriteetti jos tuleekin yllättävää päällekkäisyyttä. Kuka huomioidaan siinä tapauksessa ensisijaisesti. Ja kyllä se lapsi on.

Vierailija
55/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseton puoliso: mietipä jos olisit alakouluikäinen lapsi itse. Tiedät että olet riippuvainen aikuisista. Niin miltä tuntuisi olla ikäänkuin hylkiö, jonka vuoksi lomat ja muut tekemiset menevät ihan pilalle..

Jos joskus eroan, lomat menevät minun lapseni parhaan mukaan. Haluan järjestää heille parhaat mahdolliset eväät omaan elämään ja turvalliseen lapsuuteen. Jos silloinen puoliso ei sitä kestä, niin sitä ei kauaa harkita: hän saa lähteä. 

Isä

Juuri tästä syystä uusperheet hajoavat: ei oteta huomioon uuden puolison toiveita. Puoliso kyllä kestää, jos pystyy vaikuttamaan siihen, milloin lomat ovat, monta viikkoa ollaan lapsen kanssa, monta viikkoa vietetään yhdessä, kuka on missäkin ja milloin. Mutta parisuhde ei kestä, jos toisen asenne on my way or highway. 

Että lapsen huoltajuusasioissa ja kirjatuoäissa sopimuksissa sitten se uusiorouva olisikin päättäjä ja sanelija.   Niinhän se tietysti usein meneekin, itkupotkuraivareita, et rakasta minua.  Mies pakotetaan luopumaan sopimuksista, lomista, lasten tapaamisista.

Vierailija
56/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullakin meni jutun pointti ohi! Lapsi jätettiin isälle koko loman ajakis kun äiti piti ommoo lommoo!

Vierailija
57/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä

Lapsen parhaan mukaan sovitut lomat sovitaan varmaan hyvissä ajoin niin, että kaikilla osapuolilla on mahdollisuus varautua siihen. Mitä parasta siinä on, että yksi kuvioon liittyvistä aikuisista yllätetään noin? 

Muutenkin asioista voi puhua kovin monella tavalla. Minusta parisuhteessa ei vain tylysti ilmoitella asioita, oli sitten lapsia tai ei. Asiallinen isä olisi kertonut suunnitelmista hyvissä ajoin ja pohtinut yhdessä puolisonsa kanssa, miten lomalla toimitaan. 

Vierailija
58/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä

Sanoiko joku ettei oteta lainkaan huomioon uuden puolison toiveita? 

Kyse on siitä, mikä on prioriteetti jos tuleekin yllättävää päällekkäisyyttä. Kuka huomioidaan siinä tapauksessa ensisijaisesti. Ja kyllä se lapsi on.

kyllä alkuperäisessä ketjussa näin oli. Mies vain ilmoitti muutoksista.

Vierailija
59/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ensin.

Loma-ajat on vähän sellaisia, että voi olla haastavaakin pitää kiinni täysin samasta rytmistä, kuin mitä arkiviikkoina. Toki joo 12v ei ole pikkulapsi enää, mutta en silti lähtisi ehdointahdoin järjestämään kuvioita niin, että joutuisi olemaan työpäivien ajan yksin ja vieläpä siksi, että itse saisin "laatuaikaa" uuden puolison kanssa.

Uuteen parisuhteeseen en lähtisi, ja vielä vähemmän yhdessä asumiseen. Niitä kerkeää miettiä sitten joskus kun lapsi on lähempänä täysi-ikää.

Vierailija
60/340 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ensin.

NIin että vuoroviikot pois ja kesällä ei tapaamisia eikä lomia ettei rouvan fiilikset mee pilalle.  Kyllä pyrkimys on päästä  lapsesta eroon "minun kodissani."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi