Miksi vartijat seuraavat minua ja myyjät moikkailevat?
Olen tavallinen, 30+ vuotias, ehkä parhaat päiväni nähnyt täysin tavallinen työssäkäyvä ihminen. En ole kuitenkaan mikään varas ja tiedän aikaisemmista töistäni sen, että nimenomaan asiakkaan moikkaamisella huomioidaan ja estetään varkaus. Äsken eräässä Helsingin keskustan nimeltä mainitsemattomassa kalliimman pikamuodin liikkeessä aleksanterinkadulla sovittelin kenkiä, myyjä tuli moikkaamaan, jäi siihen järjestelemään, vaikka hyllyt olivat järjestyksessä entuudestaan. Lähdin siitä menemään, ja myyjäkin lähti. Mitä hän kuvitteli, että sujautan laukkuuni yhden kengän, kun parejakaan ei ollut saatavilla. Noh, ongelma ratkaistu, teen ostokseni netissä. Vartijat seuraavat myös minua, mikäpä siinä, ainakin saan seuraa eikä tarvitse olla yksin :) tänään päälläni oli valkoiset kengät, siniset farkut, beige takki ja ruskea laukku että en kotivaatteissa ihan lähtenyt
Kommentit (64)
Älä välitä. Moikkaa iloisesti takaisin. Itse tykkään juoksuttaa noita seuraavia myyjiä. Kyselen mistä löytyy se ja se tuote, kun sitä haen. Tuotatan kenkäkaupassa oikeanlaisia sovitettavaksi jne. Nopeuttaa asiointia ja helpottaa sopivien kenkien löytymistä. Palvelkoot minua kerta seuraavat. Kaikki ostokset olen aina maksanut. Ota hyöty irti myyjistä ja älä pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Jep, minä myös olen vartijamagneetti varsinkin esim. Turun keskustan Lidlissä jossa käy ties millaista narkkiporukkaa kun siinä lähistöllä on se heidän hengailupaikka kirjaston suihkulähdekin. Niin ehei, ne vartijat juoksee siellä mun perässä - tavallinen 45+ ikäinen perheenäiti joka aina kiltisti maksaa ostoksensa huolellisesti itsepalvelukassan valvonnassa, ei koskaan osta alkoholiakaan tms. Niin minä olen se jota kytätään vaikkei ole edes mitään reppua minne sujauttaa ostoksensa tai vastaavaa.
Tätä tapahtuu muissakin kaupoissa mutta varsinkin tuolla se on niin silmiinpistävää.
Tiedän ihan täsmälleen mistä puhut!
Käyn usein elintarvikeostoksillani tuossa Eerikinkadun Lidlissä - olen käynyt jo varmaan 10 vuotta säännöllisesti - olen "ei-bodannut" (hiukan rimpula), keskimittainen ja varmaankin melko tylsimyksen näköinen nyhverö joka myöskään en osta olutta tm. ns. "alkoholia" enkä tupakkaa (koska olen hankkinut nämä kaikki muista EU-maista viimeiset n. 20 vuotta), pikkuisen pitkähköt niskamittaiset hiukset, ja jotkut vartijat ovat oikein päättäneet ottaa urakakseen hiipiä minunkin perässäni heti kun vaan portista sisään ehdin.
En ymmärrä mikä niitä motivoi ja millä perusteella ne valitsevat vainojensa kohteet. Ehkä ne jotenkin päättelevät siinä tikapuuhermostossaan, että jos joku ei helposti osoittaudu varkaaksi, vartiointia on tehostettava niin kauan ja niin paljon, että kohde alkaa varastaa - ja sitten vartijat saavat pamputtaa tai tappaa kohteensa.
Kyseinen mainitsemasi mesta, Eerikinkadun Lidl, on kyllä oikea pohjanoteeraus noiden vartijoiden osalta, joskin paikan myyjistä ym. kaupallisen alan henkilökunnasta täytyy sanoa ihan päinvastaista: pidän heistä, he ovat aina ystävällisiä ja mukavia.
Jätkä 53 vuotta
Jos myyjå tai vartija alkaa seuraamaan niin onhan se ikävää. Kaikkea moikkailua ei kannata kuitenkaan tulkita negatiiviseksi. MInullekin, 65v miehelle, sama parikymppinen tyttö sanoi "terve" kaksi kertaa eilen K-kaupassa. Otin sen vaan ihan positiivisena asiana ja moikkasin takaisin. Ei tullut mieleenikään että hän pitäisi minua mahdollisena varkaana.
Vartijako muka kateilisi Marimekon käsilaukkua 🤣
Kaikkea sitä kuvitellaankin.