Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vartijat seuraavat minua ja myyjät moikkailevat?

Vierailija
13.07.2025 |

Olen tavallinen, 30+ vuotias, ehkä parhaat päiväni nähnyt täysin tavallinen työssäkäyvä ihminen. En ole kuitenkaan mikään varas ja tiedän aikaisemmista töistäni sen, että nimenomaan asiakkaan moikkaamisella huomioidaan ja estetään varkaus. Äsken eräässä Helsingin keskustan nimeltä mainitsemattomassa kalliimman pikamuodin liikkeessä aleksanterinkadulla sovittelin kenkiä, myyjä tuli moikkaamaan, jäi siihen järjestelemään, vaikka hyllyt olivat järjestyksessä entuudestaan. Lähdin siitä menemään, ja myyjäkin lähti. Mitä hän kuvitteli, että sujautan laukkuuni yhden kengän, kun parejakaan ei ollut saatavilla. Noh, ongelma ratkaistu, teen ostokseni netissä. Vartijat seuraavat myös minua, mikäpä siinä, ainakin saan seuraa eikä tarvitse olla yksin :) tänään päälläni oli valkoiset kengät, siniset farkut, beige takki ja ruskea laukku että en kotivaatteissa ihan lähtenyt

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kai niiden työtä?

Vierailija
2/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan moikkaaminen kuuluu myyjän työtehtäviin. Hae apua, jos et voi käydä edes kaupassa ilman vainoharhoja. 

Vierailija
4/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sä näytät varkaalta ja todennäköisesti oletkin.

Vierailija
5/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vainoharhainen. 

Vierailija
6/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanotaan myyjien tervehtivän asiakkaita varkauksien estämiseksi, niin tarkoitetaanko sillä sitä että vain varkaaksi epäiltyjä moikataan, vai että yleisesti suhtaudutaan kaikkiin asiakkaisiin ystävällisesti tekemättä sen kummempia yksilöarviointeja?

Vierailija
7/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, minä myös olen vartijamagneetti varsinkin esim. Turun keskustan Lidlissä jossa käy ties millaista narkkiporukkaa kun siinä lähistöllä on se heidän hengailupaikka kirjaston suihkulähdekin. Niin ehei, ne vartijat juoksee siellä mun perässä - tavallinen 45+ ikäinen perheenäiti joka aina kiltisti maksaa ostoksensa huolellisesti itsepalvelukassan valvonnassa, ei koskaan osta alkoholiakaan tms. Niin minä olen se jota kytätään vaikkei ole edes mitään reppua minne sujauttaa ostoksensa tai vastaavaa.

Tätä tapahtuu muissakin kaupoissa mutta varsinkin tuolla se on niin silmiinpistävää.

Vierailija
8/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo pullo viinaa ja mene myyjän kanssa selvittämään välit.

Vierailija
9/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"parhaat päiväni nähnyt 30-vuotias" Haha. narkkiko sä siis olet vai puli, kuljet rääsyissä ja jopa haiset varkaalta.

Vierailija
10/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjät tervehtivät minua lähikaupassa. 

Luulin ystävällisiksi, mutta lehtijuttujen mukaan olen varas. 😁

Minulla on perinteenä ostosteni maksaminen.

Vierailija
11/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sanotaan myyjien tervehtivän asiakkaita varkauksien estämiseksi, niin tarkoitetaanko sillä sitä että vain varkaaksi epäiltyjä moikataan, vai että yleisesti suhtaudutaan kaikkiin asiakkaisiin ystävällisesti tekemättä sen kummempia yksilöarviointeja?

Kaikkia moikataan ja seurataan, mutta toki varkailla tiettyjä yhteisiä piirteitä on. Esim. se, että on kolmekymppisenä nähnyt parhaat päivänsä

Vierailija
12/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa outoa, jos asiakasta ei tervehditä. Sehän on ihan perusasia. Jopa S-marketissa on ennen niin tuppisuu henkilökunta alkanut tervehtiä.

Vierailija
13/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vainoharhainen. 

Olen joutunut myös joskus syyttömänä vartijoiden koppiin tarkastuksen. Siinä sulle vähän vainoharhoja.

Vierailija
14/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi itsepalvelukassat on asetettu niin että myyjät eivät näe tapahtumia. Kerrankin eräs myyjä siirtyi takanani sivummalle että näkee mitä teen, no siirryin sitten itsekin jotta näkee vielä paremmin ja asettelin ostoksia oikein hitaasti ja selkeästi, jottei jää epäilystä mitä tapahtuu.

Noloa tuommonen ylenmääräinen kyttääminen. Jos ei luoteta tai voida valvoa huomaamattomasti, niin poistakoon itsepalvelukassat.

Vierailija
15/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa outoa, jos asiakasta ei tervehditä. Sehän on ihan perusasia. Jopa S-marketissa on ennen niin tuppisuu henkilökunta alkanut tervehtiä.

Se, että syynä tervehtimiseen on se, että tarkistavat oletko epäilyttävä varas, ei ole oikea syy tervehtimiseen.

Vierailija
16/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä seurailin, äsken kaupassa muut asiakkaat saivat tehdä rauhassa ostoksiaan ja katsella. Eriasia tietysti, jos ketjun yleiseen tapaan kuuluu moikkailu, mut sen kyllä huomaa. Valmiiksi siistien hyllyjen mukamas järjestely on niin läpinäkyvää.

-ap

Vierailija
17/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, minä myös olen vartijamagneetti varsinkin esim. Turun keskustan Lidlissä jossa käy ties millaista narkkiporukkaa kun siinä lähistöllä on se heidän hengailupaikka kirjaston suihkulähdekin. Niin ehei, ne vartijat juoksee siellä mun perässä - tavallinen 45+ ikäinen perheenäiti joka aina kiltisti maksaa ostoksensa huolellisesti itsepalvelukassan valvonnassa, ei koskaan osta alkoholiakaan tms. Niin minä olen se jota kytätään vaikkei ole edes mitään reppua minne sujauttaa ostoksensa tai vastaavaa.

Tätä tapahtuu muissakin kaupoissa mutta varsinkin tuolla se on niin silmiinpistävää.

Ikäinen ikäinen ikäinen ikäinen 🥱🥱🥱🥱 OPETELKAA KIRJOITTAMAAN.

Vierailija
18/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin teennäistä, ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Rasittavaa.

Alkossa kun menee hyllyn eteen niin heti tulee myjä siihen kysymään, että "eikö löydy? tarvitsetko apua?".

Saatan seistä hyllyn edessä viisikin minuuttia, miettien mitä ostan. Myyjistä tämä on huolestuttavaa selkeästi.

Vierailija
19/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä seurailin, äsken kaupassa muut asiakkaat saivat tehdä rauhassa ostoksiaan ja katsella. Eriasia tietysti, jos ketjun yleiseen tapaan kuuluu moikkailu, mut sen kyllä huomaa. Valmiiksi siistien hyllyjen mukamas järjestely on niin läpinäkyvää.

-ap

Toi järjestely on vanha juttu. Hyvä keino karkoittaa asiakkaatkin.

Vierailija
20/64 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkonäkösi, ikäsi, olemuksesi, liikkumisesi on profiloinnin mukaisesti varkaan mukaisia. Saatat myös muistuttaa jotain kiinni jäänyttä varasta. Voi myös olla että kaupalla on liikaa asiakkaita ja tykkäävät häätää osan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme