Miksi vartijat seuraavat minua ja myyjät moikkailevat?
Olen tavallinen, 30+ vuotias, ehkä parhaat päiväni nähnyt täysin tavallinen työssäkäyvä ihminen. En ole kuitenkaan mikään varas ja tiedän aikaisemmista töistäni sen, että nimenomaan asiakkaan moikkaamisella huomioidaan ja estetään varkaus. Äsken eräässä Helsingin keskustan nimeltä mainitsemattomassa kalliimman pikamuodin liikkeessä aleksanterinkadulla sovittelin kenkiä, myyjä tuli moikkaamaan, jäi siihen järjestelemään, vaikka hyllyt olivat järjestyksessä entuudestaan. Lähdin siitä menemään, ja myyjäkin lähti. Mitä hän kuvitteli, että sujautan laukkuuni yhden kengän, kun parejakaan ei ollut saatavilla. Noh, ongelma ratkaistu, teen ostokseni netissä. Vartijat seuraavat myös minua, mikäpä siinä, ainakin saan seuraa eikä tarvitse olla yksin :) tänään päälläni oli valkoiset kengät, siniset farkut, beige takki ja ruskea laukku että en kotivaatteissa ihan lähtenyt
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
"parhaat päiväni nähnyt 30-vuotias" Haha. narkkiko sä siis olet vai puli, kuljet rääsyissä ja jopa haiset varkaalta.
Huumeita en ole ikinä edes kokeillut ja alkoholia äärettömän harvoin 1-3 kertaa vuodessa.
-ap
Mä näytän deekunarkilta eikä mua seurata kaupassa koskaan
Nykyajan vartijat ovat keskittyneet tunnistamaan työväenluokkaisuutta, noin sosiologisesti ilmaistuna. Poikkeavuutta keskiluokkaisuudesta. Väärä perusoletus on nykyään aina, että jokainen pukeutuisi keskiluokkaisesti jos olisi varaa.
Se on sitä "palvelua". Kauppakeskuksissa toi on todella ärsyttävää!
Mulla auttoi kun vaihdoin vaate ja puhetyyliä, värjäsin hiukseni ja muutin nimeni.
En kyl yleensä jaksa ees kääntää päätäni irti tuotteista kun myyjä tulee tekopirteänä moikkaan. Sanon jotain mooih.
Onko yksin ostoksia tekevä jotenkin epäilyttävämpi? Mulla sama et jos yksin oon ni vartijat ja myyjät "seuraa" 😁
Olen keski-ikäinen ja hyvätuloinen työsskäyvä ja vartijat seuraa minua kaupassa, en käsitä miksi. Olen siististi pukeutunut ja Marimekon olkalaukku on käsilaukkuna. Tilaan lähes kaiken tästä syystä netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sanotaan myyjien tervehtivän asiakkaita varkauksien estämiseksi, niin tarkoitetaanko sillä sitä että vain varkaaksi epäiltyjä moikataan, vai että yleisesti suhtaudutaan kaikkiin asiakkaisiin ystävällisesti tekemättä sen kummempia yksilöarviointeja?
Kaikkia moikataan ja seurataan, mutta toki varkailla tiettyjä yhteisiä piirteitä on. Esim. se, että on kolmekymppisenä nähnyt parhaat päivänsä
On tullut huomattua, että fyysisesti sairasta pitää kytätä... Selkäni on tuhannentuusannuuskana, miten se tekee minusta varkaan? Olen "nuori", sekö on rikollisen tunnusmerkki, että fyysinen terveys on mennyt? Onko sama sääntö vanhuksille?
Jos et tervehdi nousee haloo kun olet epäkohtelias ja jos tervehdit, niin haloo siitä kun luullaan varkaaksi. Koskaan ei voi miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi kun vaihdoin vaate ja puhetyyliä, värjäsin hiukseni ja muutin nimeni.
Mulla auttoi kun
- en enää hae työpaikkoja (ei tehdä virallisesti taustatarkistusta, epävirallisesti kyllä)
- pukeudun hieman rönttösemmin tahalleni (ei herätä kateutta, kukaan ei ihastu)
- pyrin näyttämään tahalleni rumemmalta (kukaan ei yritä iskeä, kukaan ei tule kateelliseksi)
- en seurustele kenenkään kanssa, en käy treffeillä, en harrasta seksiä, en käy ravintoloissa, en juttele kenellekään, en ihastu kehenkään, en ole kenenkään kaveri enkä katso ketään silmiin, en juttele kenellekään, en hymyile, pidän katseen mahdollisimman maassa ja yritän olla mahdollisimman näkymätön, hajuton, mauton (kukaan ei tule kateelliseksi, kukaan ei tule mustasukkaiseksi, kukaan ei tule vihaiseksi)
Myös asunpaikan vaihto ja tietyissä paikoissa käymättömyys auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen keski-ikäinen ja hyvätuloinen työsskäyvä ja vartijat seuraa minua kaupassa, en käsitä miksi. Olen siististi pukeutunut ja Marimekon olkalaukku on käsilaukkuna. Tilaan lähes kaiken tästä syystä netistä.
Kateus
Vartijoilla on huono palkka ja ovat muille kateellisia rahasta, työvuoroista, vaatteista, ulkonäöstä, seurusteluelämästä, opiskeluista, ammatista, koulutuksesta jne jne lähes kaikesta myös työkavereille, esimiehille, asiakkaille kateellisia. Huono työilmapiiri, työpaikkakiusaaminen, huono itsetunto, simputtaminen jne jne.
Jotkut yritykset tosiaan eivät varmaan halua maksavia asiakkaita jne.
Miten pukeudut ? - Onko kulmikkaat housut, tai leveähkö hame ?
Vierailija kirjoitti:
Mä näytän deekunarkilta eikä mua seurata kaupassa koskaan
Just siks. Ei herätä minkäänlaista kateutta vartijoissa.
Mulle on tapahtunut vaihdevuosien aikaan niin että näytän jo tädiltä ja vartijoita ei kiinnosta kauheasti. En varasta mitään ja ehkä kameravalvonta riittää. Nuoremman näköisenä niitä kiinnosti enemmän, ehkä oli väärät kengät tms.