Miksi vartijat seuraavat minua ja myyjät moikkailevat?
Olen tavallinen, 30+ vuotias, ehkä parhaat päiväni nähnyt täysin tavallinen työssäkäyvä ihminen. En ole kuitenkaan mikään varas ja tiedän aikaisemmista töistäni sen, että nimenomaan asiakkaan moikkaamisella huomioidaan ja estetään varkaus. Äsken eräässä Helsingin keskustan nimeltä mainitsemattomassa kalliimman pikamuodin liikkeessä aleksanterinkadulla sovittelin kenkiä, myyjä tuli moikkaamaan, jäi siihen järjestelemään, vaikka hyllyt olivat järjestyksessä entuudestaan. Lähdin siitä menemään, ja myyjäkin lähti. Mitä hän kuvitteli, että sujautan laukkuuni yhden kengän, kun parejakaan ei ollut saatavilla. Noh, ongelma ratkaistu, teen ostokseni netissä. Vartijat seuraavat myös minua, mikäpä siinä, ainakin saan seuraa eikä tarvitse olla yksin :) tänään päälläni oli valkoiset kengät, siniset farkut, beige takki ja ruskea laukku että en kotivaatteissa ihan lähtenyt
Kommentit (64)
Mua ei vartijat seuraa, mutta moikkaan kyllä joka kerta hymyillen vartijaa, jos nään kaupassa.
Mulle on joskus sanottu, että näytän niin viattomalta, että voisin vaikka salakuljettaa jotain jäämättä kiinni.
Kaupoissa myyjät eivät koskaan ole ihmeemmin seuranneet mun tekemisiä. En tosin kyllä koskaan varastaisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten pukeudut ? - Onko kulmikkaat housut, tai leveähkö hame ?
Joku po l iisi varmaan puhuu tämmöstä pskaa ihmisistä, että ovat muka m y,, stalaisia.
Auttaa kun muuttaa Helsingistä pois. Helsinki on täynnä näitä riko,, llisia pol -iiseja ja kateellisia vartijoita.
Vierailija kirjoitti:
Koska sä näytät varkaalta ja todennäköisesti oletkin.
Jotenkin olet merkattu. Jos se häiritsee ja loukkaa voit pyytää selitystä. Siis jos muista poikkeavasti kohdellaan.
Sekä vartijat että myyjät havaitsevat seksuaalisen vetovoimasi. Olet ilmeisesti bi.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei vartijat seuraa, mutta moikkaan kyllä joka kerta hymyillen vartijaa, jos nään kaupassa.
Mulle on joskus sanottu, että näytän niin viattomalta, että voisin vaikka salakuljettaa jotain jäämättä kiinni.
Kaupoissa myyjät eivät koskaan ole ihmeemmin seuranneet mun tekemisiä. En tosin kyllä koskaan varastaisi mitään.
Aaa. Mä oon ite ollu vartija ja vartijat on myös seurannu mua kaupassa. Heidän mielestään jos on entinen vartija niin on pakko olla rikollinen tai sortunut viinaan tai huu,,, meisiin.
Charmikas asiakas kääntää henkilökunnan päät.
Niin mulle aina käy 😌
Vierailija kirjoitti:
Sekä vartijat että myyjät havaitsevat seksuaalisen vetovoimasi. Olet ilmeisesti bi.
Vartijafirmat vainoaa ja työpaikkakiusaa sekä syrjii homoseksuaaleja. Työhaastattelusakin kysytään oletko homo. Stereotyyppisen näköset homot on ok eli siilitukka ja rekkalesbot ja neitihomot, mutta jos on naisellinen, kaunis lesbo tai komea, miehekäs homo niin ei, saat heti potkut ilman syytä.
Vartijoiksi valikoituu mielisairasta porukkaa. Kannattaa poistua paikalta kun ne alkaa seuraamaan ja varautua itsepuolustukseen. Jos olet yhtään uutisia seurannut ei kaupoissa olla yhtään sekuntia enempää kuin tarve vaatii.
Minua ei seurata, mutta moikkailen vartijoita ja myyjiä. Toivotan aina hyvää työpäivää.
Pukeudun ihan perus vaatteisiin. Farkut on usein päällä, paidat on valkoisia tai vaaleita. Mekot on pastellivärisiä.
Sit ihan tuulitakkeja ja kesällä sellaisia kevyitä pikkutakkeja.
Jalassa on lenkkarit, loaferit tai sandaalit.
Hiukset on värjäämättömät.
Laukut on nahkaa.
Olen 30-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijafirmat vainoaa ja työpaikkakiusaa sekä syrjii homoseksuaaleja. Työhaastattelusakin kysytään oletko homo. Stereotyyppisen näköset homot on ok eli siilitukka ja rekkalesbot ja neitihomot, mutta jos on naisellinen, kaunis lesbo tai komea, miehekäs homo niin ei, saat heti potkut ilman syytä.
Eli ru,, mat lesbot on tervetulleita töihin jos olet joko siilitukka/rekkalesbo, räväkkä, autoa rassaava poikatyttö tai pullu,, kka tyttö, mutta kaunis, hoikka, naisellinen lesbo, no way, et varmasti saa mitään työvuoroja varsinkin jos laihdut lisää ja poikkeat stereotypiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jopa outoa, jos asiakasta ei tervehditä. Sehän on ihan perusasia. Jopa S-marketissa on ennen niin tuppisuu henkilökunta alkanut tervehtiä.
S ryhmän määräys. Itsekkin ihmettelin kun kaljaa hyllyttävät jurot nuoret moikkasi. Tämä pitäisi siirtää myös kaduille, että kaikki moikailisi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei seurata, mutta moikkailen vartijoita ja myyjiä. Toivotan aina hyvää työpäivää.
Pukeudun ihan perus vaatteisiin. Farkut on usein päällä, paidat on valkoisia tai vaaleita. Mekot on pastellivärisiä.
Sit ihan tuulitakkeja ja kesällä sellaisia kevyitä pikkutakkeja.
Jalassa on lenkkarit, loaferit tai sandaalit.
Hiukset on värjäämättömät.
Laukut on nahkaa.
Olen 30-vuotias.
Niin minäkin moikkailen. Aina. Jos katson sekunninkin liian pitkään tai hymyilen takaisin, alkaa vainoaminen. Eli moikata kannattaa, mytta hyvin vaivihkaa ja hyvin vaatimattomasti.
Jakut ja pikkutakit on liian hienoja. Alkaa kateus heti. Kannattaa pukeutua rönttösemmin. Korkokengät ja pikkukengät pois ja tilalle halvat ja hieman kuluneet lenkkarit tai tennarit. Napillinen toimistopaita pois ja tilalle joku kauhtunut yksivärinen collage/t-paita. Suorat toimistohousut tai muotihameet pois ja tilalle jotkut tummansiniset farkut tai kauhtuneet collarit/leggarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa outoa, jos asiakasta ei tervehditä. Sehän on ihan perusasia. Jopa S-marketissa on ennen niin tuppisuu henkilökunta alkanut tervehtiä.
S ryhmän määräys. Itsekkin ihmettelin kun kaljaa hyllyttävät jurot nuoret moikkasi. Tämä pitäisi siirtää myös kaduille, että kaikki moikailisi.
Mä ostin ennen aina kalliimpaa pikakahvia ja juuustoa. Siis OSTIN. Kertaakaan en ole varastanut. Aina jokaisen kaupassa käynnin jälkeen tuli heti iltapäivälehteen lööppi kuinka pikakahvin tai juuston ostajat ovat kaikki varkaita.
Monissa kaupoissa myyjät moikkaavat myös sellaisia asiakkaita, jotka vaikuttavat ko.kaupan asiakaskunnalta.
Kerrot olevasi 30 +-v eli hyvin monen keskustan vaateliikkeen asiakaskuntaan sopiva. Kerroit sovittavasi kenkiä, joista vain toinen on esillä osastolla. Kuulostaa aika loogiselta että myyjä jää siihen "hollille" jos vaikka tarvitsisit toisen parin sovitusta varten.
Monet myyjät ovat myös sua nuorempia (n. 20-v), joten heille vaikutat potentiaaliselta asiakkaalta/varakkaalta.
T: 10 vuoden kokemus keskustan vaateliikkeestä opiskeluajoilta
Vierailija kirjoitti:
Mulle on tapahtunut vaihdevuosien aikaan niin että näytän jo tädiltä ja vartijoita ei kiinnosta kauheasti. En varasta mitään ja ehkä kameravalvonta riittää. Nuoremman näköisenä niitä kiinnosti enemmän, ehkä oli väärät kengät tms.
Huomannut saman ja saan aina palvelua. Väärinhän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Monissa kaupoissa myyjät moikkaavat myös sellaisia asiakkaita, jotka vaikuttavat ko.kaupan asiakaskunnalta.
Kerrot olevasi 30 +-v eli hyvin monen keskustan vaateliikkeen asiakaskuntaan sopiva. Kerroit sovittavasi kenkiä, joista vain toinen on esillä osastolla. Kuulostaa aika loogiselta että myyjä jää siihen "hollille" jos vaikka tarvitsisit toisen parin sovitusta varten.
Monet myyjät ovat myös sua nuorempia (n. 20-v), joten heille vaikutat potentiaaliselta asiakkaalta/varakkaalta.
T: 10 vuoden kokemus keskustan vaateliikkeestä opiskeluajoilta
Toi on ihan normaalia, mutta varsinkin ennen vanhaan jos myyjä oli vanhempi ja kyseessä vaatekauppa/kenkäkauppa ja asiakas nuorempi niin myyjä sanoi, että jaahas, nuorten osasto on sitten tuolla päin, vaikka asiakas nimenomaan oli aikeissa ostaa aikuisten puolelta.
Kun menee kauppaan kannattaa välttää silmäkontaktia. Pää painetaan alas ja nöyrästi käyttäydytään. Rauhallisin elein kerätään tuotteet koriin ja kassalla ollaan kohteliaita ja käyttäydytään selkeästi ettei tarvitse epäillä. Pahimmassa tapauksessa voi vartija joutua heittämään maahan ja joutua jatkamaan huonosti käsittelyä takahuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niin teennäistä, ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Rasittavaa.
Alkossa kun menee hyllyn eteen niin heti tulee myjä siihen kysymään, että "eikö löydy? tarvitsetko apua?".
Saatan seistä hyllyn edessä viisikin minuuttia, miettien mitä ostan. Myyjistä tämä on huolestuttavaa selkeästi.
No tämä on nykyaikaista palvelukulttuuria. Näin ne tulee minunkin luo kysymään. Kun totean, että katselen mitä on tarjolla ja että eiköhän täältä jotain löydy, lähtevät pois. Toisinaan kyllä kysyn suosituksiakin. Ihan mukavia henkilöitä. Olen nähnyt senkin ajan kun Alkon myyjä oli herra ja hidalgo, epäillen jokaista asiakasta juopoksi. Piti nöyrästi lakki kädessä kertoa, että voisinko saada pullon porvoonlankkua tai herbaa.
Marketeissa myyjät tervehtii. Itsepalvelukassalla joku myyjä voi katella touhujani.
Olenkohan tyhmä, kun en ole koskaan kokenut enkä edes tajunnut heidän pitävän minua potentiaalusena varkaana, vaan olen luullut heidän vaan tekevän työtään. Toki varkaidenkin silmälläpito on osa heidän työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin ennen aina kalliimpaa pikakahvia ja juuustoa. Siis OSTIN. Kertaakaan en ole varastanut. Aina jokaisen kaupassa käynnin jälkeen tuli heti iltapäivälehteen lööppi kuinka pikakahvin tai juuston ostajat ovat kaikki varkaita.
Ostajat sana kertoo, että ostos maksetaan. Ilmeisesti sinäkin teet näin. Erotuksena varkaista, jotka eivät maksa kallista juustoa ja pikakahvia.
Ehkä olet tajunnut lööpoien tekstin jotenkin väärin. Oletko helposti syyllistyvää tyyppiä?
Ovat rakastuneita sinuun ja haluavat päästä tunkeutumaan peräsuoleesi.