Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoomus haluaa, että työttömien omaisuus ja säästöt viedään (yleistuki-työmarkkinatuki)

Vierailija
13.07.2025 |

Nyt loppui kokoomuksen äänestäminen

Kommentit (451)

Vierailija
321/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat käski aina säästää. Yhteiskunta suositteli pitämään puskurirahastoa tilillä parin kuukauden tilin verran. Olin ylpeä itsestäni kun sain kasvutuottotilille hiukan hiluja enemmän. 

Nyt minun halutaan tulevaisuudessa olevan köyhä kuin kirkonrotta, pitää syödä säästöt pois.

Ja isot pojat senkun porskuttaa.

Vierailija
322/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käy. T. Pienestä palkastaan säästänyt

Sama. Sen verran kasvutuottotilille saanut jemmaan, että nyt 3 kk euribor (1,9) tuotolla saan pääomatuloja n. 30 kuukaudessa. Olen minä melkonen porho, jota pitää rangaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku idiootti jaksaa vielä ihmetellä että miksi suomalaiset vaan säästää ja säästää. Että voisivat jo kuluttaa. Minulla on kymmenisen vuotta työuraa jäljellä ja tyhmintä mitä voisin nyt tehdä on että ostaisin säästöilläni uuden auton, veneen, kesämökin tjsp. Ei h*lvetissä. Pakko varautua siihen että jään työttömäksi ennen eläköitymistä ja tulot tippuu hyvin pieniksi ellei jopa nollaan. Tuttavapiirissä on useampikin tapaus jossa 55-65 ikäinen etsii epätoivoisesti töitä ja rahat loppu. Eikä muuten ole takeita että se kertynyt eläkekään aikanaan tulee maksuun läheskään ennustetun suuruisena. 

Tähän se sitten johtaa. Minulla olisi aika hyvästikin varoja joita laittaa kulutukseen mutta kun touhu on mitä on niin  en laita.

Mutta jos laitat kaiken haisemaan ja rahat on loppu, niin sitten saat sen yleistuen. Ihan perheestä, mutta sille tämä nyt näyttää.

Vierailija
324/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostakaa nyt hyvänen aika ne säästönne pois pankista ja olkaa kuin Repa. Tukijärjestelmä muuttuu tarveharkintaiseksi ja se saa vähän joka tarvitsee. Työttömyys ei ole enää syy saada korvausta vuodesta 2027 alkaen.

Vierailija
325/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen esitys poistaa 5564-vuotiaiden poikkeuksen työttömyysturvan tarveharkinnasta on herättänyt aiheellista huolta. Amnesty Internationalin Suomen osasto vastustaa muutosta, ja syyt tähän ovat sekä inhimillisiä että perusoikeudellisia.

Suomessa noin 15 prosenttia työikäisistä on työttömänä ennen vanhuuseläkkeen alkamista. Moni heistä on yli 55-vuotias, ikäryhmä jota koskevat jo nyt useat sosiaaliturvan heikennykset kuten lisäpäivien poistuminen ansiopäivärahasta vuonna 1965 jälkeen syntyneiltä. Tarveharkinnan laajentaminen pakottaisi yhä useamman siirtymään yleistuelle, jonka saaminen riippuu koko kotitalouden tuloista.

Hallitus perustelee muutosta säästöillä, mutta arvioitu etuusmenojen aleneminen noin 5,6 miljoonaa euroa kalpenee niiden ihmisten rinnalla, joiden elintaso heikentyisi merkittävästi. Amnesty huomauttaa, ettei muutoksen vaikutuksia ole arvioitu riittävästi koko laajuudessaan. Erillinen yhteisvaikutusten arviointi olisi välttämätön.

Lisäksi suunnitellaan muutosturvarahan huomioimista tarveharkinnassa. Vaikka se ei estäisi ansiopäivärahan saantia, se voi vähentää yleistukea ja siten vaikeuttaa taloudellisesti jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa olevien asemaa.

Vierailija
326/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömyys ei ole enää syy saada korvausta vuonna 2027, niin mihin minä joudun. Olen silloin 64 vuotta vanha, en halua olla työtön, mutta kun minua E I  PALKATA!

Vierailija
327/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työttömyys ei ole enää syy saada korvausta vuonna 2027, niin mihin minä joudun. Olen silloin 64 vuotta vanha, en halua olla työtön, mutta kun minua E I  PALKATA!

Mihin aikaan olet syntynyt. Tarkasta se eläkeotteestasi, milloin eläkkeesi alkaa. Itselle selvis juuri äsken, että eläkkeelle pääsen joulu-tammikuussa 2027. Eli taidan päästä säästöineni pälkähästä. Etkä sinäkään kauaa joudu olemaan yleistuella. Ja sehän on saman suuruinen kuin työmarkkinatuki.

Vierailija
328/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensi vuosi mennään näillä näkymin kuten ennenkin, vain nimitys tukiasioissa muuttuu, alkaa yleistuen nauttiminen.

Vuonna 2027 yleistukeen vaikuttavat mm. säästöt ja jos niitä on yleistukea ei tipu?!

Itse pääsen eläkkeelle 1.7.2028 joten yli puolivuotta on syötävä säästöjä. Menetän siis yli 10 000, mikä on monelle riemun aihe.

Ei, en mene töihin, kun kukaan ei ota minua töihin, tämä ikä, tämä ikä.

Reilu meininki, kansamme on pääsääntöisesti ollut uutteraa ja säästäväistä, nyt siitä tuli loppu.

Mietin aivan vakavasti, että alan pikkuhiljaa nostaa rahoja tileiltä, siihen on sopivasti vielä aikaa.

Vierailija
329/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani, 62 vuotias tyyppi asuu Savossa, melkein metsässä,omassa  pienessä mökissä. Vesi menee, ei tule, siis aivan järkyttävän alkeelliset olot, mutta patu ei siitä välitä. Pärjäilee sillä 595 netto työmarkkinatuella.

Mietin ihan oikeesti, että mitä hänelle käy. Kuka ostaa sen mökin, että tyyppi voi saada yleistukea?

Vierailija
330/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti, paljonko on työttömiä, joilla on oma asunto, siis omistusasunto. Nyt kun työttömiä on paljon 310 000, niin monelle tilanne on tuore ja asunnon menettäminen ei ole vielä ajankohtainen asia. Monet ovat anssila, tai vastaavalla. Pankin kanssa pystyy ehkä neuvottelemaan vaikka vapaan vuoden lainasta.

Mutta kun vuosi 2070 on käsillä, niin mitä meinaatte tehdä? Silloin työtön ei saa enää mitään tukea, ennen kuin se asunto on realisoitu.

Vierailija
331/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan olet syntynyt. Tarkasta se eläkeotteestasi, milloin eläkkeesi alkaa. Itselle selvis juuri äsken, että eläkkeelle pääsen joulu-tammikuussa 2027. Eli taidan päästä säästöineni pälkähästä. Etkä sinäkään kauaa joudu olemaan yleistuella. Ja sehän on saman suuruinen kuin työmarkkinatuki.

Yleistuella ei ole mitään summaa, paitsi katto. Jos on omaa rahaa, ei saa mitään.

Vierailija
332/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi - ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
333/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Vierailija
334/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011344993.html

Vierailija
335/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.

-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.

Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
336/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025.

Usein paikallisella sopimisella tarkoitetaan työpaikkakohtaista sopimista jostakin työehtosopimuksen määräyksestä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista."

https://tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Vierailija
337/451 |
23.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako tämä Yleistuki huomioon vain juuri sen hetkisen tilanteen? Ei katsota ihmisen työhistoriaa? Eli työtä vältellyt vässykkä tulee saamaan jopa enemmän, kuin helkkarin moisen savotan paahtanut vanhus?

Eikö tästä nyt pitäisi saada aikaiseksi kansalaisaloite, että ei voi olla mahdollista.

Mennyt on mennyttä ja vain sen hetkinen tilanne ratkaisee. Ei mallitoimistokaan palkkaa vanhusta, vaikka hän olisi miten hyvä malli ollut nuorena tai elämänsä raittiina ollut ja sittemmin alkoholisoitunut ihminen ei ole enää raitis. 

Vierailija
338/451 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani, 62 vuotias tyyppi asuu Savossa, melkein metsässä,omassa  pienessä mökissä. Vesi menee, ei tule, siis aivan järkyttävän alkeelliset olot, mutta patu ei siitä välitä. Pärjäilee sillä 595 netto työmarkkinatuella.

Mietin ihan oikeesti, että mitä hänelle käy. Kuka ostaa sen mökin, että tyyppi voi saada yleistukea?

Ei sitä mökkiä myydä tarvitse, jos se on asunto. Hän saanee jatkossakin sen 595, tai mitä se toimeentulotuen normi uudessa järjestelmässä sitten onkaan. Hallitusohjelmassa on kirjattuna leikkauksia sosiaaliturvaan indeksien jäädyttämisten lisäksi. Myös EK:n sivuilla olevassa esityksessä normin sisältöä halutaan muuttaa. Jokaiselle taataan minimitoimeentulo ja säällinen asuminen.

Vierailija
339/451 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän sitten tilanne kun omistetaan miehen kanssa talo puoliksi. Mies käy töissä, minä työkyvytön työtön, eli en koskaan tule työllistymään mutta tk-eläkkeellekään ei päästetä lukuisista lääkärinlausunnoista huolimatta. Syyhän on että  on ollut halvempaa maksaa työmarkkinatukea kuin eläkettä. MIehen tuloilla ei perhettä yksin elätetä, lapsiakin on. 595.36 e/kk työmarkkinatuki on ollut tärkeä taloutemme kannalta. Viedäänkö meiltä nyt sitten talo ja muutamme vuokralle. Tämä tulee kalliimmaksi kylläkin.

Miten ajattelit että tilanne hoidetaan? Että me yhteiskuntana maksellaan iloisesti sun ja miehesi omaisuuden kerryttäminen? Ehei, te itse olette perhekunta joten te itse vastaatte siitä omaisuuden hoidosta ja huolehtimisesta tietenkin. Jos rahat ei riitä, niin sitten kai se on myytävä?

Tunteisiiiiiiiiin!!!! Sisimpääni matkustan.

Vierailija
340/451 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikeesti, paljonko on työttömiä, joilla on oma asunto, siis omistusasunto. Nyt kun työttömiä on paljon 310 000, niin monelle tilanne on tuore ja asunnon menettäminen ei ole vielä ajankohtainen asia. Monet ovat anssila, tai vastaavalla. Pankin kanssa pystyy ehkä neuvottelemaan vaikka vapaan vuoden lainasta.

Mutta kun vuosi 2070 on käsillä, niin mitä meinaatte tehdä? Silloin työtön ei saa enää mitään tukea, ennen kuin se asunto on realisoitu.

Ei asuntoa tarvitse myydä. Siihen ei vaan saa tukea, kuten ei nytkään saa. Ei tuki ikinä ole riittänyt asuntolainan hoitamiseen. Se oli ennen lakkautusta osa vastikkeesta, vesi- ja sähkölasku. Toimeentulotukeen lasketaan menoiksi vesi ja sähkö nyt ja jatkossakin. Eli jos on muuten toimeentulotukikelpoinen ja pärjää kuudella sadalla, niin mikän ei muutu nykytilanteeseen ainakaan oleellisesti. Jos on tonnin kulut asunnosta, niin ei kai ketään tarvitse pakottaa myymään? Sen hiffaa pian itsekin, että on aika irtautua seinistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi