Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsalainen Christoffer Linder, 30, sai lapsena miljoonaperinnön, mutta on ollut puolet elämästään koukussa päihteisiin

Vierailija
13.07.2025 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/6314c9f6-3a34-4994-ad6d-9f8ace54e40a

Noinhan se on että raha voi olla joko siunaus tai kirous. Mitä kävi Töffö Thermanillekin, näitähän riittää.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen aina kokenut olevani outo. Lapsuuden kaveriporukassa outous oli siistiä, mutta koulussa kaikki muuttui. Tavoiteltavia asioita pojilla olivat Lacosten t-paidat, tietynlainen geelillä pystyyn pörrötetty hiustyyli sekä urheilullisuus. Minä en ollut kiinnostunut näistä asioista.

Koin, että myöskään kotona minua ei ymmärretty."

Mulla sama, vain rikkaat vanhemmat puuttuivat.

Vierailija
2/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outous on hyve jota pitäisi vaalia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama cocktail kuin Elon Muskilla.

Vierailija
4/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christoffer täällä. Kysyttiin, että voitaisiinko tehdä juttu riippuvuudesta, ja ajattelin, että sehän olisi hyvä tapa saada vähän näkyvyyttä siihen asiaan. Rahat otin esiin, koska halusin tuoda esiin hoidon laadun epätasa-arvoa. En saanut nähdä otsikoita tai kuvatekstejä ennen julkaisua, ja nyt se näyttää olevan vaan siitä, että hei, mulla on rahaa.

Jos Iltalehti kysyy, voidaanko tehdä juttu herkästä aiheesta kuten riippuvuudesta tai mielenterveydestä, sanokaa ei.

Vierailija
5/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christoffer täällä. Kysyttiin, että voitaisiinko tehdä juttu riippuvuudesta, ja ajattelin, että sehän olisi hyvä tapa saada vähän näkyvyyttä siihen asiaan. Rahat otin esiin, koska halusin tuoda esiin hoidon laadun epätasa-arvoa. En saanut nähdä otsikoita tai kuvatekstejä ennen julkaisua, ja nyt se näyttää olevan vaan siitä, että hei, mulla on rahaa.

Jos Iltalehti kysyy, voidaanko tehdä juttu herkästä aiheesta kuten riippuvuudesta tai mielenterveydestä, sanokaa ei.

Älä välitä. Se tuntuu nyt olevan tämän ajan tyyli ja halutaan myös korostaa sitä mielikuvaa että kaikki suomenruotsalaiset olisi bättre folkia. t. finlandssvensk

Vierailija
6/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Se tuntuu nyt olevan tämän ajan tyyli ja halutaan myös korostaa sitä mielikuvaa että kaikki suomenruotsalaiset olisi bättre folkia. t. finlandssvensk

Erilliset koulut tuottavat sisäsiittoisuutta. Ei siinä kauan suvun perinnöt kestä, kun perillisillä silmät osoittavat ristiin.

Vierailija
7/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mitä sitten?

Vierailija
8/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilliset koulut tuottavat sisäsiittoisuutta. Ei siinä kauan suvun perinnöt kestä, kun perillisillä silmät osoittavat ristiin.

Vahvistat nyt uskomaasi narratiivia. Suomenruotsalaisia on hyvin paljon muitakin kuin pk-seudulla asuvia. Esimerkiksi pohjanmaalta löydät paljon maaseudulla asuvia viljelijöitä - vitsit Närpiöläisistä kasvihuoneista eivät ole tuulesta temmattuja.

Vierailija
9/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten nuo aiheet liittyy yhteen?

Vierailija
10/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sua kukaan tuomitse jonkun iltiksen jutun perusteella. Kaikki tietävät tuon otsikoinnin ym. shitin mitä harrastavat. Unohda koko juttu ja kaikkea hyvää jatkoon

Vierailija
11/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samana päivänä, kun Suomessa laillistetaan kannabis, niin loppuu Närpiössä tomaatin ja kurkun viljely. Se siitä huoltovarmuudesta.

Vierailija
12/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon. Kyllä harmittaa lukea näitä juttuja, ja se, että ne sensationalisoivat noin herkän aiheen, jonka piti keskittyä riippuvuuteen ja hoitoon. Mutta varmaan ajan myötä harmitus helpottaa

Vierailija
13/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä tosi harvinainen tapaus. Suurin osa suomenruotsalaisista on ihan tavallisia ihmisiä, ilman mitään isoja perintöjä tai etuoikeuksia. On tosi turhauttavaa, kun yksittäisiä esimerkkejä käytetään leimaamaan kokonainen vähemmistö se ei tee oikeutta kenellekään.

- christoffer

Vierailija
14/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aika inhottavaa, jos ei saa itsestä tehtyä juttua tarkistaa ennakkoon. En pääse lukemaan, kun ei ole maksullista versiota mulla, mutta tulin tsemppaa jo tämän pohjalta, että tosiaan lähes kaikki tietää kyllä miten nuo kirjoitellaan, eikä susta ainakaan näin ilmaisversion palasen lukemalla jäänyt missään nimessä huono kuva kuitenkaan! Toivon kaikkea hyvää sulle, toivottavasti löydät, tai olet jo löytänyt, tasapainon oman itsesi kanssa😊 Tuttua juttua mt-ongelmat ja addiktioherkkyys esim mullekin, mutta en ole ikinä uskaltanut kokeilla kovempia huumeita, joten kaljalla ja uhkapeleillä mennään..

Vierailija
15/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä saaristosta, ruotsinkielisiä kaikki. Suomea ei edes osata vaikka koulussa sitä on luettukin. Täältäpäin ei kyllä uiskennella missään ankkalammikossa. Suuri osa hakeutuu merille. Tai ainakin ennen näin. Olen ollut n35 vuotta laivoilla töissä ympäri maailman, ja sekä koneessa, kannella että brygalla on erittäin paljon suomenruotslaisia. Ja kun merenkulun piirit ovat pienet, niin kyllä ns kaikki tietää kaikki. Noinniinkuin suurinpiirtein: on sukuja, joista tulee luotseja, on veljessarjoja, jotka kaikki koneessa, on serkkuja ja ainakin samalta saarelta suvut kotoisin. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.

Vierailija
16/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä saaristosta, ruotsinkielisiä kaikki. Suomea ei edes osata vaikka koulussa sitä on luettukin. Täältäpäin ei kyllä uiskennella missään ankkalammikossa. Suuri osa hakeutuu merille. Tai ainakin ennen näin. Olen ollut n35 vuotta laivoilla töissä ympäri maailman, ja sekä koneessa, kannella että brygalla on erittäin paljon suomenruotslaisia. Ja kun merenkulun piirit ovat pienet, niin kyllä ns kaikki tietää kaikki. Noinniinkuin suurinpiirtein: on sukuja, joista tulee luotseja, on veljessarjoja, jotka kaikki koneessa, on serkkuja ja ainakin samalta saarelta suvut kotoisin. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.

Åland vai Åbo skären?

Vierailija
17/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä tosi harvinainen tapaus. Suurin osa suomenruotsalaisista on ihan tavallisia ihmisiä, ilman mitään isoja perintöjä tai etuoikeuksia. On tosi turhauttavaa, kun yksittäisiä esimerkkejä käytetään leimaamaan kokonainen vähemmistö se ei tee oikeutta kenellekään.

- christoffer

Juuri näin. Olen itse Porvoosta syntyisin, ja ihan tavallista lähiöelämää elettiin kaikki, suomenkieliset ja ruotsinkieliset. Muuan Janina Frostell asui meidän naapurissa kerrostalon ylimmässä kerroksessa, ja siellä tupruttivat tupakkia parvekkeellaan koko perhe. Kaveriporukkassa puhuttiin suomea ja ruotsia sekaisin. Samoja mopoja rassattiin ja viriteltiin jne. Ruotsinkielisiä yksinhuoltajia, juoppoja, ongelmaperheitä oli niin kuin suomenkielisiäkin.

En koskaan oppinut ymmärtämään kahtiajakoa, kun samaa porukkaa oltiin ja tavallista elämää elettiin. Vain yhden rikkaan vanhan suvun kartanoineen tiesin, heidänkin poikansa pyöri samoissa kaljanjuonti- ja mopoporukoissa kuin me muutkin teinit. Itse olen suomenkielinen, mutta kielitaidon ansioista menin myöhemmin Ruotsiin töihin ja asumaan. Kaksikielisyys on etu! 

Vierailija
18/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tosi paljon. Kyllä harmittaa lukea näitä juttuja, ja se, että ne sensationalisoivat noin herkän aiheen, jonka piti keskittyä riippuvuuteen ja hoitoon. Mutta varmaan ajan myötä harmitus helpottaa

Riippuvuuksien hoito yleensäkin on Suomessa tosi stigmatisoitua. Suomessa ei oikein vieläkään ymmärretä että kyseessä on ihan oikeasti sairaus ja osan ihmisten genetiikka on sille alttiimpaa kuin muilla (eli käytännössä reseptorit janoavat alkoholia ja antavat voimakkaamman reaktion alkoholista). Suomessa tykätään viljellä sitä mielikuvaa että riippuvuus on itse aiheutettua vaikka meillä on kulttuuri, jossa ensinnäkin geneettisesti on vahvaa taipumusta alkoholiongelmaan ja sen lisäksi lapset jo pienestä pitäen kasvaa ympäristössä missä humalahakuinen juominen "kuuluu asiaan". 

Sinä nyt vaan olit yksi monista joka joutui sensaatiomaisen uutisoinnin kohteeksi. Hienoa että uskalsit kuitenkin lähteä omilla kasvoilla ja nimelläsi artikkeliin!

t.yksi aiempi kommentoija

Vierailija
19/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sniff sniff sniffaa

Vierailija
20/24 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätte bra, ei periytynyt aikaisemman sukupolven geenit uuvatille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän