Eikö sinua vuosikymmeniä tupakkaa polttanut pelota keuhkosyövän riski?
Kommentit (89)
Olen jo mummo-iässä. Kuolema jostain muusta syystä korjaa ennen kuin keuhkosyöpää ehtisi diagnosoida tai sen takia kupsahtaa. Elin rennosti, nauttien ja onnellisesti, tupakoinnin lopettaminen ei ole asialistallani. Ryppyinen olen kuin mikäkin, etelän aurinko ja tupakka teettänyt.
Tupakka-addikteille ominaista on juuri tämä uho, joka tässäkin keskustelussa näkyy. "Mä kuolen kuitenkin" ja fantasioita siitä, että kuolema tapahtuu vaan yhtäkkiä droppaamalla ilman mitään kipuja. "Minun kelmeistä sormistani viimeinen tupakka putoaa ihanan sauhun jälkeen."
Todellisuus on aivan jotain muuta. Sitten kun kropan sietokyky loppuu, kuoleminen on kaikkea muuta kuin helppoa ja tuskatonta. Siinä vaiheessa sitten kiukutellaan ja haukutaan terveydenhuoltoa ilman mitään myöntämistä, että sairastuminen on oma vika.
En polta, eikä kiinnosta muiden valinnat polttaa tai olla polttamatta. Ihme syynäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, miksi pitäisi? Ajattelitko itse elää ikuisesti?
Kukaan ei elä ikuisesti, mutta on ikävää kuolla ennenaikaisesti ja tuskallisesti hitaasti tukehtumalla.
Miten ajattelit itse kuolla ?
Alziin. Syöpään. Dementiaan. Sydäriin ?
Hauskaa on myös se, että rööki altistaa kaikkiin noihin mitä mainitsit.
Kuolema on hyvin usein tuskainen, ja viimeiset ajat vaikeita, riippumatta siitä onko tupakoinut vai ei. T. Savuton
Eiköhän ne vuosikymmeniä polttaneet ole luonteeltaan enemmän sen tyylisiä, että elävät enemmän hetkessä ja miettivät vähemmän tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä tupakoitsijan kommentti. Olet sairautesi ansainnut. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Jos vaihtoehtona on olla kaltaisesi tekopyhä moraaliposeeraaja, en ihmettele yhtään, että valitaan toisin.
Tupakointi tyhmyys ja ikuinen kapina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte olla varmoja, että ei-tupakoitsija kuolee jotenkin "rauhallisesti"? Hoidan työkseni vanhuksia ja voin sanoa, että vuosikausia syvästi dementoituneena ja hoitovastaisena on ihan hirveää sekä hoitajille, potilaalle että omaisille.
On harhat, kivut, täysi ymmärtämättömyys hoitotoimista. Mielummin itse kuolen syöpään järki päässä ja vaikka nukutettuna kuin makaan paskoissani ymmärtämättä miksi pestään yms.
En polta, mutta on niitä muitakin syöpiä.
Toki elämällä on tarjota sellainenkin jackpot, että saat syövän ja muistisairauden, siinä on kivutkin sitten etkä ymmärrä miksi...
Tätä tasoako hoitajien järki on? Tupakka lisää alttiutta vaikka mihin sairauksiin ja se on helppo lopettaa, koska mitään hyvää siitä ei seuraa: paha maku eikä päihdytä. Poltin reilut 10 askivuotta ja lopetin, lääkäri kehui, että a
Voit tulla katsomaan tätä hommaa tänne vanhuspuolelle.
Voihan se olla, ettei minun järki hääppöinen ole, mutta kun hoidan huutavaa ja potkivaa ihmistä, jolla on järki, kuulo ja näkö jo lähtenyt, mutta keuhkoissa ja sydämessä on vielä tehoa niin tulee mieleen, etten tätä kohtaloa halua. Toki, makunsa kullakin kuolemankin suhteen.
Itse en siis polta, mutten tuomitse yhtään tupakoitsijoita. Heidän hoitonsa maksaa, mutta eikö aski maksa jo 11€ niin tulee siinä samassa näiden satavuotiaiden hoidot maksettua myös. Pitkä ikä EI SÄÄSTÄ rahaa, koska vanhuus tuo todennäköisesti ympärivuorokautisen avuntarpeen ja se maksaa maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä hienoo, kun nuo jotkut ajattelee "kaikki me kuolaan joskus" niin kuoletko mieluummin 40 vai 80, niin onhan se nyt melkein ihan sama...
Mieluummin ottaa kaiken irti hyvistä vuosista. Vanhuus ei vaikuta kovin hääppöiseltä, kun näkee rollaattorilla liikkuvia köyryselkiä.
Niin se tupakan vetäminen "kaiken irti ottamista"? Jos on lapsia, niin kyllä sitä mielellään katsoo kun ne kasvaa ja lähtee kotoa kuin annat niiden nähdä sinun hitaan kuolemasi.
Vierailija kirjoitti:
En. Tiedän monia urheilija, ketkä eivät ole polttanut koskaan elämässä ja on kuollut keuhkosyöpään. Kyllä geenit on on ratkaisevammassa asemassa ja asenne elämässä. Sinulle suosittelen sivistystä ja positiivisempaa elämän asennettä, kun kaiverrella toisten elämässä etsimässä virheitä ja kuin Tarzan viidakosta rummuttamassa rintaan ja tuntemassa itsensä apinoiden planeetan viidakkon kuninkaaksi. Joka toisella- kolmannella on maapallolla syöpää. Ei välttämätä keuhkosyöpää. On myös verisyöpää elikä leukemiaa ja aivosyöpää. Vahingonilo, kuten kateuskin, aiheuttavat myöskin syöpää. Niin etä varo empatiaan puutetta ja vahingoniloa.
Tupakoinnin ja keuhkosyövän välinen yhteys on selkeä, tupakointi nimenomaan on useimmiten se ratkaiseva tekijä, mutta aina tietenkin löytyy yksilöitä joilla tuo yhteys ei realisoidu omassa elämässä. Näistä voi tietenkin saada vahvistusta omalle tosiasioiden kieltämiselleen. Ja mitä vanhemmaksi ihmiset elävät, sitä todennäköisemmin heille tulee jokin syöpä, kannattaako silti ryhtyä niitä varsinaisesti hankkimaan? Vahingoniloa ja kateutta kannattaa kieltämättä varoa, en tosin ole kuullutkaan että niiden yhteyttä syöpään olisi tutkittu, onko todella?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua vuosikymmeniä autolla ajaja pelota että kuolet liikenteessä?
Vuosikymmeniä autolla ajaja 😂😂😂😂😂 mene kouluun. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei elä ikuisesti, mutta on ikävää kuolla ennenaikaisesti ja tuskallisesti hitaasti tukehtumalla.
Tupakkaan voi kuolla myös nopeasti. Tuttavani kuoli tupakkaan pari kuukautta tupakoituaan. Suuhun tuli patti. Meni lääkäriin ja todettiin suusyöväksi. Sen jälkeen heti kuoli. Ei ehditty edes hoitaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosikymmeniä autolla ajaja 😂😂😂😂😂 mene kouluun. 🙄
Joka vuosi kuolee (etenkin nuoria) vasta juuri ajokortin saatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit itse kuolla ?
Alziin. Syöpään. Dementiaan. Sydäriin ?
Hauskaa on myös se, että rööki altistaa kaikkiin noihin mitä mainitsit.
Samoin ruokavalio. Siis on tämä eläminen vaarallista, biologinen kroppa on heikko. Hei liitetään tietoisuus nettiin ja hylätään kropat.
Poltin tupakkaa nuorena todella paljon. Topan ja joskus parikin toppaa päivässä. Kaikki, siis ihan kaikki kaverini polttivat myös. Silloinhan poltettiin tupakkaa auvan yleisesti, lähes kaikkialla. Tämä siis neljä-viisikymmentä vuotta sitten. Lopetin poltettuani reilun kymmenen vuotta, jotkut kavereista polttavat vieläkin.Olemme noin 70-vuotiaita nyt. Kukaan meistä ei ole sairastunut keuhkosyöpään (tiedän, että ehtii vielä), yksi on kuollut mutta muista syistä. Itse en käytä mitään lääkkeitä, olen terve ja hyväkyntoinen nainen. En puolusta missään nimessä tupakanpolttoa enkä väitä, etteikö siitä olisi terveydellistä haittaa. Mutta asioiden yksinkertaistamista vastustan. ps. yksi huomio-tupakoimiseni aikana oli oikea etusormeni aivan keltainen. Kyllä se väri siitä sitten normalisoitui lopetettuani polton mutta se kesti jonkun aikaa.
Nämä yleiset terveysarvot, kuten nykyinen vallalla oleva tupakoinnin paheksunta, liittyy niihin lakimuutoksiin mikä tapahtui, kun keskiluokka vähensi polttamista. Keskiluokka ajaa päätöksentekoa, joten samalla nousi tupakkaverot ja kaiken maailman kassapiilotukset alkoivat.
Keskiluokka päättää itselleen, silloin kun vielä sekin luokka poltti, oli kaikki kieltoja vastaan. Vähän sama kuin nykyään alkoholin kanssa, työssäkäyvät keskiluokkaiset ovat erittäin usein kaappiholisteja, joten alkoholilakien tiukentaminen on erittäin vaikeaa ja saa aikaan massakitinää vaikka alkoholin suurkulutus on yhtä haitallista kuin säännöllinen tupakoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itseasiassa joskus hieman pelottaa, näin reilut 20 vuotta anmattikuskina ollutta
Isoisäni kuoli aikoinaan -90 luvulla alle 70-vuotiaana. Tupakalla oli varmasti paljon tekemistä asian kanssa. Pikkumuksuna en uskaltanut loppuvuosina olla enää hänen kanssaan samassa tilassa, koska ne pahasti rohisevat yskänpuuskat oli niin pelottavia, että luulin isoisän kuolevan siihen paikkaan.
"Kyllä se itseasiassa joskus hieman pelottaa, näin reilut 20 vuotta anmattikuskina ollutta
Isoisäni kuoli aikoinaan -90 luvulla alle 70-vuotiaana. Tupakalla oli varmasti paljon tekemistä asian kanssa. Pikkumuksuna en uskaltanut loppuvuosina olla enää hänen kanssaan samassa tilassa, koska ne pahasti rohisevat yskänpuuskat oli niin pelottavia, että luulin isoisän kuolevan siihen paikkaan."
Tähänkin mennessä keuhkosyöpään kuolleet/sairastuneet, on yleensä olleet lähemmäs 70v ja ylöspäin. Tupakka-askeissa luki joskus, että 2000 tuoakoitsijaa vuodessa kuolee keuhkosyöpään. Niissä ei lukenut kuinka monta tupakoimatonta kuolee samaan samassa ajassa. Minunkin isöisäni kuoli. Itse arvelisin tuon ikäjauden ihmisten kausaatiotapahtuman paljonkin toisenlaiseksi. Hän työskenteli vuosia kotitalouskäyttöön tarkoitettujen roan valmistusastioiden tuotannossa. Ja sen jälkeen vuosikymmeniä timpuri/muurarina. Työsuojelua ei paljoa ollut/se oli lapsenkengissään. Aineiden todellisesta ja vakavuusasteisesta myrkyllisyydestä ei niin paljoa tiedetty (eikä välitettykään). Ensimmäinen mainitsemani työpaikka altisti alumiinin lisäksi monille muille, ja jälkimmäinen asbestille ja monille muille. Puunsuoja-aineita käsiteltiin nykysilmin holtittomalla tavalla. Liikenteessä ja teollisuudessa ei ollut nykyaikaisia suodatusmenetelmiä. Iän karttuessa solunjakautumisessa on tapahtuneiden ja tapahtuvien mutaatioiden määrä suurempi ja jo kumuloitunut. Tämän tarkoitus ei ollut "selittää" tupakan haitallisia ainesosia pois. Vaan laajentaa perspektiiviä aiemman ja nykyisinkin vallalla olevalle mutkien suoristelulle "valistustarkoituksen" pyhittämänä.
Todellakin saatan saada keuhkosyövän, mutta ihan sama. Olen päättänyt, että ikinä en voivottele tai jeesustele jos näin käy, ihan oma valinta ollu. Haluan pitää tupaköinnin silti elämässäni, se antaa minulle sen verran paljon. Lisäksi en usko, että tämä elämä on meille ainoa, vaan sielu on kiertolainen ja tämä on vain murto-osa jostain suuremmasta. Siksikin isossa kuvassa varsin yhdentekevää.
Minun isoisäni poltti tupakkaa koko ikänsä mutta kuoli sydänkohtaukseen.