Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä joku väitti että omakotitalossa on edullista asua

Vierailija
13.07.2025 |

Itse koen että kerrostalo on se edullisin vaihtoehto. 

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen piti olla ilmaista, mutta nyt yksi muutos uhkaakin nostaa asumisen hintaa

Uudesta järjestelmästä uhkaa tulla maksuautomaatti.

Uusi huoneistotietojärjestelmä tuo lisäkustannuksia taloyhtiöille.

Kustannukset voivat nostaa vastikkeita osakkaille.

Isännöintiliiton kyselyssä lähes 80% isännöitsijöistä raportoi kustannusten noususta.

Järjestelmäala on keskittynyt, mikä voi nostaa hintoja kilpailun puutteen vuoksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010975816.html

Vierailija
102/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Ja potkulaki pitää huolen, että kukaan ei ota enää isoa asuntovelkaa. 

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95/97.

Tuttu tapaus. Kiinteistö sijaitsee paikassa jonne teinit kerääntyvät hölmöilemään. Järkevin ratkaisu olisi polttaa tuo talo. Antaa se palokunnalle.

Jos asumaton kiinteistö sijaitsee jossain korvessa se ei kiinnosta ketään

T. Rakennusvalvonta

Palokunta ei enää ota noita taloja montaa 

harjoituskohteeksi. Niissä voi olla asbestia. 

Ja kyllä maaseutu ihmisiä kiinnostaa, moni ajelee siellä, kun ei ole kesämökkiä. Ja moni käy marjastamassa ja metsäretkillä. 

Kumpi meistä on alalla töissä?

Olen kuullut ja nähnyt 15v aikana n 10 uhkasakosta. 8 niistä on ollut pihan siisteyteen ja turvallisuuteen liittyviä juttuja. 2 on ollut kiinteistön turvallisuuteen liittyviä ja molemmissa tapauksissa kohde on ollut yleisen uimarannan vieressä. Joka vetää teinejä kuin kakka kärpäsiä.

Vierailija
104/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

2024 oli kulut seuraavat: vakuutus 512,57 netti+puhelin 509.61 sähkönsiirto 767.02 sähkö 861,42 vedet 538.52 jäte 96,51 vero 215.52 ja puut 750. Kuukausi erittelyn voit laskea itse. 

Kiinteistövero, nurmikonleikkuu, kunnostustyöt, auraus?

Yleensä ok-talossa asuvat eivät ole niin avuttomia ,että eivät saa nurmikkoa leikattua ja lunta kolattua ihan itse.Koneet on keksitty,vaikka robottileikkuri.

Monesti okt:t myös sijaitsevat yksityistien tai oman pihatien päässä. Sen yksityistien  aurauksen hoitaa yleensä joku, jolle siitä maksetaan tai sitten pihatie voi olla niin pitkä, että sen auraus pitää ostaa/tehdä itse jollakin koneella. Aikaa menee paljon, kummasti tässäkään asiassa omalle työlle ei lasketa mitään

Edelllisessä paikassa maksettiin vuodessa 100€ naapurilla auraamisesta. Hui kauheaa! Nykyään asutaan lähiössä ja kunta auraa tien.

Vierailija
105/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos verrataan että asuisin samankokoisessa kerrostalo-osakkeessa niin täähän on käytännössä ilmaista.. 

Vierailija
106/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen piti olla ilmaista, mutta nyt yksi muutos uhkaakin nostaa asumisen hintaa

Uudesta järjestelmästä uhkaa tulla maksuautomaatti.

Uusi huoneistotietojärjestelmä tuo lisäkustannuksia taloyhtiöille.

Kustannukset voivat nostaa vastikkeita osakkaille.

Isännöintiliiton kyselyssä lähes 80% isännöitsijöistä raportoi kustannusten noususta.

Järjestelmäala on keskittynyt, mikä voi nostaa hintoja kilpailun puutteen vuoksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010975816.html

Siitä tullee uusi kiinteistöveron tyyppinen maksu mitä voi nostaa aina kun tarvitaan kasvua ja lissee rahhoo.

Vierailija
107/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma talo on edullinen niin kauan kun kykenee itse hoitamaan sitä. Vanhana kaikki on ostettava.

kuinka vanhana..olemme 73 ja 77-ikäiset, vielä ei ole ostettu muuta kuin materiaalit remppoihin mitä on vastaan tullut yli 40 asumisvuoden aikana. Eikä lainalla ole mitään rahoitettu paitsi taloa aikanaan 8v mittaisella lainalla.

Toivottavasti lähtö tulee saappaat jalassa omassa suuressa puutarhassa, sen jälkeen ei ole mitään väliä saako talon myytyä tai mit siitä saa, emme tarvi haudassa rahaa, mutta on ollut ilo ja onni asua omassa talossa joka on juuri sellaiseksi tehty mitä itse olemme halunneet. Huvimaja vesipisteellä, sähköllä ja kaasulla sekä takalla varustettuna toimii kesäkeittiönä, siellä voi vaikka sateella ottaa päikkärit sängyssä tai helteellä vilvoitella pitäen yhden seinän liukuovet ja pääoven avoinna 

Vierailija
108/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo jonkun aikaa ollaan oltu tilanteessa jossa taloyhtiöistä on tullut isännöintitoimistojen lypsylehmiä. Isännöitsijän saadessa remonteista myyntipalkkion hän teettää korjauksia kaikkeen ja kaikkialle, oli tarvetta tai ei. Maailmanlopun hirveyksillä uhkailemalla saadaan asiaan perehtymättömät osakkaat uskomaan korjaustarpeeseen. Yhdessä urakoitsijoiden kanssa sovitaan sitten hintataso jolla saadaan katettua sekä urakoitsijan kohtuuton voitto, että isännöitsijän yhtä kohtuuton myyntipalkkio jota urakoitsija ei tietenkään omistaan maksa.

Vierailija
109/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella. 

Pidän tätä edullisena, eikä minua saa kerrostaloon, kuin kilon paloina.

Laitapa tästä tarkempi erittely jakoon, niin ihmetellään yhdessä?

Miksi? Etkö usko?

Kiinteistövero 480e/v

Jätemaksu 228e/v

Sähkölasku 1800e/v

Vesilasku 828e/v

Hulevesimaksu 50e/v

Kotivakuutus 900e/v

Nuohous 50e/v

Bensat ruohonleikkuriin ja lumilinkoon 50e/v

No okei, olit oikeassa. Kulut ei ole edes 400e/kk, vaan vähemmän.

Vierailija
110/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95/97.

Tuttu tapaus. Kiinteistö sijaitsee paikassa jonne teinit kerääntyvät hölmöilemään. Järkevin ratkaisu olisi polttaa tuo talo. Antaa se palokunnalle.

T. Rakennusvalvonta

Ja kyllä maaseutu ihmisiä kiinnostaa, moni ajelee siellä, kun ei ole kesämökkiä. Ja moni käy marjastamassa ja metsäretkillä. 

Olen kuullut ja nähnyt 15v aikana n 10 uhkasakosta. 8 niistä on ollut pihan siisteyteen ja turvallisuuteen liittyviä juttuja. 2 on ollut kiinteistön turvallisuuteen liittyvi

Et sä missään rakennusvalvonnassa ole töissä, jos olisit tietäisit, että siellä on erikseen henkilöt, jotka tekee tota ympäristön valvontaa ympäri vuoden. 

Vierailija
111/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Kaikki työttömät ei saa toimeentulotukea. 

Sitä varten on ulosottovirasto. 

Tässä on ulosottoviraston myyntisivut missä on myynnissä ihmisiltä ulosmitattuja asuntoja https://www.ulosottolaitos.fi/myynti-ilmoitukset/fi/index.html

Vierailija
112/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 brutto palkalla saa nykyään ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten tulee porrastus ja saa 800 netto ja toinen porrastus ja 750 netto. 

Jos palkka pienempi niin saa vielä vähemmän. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Vierailija
113/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset ovat niitä, jotka eivät koskaan remontoi taloa. Myyntitilanteessa ovat taloja, jotka tarvitsevat kymmenien tuhansien remontin, jotta siinä viitsisi asua.

Miksi talo pitää aina myydä ? Entä jos se on elinikäinen koti ?  Jos ei ole suoria perijöitä niin mitä se kunto haittaa enää siinä vaiheessa kun itse on kuollut. 

Se on tätä nykyaikaa, ettei ihmisillä ole enää koteja, on vain sijoituskohteita. 

Me olemme remontoineet vanhaa taloa, jossa ainakin minä aion asua elämäni loppuun saakka. Omana elinaikana tähän ei tarvitse enää mitään isoja remontteja tehdä ja koska lapsia ei ole, voidaan torppa testamentata vaikka museovirastolle. 

Omalla paikkakunnalla asuminen voisi olla edullisempaa rivi- tai kerrostalossa, en osaa sanoa, kun en ole yhtään perehtynyt, mitä osakkeessa asuminen omistajana täällä päin maksaa, mutta maksan mielelläni vähän enemmän siitä, että omistan asunnostani muutakin kuin sisäpinnat ja vielä tontinkin, jolla tönö seisoo.

Ilmaiseksi ei kattoa päälleen saa  ja minulle merkitsevät monet muut asiat asumisessa enemmän kuin halpuus. Jos rahalla saa oman rauhan ja vapauden päättää täysin itse siitä, mitä asumukselleen tekee tai on tekemättä, ne eurot on minusta varsin hyvin käytetty.

Vierailija
114/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövero, talon vakuutus, vesi, sähkö, jätehuolto.. näistä keskimäärin 265e/kk. Mitä lie olisi pelkkä yhtiövastike puolet pienemmässä asunnossa? Saman kokoista olisi varmaan vaikea löytääkään. 

Ei ole mitään tiehoitomaksuja tai pskakaivon tyhjennyksiä kaava-alueella. Jotain parvekekukkia ei lasketa asuinkustannuksiin. Parasta on kuitenkin se, että jos naapuritalossa on vaikka vesivahinko tai hometta niin se ei maksa mulle euroakaan eikä laske asuntoni arvoa. 

Vierailija
115/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ihmiset ovat niitä, jotka eivät koskaan remontoi taloa. Myyntitilanteessa ovat taloja, jotka tarvitsevat kymmenien tuhansien remontin, jotta siinä viitsisi asua.

Miksi talo pitää aina myydä ? Entä jos se on elinikäinen koti ?  Jos ei ole suoria perijöitä niin mitä se kunto haittaa enää siinä vaiheessa kun itse on kuollut. 

Se on tätä nykyaikaa, ettei ihmisillä ole enää koteja, on vain sijoituskohteita. 

Me olemme remontoineet vanhaa taloa, jossa ainakin minä aion asua elämäni loppuun saakka. Omana elinaikana tähän ei tarvitse enää mitään isoja remontteja tehdä ja koska lapsia ei ole, voidaan torppa testamentata vaikka museovirastolle. 

Omalla paikkakunnalla asuminen voisi olla edullisempaa rivi- tai kerrostalossa, en osaa sanoa, kun en ole yhtään perehtyn

Jep, tosin Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

Työkkäri voi laittaa työttömän työkokeiluun ja nyt on tulossa joku aktivointijuttu. 

Työtön ei saa kilometrikorvauksia, niitä saa vain tes-palkkatyöstä. 

Vierailija
116/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95/97.

T. Rakennusvalvonta

Olen kuullut ja nähnyt 15v aikana n 10 uhkasakosta. 8 niistä on ollut pihan siisteyteen ja turvallisuuteen liittyviä juttu

Ai. Tiesitkö että uhkasakko on viimeinen vaihtoehto. Sitä ennen tulee kehotuksia. 

Kuten sanottua ketään ei kiinnosta kilinvitun vertaa joku lahoava mörskä. Jos se ei aiheuta yleiskuvaan haittaa. Tai aiheuta vaaraa.

Vierailija
117/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tulossa työttömille joku palkaton työjuttu, kun on ollut tietyn ajan työttömänä. Ja toimeentulotuen työvelvoite näytti menevän käsittelyyn lausuntopalvelussa. 

Kilometrikorvausta saa vain tes-palkkatyöstä. Ihan mahdoton maksaa asumiskuluja ja bensoja noihin palkattomiin työ juttuihin jostain maaseudulta. 

Vierailija
118/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95/97.

T. Rakennusvalvonta

Olen kuullut ja nähnyt 15v aikana n 10 uhkasakosta. 8 niistä on ollut p

Kiinnostaa. Rakennus ei saa rumentaa maisemaa. 

Vierailija
119/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asumisen halpuus on täysin siitä kiinni, että teet kaiken ihan itse. 

Voitko tarkentaa mitä tarkoitat?

Lumityöt, nurmikot

Vierailija
120/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tulossa työttömille joku palkaton työjuttu, kun on ollut tietyn ajan työttömänä. Ja toimeentulotuen työvelvoite näytti menevän käsittelyyn lausuntopalvelussa. 

Kilometrikorvausta saa vain tes-palkkatyöstä. Ihan mahdoton maksaa asumiskuluja ja bensoja noihin palkattomiin työ juttuihin jostain maaseudulta. 

Työttömän on pakko asuu kaupungissa noiden palkattomien työtouhujen takia. 

Nyt tulee potkulaki ja alisuoriutuminen hyväksyttiin jo irtisanomis perusteeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi