Täällä joku väitti että omakotitalossa on edullista asua
Itse koen että kerrostalo on se edullisin vaihtoehto.
Kommentit (147)
On tää aika edullista. Talo n. 90-vuotias, ei kiinteistöveroa, oma kaivo, sähköä roikalla toiskasta, ei jätemaksuja tai aurauskuluja. Syytinkitupa ja syömäs saa käydä miniän pöydäs.
Vastikkeet on kerroistaloissa aika isot, siihen päälle vielä sähkö ja vesi. Ja kun tulee remppa on ne isot summat. Omakotitalossa tulee remppaa mutta suhteessa se on halvempaa ja voi ajoittaa ne itselleen sopivaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen mahdollisesti ostamassa juuri valmistuneen ok-talon tässä loppukesästä. Asumiskulut mietityttävät minuakin. Olen asunut koko ikäni kerrostaloissa ja ok-talossa tulee eteen kaikkea uutta ja vähän pelottavaakin. Osaako joku sanoa, paljonko sähköä ja vettä kuluu 130m2 talossa, jossa asuu 2 henkilöä ja koira? Hybridiautoa lataisimme ehkä kerran viikossa.Talossa poistoilmalämpöpumppu, vesikiertoinen lattialämmitys ja takka.
Meillä on suorasähkö lämmityksenä ja olemme etätöissä eli käyttöä 24/7. 2 huoletonta aikuista, jatkuvasti leivotaan ja laitetasn ruokaa, vkl aina isompi porukka syömässä jne.
Asumiskulut kaikkineen n 300e/kk + kiinteistövero ja nuohous 60e kerran vuodessa.
Sähköä kuluu n 14000kwh vuodessa, vuoden laskut siirtoineen, veroineen yms yht 1750e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mahdollisesti ostamassa juuri valmistuneen ok-talon tässä loppukesästä. Asumiskulut mietityttävät minuakin. Olen asunut koko ikäni kerrostaloissa ja ok-talossa tulee eteen kaikkea uutta ja vähän pelottavaakin. Osaako joku sanoa, paljonko sähköä ja vettä kuluu 130m2 talossa, jossa asuu 2 henkilöä ja koira? Hybridiautoa lataisimme ehkä kerran viikossa.Talossa poistoilmalämpöpumppu, vesikiertoinen lattialämmitys ja takka.
30-60000 Kwh/vuosi, auto vaikuttaa aika paljon ja energiatehokkuus ja lämpimän veden käyttö. 300-600€/kk jos on edullinen sähkönsiirto, koska sekin vaikuttaa.
Mitä!!?? Krstaloasukki taas sekoilee kun ei asioita ymmärrä!!
Meillä 250m2 talossa meni suorasähköllä 40 000kwh ja maalämmöllä 24000kwh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30-60000 Kwh/vuosi, auto vaikuttaa aika paljon ja energiatehokkuus ja lämpimän veden käyttö. 300-600€/kk jos on edullinen sähkönsiirto, koska sekin vaikuttaa.
Mitä!!?? Krstaloasukki taas sekoilee kun ei asioita ymmärrä!!
Meillä 250m2 talossa meni suorasähköllä 40 000kwh ja maalämmöllä 24000kwh.
Paljonko lataatte sitä autoa?
Meillä on vähän isompi talo (rakennettu 2007) ja käytetään sähköä melko huolettomasti. Meitä on tosin vain kaksi. Mutta kulutus on ollut suurimmillaan 18 000 kWh. Maalämmöllä siis. Sähköauto on vasta ajatuksissa.
Iso perhehuoneisto Helsingissä uudehkossa kerrostalossa, yhtiövastike on 800 euroa kuukaudessa. Ei sisällä mitään lainaa tuo summa eikä lainanlyhennyksiä. Mielestäni on kallis.
Remontteja tuskin tulee vielä 20 vuodessa. Salaojien huuhtelu on huoltotyö, samoin esim ilmanvaihtokanavien imurointi.
Maksaa alle tonnin molemmat. Raha otetaan käyttötililtä, ei tuollaisia summia tarvitse erikseen vuodia säästellä. Seinän maslit maksaa muutaman satasen jos haluaa joskus maalata.
Talo on nyt 10v emmekä enää asu tässä 20v kuluttua kun katto/putket yms alkaa olemaan vanhat