Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä joku väitti että omakotitalossa on edullista asua

Vierailija
13.07.2025 |

Itse koen että kerrostalo on se edullisin vaihtoehto. 

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella. 

Pidän tätä edullisena, eikä minua saa kerrostaloon, kuin kilon paloina.

Paljonko ne vuosikustannuksesi siis ovat? 

Jotenkin päättelisin että 12x400 = 4800€/vuosi. Ei ole kallista.

Vierailija
62/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

2024 oli kulut seuraavat: vakuutus 512,57 netti+puhelin 509.61 sähkönsiirto 767.02 sähkö 861,42 vedet 538.52 jäte 96,51 vero 215.52 ja puut 750. Kuukausi erittelyn voit laskea itse. 

Kiinteistövero, nurmikonleikkuu, kunnostustyöt, auraus?

Yleensä ok-talossa asuvat eivät ole niin avuttomia ,että eivät saa nurmikkoa leikattua ja lunta kolattua ihan itse.Koneet on keksitty,vaikka robottileikkuri.

Mistä saa ilmaisen robottileikkurin? Kyllä nämä kaikki vempeleetkin maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä väitin ainakin niin, ja seison mielipiteeni takana.

Ihan käytännön kokemusta nyt 5 vuotta. Selvästi halvempaa kuun yksikään yhtiömuotoinen asunto tätä ennen. Toki talo on edelleen kuin uusi ja paikat kunnossa niin ylläpitoa on vähän. 

Kyllähän siihen pitää laskennallisesti jyvittää myös niitä tulevia kustannuksia, niinhän taloyhtiökin tekee laskiessaan yhtiövastiketta ja lisätessään siihen tulvia remontteja varten kertyvän osan

Vierailija
64/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

180m2 asuinpinta alaa. 260 kokonais. 2015 rakennettu passiivi energia talo. 

Pakolliset kulut noin 1200€/v. Sisältää vakuutuksen. Laitetaan 2400€/v säästöön remontteja varten.

On halpaa mun mielestä. Ton kokoista kt asuntoa ei löydy ja jos löytyy hoito ym vastikkeet olisi lähemmäs 1000€/kk

Vierailija
65/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

2024 oli kulut seuraavat: vakuutus 512,57 netti+puhelin 509.61 sähkönsiirto 767.02 sähkö 861,42 vedet 538.52 jäte 96,51 vero 215.52 ja puut 750. Kuukausi erittelyn voit laskea itse. 

Yleensä ok-talossa asuvat eivät ole niin avuttomia ,että eivät saa nurmikkoa leikattua ja lunta kolattua ihan itse.Koneet on keksitty,vaikka robottileikkuri.

Mistä saa ilmaisen robottileikkurin? Kyllä nämä kaikki vempeleetkin maksaa.

Ruohonleikkuri ja lumikola vm 98, harava, lapio ja talikko suunnilleen sodan ajalta. En todellakaan laske noiden hintaa enää! 

Vierailija
66/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakolliset kulut noin 1200€/v. Sisältää vakuutuksen. Laitetaan 2400€/v säästöön remontteja varten.

On halpaa mun mielestä. Ton kokoista kt asuntoa ei löydy ja jos löytyy hoito ym vastikkeet olisi lähemmäs 1000€/kk

Miten ihmeessä olette saaneet noin halvan vakuutuksen? Meillä on pelkkä kotivakuutus henkivakuutuksilla 1200€/vuosi. Henkivakuutuksen osuus siitä joku 300-400€/vuosi. 

Vierailija
67/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on ehkä eläkeläiselle kaikkein halvin. Itse laskin joskus, että pelkät pihatyöt ovat vaihtoehtoiskustannukseltaan yli puolet vastaavasta kerrostalovastikkeesta.

Vierailija
68/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asumisen halpuus on täysin siitä kiinni, että teet kaiken ihan itse. 

Voitko tarkentaa mitä tarkoitat?

Minusta tuo oli selvästi ilmaistu. Okt tulee edullisesti, kun tekee kaikki huolto- ja remonttityöt työt. Jos joutuu/haluaa nuo teettää ulkopuolisilla, okt yll-pitä tuleekin ihan järjettömän kalliiksi.

Minulla on vain pieni talviasuttava mökki, teen huoltotyöt nuohousta lukuunottamatta itse. Näin käyttökulut n. 2000€/vuosi. Kaikki remontit joudun/jouduin teettämään firmoilla, enkä saa varmasti niiden hintaa takaisin, jos joskus myyn tämän. En ole halunnut laskea, paljonko asuminen on maksanut remontit mukaanlukien. Tietenkään niitä (katto, ikkunat, eristeet) ei tehdä kuin kerran, mutta tuplasivat mökin ostohinnan.

Vierailija
69/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olette saaneet noin halvan vakuutuksen? Meillä on pelkkä kotivakuutus henkivakuutuksilla 1200€/vuosi. Henkivakuutuksen osuus siitä joku 300-400€/vuosi. 

Op. Vakuutuksen hinta isolla omavastuulla 480€.  Samassa firmassa vakuutettuna vene/ auto/ motskari ja mökki

Vierailija
70/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Kiinteistövero on tuo 215.52e vuosi. Nurmikon leikkaan itse, samaten teen lumityöt itse. Joten en laske niitä asumiskuluihin.

Kyllä itse tehty työ pitää laskea asumiskuluihin. Yhtiössä sen työn tekee joku muu, ja veloittaa siitä.

Tämä kuuluu samaan sarjaan kuin "polttopuut ilmaiseksi omasta metästä" - jargon. Hoh hoijaa. Samoin kuuluu laskea itse asuntoon tehty investointi: ostohinta, varainsiirtovero, remontit.

Ei ole mitään järkeä vertailla uudenkarheaa omakotitaloa ja putkiremontin tarpeessa olevaa isoa kerrostaloasuntoa!

Uudessa kerrostaloasunnossakaan ei ole kuin ilmaisia takuukorjauksia. Monta vuotta mennään matalalla vastikkeella.

#

Itsellä pieni talo, juoksevat asuinkulut n. 2000€/v ja saunallinen kerrostalokaksio uudiskohteessa, vastike+sähkö+vesi yht. n. 2500€/v

Talo tulee silti kalliimmaksi ylläpitää, kun mukaan lasketaan kaikki tarpeisto/koneet/laitteet ja tarpeelliset remontit. Jotain terassin uusimista en pidä tarpeellisena, mutta esim. savupiipun kunnostus kyllä. Eli talo vie enemmän rahaa kaiken kaikkiaan.

Vierailija
71/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman talon suuri etu on se, että saa päättää milloin mitäkin remontoi. Osakehuoneistoissa taloyhtiö määrittää milloin mitäkin tehdään, oli osakkailla sitten rahaa siihen tai ei. 

Vierailija
72/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee väistämättä mieleen Kirsi Salo, joka rakennutti itselleen puolen miljoonan savitalon korpeen ja kehuskelee nyt, miten elämiseen kuluu vain 700 vai 800€/kk.

HÄH?! Hän on jo investoinut ihan järjettömät summat metsän raivaamiseen ja tientekoon, talon lisäksi. Tuolla rahamäärällä asuisi kymmenen perhettä mukavan kokoisessa kerrostaloasunnossa lopun ikäänsä.

Väitän myös, että aikamoinen hiilijalanjälki yhdelle ihmiselle tuo koko projekti. Ja autollahan sinne korpeen mennään ja tullaan, eli kaikki kulkeminen lisäksi. Siinä meillä on luonnonystävää kerrakseen (sarkasmia).

Vierailija
73/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs passiivienergiatalo tontteineen tuli maksamaan?

Naurettavaa puhua edullisista asuinkuluista, josmitse asuntoon on joutunut investoimaan isot rahat. Asumiskuluihin kuuluu laskea kokonaiskulut eli mitä asumiseen kaiken kaikkiaan sisältyy; asunnon ostohinta mukaan lukien. Jos on ostettu lainalla, myös lainakulut.

Muuten vertaillaan omenoita appelsiineihin.

Vierailija
74/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vuokralla-asuvat sanovat?

Onko edullisempaa asua vuokralla esim. 75 m'/3h+k yhtiössä vai okt:ssa?  Sähkö, vesi ja lämmitys pitää sisältyä laskelmaan. Maininta, jos edellyttää omaa työpanosta ylläpidossa.

Vierailija
75/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman talon suuri etu on se, että saa päättää milloin mitäkin remontoi. Osakehuoneistoissa taloyhtiö määrittää milloin mitäkin tehdään, oli osakkailla sitten rahaa siihen tai ei. 

Yhtiökokous päättää remonteista. Jokaisella osakkaalla on yhtä suuri äänioikeus päättää remonteista. Enemmistö päättää. Isommat remontit saa aina maksaa rahoitusvastikkeena, jos ei ole varaa tai halua maksaa omaa osuuttaan kerralla. Yhtiölainat otetaan yleisesti 20-25 vuodeksi, joten kuukausivastike ei nouse suureksi.

Hyvin hoidetusta yhtiöstä on helppo myydä asunto, kun rakennuskantaa ei rasita korjausvelka; s.o. tekemättömät työt.

Vierailija
76/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mulla 120m2 + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Asumiskustannukset on 354e kuussa.

Vakuutukset?

Vierailija
77/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoteen 2030 pitää vaihtaa öljylämmitys toiseen lämmitysmuotoon tai lämmittää kalliilla bioöljyllä. 

Vierailija
78/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa puhua edullisista asuinkuluista, josmitse asuntoon on joutunut investoimaan isot rahat. Asumiskuluihin kuuluu laskea kokonaiskulut eli mitä asumiseen kaiken kaikkiaan sisältyy; asunnon ostohinta mukaan lukien. Jos on ostettu lainalla, myös lainakulut.

350 k€. Saako tuollaisia 260m2 kerrostalo asuntoja halvemmalla jostain?

Vierailija
79/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

350 k€. Saako tuollaisia 260m2 kerrostalo asuntoja halvemmalla jostain?

Kuka haluaa ton kokoista asuntoa, kun eläkkeellä joutuu kodin siivouksen ostamaan yksityiseltä siivousyritykseltä. 

Ei Suomessa ole mitään kotisiivoojia valtion palkkalistoilla. 

Vierailija
80/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

350 k€. Saako tuollaisia 260m2 kerrostalo asuntoja halvemmalla jostai

Aika monikin. Enkä usko että eläkkeellä asun enää tässä. Kiva kun on tilaa harrastaa kotona. Varsinkin kun on lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan