Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä joku väitti että omakotitalossa on edullista asua

Vierailija
13.07.2025 |

Itse koen että kerrostalo on se edullisin vaihtoehto. 

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tulossa työttömille joku palkaton työjuttu, kun on ollut tietyn ajan työttömänä. Ja toimeentulotuen työvelvoite näytti menevän käsittelyyn lausuntopalvelussa. 

Kilometrikorvausta saa vain tes-palkkatyöstä. Ihan mahdoton maksaa asumiskuluja ja bensoja noihin palkattomiin työ juttuihin jostain maaseudulta. 

Työttömän on pakko asuu kaupungissa noiden palkattomien työtouhujen takia. 

Nyt tulee potkulaki ja alisuoriutuminen hyväksyttiin jo irtisanomis perusteeksi. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää. 

Vierailija
122/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen muinoin myös maaseudulla sai asumistukea omistusasuntoon työttömänä ja työkokeilu oli vapaaehtoinen. 

Sitten 2016 se muutettiin pakolliseksi eli tulee karenssi, jos ei mene. Nyt työkokeilu ei enää kelpaa sakkomaksuihin työttömistä, mutta tulee joku uusi palkaton työaktivointi juttu. Ei saa mitään kilometrikorvauksia, kun ei saa palkkaakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kuluja ja bensoja hankala maksaa, jos ei saa palkkaa. 

Vierailija
124/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

95/97.

Tuttu tapaus. Kiinteistö sijaitsee paikassa jonne teinit kerääntyvät hölmöilemään. Järkevin ratkaisu olisi polttaa tuo talo. Antaa se palokunnalle.

Jos asumaton kiinteistö sijaitsee jossain korvessa se ei kiinnosta ketään

T. Rakennusvalvonta

Palokunta ei enää ota noita taloja montaa 

harjoituskohteeksi. Niissä voi olla asbestia. 

Ja kyllä maaseutu ihmisiä kiinnostaa, moni ajelee siellä, kun ei ole kesämökkiä. Ja moni käy marjastamassa ja metsäretkillä. 

Kumpi meistä on alalla töissä?

Olen kuullut ja nähn

Ja tämä toimii käytännössä keskustoissa ja taajamissa. Ketääl ei kiinnosta.. mene ajelemaan vaikka Kainuuseen. Tien varret täynnä osittain romahtaneita taloja yms.

Vierailija
125/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen itse tullut siihen tulokseen että omakotitalossa on halvempaa asua. Näin isoja asuntoja ei edes tehdä kerrostaloihin ja silti niissä on vastikkeet 600-1000€ kk. Meidän talon rakentaminen maksoi 300 000€. Upouusi pienempi mutta silti suurin mahdollinen uusi asunto kerrostalossa maksaa enemmän. Asumiskulut meillä lainojen lyhentämisen jälkeen on m. 350€, ja vrt. vastikkeisiin.

Jaa missähän kerrostalossa on noin suuret vastikkeet? Pitää olla kyllä isohko uusi neliö. Itse asun vähän vanhemmassa kerrostalossa eikä menot ole suuren suuret. Oli mahdollisuus muuttaa ok-taloon, mutta emme muuttaneet. Anopin talo olisi pitänyt remontoida aika perusteellisesti, valtavat sähkölaskut ynnä muut. Jäimme siis kerrostaloon asumaan ja ok-talo myytiin remonttitaitoiselle pariskunnalle. Hekin joutuivat ottamaan isohkon lainan. Kaikki pankit eivät sitä myöntäneet. Ja kun ikää tulee niin ei ole järkevää enää asua ok-talossa, jossa koko ajan pitää olla jotain näpräämässä.

Vierailija
126/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa vain valehtelemalla. Siis unohtamalla korjaus- ja ylläpitokulut.

500 000 eur talo muuttuu hoitamatta purkukuntoiseksi 20 vuodessa.

Vierailija
127/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpaa vain valehtelemalla. Siis unohtamalla korjaus- ja ylläpitokulut.

500 000 eur talo muuttuu hoitamatta purkukuntoiseksi 20 vuodessa.

Eikö sitä kerrostaloa tarvi hoitaa 🤣 Sehän onkin hiukan kalliimpi kuin 500 000e 

Vierailija
128/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne sun kokemukset ovat syntyneet ap? Vai onko kyse mielikuvasta eikä kokemuksesta? Täällä nyt omakoti asujat luettelee asumiskuluja, mutta useimmilla on laina maksettavana tai ainakin se on ollut. Tietenkin jos talon on saanut on se halpaa. Tai jos se on jossain syrjäkylällä josta joutuu ajamaan kilometritolkulla töihin.

Harvempi sitä kerrostalo-osakettakaan ilmaiseksi saa, joten hankintahinta ei tässä keskustelussa kuulu asumiskuluihin.

Vierailija
129/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen hoitovastike on Googlen mukaan 4,80e/neliö. Tämän kokoisesta asunnosta siis 720e/kk.

Lisäksi siinäkin tulisi sitten ylimääräinen vastike jos jotain remppaa tarvii, eli ihan samalla tavalla kuin ok-talossakin. Ja jos joku jättääkin maksamatta niin sehän kaatuu sitten muiden osakkaiden niskaan.

Vierailija
130/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee tilaa asumiseen yksiön tai kaksion verran, niin varmaankin silloin kerrostalo on edullisempi. Ihan turhaa vertailla jotain 30 m2:n asunnon vastiketta ja 150 m2:n omakotitalon kuluja. 

Vierailija
131/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen itse tullut siihen tulokseen että omakotitalossa on halvempaa asua. Näin isoja asuntoja ei edes tehdä kerrostaloihin ja silti niissä on vastikkeet 600-1000€ kk. Meidän talon rakentaminen maksoi 300 000€. Upouusi pienempi mutta silti suurin mahdollinen uusi asunto kerrostalossa maksaa enemmän. Asumiskulut meillä lainojen lyhentämisen jälkeen on m. 350€, ja vrt. vastikkeisiin.

Jaa missähän kerrostalossa on noin suuret vastikkeet? Pitää olla kyllä isohko uusi neliö. Itse asun vähän vanhemmassa kerrostalossa eikä menot ole suuren suuret. Oli mahdollisuus muuttaa ok-taloon, mutta emme muuttaneet. Anopin talo olisi pitänyt remontoida aika perusteellisesti, valtavat sähkölaskut ynnä muut. Jäimme siis kerrostaloon asumaan ja ok-talo myytiin remonttitaitoiselle pariskunnalle. Hekin joutuivat ottamaan isohkon lainan. Kaikki pankit eivät sitä myöntäneet. Ja kun ikää tulee

En onnistunut koodaamaan linkkejä, mutta Etuovesta löytyy esim. Yrjönkatu 12, Keskusta, Pori, 4 h+k, hoitovastike yli 700€

Vierailija
132/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella. 

Pidän tätä edullisena, eikä minua saa kerrostaloon, kuin kilon paloina.

Paljonko tuleviin korjauksiin ja vuosihuoltoon on budjetoitu? Yleensä omakotitaloasujat eivät budjetoi niitä tai tee ollenkaan. Mm. salaojat pitää huuhdella 10 vuoden välein, IV-kanavien puhdistus, sammuttimien huolto ja vaihto, jne Yhtiöissä näitä tehdään useammin, mutta kun omakotitaloissa näitä ei tehdä niin kulujakaan ei ole. Vaikuttaa silti merkittävästi rakennuksen elinkaareen ja asumisterveyteen ja turvallisuuteen ainakin pitkässä juoksussa.  

Vierailija
133/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mahdollisesti ostamassa juuri valmistuneen ok-talon tässä loppukesästä. Asumiskulut mietityttävät minuakin. Olen asunut koko ikäni kerrostaloissa ja ok-talossa tulee eteen kaikkea uutta ja vähän pelottavaakin. Osaako joku sanoa, paljonko sähköä ja vettä kuluu 130m2 talossa, jossa asuu 2 henkilöä ja koira? Hybridiautoa lataisimme ehkä kerran viikossa.Talossa poistoilmalämpöpumppu, vesikiertoinen lattialämmitys ja takka. 

Vierailija
134/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mulla 120m2 + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Asumiskustannukset on 354e kuussa.

Asutko tuossa teltassa?

Vierailija
135/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mahdollisesti ostamassa juuri valmistuneen ok-talon tässä loppukesästä. Asumiskulut mietityttävät minuakin. Olen asunut koko ikäni kerrostaloissa ja ok-talossa tulee eteen kaikkea uutta ja vähän pelottavaakin. Osaako joku sanoa, paljonko sähköä ja vettä kuluu 130m2 talossa, jossa asuu 2 henkilöä ja koira? Hybridiautoa lataisimme ehkä kerran viikossa.Talossa poistoilmalämpöpumppu, vesikiertoinen lattialämmitys ja takka. 

30-60000 Kwh/vuosi, auto vaikuttaa aika paljon ja energiatehokkuus ja lämpimän veden käyttö. 300-600€/kk jos on edullinen sähkönsiirto, koska sekin vaikuttaa.

Vierailija
136/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, omakotitalossa on yleensä maksimissaan kolmion kulut. Mutta taloyhtiömuotoisissa asutaan ahtaammin, joten siinä mielessä asumiskustannukset on vertailukelpoiset. Esimerkiksi meillä on kaikki kulut omakotitalossa 420 Euroa/kk. Se tarkoittaa, että neliöltä 3,5 Euroa ja siinä on tosiaan kaikki, sähkö, kotivakuutus jne. Missä on taloyhtiö (en nyt tarkoita näitä harvinaisuuksia, joissa on liikehuoneistoja), jossa voi asua 3,5 Euroa/m2 ja siinä on tosiaan päivittäinen sähkösaunan käyttö mukana ja se kotivakuutuskin. Eikä vettä pihistellä. Jossain olen nähnyt taloyhtiöitä, joissa hoitovastike on vain 3 Euroa/m2, mutta tuleehan siihen vedet, sähköt ja kotivakuutus päälle.

Kirjoitatte mieluusti näistä, että taloyhtiö tekee sitten huoltohommia. Niin, tekee joo. Ja niistä maksetaan. Ja taloyhtiömuotoisessa remontit on hulvattoman kalliita, koska isännöitsijöille esimerkiksi tällä seudulla pitää kierrättää provikkoina 10% remppakuluista (tämän vahvistanut kolme yrittäjää, jotka pääsee näihin urakoihin käsiksi). Luonnollisesti taloyhtiön porukka ei tiedä tätä. Eihän isännöitsijä käytä remppafirmaa, josta ei hänelle lohkea jonkun konsulttiyhtiön tai perheenjäsenen kautta viipaletta. Muutenkin kustannukset on aivan tajuttomia. Joku putkiremontti tämmöiseen 120m2 omakotitaloon olisi taloyhtiön hinnolla 60 000-90 000 Euroa. Haloo! Tuohon  hintaan uusii putket, sähköt ja kaikki pinnat kylppäriä ja keittiötä myöten. 

Vierailija
137/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan valinnoista kiinni. Maalla pieni, mutta täysin kunnossa oleva torppa, asumiskustannukset viime vuonna 1400€. 

Eipä missään asuttaisi näin halvalla.

Vierailija
138/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, omakotitalossa on yleensä maksimissaan kolmion kulut. Mutta taloyhtiömuotoisissa asutaan ahtaammin, joten siinä mielessä asumiskustannukset on vertailukelpoiset. Esimerkiksi meillä on kaikki kulut omakotitalossa 420 Euroa/kk. Se tarkoittaa, että neliöltä 3,5 Euroa ja siinä on tosiaan kaikki, sähkö, kotivakuutus jne. Missä on taloyhtiö (en nyt tarkoita näitä harvinaisuuksia, joissa on liikehuoneistoja), jossa voi asua 3,5 Euroa/m2 ja siinä on tosiaan päivittäinen sähkösaunan käyttö mukana ja se kotivakuutuskin. Eikä vettä pihistellä. Jossain olen nähnyt taloyhtiöitä, joissa hoitovastike on vain 3 Euroa/m2, mutta tuleehan siihen vedet, sähköt ja kotivakuutus päälle.

Kirjoitatte mieluusti näistä, että taloyhtiö tekee sitten huoltohommia. Niin, tekee joo. Ja niistä maksetaan. Ja taloyhtiömuotoisessa remontit on hulvattoman kalliita, koska isännöitsijöille esimerkiksi tällä seudulla pitää kierrättää provikkoina 10% remppakului

Suurimmassa osaa taloyhtiöiden putkiremontteja uusitaan ne kylppäritkin vesikalusteineen ja pintoineen ja vedettäviä putkimetrejä on paljon enemmän. Lisäksi aika usein putkiremontin yhteydessä uusitaan myös sähköjä tai julkisivua.

Vierailija
139/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ken tuossa mainosti pienten huoltotöiden kuulumista hoitovastikkeeseen kuten salaojien huuhtelu. Tehdään laskelma:

120m2 -> Asumiskulut 420Euroa/kk.

120m2 taloyhtiössä, hoitovastike keskiarvoa edullisempi ja VAIN 4 Euroa/m2 -> 480 Euroa. Päälle kotivakuutus 20 Euroa/kk, vedet (oma mittari, neljä asukasta) 70 Euroa, sähkö 90 Euroa (sähkösaunaa käytetään paljon). Lopputuloksena 660 Euroa/kk

Eli hintaero on 2160 vuodessa. 10 vuodessa 21 600. Kyllä siinä hintaa tulee niille huoltotöille.... Ja tämä sillä, että hoitovastike on vielä tavallista matalampi. Jos se olisi se keskiarvo 4,8, niin ero olisikin vuodessa jo 3300-3400.... Päälle remontit on paljon kalliimpia kuin itse kilpailutettuna, aikatauluja ei voi sovittaa ja kaikkeen tarvitsee luvan.

Vierailija
140/147 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitatte mieluusti näistä, että taloyhtiö tekee sitten huoltohommia. Niin, tekee joo. Ja niistä maksetaan. Ja taloyhtiömuotoisessa remontit on hulvattoman kalliita, koska isännöitsijöille esimerkiksi tällä seudul

Tottakai metrejä on enemmän, mutta niin on maksajiakin. Onhan se täysin älytöntä maksaa neliöiden mukaan noita remppoja. Yksiössä on keittiö ja kylppäri. monessa kolmiossa on samat, mutta kustannus voi olla kolminkertainen. Mikään ei selitä noita tajuttomia kustannuksia taloyhtiöiden remonteista. Pahimmillaan maksat sellaisesta, mistä et hyödy yhtään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi