Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nizza vai Pariisi? Meitä neljä aikuista lähdössä

Vierailija
12.07.2025 |

Ensi vuoden toukokuussa reissuun, muttei päästä yksimielisyyteen kohteesta. Näistä kahdesta tehyävä valinta. Antakaa mielipiteitä kohteitten  puolesta/vastaan, kiitos. 

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauanko tarkoitus olla reissussa? Nizzan näkee jo parissa kolmessa päivässä, Pariisissa jää vain harmittamaan kun niin paljon jäisi jäkemättä.

Pariisissa kaksikin viikkoa on lyhyt aika

Vierailija
62/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää kaikki eri paikkoihin ja kisailkaa nähtävyyksien ym. katsomisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu oli Pariisissa käymässä perheineen. Ei heillä ainakaan tylsää ollut Facebook kuvien perusteella. Joka päivälle oli jotain tekemistä. 

Vierailija
64/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin löytäisin mukavaa tekemistä ja kaunista katseltavaa hyvinkin viikoksi, molemmissa olen käynyt pari kertaa aiemminkin. Mutta neljän aikuisen porukalla en kyllä viitsisi lähteä, jatkuvaa säätämistä minne mennään, missä syödään jne, etenkin jos jo nyt kohteen valinnassa on erimielisyyttä.

Vierailija
65/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummassakin löytäisin mukavaa tekemistä ja kaunista katseltavaa hyvinkin viikoksi, molemmissa olen käynyt pari kertaa aiemminkin. Mutta neljän aikuisen porukalla en kyllä viitsisi lähteä, jatkuvaa säätämistä minne mennään, missä syödään jne, etenkin jos jo nyt kohteen valinnassa on erimielisyyttä.

No tarviiko sitä koko ajan olla neljästään menossa. Luulis, että pariskunnat haluavat välillä omaa aikaansa. 

Vierailija
66/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisi on nykyään kuin kolmannen maailman maa, tuhottu ja kaukana ranskalaisesta. En tiedä onko Nizza paljon parempi.

Vierailija
67/91 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin olen käynyt ja kumpikin on valloittava omalla tavallaan. Kysymys kuuluu, että mitä olette etsimässä?

Rantalomalaiset suuntaavat Nizzaan, jossa on rantaa, aurinkoa, ihana vanhakaupunki, herkullisia pizzoja niitä lomalla kaipaavalle ja nähtävää kulttuurista kiinnostuneelle. Kävin aikanaan toukokuussa siihen aikaan, jolloin oli kuulut Cannesin elokuvajuhlat, jonne pääsee hulinaan Nizzasta käsin. Voi myös retkeillä Monacoon ja Italian puolelle suhteellisen kivuttomasti, näin me teimme. Kävimme myös päiväretkillä viinien äärelle ja moneen ihanaan taidemuseoon.

Pariisi on taas kaupunkimatkailijan kohde. Siellä riittää kirkkoja, museoita ja historian havinaa, upeita puutarhoja ja toki retket Disney huvipuistoon ja Aurinkokuninkaan Versaillesiin.

Vierailija
68/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puhuttu ranskalaisten töykeys ei-ranskaa osaavia kohtaan loisti poissaolollaan ainakin Nizzassa. Oma sanavarasto rajoittuu 'ponsuur' ja 'mersi'. Hyvä ennakkoluulo meni pilalle. Josko Pariisissa edes toimisi. Siellä viimeksi interraililla -80 -luvulla, mutta ei siitä mitään traumaa jäänyt. Liian iso omaan makuun

Vierailija
69/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa, kuten  suurkaupuneissa yleensäkin, on järkeä, jos tuntee sieltä ihmisiä tai kuuluu johonkin alakultturiin tai harrasteeseen, jossa valmiit luontevat kontaktit. Etenkin sen jälkeen kun pakolliset eiffelit on nähty aiemmin.

Vierailija
70/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi mihinkään Ranskassa. Joku muu maa Euroopassa.

Vierailija
71/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä ajattelua, että suuressa kaupungissa on pakko olla kerralla pitkään. Ei ole. Yksi lempikaupungeistani on New York. Olen ollut siellä monet kerrat, mutta aina max kaksi yötä kerrallaan. Ja joka ikinen kerta nauttinut. Samoin Pariisi sopii erinomaisesti pitkään viikonloppuun. Valitsee tämän kerran jutut, ja iloitsee niitä, ja nauttii myös ajatuksesta, että seuraavalla kerralla on edelleen uutta nähtävää. 

Joku sanoi, että ei Pariisiin,  koska ei tykkää suurkaupungeista. Majoittukaa Latinalaiseen kortteliin. Kattokorkeus on matala, hotelleissa on ihania sisäpihoja (kun otatte sellaisen) ja sieltä pääsee piipahtamaan helposti minne vaan. Ja olette vanhan Pariisin sydämessä leipomoineen ja kahviloineen. 

Vierailija
72/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon puhuttu ranskalaisten töykeys ei-ranskaa osaavia kohtaan loisti poissaolollaan ainakin Nizzassa. Oma sanavarasto rajoittuu 'ponsuur' ja 'mersi'. Hyvä ennakkoluulo meni pilalle. Josko Pariisissa edes toimisi. Siellä viimeksi interraililla -80 -luvulla, mutta ei siitä mitään traumaa jäänyt. Liian iso omaan makuun

Pariisissa ollaan äärimmäisen ystävällisiä turisteja kohtaan. Kaikki puhuvat sujuvaa englantia. Lähinnä harmi, jos haluat treenata hieman heikkoa ranskaa. Kaikki vaihtavat heti englantiin. 

Vierailija
73/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nizzassa olen käynyt kaksi kertaa, ihan kiva kaupunki, molemmat noin vkon matkoja. Pariisissa olen käynyt kuusi kertaa, 4-10 yön matkoja. 

Tämä jo kertonee sen, kummassa on enemmän tekemistä ja näkemistä.

Toki, jos tykkää olla rannalla, niin Nizza mutta toisaalta, Suomessakin on rantoja. Tosin, ei kai kukaan enää lomallaan vain auringoss makaa ja ihosyöpää itselleen hanki?

Vierailija
74/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariisissa ollaan äärimmäisen ystävällisiä turisteja kohtaan. Kaikki puhuvat sujuvaa englantia. Lähinnä harmi, jos haluat treenata hieman heikkoa ranskaa. Kaikki vaihtavat heti englantiin. 

Englannilla pärjää Pariisissa mainiosti. Olen vieraillut kaupungissa kolme kertaa, eikä kielestä ole koskaan koitunut hankaluuksia.

Vierailija
75/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jäi olennainen tieto puuttumaan: Kuinka kauan olette reissussa  ? 

Vierailija
76/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä ajattelua, että suuressa kaupungissa on pakko olla kerralla pitkään. Ei ole.

Kaikkea ei voi tyhmä ihminen tietenkään ymmärtää, esim. sitä, ettei kaikilla ole mahdollisuutta matkustella koko ajan, tai halua käyttää joka lomaviikkonsa yhden ja saman kaupungin koluamiseen. 

Ehkä sinäkin vielä kasvat ja kehityt. 

Vierailija
77/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä ajattelua, että suuressa kaupungissa on pakko olla kerralla pitkään. Ei ole. Yksi lempikaupungeistani on New York. Olen ollut siellä monet kerrat, mutta aina max kaksi yötä kerrallaan. Ja joka ikinen kerta nauttinut. Samoin Pariisi sopii erinomaisesti pitkään viikonloppuun. Valitsee tämän kerran jutut, ja iloitsee niitä, ja nauttii myös ajatuksesta, että seuraavalla kerralla on edelleen uutta nähtävää. 

Joku sanoi, että ei Pariisiin,  koska ei tykkää suurkaupungeista. Majoittukaa Latinalaiseen kortteliin. Kattokorkeus on matala, hotelleissa on ihania sisäpihoja (kun otatte sellaisen) ja sieltä pääsee piipahtamaan helposti minne vaan. Ja olette vanhan Pariisin sydämessä leipomoineen ja kahviloineen. 

Mieluummin olen pitempään ja katson kaikki tärkeimmät nähtävyydet kerralla eikä tarvitse sitten lennellä edestakaisin yhteen kaupunkiin. 

Vierailija
78/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin olen pitempään ja katson kaikki tärkeimmät nähtävyydet kerralla eikä tarvitse sitten lennellä edestakaisin y

Sama, eikä siitä paikan sielusta saa kiinni yhden viikonlopun aikana. Vaatii pidempää oleskelua.

Vierailija
79/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nizzassa olen käynyt kaksi kertaa, ihan kiva kaupunki, molemmat noin vkon matkoja. Pariisissa olen käynyt kuusi kertaa, 4-10 yön matkoja. 

Tämä jo kertonee sen, kummassa on enemmän tekemistä ja näkemistä.

Toki, jos tykkää olla rannalla, niin Nizza mutta toisaalta, Suomessakin on rantoja. Tosin, ei kai kukaan enää lomallaan vain auringoss makaa ja ihosyöpää itselleen hanki?

Mikä ihmeen rantakohde Nizza on? Kyllä siellä on se Promenade des Anglais mutta ei se sitä tarkoita jos sinne matkustaa että koko reissunsa käristää itseään rannalla. Itsellä ei ollut yhtä ainuttakaan rantapäivää viimeksi kun käytiin. Se kertoo enemmän vain itsestäsi jos sinä siellä makaat auringossa etkä harrasta, kierrä vanhaa kaupunkia, taidetta, kulttuuria, lähiseutujen kaupunkeja, ravintoloita ja nähtävyyksiä, shoppaile jne.

Vierailija
80/91 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikanaan viikon Nizzassa lokakuussa, ja toisella kertaa Pariisissa elokuussa.

Itse varmaan valitsisin Nizzan, Pariisissa oli liikaa ihmisiä :D Merivesi ei lokakuussa ollut kovin lämmintä, tuskin toukokuussakaan, mutta silti tuli käytyä monella rannalla (myös Nizzan naapuripaikoissa, kuljettiin julkisilla) snorklaamassa. Muistelisin käyneeni paljon kävelemässä, ja jossakin aivan ihastuttavassa kasvitieteellisessä puutarhassa. Kookaburra kasvihuoneessa jne. Monacon merimuseossa. Ja mäkkärissä, kun silloin oli joka ahdas kadunkulma remontissa, eikä koskaan mikään ravintola auki kun oli nälkä :D Antibesissa käytiin... 

Pariisissa oli KUUUMA elokuussa. Taisin olla vajaan viikon reissussa vaan. Louvreen etukäteislippu ja jonon ohi moneksi tunnuksi ihmismassaan. Jossain kreikkalaisten kippojen osastolla sai olla yksin, Egyptin muumio-osastolla hyvä kun näki mitään ryysiksessä. Jokiristeily jäi väliin ja paljon muuta, katakombit ++

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi