Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun ulkomailla ja kun tulen Suomeen, rakkaat kaverit ei halua nähdä kuin ihan pikaisesti

Vierailija
12.07.2025 |

Mulla on muutama todella rakas kaveri vielä Suomessa ja haluaisin viettää heidän kanssaan aikaa, mutta aina kun tulen, heiltä järjestyy vain muutama tunti kahvitteluun, lounaaseen tai vastaavaan. Uskon, että hekin pitävät vielä minusta, mutta mistä voi olla kyse? Itse näkisin mielelläni useampaan kertaan.

Kommentit (199)

Vierailija
101/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä aika kummalliselta, ettei edes kutsuta omaan kotiin kahville tai syömään ja viettämään iltaa kaikessa rauhassa. Järjestetään ravintolaan nopea tunnin tapaaminen. Mikä ihmisiä vaivaa? Ystävät ovat tärkeitä ja ystävyyttä tarvitsee myös hoitaa. Jos ystäväni tulisi kerran vuodessa Suomeen, voisin jättää kuntosalin väliin ja viettää koko illan hänen kanssaan. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu kyllä aika kummalliselta, ettei edes kutsuta omaan kotiin kahville tai syömään ja viettämään iltaa kaikessa rauhassa. Järjestetään ravintolaan nopea tunnin tapaaminen. Mikä ihmisiä vaivaa? Ystävät ovat tärkeitä ja ystävyyttä tarvitsee myös hoitaa. Jos ystäväni tulisi kerran vuodessa Suomeen, voisin jättää kuntosalin väliin ja viettää koko illan hänen kanssaan. 

Ei ihmisiä mikään vaivaa. Kyllä niihin oikeisiin ystäviin pidetään yhteyttä säännöllisesti. Tehdään kaikkea kivaa yhdessä silloin, kun molempien aikatauluihin sopii. Mutta ikävä kyllä jos toisella on aikaa sulle vain kerran vuodessa, niin ei pidä olettaa, että sulle sopisi just täsmälleen silloin, kun tämä toinen haluaa sun aikaasi. Ja just hänen haluamallaan tavalla. Se ei ole mitään ystävyyden hoitamista, että toinen päättää, mitä sun pitää tehdä ja milloin. Se on hyväksikäyttöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap:llä on väärä käsitys, että he ovat edelleen ystäviä. Toisille hän on vain vanha tuttu, joka asuu ulkomailla. 

Vierailija
104/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kannattaa pitää yhteyttä ystäviinsä muutenkin kuin vain silloin, kun sattuu käymään Suomessa. Jos sulle ei 2-3 tuntia riitä muuhun kuin kuulumisten päivittämiseen, niin se kertoo, että et juuri muuten pidä heihin yhteyttä. Mä tapasin just viime viikolla kouluaikaisen ystäväni, jota en ollut tavannut lähes 40:een vuoteen. Käytiin ravintolassa syömässä ja hyvin ehdittiin jutella kaikesta muustakin kuin vain vaihtaa kuulumiset. Tämä ihan vain siksi, että kuulumisia on tullut vaihdettua ihan vaan viestittelemällä ja lisäksi toisen somestakin on voinut seurata, mitä toisen elämässä tapahtuu. 

Kun muuttaa kauemmas - ihan vaikka vaan Suomessakin - on väärin kuvitella, että ystävän elämään jäisi jokin tyhjiö, jota kukaan tai mikään muu ei voi täyttää. Löytäähän se muuttajakin elämäänsä uusia ihmisiä ja uusia asioita. Joistain ihmisistä voi tulla läheisempiäkin kuin se, joka nuorena oli kaikista läheisin ystävä. Sekä

Kehtaat syyttää ettei ap tapaa tai pidä riittävästi yhteyttä, mutta sulle on sallittua että et tapaa kaveriasi 40 vuoteen. Selvä juttu 🤣🤣

Vierailija
105/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuten huomaat, vauva-palstalla et voi voittaa. Teet niin tai näin, niin aina väärin päin. Jos et näkisi ystäviäsi, syytettäisiin ylpistymisestä ja kiireisyydestä. Jos haluat tavata enemmän, niin syytetään sitten siitä.

Oikea vastaus kavereiden nihkeyteen voi olla tämä: ihmiset eivät halua panostaa ihmiseen, joka lähtee hetken päästä pois. Sinulla on ns. oikea elämä muualla, mutta heille tämä on se oikea elämä. 

Vierailija
106/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein puhut näiden ystävien kanssa puhelimessa, kun olet ulkomailla? 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 107: "Kehtaat syyttää ettei ap tapaa tai pidä riittävästi yhteyttä, mutta sulle on sallittua että et tapaa kaveriasi 40 vuoteen. Selvä juttu 🤣🤣"

No mulle tapaaminen ei ole se oleellinen juttu vaan kaikki se yhteydenpito, mikä tapahtuu tapaamisten välillä. Tämäkin ihminen olisi kadonnut mun elämästäni jo vuosikymmeniä sitten, jos emme olisi pitäneet muulla tavoin kuin tavaten yhteyttä. Nykyisin on vielä ihan hemmetin helppoa pitää yhteyttä, jos vaan haluaa. Toista oli silloin, kun nettiä ei ollut, kirjeiden kulkeminen maanosien välillä kesti viikkoja ja ulkomaanpuhelut maksoi maltaita. Jos ap pitää yhtä tiiviisti yhteyttä Suomessa asuviin ystäviinsä kuin mitä näiden ystävien Suomessa asuvat ystävätkin pitävät, tuskin on tipahtanut ystävyydestä kaveritasolle. Mutta mä vähän luulen, että ei ole pitänyt, mutta kuvittelee edelleen ystävikseen ihmisiä, jotka ovat jo löytäneet hänen tilalleen uusia ystäviä ja joille ap on enää korkeintaan kaveri. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti ap:llä on väärä käsitys, että he ovat edelleen ystäviä. Toisille hän on vain vanha tuttu, joka asuu ulkomailla. 

Näin mäkin oletan asian olevan.

Vierailija
109/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydämet ovat kylmenneet CV -injektion a.k.a pedonmerkin jälkeen, minkä huomaa todella monista, vain harvoista ei.

Ihana :D

Vierailija
110/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä kaveripiiri, jossa kaikki tuntevat toisensa? 

Vierailija
111/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei puhuta puhelimessa, vaan on videopuhelut käytössä. 

Vierailija
112/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 107: "Kehtaat syyttää ettei ap tapaa tai pidä riittävästi yhteyttä, mutta sulle on sallittua että et tapaa kaveriasi 40 vuoteen. Selvä juttu 🤣🤣"

No mulle tapaaminen ei ole se oleellinen juttu vaan kaikki se yhteydenpito, mikä tapahtuu tapaamisten välillä. Tämäkin ihminen olisi kadonnut mun elämästäni jo vuosikymmeniä sitten, jos emme olisi pitäneet muulla tavoin kuin tavaten yhteyttä. Nykyisin on vielä ihan hemmetin helppoa pitää yhteyttä, jos vaan haluaa. Toista oli silloin, kun nettiä ei ollut, kirjeiden kulkeminen maanosien välillä kesti viikkoja ja ulkomaanpuhelut maksoi maltaita. Jos ap pitää yhtä tiiviisti yhteyttä Suomessa asuviin ystäviinsä kuin mitä näiden ystävien Suomessa asuvat ystävätkin pitävät, tuskin on tipahtanut ystävyydestä kaveritasolle. Mutta mä vähän luulen, että ei ole pitänyt, mutta kuvittelee edelleen ystävikseen ihmisiä, jotka ovat jo löytäneet hänen tilalleen uusia ystäviä ja jo

Somesta olet stalkannut, mutta et nähnyt 40 vuoteen.. Kuulostat kyllä unelmaystävältä 🙈🤣

Vierailija
113/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun mielestä vaikka kännykkä ei ole puhelin, jolla näitä videopuheluita soitetaan? 

Vierailija
114/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille muuttaneen on vaikea ymmärtää että kavereidenkin elämä jatkuu eteenpäin ja hän itse ei enää siinä arjessa ole mukana itse ajattelee, että tavatessa jatketaan siitä mihin jäätiin itsekin olen tämän ulkomailla asuneena kokenut

Vierailija
115/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille muuttaneen on vaikea ymmärtää että kavereidenkin elämä jatkuu eteenpäin ja hän itse ei enää siinä arjessa ole mukana itse ajattelee, että tavatessa jatketaan siitä mihin jäätiin itsekin olen tämän ulkomailla asuneena kokenut

No sen takia niihin kavereihin pidetään edelleen yhteyttä säännöllisesti vaikka asutaan eri maissa. Ei ole ystävyyssuhteet katkenneet vaikka välillä ollaan eri maissa asuttu. 

Vierailija
116/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No samalla tavalla se on puhelimessa puhumista, mutta laitetaan vaan video päälle. Kaverin kanssa välillä on video päällä ja välillä otetaan video pois ja jatketaan puhumista muuten. 

Vierailija
117/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuva kokee niin paljon uutta ja tapaa uusia ihmisiä, että siinä myös itse saattaa muuttua. Tietysti näin tapahtuu myös kotimaahan jääville ja suhteetkin muuttuvat siinä mukana. Kahvi tai lounas ovat tavallisia tapoja tavata ystäviä joka puolella maailmaa.

Vierailija
118/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla asuva kokee niin paljon uutta ja tapaa uusia ihmisiä, että siinä myös itse saattaa muuttua. Tietysti näin tapahtuu myös kotimaahan jääville ja suhteetkin muuttuvat siinä mukana. Kahvi tai lounas ovat tavallisia tapoja tavata ystäviä joka puolella maailmaa.

Kyllä läheisiä ystäviä tavataan pitemmän kaavan kautta ja kutsutaan kotiin kylään. Ainakin omassa kaveripiirissä tehdään näin eikä vain tavata kaupungilla kahvilla tai lounaalla, toki sitäkin tehdään joskus. 

Vierailija
119/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopaanpa. Jos mulle tänään ilmoittaisi joku että tulee ensi viikolla käymään, voidaanko nähdä. Mikä ettei, olen lomalla.  Minulla ei ole pieniä lapsiakaan. 

Maanantaina ennen 14 käy mikä aika vaan, 14-16 on vapaaehtoistöitä ja 16.15 asuntoesittely johon olen menossa. Ehdin kaupungille vähän 17 jälkeen. Tiistai käy hyvin, mutta klo 19 alkaa konsertti, ilmaistapahtuma jolen olen ajatellut mennä, ennen sitä käy mikä aika vain tai tuonne konserttiin voi tulla, sinne ei varata paikkoja etukäteen. Keskiviikkona on menoa 13-16 ja 18.30 eteenpäin, mutta torstaina on sivutyöni deadline joten keskiviikkona voin vain piipahtaa kahvilla pikaisesti että saan työt viimeisteltyä. Torstaina käy päivällä, jos olen saanut työni lähetettyä, 17 eteenpäin olen vapaaehtoistöissä koko illan. Perjantaina lähden toiselle paikkuannalle lapsuudenkotiini viikonlopuksi heti aamusta lähtee kyyti ja tulen maanantaina takaisin. Tätä menoa en siirrä, sillä sinne on hankala matka julkisilla ja nyt saan kyydin samalle paikkakunnnalle, mikä on aika harvinaista, sekä takaisin päin saan myös kyydin osan matkaa. 

Kirjoitin tämän että saat vähän perspektiiviä siihen, että ihmiset eivät voi muuttaa vakiintuneita aikatauluja. Jos en olisi lomalla, olisin kotona 16.30 ja teen noita vapaaehtoistöitä aika paljon, niihin varataan vuorot jo hyvissä ajoin ja peruminen saa usein systeemin sekaisin. 

Vierailija
120/199 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan pelle pysyy nyt kiltisti siellä ulkomaanparatiisissa eikä tule tänne itkemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi