On vuosi 1767. Mitä teet juuri nyt?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen ja kirjoitan puhtaaksi majuri Tapani Lofvingin muistelmia
Minä luen Karl Mayn kirjaa "Hopeajärven aarre" alkuperäiskielellä se on "Der Schatz im Silbersee". Parempi kuin se suomalainen käännös.
Niitä heinää viikatteella pellolla ja laitan seipäille, kun kuivuvat. Täytyy saada eläimille talveksi heinät latoon, että eivät mene lehmät umpeen ruuan puutteen takia.
Matkustan Ranskaan, ottamaan selville mikä se Gevaudanin hirviö oikein on
Lahoan haudassani, sillä kuolin ensimmäiseen raskauteeni ilman lääketiedeteen apua.
Vierailija kirjoitti:
Heinänteko on päättynyt, livahdan naapurin tyttären kanssa heinäkasaan piiloon.
Ei silloin tehty heinää!
Vierailija kirjoitti:
Niitä heinää viikatteella pellolla ja laitan seipäille, kun kuivuvat. Täytyy saada eläimille talveksi heinät latoon, että eivät mene lehmät umpeen ruuan puutteen takia.
Tuskin!
Lapioin paskaa. Itse asiassa se on erittäin tärkeä työ. Lehmiä ei pidetty maidon vuoksi, vaan paskan vuoksi.
Perustan uutta asutusta Amerikkaan mieheni Jamien kanssa.
Ohjeistan piikaa päivän töistä ja lähden kieseillä kirkkoon.
Asun Turun linnassa jossa esi-isäni on ainakin hopeaseppänä. Minulle tulee iso hätä ja puuseetä ei ole. Menen veskin kohtaan muurissa ja ulostan pökäleeni pitkin linnan seinää pihalle. On kamalan kylmä koska talvi on pahimmillaan. Koska olen nainen ja minulla on pitkä hame jossa monia 'kerroksia' joudun huomioimaan että hameenikaan ei likaannu. Mutta kyllä tässä taidetaan muutenkin jo olla aika likaisia. Ehkä lämmin kylpy ja vaatteiden puhdistus onnistuu jotenkin. Mitään alushousuja ei ole käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Odotan että minut poltetaan noitana. T. Sinkku kissanainen, jooga ja tarot mielipuuhia
Toisin kuin aina luullaan, suuri osa noidista oli miehiä. Suomessa kuuluisia noitia oli esim. Antti Lieroinen ja Simo Olkkonen. Eri aikoina joissain maissa miehet olivat noidista enemmistö.
Wiki:
..mitä kauempana länsirannikolta oltiin, sitä vähemmän noitaoikeudenkäyntejä oli ja sitä todennäköisemmin syytettynä oli mies.[36] Toisin kuin yleensä Euroopassa, Suomessa syytettynä noituudesta oli yleensä miehiä. Poikkeuksellista tämä ei kuitenkaan ollut, ja miehet muodostivat enemmistön noitavainoissa myös läntisessä Saksassa, Virossa, Venäjällä ja Islannissa. Noituudesta ja taikuudesta syytettyjen määrä Suomen alueella oli varsin suuri.[11] Miehiä ja naisia syytettiin tilastojen mukaan erilaisista noituuden ja taikuuden muodoista. Perinteisestä vahingoittavasta noituudesta syytetyistä yli 2/3 oli miehiä, kun taas taikuudesta syytetyistä yli puolet oli naisia. Noitasapatista syytetyistä 2/3 oli naisia.[36]
Tutkin sähköä ja rakentelen maailman ensimmäistä paristoa. Hähhää, Galvani ja Volta! Kunnia on minun!
Vierailija kirjoitti:
Lahoan haudassani, sillä kuolin ensimmäiseen raskauteeni ilman lääketiedeteen apua.
Minä selvisin viidestä raskaudesta ja kuudesta synnytyksestä (kaksoset), mutta kuolin umpisuolentulehdukseen, ennen kuin nuorin täytti yksi.
Elän 20 heinäkuuta armon vuonna 2025, juuri nyt.
Sinne meni taas viimeinen kolikko kolehtiin.
Olen luostarissa jossain keskellä eurooppaa. Yrttejä kerään ja rukoilen...
Olen apurahataiteilija ja valmistan vaivaisukkoja. Valitan taiteen vähäistä arvostusta. Rahvas ostaa lehmiä ja hevosia eikä minulta teoksia. Olen täysin kirkon hankintojen varassa mikä rajoittaa ilmaisuani.
Uusi, toimiva nettiyhteys on nyt ensimmäisenä odotuksena. Tietysti pizzataksitkin voisivat liikkua ripeämmin.