Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intti jätetään kesken yhä useammin: "ahdistaa". 12 000 aloitti, 2000 lopetti kesken

Vierailija
11.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20172138

Mielenterveysongelmat ja sopeutumishäiriöt ovat nousseet keskeisimmiksi syiksi armeijan keskeyttämisissä.

Kommentit (445)

Vierailija
101/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet jäivät tässäkin 1800 luvulle kun naiset elävät jo 21. Vuosisataa.

Vierailija
102/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys:

Jos laitetaan intistä pois terveydellisistä syistä, niin pitääkö sitten mennä pakollisena sivariin suorittamaan loppu, vai pääseekö hommasta kerralla pois?

Ei mihinkään. Töihin työssäoppijaksi voisi laittaa lajittelemaan maitoja maitojunan hyllylle. Siinä se resilienssi kasvaa. Jos tulee jano, niin voi ottaa huikat pullosta ja muistella meijereitä, josta maito on kotoisin. Suunpielet valkoisena ja paidan reunat makeasta mannasta hommia jatkamaan. Viileää kesähelteillä olla maitohyllyn lajittelijana. Laihana kalpeana poikana, jonka silmänympärykset on kuin kaksi pimeää peräaukkoa tuijottamassa tulevaisuuteen, notta mitä tulevaisuus tuo tullessaan maitohyllyn lajittelijana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon luovuttannunna jo kolomesti. Ekaa kerta ol siis 2013, tokaa kerta ol ku nilikka meni kipiäksi ja selekää alako koskeloimmaa ylipainon vuoksikin, niin olisko ollunna 2018?? Kuka muistaa? Emmie muista kun on lähimuisti tosi huono. Sitten läpäisin koko puaskan myöhemin. Koronavuosi oli tosi edullinen ja pääsi helepolla. Iisipiisi kuin mannaryyniriisi. Riitti lähinnä kun otti rokotteet ja venäili että mtä saa tehää. Jos ikävuotta nostaisi sinne nelejäänkymmppiin, nin kylä moni sen kävis kun ikkää tulloo niin kokemusta kerttyy ja on itsevarmempi.

Vierailija
104/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys:

Jos laitetaan intistä pois terveydellisistä syistä, niin pitääkö sitten mennä pakollisena sivariin suorittamaan loppu, vai pääseekö hommasta kerralla pois?

Ei mihinkään. Töihin työssäoppijaksi voisi laittaa lajittelemaan maitoja maitojunan hyllylle. Siinä se resilienssi kasvaa. Jos tulee jano, niin voi ottaa huikat pullosta ja muistella meijereitä, josta maito on kotoisin. Suunpielet valkoisena ja paidan reunat makeasta mannasta hommia jatkamaan. Viileää kesähelteillä olla maitohyllyn lajittelijana. Laihana kalpeana poikana, jonka silmänympärykset on kuin kaksi pimeää peräaukkoa tuijottamassa tulevaisuuteen, notta mitä tulevaisuus tuo tullessaan maitohyllyn lajittelijana.

Perustulo voisi olla se juttu ihan oikeasti

Siis jos ihminen olisi eläin, niin olisi eläinrääkkäystä pistää se armeijaan tai pätkätöihin omasta laumasta eroon.

Vierailija
105/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta ei ollut mulle (90-91, AUK käyty) itse varsinainen palvelus mutta asuminen samassa tuvassa monien muiden kanssa ilman mitään yksityisyyttä oli alkuvaiheessa se mikä ihan oikeasti ahdisti. Mulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta tällaisesta.

Metsäleireillä jostain syystä ahdisti paljon vähemmän. Siinä oli koko ajan niin paljon jotain fyysistä aktiviteettia, ettei ehtinyt ahdistumaan.. Fyysinen rasitus aikaansaa sen, ettei ahdista niin paljon. Ainakin mulla.. Ja lisäksi leireillä oli selvästi vähemmän mitään turhanpäiväistä pokkurointia kapiaisille kuten taas kasarmilla oli. Illat kasarmilla tuntuivat usein ihan älyttömiltä. Ei mitään tekemistä muuta kuin mennä istumaan johonkin sotkuun. Todella tylsää.

Joskus tuli riitaa joidenkin toisten varusmiesten kanssa ja se vähän strassasi kyllä. 

Alokasaikana harkitsin keskeytystä mutta myöhemmin en enää harkinnut. Alokasaika oli kai joku 10 viikkoa eli kun se

Luuseri.

Vierailija
106/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee kylmää kyytiä jos sota tähän maahan tulee...nämä isänmaan toivot puolustamassa...huh huh

Vierailija
107/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan "miehet" 

Helppo naisena huudella, kun on vapaa miesten velvollisuuksista.

Sinähän voit punnertaa muutaman vesimeloonin takapuolestas. Sitten imetät niitä vuoden päivät. Ja nukut koiranunta seuraavan kymmenen vuoden ajan. 

Vierailija
108/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudoksi on mennyt. Itse kävin intin 30 vuotta sitten ja kyllä siellä koko ajan valitettiin ja oltiin touhua vastaan, mutta silti meidän joukkueesta ei yksikään lähtenyt kesken pois vaikka kai olisi voinut ainakin sivariin siirtyä jo siihen aikaan. Siinä vaan oli se joku tietty näkymätön raja jota ei ylitetty. Ne jotka silloin ihan alussa keskeytti tai laitettiin pois oli jotakin todella omituisia, eli varmaan ihan oikeasti mielenvikaisia, tai sitten oli pahoja fyysisiä puutteita. Nämä karsiutui heti alussa ekan parin viikon aikana niin että niitä ei kukaan edes muistanut. Ne jotka jäi kirosi armottomasti miten paska paikka armeija on ja miten perseestä kaikki on, mutta eipä kukaan keskeyttänyt vaikka uho oli kova. Se oli se häpeä ja jonkinlainen tietty porukan petturuus. Kaikkien oli oltava samassa kärsimyksessä.

Vierailija
109/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan "miehet" 

Naisethan niitä kasvattaa, eikö?

Yleensä lapsilla on kaksi vanhempaa, joista ainakin toinen on mies.

Ei tartte käydä ku katsomassa näitä Poikien Äideiksi identifioituvien juttuja, niin ymmärtää miksi pojat/miehet on mitä on.

Vierailija
110/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijasta karsiutuu aina pois kaikkein innokkaimmat ja kaikkein vastenmielisimmin siihen suhtautuvat. Ensimmäiset ovat jotenkin liian sekaisin sen intonsa kanssa ja niillä hajoaa aina pää. Jälkimmäiset taas on sellaisia ettei niitä kannata siellä pitää koska ne ei sitä hommaa ota tosissaan ja ovat koko ajan jonkinlaisessa vastarinnassa. Parhaat sotilaat tulee sieltä keskeltä, ns. normaalista porukasta.

Vierailija
111/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly raakkaa suoraan ne miehet pois joiden cv:stä puuttuu intti.

Rekrytoija

Olen käynyt intin, mutten ole koskaan merkinnyt sitä ansioluettelooni eikä kukaan ole siitä kysellyt.

Sama juttu, kävin armeijan ihan vain itseäni varten. 

Itse kävin koska laissa luki niin. Tuli kotiin kirje jossa piti mennä kutsuntoihin, sieltä sain paperin jossa luki että pitää olla siellä ja siellä siihen ja siihen aikaan ja se paperi oli samalla junalippu. Kun menin paikalle, vaihdattivat vaatteet ja hyppyyttivät kahdeksan kuukautta. Sitten sain taas omat vaatteet takaisin ja junalipun kotiin. Se siitä.

Vierailija
112/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on lopettaa, jos näyttää siltä, että intti ei olekaan oma juttu. Jää resurssit motivoituneille.

Ei ole oma juttu = "ei jaksa, äitii, mis mun pelikone on" 

Ennemminkin "ei jestas mitä äo 80 touhua, taidan sittenkin aloittaa yliopisto-opinnot heti."

Hah, ei noista suurin osa mihinkään yliopistoon mene. Jäävät kotisohvalle makaamaan ja kannbista polttelemaan. Tulevaisuuden "menestyjät", joo...

Vierailija
113/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intti on pakkotyötä, vain miehille.

Vierailija
114/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan "miehet" 

Helppo naisena huudella, kun on vapaa miesten velvollisuuksista.

Totaali menee nyt nukkumaan eikä puolustele nykyajan vätyksiä.

Vierailija
115/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivarit on velliperseitä luottaen, että muut hoitaa kriisit ja itse saa pelata pleikkaria ja itkeä äidin helmassa. Vastuuta peräänkuulutan, isänmaa on sen arvoinen.

Vierailija
116/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totaali ime tuttia.

Vierailija
117/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pillua ei asepalvelusta😂

Eli asepalvelus vain naisille? Olisi sopinut minulle silloin aikoinaan.

M

Vierailija
118/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sinua liikuttaa kun et ole armeijaa käynyt vaan saanut c-paperit?

Vierailija
119/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä näkyy olevan eniten niillä, jotka eivät ole viime vuosina inttiä käyneet. Oma poikani kävi sen loppuun, mutta monet kerrat aikoi keskeyttää, enkä ihmettele. Ongelma on siinä, että intissä tulee vastaan kusipäisiä, keskenkasvuisia pelleilijöitä, joita pöllyssä sekoilevat, alikessu mukaan lukien. Tätä ei voi verrata menneiden aikojen hauskan pitoon. En uskoisi tarinoita todeksi, jos ei olisi oma lapsi, joka kertoo. Varmasti on paikkakuntakohtaisia eroja paljon. 

Vierailija
120/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi varuskunta erottiu negatiivisesti keskeyttäneiden määrässä ja julkisuuteen tulleissa sotarikosoikeudenkäyntien määrässä viimeisen 6 vuoden aikana: Vekara. Siellä yksikön johtaja kyllä puhuu vanhemmille kuinka 'kiusaamiseen ja simputtamiseen on nollatoleranssi', samalla kun itse todistin poikani tuvan vakavia alikessujen tekemiä kiusaamisia joista poika kertoi, mitä näki kahteen ryhmäläiseen kohdistettuina. Näistä simputtamisista meni tieto upseereille, mutta ne painettiin villaisella eikä asiaa edes tutkittu, joten tuvasta 1/3 keskeytti ennen valatilaisuutta. 

Jos Vekaralla tuetaan ja sallitaan laissa kielletyt toimintatavat, omavalvontaa ei viitsitä tehdä ja alokkaiden henkinen JA fyysinen turvallisuus vaarannetaan tietoisesti, tuen todellakin intin keskeyttämistä kannanottona ko. toimintaan. Ja olen silti ylpeä pojastani, joka nyt opiskelee haluamaansa alaa yliopistossa ja miettii aikooko pyrkiä jatkamaan inttiä vai suorittaako vain sivarin opintojen jälkeen.

Joka varuskunta ei ole hyvä varuskunta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi