Automaailman jättiläinen BYD huojuu kriisin partaalla
BYD:n myymättömien autojen varasto kasvaa, jotkut jälleenmyyjät ovat lopettaneet toimintansa, ja autojen hinnat ovat romahtaneet.
Näin listaa saksalaislehti Bild maailman suurimman ladattavien autojen valmistajan yllättäen kasaantuneita ongelmia.
BYD eli Build Your Dreams valmistaa tällä hetkellä selvästi enemmän autoja kuin se myy, kertoo puolestaan Handelsblatt. Toukokuun lopussa ilman ostajaa oli yli 340000 autoa. Varasto on kasvanut suuremmaksi kuin mitä se oli koko viime vuonna.Kauppalehti kertoi kesäkuun lopulla, että BYD on viime kuukausina supistanut merkittävästi autojensa tuotantoa. Huhtikuun ja toukokuun keskimääräinen valmistusmäärä oli 29 prosenttia pienempi kuin viime vuoden neljännellä neljänneksellä.
Hintasotaa
Kauppa ei käy etenkään Kiinassa: markkina on kasvanut 45 prosenttia, mutta BYD on kasvattanut myyntiään vain 5,5 prosenttia.
Yhdessä maakunnassa, Shandongissa, iso BYD:n jälleenmyyjä on lopettanut yli 20 myymäläänsä.
BYD on yrittänyt vauhdittaa myyntiään kovilla hinnanalennuksilla ja pyrkimällä lisäämään autojensa vientiä ulkomaille. Halvimmillaan BYD:n auton saa Kiinassa noin 6700 eurolla.
Kilpailijat ovat kommentoineet BYD:n toimia happamasti. Cheryn johtajan Yin Tongyuen mukaan hinnanalennukset ovat sama, kuin joisi myrkkyä janoonsa.
Great Wallin perustaja Wei Jianjun pilkkaa BYD:tä autoteollisuuden Evergrandeksi.
Kiinalainen kiinteistöjätti Evergrande kasvoi velkarahalla eikä pystynyt maksamaan lainojaan. Konkurssiin menneestä Evergrandesta tuli muutama vuosi sitten symboli velalla rahoitetun kasvun riskeistä sekä Kiinan kiinteistökriisistä, jonka pelättiin leviävän ympäri maailmaa.
Viennistä lääke
BYD:n perustajan Wang Chuanfun mukaan yhtiö aikoo kaksinkertaistaa vientinsä tänä vuonna 800000 autoon. BYD:llä on jopa kuusi omaa rahtialusta.
Suomessa Veho ilmoitti äskettäin aloittavansa BYD:n myynnin ja huollon. Veho aikoo kasvaa Suomen suurimmaksi BYD:n jälkeenmyyjäksi.
Hiljattain BYD otti Suomen-maahantuonnin hoitaakseen. Aiemmin merkkiä toi tänne norjalainen RSA. Mallisto on varsin laaja: Suomessa myynnissä on seitsemän sähköautoa ja yksi ladattava hybridi.
Saksassa hidasta
Bildin mukaan BYD on menestynyt Saksassa ainoastaan vuokra-autoissa. Toukokuussa yksityisille ostajille rekisteröitiin vain 128 BYD:n autoa.
Merkin Saksan-toimintojen uusi johtaja Lars Bialkowski aikoo muuttaa tilanteen, sillä suunnitteilla on 120 myyntipistettä.
Kiinassa viranomaiset epäilevät BYD:tä ja muutamia muita autonvalmistajia ensirekisteröintitilastojen vääristelystä. Uusia autoja myydään käytettyjen autojen liikkeille ja muille yhteistyökumppaneille.
Sen jälkeen autot laitetaan myyntiin käytettyinä. Uusia autoja käytettyinä myyviä liikkeitä arvioidaan olleen juonessa mukana jopa 30004000, kerrottiin hiljattain.
Autonvalmistajat olisivat epäilyjen mukaan keplotelleet näin itselleen valtion myöntämät tuet.
Lue myös