Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Intti jätetään kesken yhä useammin: "ahdistaa". 12 000 aloitti, 2000 lopetti kesken

Vierailija
11.07.2025 |

https://yle.fi/a/74-20172138

Mielenterveysongelmat ja sopeutumishäiriöt ovat nousseet keskeisimmiksi syiksi armeijan keskeyttämisissä.

Kommentit (445)

Vierailija
81/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun yks lopetti kuulauden jälkeen kun ei kestäny olla ilman pleikkaa. Oli varvaan joku addiktio

Vierailija
82/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on lopettaa, jos näyttää siltä, että intti ei olekaan oma juttu. Jää resurssit motivoituneille.

Ei ole oma juttu :D kaiken pitäisi olla kivaa ja koko ajan mukavaa ja oma juttu jotta nykysukupolvet tekevät yhtään mitään. Ei minkäänlaista sietokykyä.

Sietokyky nousee motivaatiosta. Siitä että saa tehdä itselleen kiinnostavaa ja merkityksellistä asiaa. Siksi lääkisopiskelijat jaksavat puurtaa lääketieteen kirjojen parissa tunnista toiseen mutta tuskin heitä kiinnostaisi opiskella puhelinluetteloa ulkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin keskeyttämisen syyt oli tyypillisesti fyysisiä, nyt psyykkisiä. 

Jep.

"Yleisin terveydellinen syy palveluksen keskeyttämiseen ovat mielenterveyssyyt, kuten ahdistuneisuushäiriöt ja masennus.

Tänä päivänä yli puolet terveydellisistä syistä on mielenterveyteen liittyviä haasteita. Aiemmin yleisin syy, eli tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat, on pienentänyt osuuttaan, pääesiikunnan koulutusosaston majuri Jyrki Kalliola sanoo."

Vierailija
84/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumankauta 😂😂😂

"Eivät ole koskaan olleet yökylässä"

"Nykyisin mielenterveyssyiden ohella merkittävä keskeyttämissyy on niin kutsutut sopeutumishäiriöt. 

Meille tulee joka vuosi enemmän asevelvollisia sisään, jotka eivät ole koskaan olleet yökylässä tai nukkuneet ennen kenenkään muun kuin oman vanhemman tai sisaruksen kanssa samassa huoneessa."

Vierailija
85/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta 😂😂😂

"Nykyisin mielenterveyssyiden ohella merkittävä keskeyttämissyy on niin kutsutut sopeutumishäiriöt. 

Meille tulee joka vuosi enemmän asevelvollisia sisään, jotka eivät ole koskaan olleet yökylässä tai nukkuneet ennen kenenkään muun kuin oman vanhemman tai sisaruksen kanssa samassa huoneessa."

Tätä on nykyajan kasvatus. Lasta ei voi päästää ulos leikkimään, koska sehän on vaarallista ja namusetä voi napata tai joku tulee tarjoamaan ilmaisia huumeita. Ensimmäiset 18 vuotta elämästä on tätä, mutta sen jälkeen pitäisi pystyä käymään alkoholisoituneiden skappareiden huutamiskilpailussa ryömimässä. 

Vierailija
86/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta ei ollut mulle (90-91, AUK käyty) itse varsinainen palvelus mutta asuminen samassa tuvassa monien muiden kanssa ilman mitään yksityisyyttä oli alkuvaiheessa se mikä ihan oikeasti ahdisti. Mulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta tällaisesta.

Metsäleireillä jostain syystä ahdisti paljon vähemmän. Siinä oli koko ajan niin paljon jotain fyysistä aktiviteettia, ettei ehtinyt ahdistumaan.. Fyysinen rasitus aikaansaa sen, ettei ahdista niin paljon. Ainakin mulla.. Ja lisäksi leireillä oli selvästi vähemmän mitään turhanpäiväistä pokkurointia kapiaisille kuten taas kasarmilla oli. Illat kasarmilla tuntuivat usein ihan älyttömiltä. Ei mitään tekemistä muuta kuin mennä istumaan johonkin sotkuun. Todella tylsää.

Joskus tuli riitaa joidenkin toisten varusmiesten kanssa ja se vähän strassasi kyllä. 

Alokasaikana harkitsin keskeytystä mutta myöhemmin en enää harkinnut. Alokasaika oli kai joku 10 viikkoa eli kun sen jaksoi päivä kerrallaan, niin sitten se homma alkoi rullata omalla painollaan.

Olihan tuo varmaan aika kasvattavaakin. Piti sietää epämukavuutta. Mulle oma aika ja tila ja yksityisyys ollut aina tärkeää joten se yhteisasuminen oli aika shokki kyllä.. En tuntenut etukäteen yhtäkään ihmistä koko samassa saapumiserässä siellä palvelus paikassa 

Ripari oli ainoa aiempi kokemus jostakin yhteisasumisesta mutta sielllä oli niin paljon tuttuja eikä mitään erityisempää kuria ja niin lyhyt aika ettei sitä voi verrata.

Etukäteen kuvittelin että pahinta olisi kova fyysinen rasitus mutta ei se mennyt ollenkaan niin.. Fyysinen rasitus mun kohdalla ei ollut erityisen kovaa edes. Eikä ollut mulla mitään epäasiallista simputusta myöskään. Kuri muuten alokasaikana oli aika kova. 

Vierailija
87/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partio on hyvä harrastus armeijaa ajatellen, tottuu ainakin nukkumaan isossa teltassa muiden kanssa. 

Vierailija
88/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on Suomen nuoriso huonossa kunnossa, aivan järkyttävää PULLAMÖSSÖÄ näyttää osa olevan. Kyllä hävettää tällainen PULLAMÖSSÖ. Pappani taisteli teillekin PULLAMÖSSÖILLE vapaan maan missä voitte PULLAMÖSSÖILLÄ. Hävetkää. 

Vierailija
89/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksinaamaista itkua armeijalta. Itketään keskeytyksistä, mutta samalla laitetaan hyväkuntoista ja motivoitunutta porukkaa pois, vedoten nuoruuden hölmöilyihin. Tämän jälkeen riski palata tyhmyyksien pariin nousee.

Mutta koskapa armeija olisi yksilöistä välittänyt.

Kenet laitetaan pois? Nykyään esim huumeiden käyttäjät pääsevät armeijaan jos ei ole todisteita riippuvuudesta vaan on vain polttanut kavereiden kanssa pilveä puistossa ja kärähtänyt poliisille. 2022 PV huomasi, ettei ole varaa antaa näille e-ja c-papereita, kun ei eletäkkään ikuista rauhanaikaa Euroopassa. 

Ehkä ei vapausta anneta, mutta lykkäystä tulee. Tarinan opetus: Älä hae apua, jos haluat armeijan käydä. Aika mielipuolista.

Vierailija
90/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noit keskeyttäneit on oikeesti paljon enemmän. Mä en edes tajua miksi ihmisillä on kuva että armeijasta ei pääse pois, kyllä pääsee koska ei-motivoitunut ihminen on vaaraksi muille, ne heittää mielellää ulos sieltä. Toki osoite on sitten jonnekkin muualle tekemään jotain pientä hommaa valtiolle, mutta armeijasta ne kyllä viskoo mielihyvin vekka. Niitä keskeyttäjiä on aina ollut paljon, ei ole kyse mistään somesta tai "nykyajan" nuorisosta, vaan nuorista ihmisistä kellä motivaatio ei ole siinä tekemisessä vaan ihan muissa jutuissa. Miettikää itseänne 18v veenä. Monelle tulee yllätyksenä miten se armeijan arki lävähtää kasvoille ja ne säikähtää sitä.

Vierailija
91/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän federaatiossa uutista tervehditään ilolla ja tilanteen kehittymistä seurataan.

Vierailija
92/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin niin mt-ongelmainen että en edes osanut lopettaa kesken koko touhua. Menin johonkin ihme sumuun pariksi vuodeksi

Piilouduin ja soluttauduin joukkoon ja en oikeastaan nukkunut koko aikana yhtään. Olin ihan tajuttomissa vainoharhoissa ja en oikeastaan muista koko intistä tai siitä mitä sielä tehtiinn yhtään mitään. 

Pelkäsin vain että flippaan ja olen vaaraksi muille. Hiljaa seassa aiheutin vain vähän vaaratilanteita. 

Oireilin noin vuoden pari intin jälkeen. Psykoosi ei oikein poistunut mihinkään. En muista intin jälkeisistäkään ajoista mitään. Olin ajautunut kadulle kodittomaksi ja haahuilin lähiympäristössä kunnes siskoni löysi minut lähimetsästä. Hän ja hänen vihervasemmistolainen mies auttoi minut elämässä alkuun. Vielä sen jälkeen kävin lähimetsissä heittelemässä käpyjä kuin kranaatteja ja hypin mättäältä toiselle ylläpitäen sotataitoja. Minusta parempaa reserviltäistä ei varmasti Suomessa ole. Teen edelleen tuhat vatsalihasliikettä aamuisin ja punnerran puolituntia putkeen äärimmäisen vainoharhainen ilme silmilläni. Menee puolituntia ja syön kornflakes muroja desillä sokeria. Siitä mun lihakset tunnetaan. Kornflakesmuroista ja sokerista.

Parempi että ihmiset kykenee itse keskeyttämään intin. Epäilen että joukossa on tosi paljon psykoosissa oireilevia, jotka peittää oireensa ja ei edes nuku hyvin isossa porukassa. Pierun ja kuorsauksen keskellä on tosi sankkaa yrittää saada unta.  

On suuri ihme että selviydyin koko paketista. Kun vain on ja pysy seassa eikä "näy" niin homma kulkee itsestään. Joku voi tulla huutamaan naaman eteen, mutta jos olet ihan sekaisin, niin se kuuluu vaimeana äänenä kuin lintujen lauluna josain kaukana. Ajaudut taakse ja seuraat koko showta pääkoppasi perältä ihmetellen että oliko tämä palvelus nyt jo ohi. Pari vuotta meni ja et edes muista miten ase kootaan tai miten asiat tehtiinkään. Ihan kuin joku toinen olisi käynyt palveluksen mun puolesta. 

Flippasit oikein huolella ja et uskaltanut hakea edes apua oireisiisi.

t. puukko tyynyn alla

Vierailija
93/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin intin 2000 ja yksikään nainen ei ole asiasta saati minusta ollut sen jälkeen mitenkään kiinnostunut.

Vierailija
94/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin intin 2000 ja yksikään nainen ei ole asiasta saati minusta ollut sen jälkeen mitenkään kiinnostunut.

Palstan naiset kiihottuvat siitä, että poikaporukalla käyt katsomassa kuinka kaveri runkkaa suihkun seinään ja kusee tuvan lattialle. 

Vierailija
95/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Flippasit oikein kunnolla etkä edes uskaltanut hakea apua oireisiisi."

Katsokaa nyt ilmapiiriä tämänkin keskustelun perusteella. Pullamössöä huudetaan. Ja aika monen mielestä esim. lapsella pitää olla oma huone. Suunnilleen syntymästään asti. Oma tila ja oma rauha. Sitten ihmetellään, kun yhteisasuminen ei tosta noin vaan onnistukaan.

Poikia vaan haukutaan, mutta kyllä nykyaikana on naisiakin jotka aloittaa armeijan. Ja yhtä lailla keskeyttää.

Vierailija
96/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on lopettaa, jos näyttää siltä, että intti ei olekaan oma juttu. Jää resurssit motivoituneille.

Ei ole oma juttu = "ei jaksa, äitii, mis mun pelikone on" 

Ennemminkin "ei jestas mitä äo 80 touhua, taidan sittenkin aloittaa yliopisto-opinnot heti."

Joo ei, suurin osa keskeyttäneistä on neet-nuoria 

Armeijassa lähes kaikki on neet-nuoria paitsi ne, jotka tekevät lomilla keikkatöitä. Suurin osa ei tee töitä tai opiskele armeijan aikana.

Mikä on neet?

Not in education, employment or training.

Vierailija
97/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Flippasit oikein kunnolla etkä edes uskaltanut hakea apua oireisiisi."

Katsokaa nyt ilmapiiriä tämänkin keskustelun perusteella. Pullamössöä huudetaan. Ja aika monen mielestä esim. lapsella pitää olla oma huone. Suunnilleen syntymästään asti. Oma tila ja oma rauha. Sitten ihmetellään, kun yhteisasuminen ei tosta noin vaan onnistukaan.

Poikia vaan haukutaan, mutta kyllä nykyaikana on naisiakin jotka aloittaa armeijan. Ja yhtä lailla keskeyttää.

Lapsiin ei saa olla varaa ja niitä ei saa tehdä, jos ei ole varaa hankkia heille omaa eristysselliä...

Vierailija
98/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jumankauta 😂😂😂

Tätä on nykyajan kasvatus. Lasta ei voi päästää ulos leikkimään, koska sehän on vaarallista ja namusetä voi napata tai joku tulee tarjoamaan ilmaisia huumeita. Ensimmäiset 18 vuotta elämästä on tätä, mutta sen jälkeen pitäisi pystyä käymään alkoholisoituneiden skappareiden huutamiskilpailussa ryömimässä. 

Jos laskee lapsen ulos ja antaa vapauksia, iin joku tekee heti lasun jostain tupakan polttelusta alaikäisenä. Sitten on kuoro sossuakkoja huuamassa että lapset pois köyhiltä.

Vierailija
99/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se armeija ole tätä päivää oikein. 

Pojat joutuu tosi kovaan paikkaan nykyään, kun mietitään millaiseksi maailma on muuttunut. 

Armeija on käytännössä monta kertaa kamalampaa kuin sitä varten harjoiteltu sota on.

Vierailija
100/445 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Jos laitetaan intistä pois terveydellisistä syistä, niin pitääkö sitten mennä pakollisena sivariin suorittamaan loppu, vai pääseekö hommasta kerralla pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän