Miksi et noudata nopeusrajoituksia?
Erään tietyön kohdalla minut ohitti ylinopeudella ainakin kymmenen autoa. Eräällä tutulla pitkällä maantiellä ohittaa lähes aina joku ylinopeudella. Osaisiko joku ylinopeutta ajava tehdä itsetutkiskelua ja kertoa miksi pitää ajaa nopeampaa kuin kyltti sallii?
t. ihmettelevä
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on semmoinen aloitus, että aiheuttaa kaahaajissa pään sisäistä kiehuntaa ja raivoa. Lyhyessä ajassa paljon kommentteja.
Täh?
Nuo nysvääjäthän täällä raivoavat.
Itse vaan nauran ja jatkan -ylinopeudella- ajoani.
Luonnehäiriöiset täyshullut tosiaan naureskelevat tyhjästä. Ovat lisäksi kykenemättömiä noudattamaan yhteisiä sääntöjä, mutta autoa osaavat valitettavasti juuri ja juuri ajaa (huonosti).
Yleensä vaarallisen huonosti ajavat ovat niitä jotka ajavat hiljaa pelokkaana. Ohitan tällaiset haparoivat kuskit aina ja otan etäisyyttä jotta eivät voi vaarantaa turvallisuuttani omalla toiminnallaan.
Miten ne v
Ajellessa on muitakin asioita jotka vaarantaa kuin nopeus. Kyllä epävarma kuljettaja joka seilaa kaistalla, kääntymiset ja risteykset on vaikeita, ei meinaa keritä mihinkään väliin liikenneympyrään jne vaarantaa liikennettä. Hitaat refleksit. Tuollaisen lähellä en halua ajella. Maantiellä ohitan aina jos ajo näyttää epävarmalta. Ohitus kestää pienen hetken eikä siinä kukaan vaarannu jos katsoo vähän missä kohtaa ohittaa. Ajokokemusta itsellä yli 20 vuotta ja yhtään kolaria tai ulosajoa ei ole sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä varmaan ajelet mittarin mukaan ja silloin varmasti alinopeutta joten väki ajaa surutta ohi.
Mistä tuo mittarivirhrmyytti on saanut alkunsa?
Se ei ole myytti vaan joissakin autoissa mittari voi näyttää jopa 8 km/h enemmän kuin todellinen nopeus. Sen voi testata gps:llä.
Ennen oli. Vanhassa 100kmh oli 109 kmh mittarissa. Nykyään ei enää, kun autoissakin on gpssät jne.
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeuden perimmäinen syy on heikko itsetunto ja pätemisen tarve. Kovuuden tunnetta haetaan ajamalla ylinopeutta ja ohittelemalla.
Kuvitellaan olevansa kuolematon ja muita parempi kuski.
Noihin ohituksiin ei ole aina syy se, että toinen haluaa ajaa ylinopeutta ja kaahata. Itse ainakin ohitan herkästi, jos edellä ajava ajaa pumppaavasti eli vaihtelee nopeutta koko ajan. Sellaisen perässä on tosi raskasta ajaa. Samoin jos edellä ajava seilaa pientareelta keskiviivalle, kun ratissa ollessa ilmeisesti kännykkä kiinnostaa enemmän kuin liikenteen seuraaminen. En halua olla sellaisena takana siinä vaiheessa kun ajaa nokkakolarin vastaantulevan kanssa.
Ajelen ylinopeutta pitkillä matkoilla jos olosuhteet sen sallivat. Tietöiden kohdalla ajan aina ilmoitettua nopeutta, koska kavereita ollut työmailla töissä ja tiedän miten paljon uhkaa ylinopeudet aiheuttavat.
Alinopeuden ajaminen pitäisi kyllä myös kieltää. Usein sanotaan ettei 10-20km/h alinopeus vaikuta perilletuloaikaan juurikaan, mutta 600km reittiä ajavana olen kyllä tästä eri mieltä, koska perillepääsyyn voi tulla yli tunnin ero köröttelijöiden perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan aina hieman "ylinopeutta" eli 100km alueella 105-110km/h ja 120km alueella 125km/h. Mutta siltikin aina mun ohi ajaa iso osa autoista. Erityisesti firmojen pakettiautot joissa ajajan paikalla joku käyrälippis. Sekä Audit sekä Bemarit, joissa myös nuorehkot mieskuskit.
Itselläni on ollut ajokortti 40 vuotta ja olen huomannut tämän muutoksen viimeisen kymmenen vuoden aikana että reilusta ylinopeudesta on tullut käytäntö.
Joo, noi firmalogoilla varustetut pakettiautot on huomattu itsekin. Firmojen kannattaisi miettiä, että onkohan se sittenkään hyvää mainosta painattaa näkyvät logot autoihin, jos niitä autoja ajaa kaahavat täysmulkut.
Olen muutaman kerran jättänyt firman pois projektista liikennekäyttäytymisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Noihin ohituksiin ei ole aina syy se, että toinen haluaa ajaa ylinopeutta ja kaahata. Itse ainakin ohitan herkästi, jos edellä ajava ajaa pumppaavasti eli vaihtelee nopeutta koko ajan. Sellaisen perässä on tosi raskasta ajaa. Samoin jos edellä ajava seilaa pientareelta keskiviivalle, kun ratissa ollessa ilmeisesti kännykkä kiinnostaa enemmän kuin liikenteen seuraaminen. En halua olla sellaisena takana siinä vaiheessa kun ajaa nokkakolarin vastaantulevan kanssa.
Mä ite teen niin että pidän riittävän turvavälin edellä ajavaan jottei minun tarvitse ohitella. Jos se edessä ajava ajaa kuten sanoit niin pidän siihen vielä isomman turvavälin, ongelmaksi tulee vaan se kun sitten mun takana jos on auto niin hyvin äkkiä se ajaa ihan mun takakontissa kiinni. Ihmettelen miksi se ei osaa hiljentää vauhtia kerta minäkin osasin.
M34
Mulla on pieni pippeli ja tehokas Audi.
Vierailija kirjoitti:
Ajelen ylinopeutta pitkillä matkoilla jos olosuhteet sen sallivat. Tietöiden kohdalla ajan aina ilmoitettua nopeutta, koska kavereita ollut työmailla töissä ja tiedän miten paljon uhkaa ylinopeudet aiheuttavat.
Alinopeuden ajaminen pitäisi kyllä myös kieltää. Usein sanotaan ettei 10-20km/h alinopeus vaikuta perilletuloaikaan juurikaan, mutta 600km reittiä ajavana olen kyllä tästä eri mieltä, koska perillepääsyyn voi tulla yli tunnin ero köröttelijöiden perässä.
Aika huono tuuri jos koko 600km matkan ajat sen nopeusrajoitusten mukaan ajavan takana. Kuinka usein ajat tälläisiä 600km matkoja? Päivittäin? Kerran viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin asia mua ärsyttää liikenteessä niin se on ne jotka jäävät siihen reilusti nopeusrajoituksen alle ajavan perään roikkumaan 10-15 metrin päähän toisistaan ilman aikomustakaan mennä ohi. Mikä homma?
Se hitaasti ajava EI koskaan aiheuta jonoa. Se jonon TOISENA AJAVA aiheuttaa jonon. Joko mennään ohi tai jätetään todella reilu turvaväli. Kunhan pidätte tämän, niin saatte ajaa niin hitaasti kuin haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeuden perimmäinen syy on heikko itsetunto ja pätemisen tarve. Kovuuden tunnetta haetaan ajamalla ylinopeutta ja ohittelemalla.
Ei ole. Jos tie on tyhjä ja keli hyvä niin ajan aina 100 alueella 110.
110? Etkö enempää uskalla? Ja tyhjällä tiellä ei joudu ohittelemaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein se ohitettavaksi joutunut ajaa suoralla ja leveällä osalla tietä hyvin mukavasti suurinta sallittua, mutta jarruttaa mutkiin, mäkiin, kaarteisiin ja hidastaa kun vastaan tulee isompi auto. Samoin kameraan hidastetaan ja tietenkin jos joku uhkaavan näköinen pilvi leijailee taivaalla,
Kannattaa pitää normaalia suurempi turvaväli sellaiseen kuskiin jonka ajovauhti seilaa, tällöin se edessä ajavan ajovauhdin seilaaminen ei haittaa ajoasi. En ymmärrä niitä jotka valittaa jos edellä ajavan vauhti seilaa, pitäisivät pidempää turvaväliä niin silloin se vauhdin seilaaminen häiritse.
Teoriassa näin, mutta jos tuollaista turvaväliä pitää, niin kyllä siihen turvaväliin on tulijoita ja taas hidastuu.
Tuohon haluaisin vielä selityksen, että miksi 20 km/h alle rajoituksen ajava jarruttaa vielä kameran kohdalle? Vähän asian vierestä, mutta tuota tapahtuu paljon.
Kerran ajoin keskustassa illalla ihan rajoituksen mukaan 40 h/km ja eiköhän takana perseessä melkein kiinni ollut Mersu. Itse hidastin töyssyissä niin kuin kuuluukin mutta, eiköhän tämä mersukuski vaan ajanut kovaa töyssyihin eikä hidastanut ollenkaan. Lopulta tämä mersukuski ohitti minut ajaen huomattavaa ylinopeutta ja kääntyi pian yhdelle tielle, eikä malttanut hätähousu odottaa että menen pian sen tien ohi.
Vtuttaa tällaiset kaahailijat. Mitä heidän päässään liikkuu? Onko kiva vaarantaa myös kävelijöidenkin turvallisuus?
Ohitustilanteessa ei saa ylittää suurinta sallittua nopeutta.
Liikennettä ei valvota, ja liikennevirta yleensä liikkuu ylinopeutta. Kun sain ajokortin, isäni opetti, että oikeasti kuuluu ajaa 10 km ylinopeutta.
Nuo tietyöt ovat oma lukunsa, miksi hidastaa jos koko tietyötä ei näy?
Vierailija kirjoitti:
Kerran ajoin keskustassa illalla ihan rajoituksen mukaan 40 h/km ja eiköhän takana perseessä melkein kiinni ollut Mersu. Itse hidastin töyssyissä niin kuin kuuluukin mutta, eiköhän tämä mersukuski vaan ajanut kovaa töyssyihin eikä hidastanut ollenkaan. Lopulta tämä mersukuski ohitti minut ajaen huomattavaa ylinopeutta ja kääntyi pian yhdelle tielle, eikä malttanut hätähousu odottaa että menen pian sen tien ohi.
Vtuttaa tällaiset kaahailijat. Mitä heidän päässään liikkuu? Onko kiva vaarantaa myös kävelijöidenkin turvallisuus?
Yleensä nämä kaahailijat jarruttavat ennen hidastetta korostetusti, ettei heidän kallis autonsa siitä kärsisi. Ja sitten taas kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia tapauksia näkee tosi paljon liikenteessä. Mä ajoin kerran 50 alueella mittarin mukaa tasan 50 eli todellista oli 48 mulla.
No joku nuori poika ajo mersulla mun vieree ja tööttäsi torveaan, hän kiihdytti ja kääntyi seuraavasta risteyksestä muualle.
Ihmettelen suuresti mistä tuollainen käytös johtuu, miten voi olla omat asiat niin huonosti että liikenteessä raivoaa muille ja eikä itse noudateta liikennesääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se takana tulija tiedä oletko kääntymässä seuraavasta vai vasta 50km päästä.
Vierailija kirjoitti:
Liikennettä ei valvota, ja liikennevirta yleensä liikkuu ylinopeutta. Kun sain ajokortin, isäni opetti, että oikeasti kuuluu ajaa 10 km ylinopeutta.
Nuo tietyöt ovat oma lukunsa, miksi hidastaa jos koko tietyötä ei näy?
Minut taas opetettiin niin että mittarin mukaan saa ajaa tasan sitä suurinta sallittua ja nopeusrajoituksia täytyy seurata koska ei ne liikennemerkit siellä huvinvuoksi ole. Meillä autokoulun opettaja myös neuvoi että autoa ei pidä ajaa jos on hermimostunut koska silloin tekee tyhmiä päätöksiä ja autokoulussa myös neuvottiin että varaa muutama minuutti enemmän aikaa ajomatkaan niin ei tarvitse ohitella.
Tylsää ja ankeaa se elämä vasta silloin onkin jos ajaa 70km/h 80 alueella ja närkästyy jos joku ohittaa. 😄 Isot on murheet ja mielipahat elämässä. Nämä on varmaan niitä yksilöitä jotka on vaan liian herkkiä elämään.