En mene kummilapseni rippijuhliin
Minulla on kummipoika, jonka olen nähnyt viimeksi kun hän oli parivuotias. Emme ole hänen vanhempansa kanssa olleet tekemisissä sen jälkeen oikeastaan ollenkaan. Emme ole saaneet kutsuja syntymäpäiville tai kuulleet mitään kuulumisia. Tämä sinällään ollut ihan ok, koska en ole heitä elämääni kaivannutkaan, enkä kummilapseenikaan ole muodostanut minkäänlaista suhdetta. En olisi halunnut koko kummisuhdetta, mutta silloin nuorena en uskaltanut kieltäytyä kummiudesta.
Nyt sitten tuli kutsu rippijuhliin. En aio mennä, koska lapsi on käytännössä kokonaan tuntematon, enkä edes halua enää häneen tutustua. En mene juhliin, enkä aio ostaa hänelle myöskään lahjaa. Koska, no, miksi ostaisin. Tiedostan kyllä, että olisin itsekin voinut häneen yhteyttä pitää aiemmin, mutta en halunnut koska en halunnut olla vanhempiensa kanssa missään tekemisissä. Varmaan olen heidän kirjoissaan nyt paska ihminen (en ole) ja huono kummi (olen) mutta ei kiinnosta.
Lapselle toivon tietysti hyvää siinä missä kaikille muillekin ihmisille, mutta olen myös helpottunut että nyt ei tarvitse potea edes alitajuisesti huonoa omaatuntoa huonosta kummiudesta kun kummius päättyy joka tapauksessa rippijuhliin.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
No onneksi siellä varmaan on joku oikea kirkkoon kuuluva kummi paikalla. Et ole oikea kristillinen kummi. Unohda koko juttu ja painu sinne rannalle
No niinhän se aikoo tehdäkin. Kirkkoihminen pahastuu nyt ihan turhaan. Käy sinä vaan kirkossa, niin saat kaikki kamalat syntisi anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ryhtyi kummiksi?
Peer pressure?
Vastenmielisyyttä? Rippikouluikäinen on 14-15v. Tuossa iässä kuuluu kehitykseen, että "mennään lampaina", tehdään mitä muutkin, halutaan kuulua joukkoon. Katso heitä, vaatetuksesta asti ovat toistensa kopioita. Hyvä kun omaansa tunnistaa. Ei siitä pidä aikuisen normaalin ihmisen kokea vastenmielisyyttä. Tai nillittää jostain muutaman kympin lahjasta. Olette sen ikäisiä, että teillä on rippikouluikäinen kummilapsi ja käyttäydytte itse kuin kakarat.
Vierailija kirjoitti:
Vastenmielisyyttä? Rippikouluikäinen on 14-15v. Tuossa iässä kuuluu kehitykseen, että "mennään lampaina", tehdään mitä muutkin, halutaan kuulua joukkoon. Katso heitä, vaatetuksesta asti ovat toistensa kopioita. Hyvä kun omaansa tunnistaa. Ei siitä pidä aikuisen normaalin ihmisen kokea vastenmielisyyttä. Tai nillittää jostain muutaman kympin lahjasta. Olette sen ikäisiä, että teillä on rippikouluikäinen kummilapsi ja käyttäydytte itse kuin kakarat.
Samaa mieltä. Tää ketju on ihan järkyttävää luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene paikalle ja tutustu nuoreen. Ihme ulinaa aikuiselta ihmiseltä.
Minkä takia? Täysin minulle tuntematon ihminen. Ei hän kiinnosta minua yhtään sen enempää kuin kuka tahansa tuntematon nuori. En halua tutustua häneen. Varmasti ihan mukava poika, mutta ei meidän tarvitse olla missään tekemisissä jatkossakaan.
Miten aikuinen ihminen voi olla näin lapsellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittasin kortin.
Kortti jees, mutta ei missään tapauksessa rahaa tai muuta lahjaa. Kutsu on kummille tullut vain siksi, että rahaa kaivataan.
Se nyt on ihan tapa, että kummit kutsutaan konfirmaatioon. Jos ap olisi oikea kummi, niin hänellä olisi kirkossa tehtävänä siunata kummilapsi.
Aina jotenkin nämä juhlakutsuista valittavat unohtavat, että kyllä se juhlien järjestäminenkin maksaa. Monesti vieraille tarjotaan ruoat ja kakkukahvit, on saatettu vuokrata juhlatila ja palkata jopa esiintyjiä. Jos juhlat ovat kotona, niin kotia on usein siivottu ja osa jopa remontoi juhlia varten. Ostetaan kahviastioita, että kuppeja ja lautasia riittää kaikille. Ei se juhlien järjestäminenkään vaivatonta ole. Suurimmat valittajat ovat aina niitä, jotka eivät itse viitsi järjestää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä taas. Ajattelinkin, että tämä herättää paljon mielipiteitä. Ihan mielenkiintoista, vaikka niillä ei minuun tai päätökseeni vaikutusta olekaan.
Tuleva sunnuntai on viimeinen lomapäiväni ja taitaa myös olla ensimmäinen ehkä hellepäiväksi luettava koko loman aikana. Sen sijaan, että käyttäisin sen tuntemattoman ihmisen juhlintaan parin sadan kilometrin päässä kotoani, ajattelin pitää rantapäivän omien rakkaiden kanssa. Niin itsekäs olen, että asetan itseni ja omat läheiseni etusijalle.
Aika moni otti tuon kristillisen kasvatuksen esiin niin sen verran voin lisätä, että en ole ns. virallinen kummi koska en kuulu kirkkoon. En siis osallistuisi muutenkaan siihen kirkko-osuuteen.
Nyt vasta tuon kerrot. Eli et ole kummi lainkaan. Mene sitten rannalle ja unohda koko juttu. Miksi teit koko aloituksen, kun et ole edes kummi?
Oli saanut vanhemmilta kutsun eli rahanruinausviestin ja ihmetteli sitä täällä julkisesti. Tämä on yleinen keskustelupalsta, täällä keskustellaan. Jos ei kiinnosta, ei ole pakko lukea.
Nää on kyllä outoa porukkaa, nää kirkkoihmiset. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia? Täysin minulle tuntematon ihminen. Ei hän kiinnosta minua yhtään sen enempää kuin kuka tahansa tuntematon nuori. En halua tutustua häneen. Varmasti ihan mukava poika, mutta ei meidän tarvitse olla missään tekemisissä jatkossakaan.
Jos lapsellista on se että asettaa itsensä ja omat lapsensa tuntemattoman edelle niin sitten olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittasin kortin.
Kortti jees, mutta ei missään tapauksessa rahaa tai muuta lahjaa. Kutsu on kummille tullut vain siksi, että rahaa kaivataan.
Kummit kutsutaan, koska konfirmaatio on tärkeä juhla nuoren elämässä. Eikä se välttämättä liity uskonnollisuuteen yhtään millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsellista on se että asettaa itsensä ja omat lapsensa tuntemattoman edelle niin sitten olen.
No, sullahan on tämä juttu mennyt pieleen jo paljon aiemmin ja nyt olisi tilaisuus korjata edes jotain. Ehkä voisi myös miettiä, minkälaisen esimerkin haluat omille lapsillesi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sullahan on tämä juttu mennyt pieleen jo paljon aiemmin ja nyt olisi tilaisuus korjata edes jotain. Ehkä voisi myös miettiä, minkälaisen esimerkin hal
Lapseni opetetaan ajattelemaan omilla aivoillaan ja pitämään huolta ensisijaisesti omasta jaksamisestaan ja läheistensä jaksamisesta. Harmi, että itse en nuorena uskaltanut pitää niistä kiinni, vaan halusin vain miellyttää ihmisiä. Jos olisin jo silloin uskaltanut pitää omasta tahdosta kiinni, en nyt tätä olisi tänne kirjoittanutkaan.
Et sinä ole kummi. Unohda koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla aikamoinen viha ja katkeruus sitä lasta kohtaan? Vai ketä kohtaan kiukuttelet?
Kaste ja rippi., ne ovat ne kummin sakramentit.
On monia, joilla ei ole suhdetta kummilapsen tai se on jäänyt etäiseksi. Minulla ainakin.
Kyllä mä ripppävänä muistin silti.
Ei se ole sen lapsen via, että sä koet huonommuutta tai häpeää.
Toi on sulle vaikea juttu, mutta älä sitä lasta rankaise.
Monet syyt vaikuttaa, mut nyt on nyt.
Ei se nielee vanhemmillekaan ole yksioikoinen asia. Kaikkea on ja on ollut.
Miksi olisi täysin tuntematonta lasta kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
" Hyvä kummi muistaa, että aika on tärkeintä. Hän haluaa antaa oma aikaansa ja olla kiinnostunut kummilapsestaan, tai kummiaikuisestaankin. Hän ajattelee, millä tavalla suhde olisi toimiva, hyvä ja tärkeä ja lämmin ihmissuhde molemmille.
Kummiudesta ei voi erota
Kummius ei pääty koskaan, kummiudesta ei voi erota eikä sitä voi muuten lopettaa. Wirtasen mukaan osa kummeista olettaa, että kummius päättyy esimerkiksi rippikouluun.
Minusta kummius ei pääty milloinkaan. Ajattelen, että kummius on elämänikäinen ystävyyssuhde. Kirkon näkökulmasta se on tärkeä luottamustehtävä: olla rinnalla kulkija ja luotettava, turvallinen aikuinen ystävä, Wirtanen sanoo.
Tavallaan kummius on vakavampi asia kuin avioliitto: aviokumppanista voi ottaa eron, kummiudesta ei milloinkaan."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kummius-ei-paaty-milloinkaan-vaikka…
Tottakai voi erota. Se päättyy automaattisesti mm silloin kun kummi siirtyy jehovaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olla ehdoin tahdoin inhottava ihminen? Lapsi on viaton kaikkeen luettelemaasi. Ja poisjäännillä loukkaat vain häntä. Yksi vaivaantunut hetki elämässäsi ei minusta ole liikaa, jos tekee sen tuodakseen toiselle hyvää mieltä.
Tuskinpa tuntemattoman ihmisen poisjäänti häntä loukkaa millään tavalla.
Kyllä nuoresta tuntuu surulliselta, jos yhtään kummia ei tule paikalle. Kirkossa usein kummit siunaavat rippilapsen alttarilla. Omalla lapsenlapsella oli tämä tilanne. Kummeina eronnut pariskunta, toinen asui ulkomailla, toinen ei tullut rippijujliin eikä vastannut kutsuun mitenkään.
Vanhemmat voisi miettiä sitä siinä vaiheessa kun katkovat suhteitaan lastensa kummeihin🤷
Vierailija kirjoitti:
Miksi olla ehdoin tahdoin inhottava ihminen? Lapsi on viaton kaikkeen luettelemaasi. Ja poisjäännillä loukkaat vain häntä. Yksi vaivaantunut hetki elämässäsi ei minusta ole liikaa, jos tekee sen tuodakseen toiselle hyvää mieltä.
Se viaton lapsi viisveisaa jonkun umpituntemattoman ihmisen osallistumisesta, vaikka kuinka olisi kummi. Miksei viattoman lapsukaisen vanhemmat edes ole olleet missään tekemisissä itse pyytämänsä kummin kanssa. Ei todellakaan tartte mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittasin kortin.
Se nyt on ihan tapa, että kummit kutsutaan konfirmaatioon. Jos ap olisi oikea kummi, niin hänellä olisi kirkossa tehtävänä siunata kummilapsi.
Aina jotenkin nämä juhlakutsuista valittavat unohtavat, että kyllä se juhlien järjestäminenkin maksaa. Monesti vieraille tarjotaan ruoat ja kakkukahvit, on saatettu vuokrata juhlatila ja palkata jopa esiintyjiä. Jos juhlat ovat kotona, niin kotia on usein siivottu ja osa jopa remontoi juhlia varten. Ostetaan kahviastioita, että kuppeja ja lautasia riittää kaikille. Ei se juhlien järjestäminenkään vaivatonta ole. Suurimmat valittajat ovat aina niitä, jotka eivät itse viitsi järjestää mi
Kahvit ja kupit ja lautaset blaa blaa blaa.
Mitä ap haluat aloituksellasi? Keskustelua vaan vai kuitenkin synninpäästöä palstalaisilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se viaton lapsi viisveisaa jonkun umpituntemattoman ihmisen osallistumisesta, vaikka kuinka olisi kummi. Miksei viattoman lapsukaisen vanhemmat edes ole olleet missään tekemisissä itse pyytämänsä kummin kanssa. Ei todellakaan tartte mennä.
Aloituksen perusteella yhteydenpito ei ole kiinnostanut myöskään kummia. Ikävää toki nuoren kannalta, mutta elämä on.
Miksi ap ryhtyi kummiksi?