Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En mene kummilapseni rippijuhliin

Vierailija
11.07.2025 |

Minulla on kummipoika, jonka olen nähnyt viimeksi kun hän oli parivuotias. Emme ole hänen vanhempansa kanssa olleet tekemisissä sen jälkeen oikeastaan ollenkaan. Emme ole saaneet kutsuja syntymäpäiville tai kuulleet mitään kuulumisia. Tämä sinällään ollut ihan ok, koska en ole heitä elämääni kaivannutkaan, enkä kummilapseenikaan ole muodostanut minkäänlaista suhdetta. En olisi halunnut koko kummisuhdetta, mutta silloin nuorena en uskaltanut kieltäytyä kummiudesta.

Nyt sitten tuli kutsu rippijuhliin. En aio mennä, koska lapsi on käytännössä kokonaan tuntematon, enkä edes halua enää häneen tutustua. En mene juhliin, enkä aio ostaa hänelle myöskään lahjaa. Koska, no, miksi ostaisin. Tiedostan kyllä, että olisin itsekin voinut häneen yhteyttä pitää aiemmin, mutta en halunnut koska en halunnut olla vanhempiensa kanssa missään tekemisissä. Varmaan olen heidän kirjoissaan nyt paska ihminen (en ole) ja huono kummi (olen) mutta ei kiinnosta. 

Lapselle toivon tietysti hyvää siinä missä kaikille muillekin ihmisille, mutta olen myös helpottunut että nyt ei tarvitse potea edes alitajuisesti huonoa omaatuntoa huonosta kummiudesta kun kummius päättyy joka tapauksessa rippijuhliin. 

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitsekaan tehdä kummiuden eteen mitään tuossa vaiheessa.

Itse jätin molempien lasten NE kummit kutsumatta jotka eivät ole olleet missään tekemisissä sitten ristiäisten. Toinen kyllä kävi kylässä viimeksi kun lapsi oli 5 vuotias.

TÄmä oli lasten oma tahto. miksi kutsua juhliin henkilöitä joita ei tunne.

Itse kummina olen ollut yhteydessä, kiinnostunut ja puuhannut kummilasteni kanssa välillä jotain pientä. Toinen on nyt täysi-ikäinen ja mielestäni kummius päättyy tähän. mutta en aio kokonaan lopettaa yhteyttä siltikään.

Noin minäkin tekisin. Siksipä ihmetyttääkin miksi kummilapsen äiti ilmoitti wa:ssa paikan ja ajan juhlille mutta ei kutsunut juhliin. Parin päivän päästä tuli tekstiviestillä sana tervetuloa. Semminkin kun hän lopetti ystävyytemme vuosia sitten eikä ole halunnut minua kummilapseni elämään. 

Vierailija
122/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  voi laittaa edes korttia, kun lapsen äiti heittää kaiken  roskiin.  Yhtään kertaa ei olla saatu synttärikutsua, sitten marmatetaan muistamistavoista. Surullista miten väärin äiti kohtelee lapsiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuollaisessa tilanteessa lähettäisin kortin ja jonkun pienen lahjan. Ripillepääsylahja voi olla vaikka elämänvaiheeseen sopiva mietelause- tai runokirja. 

Ujona ihmisenä en varmaan menisi juhliin kun talo olisi täynnä tuntemattomia ja olisin siitä kaveristanikin etääntynyt.

Vierailija
124/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olla ehdoin tahdoin inhottava ihminen? Lapsi on viaton kaikkeen luettelemaasi. Ja poisjäännillä loukkaat vain häntä. Yksi vaivaantunut hetki elämässäsi ei minusta ole liikaa, jos tekee sen tuodakseen toiselle hyvää mieltä. 

Se viaton lapsi viisveisaa jonkun umpituntemattoman ihmisen osallistumisesta, vaikka kuinka olisi kummi. Miksei viattoman lapsukaisen vanhemmat edes ole olleet missään tekemisissä itse pyytämänsä kummin kanssa. Ei todellakaan tartte mennä.

Aloituksen perusteella yhteydenpito ei ole kiinnostanut myöskään kummia. Ikävää toki nuoren kannalta, mutta elämä on.

Täysin typerä jäänne jostain historiasta. Onneksi ei ole mun päänsärky, en kuulu kirkkoon, ei myöskään vanhempani.

Vierailija
125/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene paikalle ja tutustu nuoreen. Ihme ulinaa aikuiselta ihmiseltä. 

Minkä takia? Täysin minulle tuntematon ihminen. Ei hän kiinnosta minua yhtään sen enempää kuin kuka tahansa tuntematon nuori. En halua tutustua häneen. Varmasti ihan mukava poika, mutta ei meidän tarvitse olla missään tekemisissä jatkossakaan. 

Jestas mikä idiootti osaat olla.

Vierailija
126/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alkukesästä sukulaislapsen rippijihlissa.  Hänellä on kummipariskunta, joka ei ole lapsen parin ensimmäisen ikävuoden jälkeen lasta nähnytkään eikä muutenkaan yhteyttä pitänyt.  Rippijuhliin tulivat ja kaikkiin kuviin tunkivat pyytämättä rippilapsen molemmin puolin poseeraamaan kuin ainakin kunniavieraat.  Noloa oli sekin.

Vierailija
127/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin minulla! Itse tosin laitoin joka vuosi kummilapselle postissa synttäri- ja joululahjat, mutta kiitosta en koskaan saanut. Alkuun laitoin äidilleen viestiä että tuliko lahja edes perille, vastaus "joo tuli". 😄 Lasta en tavannut taaperoajan jälkeen, asuivat toisella puolella maata. Äiti oli vanha koulukaverini, mutta hänen kanssaankin yhteydenpito jäi.

Sitten kerran tuli perjantaipäivänä tältä äidiltä tekstiviesti, jossa kutsuttiin rippijuhliin sunnuntaina. Kahden päivän päästä, sinne yli 600 km päähän 😄 Olin töissä silloin joten kiitin kutsusta, mutta sanoin etten pääse töiden vuoksi tulemaan. Ei enää vastausta. Kortin ja pienen rahasumman laitoin menemään.

Olen sitä mieltä ettei kummius pääty rippijuhliin, mutta tämän kohdalla en kyllä enää edes yrittänyt pitää yhteyttä.

On kyllä aikamoinen Ö Aapisen laidassa ollut tämän kummilapsen äiti. Huh huh. Onko hän muuten(kaan) ihan fiksu ja esim. fiksuissa hommissa?

Vierailija
128/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan nuorin ollut kummin kanssa juurikaan tekemisissä, meni vuosia ettei nähty edes, kun ei asuta samalla paikkakunnalla, hän muutti. No tuli kuitenkin rippijuhlaan ja tutustui nuoreen ja kaikilla oli kivaa 

Vierailija
129/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap haluat aloituksellasi? Keskustelua vaan vai kuitenkin synninpäästöä palstalaisilta? 

Minulle tuli samanlaiset ajatukset tuosta 'synninpäästöstä'. Pitkä selostus erilaisista syistä miksi tekee noin. Olisi vähempikin riittänyt puolustukseksi. Jospa pieni syyllisyys kaihertaa kuitenkin mielessä. ps. En ota mitään omaa kantaa tässä asiassa puoleen enkä toiseen.

Vierailija
130/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittasin kortin.

Kortti jees, mutta ei missään tapauksessa rahaa tai muuta lahjaa. Kutsu on kummille tullut vain siksi, että rahaa kaivataan. 

Kummit kutsutaan, koska konfirmaatio on tärkeä juhla nuoren elämässä. Eikä se välttämättä liity uskonnollisuuteen yhtään millään lailla.

Niinpä. Tärkeä juhla, koska silloin saadaan rahaa. Mitään muuta merkitystä koko showlle ei teini- ikäiselle ole eikä todellakaan liity uskontoon. Kieli pitkällä odotetään, että päästään ostamaan huippupuhelimia, merkkivaatteita, kalliita pitkiä matkoja. Markkinamiesten touhua. Siinäpä se.

Vierailija
131/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei  voi laittaa edes korttia, kun lapsen äiti heittää kaiken  roskiin.  Yhtään kertaa ei olla saatu synttärikutsua, sitten marmatetaan muistamistavoista. Surullista miten väärin äiti kohtelee lapsiaan. 

Mistä tiedät, että äiti heittää kaiken roskiin?

Vierailija
132/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittasin kortin.

Kortti jees, mutta ei missään tapauksessa rahaa tai muuta lahjaa. Kutsu on kummille tullut vain siksi, että rahaa kaivataan. 

Kummit kutsutaan, koska konfirmaatio on tärkeä juhla nuoren elämässä. Eikä se välttämättä liity uskonnollisuuteen yhtään millään lailla.

Rippikouluun ja konfirmaatioon nimenomaan kuuluu uskonto, mutta ei välttämättä uskonnollisuus. Ja on monelle nuorelle tärkeä juhla, ainakin kun saa lahjoja.

Vierailija
133/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi? Ja mitä luulet, että se nuori siitä saisi, paitsi lahjarahat? 

Lapsen vanhemmathan tässä ovat sössineet, kun eivät ole olleet sellaisia ihmisiä, joihin haluaisi olla yhteydessä. 

Itselläni oli ap sama tilanne. Olin juuri ripille päässyt, kun aikanaan minut pyydettiin kummiksi enkä kehdannut kieltäytyä. Kyseessä oli tuttavaperheen minua 15 vuotta vanhemmat "lapset" (vanhempieni ystävien lapsia siis), jotka olivat minua joskus lapsena vahtineet ja joita oli aika paljon nähty kun lähekkäin asuttiin. Mitään yhteistä meillä ei muuten ollut, en oikein ymmärrä miksi minut edes pyydettiin ylimääräiseksi kummiksi. 

No, kerran vein lahjan. Heillä kuulemma oli se kirja jo kerrottiin mikä olisi paremmin mieleen, antoivat kirjani takaisin -huomaamatta, että olin sen ajan tavan mukaan laittanut siihen omistuskirjoituksen. No, ostin toivotun kirjan teinin pienistä rahoistani ja olikin viimeinen huomioiminen siihen suuntaan. 

Rippujuhliin pyydettiin, ilmoitin että olen eronnut kirkosta joten pitäisin tekopyhänä juhliin tulemista, mutta että toivon pojalle kaikkea hyvää elämään. 

Vierailija
134/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittasin kortin.

Niinpä. Tärkeä juhla, koska silloin saadaan rahaa. Mitään muuta merkitystä koko showlle ei teini- ikäiselle ole eikä todellakaan liity uskontoon. Kieli pitkällä odotetään, että päästään ostamaan huippupuhelimia, merkkivaatteita, kalliita pitkiä matkoja. Markkinamiesten touhua. Siinäpä se.

Sinulla ei ehkä ole omia nuoria, tai läheisiä nuoria, kun näin ajattelet?

Omille nuorilleni rippileiri oli selvästi tärkeä ns ikäkauteen liittyvä asia. Molemmat pyörivät myös kirkon isos/nuorisotoiminnassa vuoden, pari konfirmaation jälkeen. Ja näin taitaa olla aika monella muullakin. 

Vierailija
135/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia? Täysin minulle tuntematon ihminen. Ei hän kiinnosta minua yhtään sen enempää kuin kuka tahansa tuntematon nuori. En halua tutustua häneen. Varmasti ihan mukava poika, mutta ei meidän tarvitse olla missään tekemisissä jatkossakaan. 

Miksi hän on sinulle täysin tuntematon? Siksi koska et itse mene paikalle, vaikka kutsutaan? 

Itselläni on tällaisia sukulaisia. Toiset sukulaiset kutsuvat yhtä vastarannankiiskiä joka juhliin. Hän ei tule paikalle, ja nykyään selitys on tosiaan se, ettei tunne henkilöitä kunnolla. Tuntisi paremmin, jos jo

Kummilapseni rippijuhlissa oli paljon kummilapsen kavereita ja hän kikatteli heidän kanssaan jossakin toisessa huoneessa juhlien ajan.  Tuli paikalle kun vanhemmat pyysivät kuviin, kuuntelemaan puhetta ja hyvästelemään poislähteviä vieraita.  Juhliin mennessäkin häntä sai etsiä ympäri taloa, että voisi lahjan ojentaa.  Jos en olisi häntä ennestään tuntenut, olisi kyllä ollut perin vaikeaa tuolla tutustua.

Vierailija
136/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olla ehdoin tahdoin inhottava ihminen? Lapsi on viaton kaikkeen luettelemaasi. Ja poisjäännillä loukkaat vain häntä. Yksi vaivaantunut hetki elämässäsi ei minusta ole liikaa, jos tekee sen tuodakseen toiselle hyvää mieltä. 

Mitä se lapsi se TEINI (ei lapsi) siitä loukkaantuisi, että täysin ventovieras ihminen ei tule hänen juhliinsa? Vaivaannuttavaahan se nuorellekin olisi, kun ei ihmistä ensinkään tunne. Ihminen tahtoo juhliinsa itselleen tärkeitä ihmisiä ja osa sen lisäksi lahja-automaatteja, mutta kukaan ei loukkaannut jos ventovieras ei tule paikalle. 

Jos ap on kovin nuorena kummiksi pyydetty, olisi ollut lapsen vanhempien velvollisuus huolehtia siitä, että jonkinlainen suhde muodostuu. VANHEMMAT ovat vastuussa siitä, että lapsellaan on muitakin läheisiä aikuisia, eivät ne ventovieraat aikuiset. Jeesus sentään, ei voida olettaa että me alamme muodostella suhteita muiden lapsiin vaikka vanhemmat eivät sitä mitenkään mahdollistaisi. 

Teet ap ihan oikein. Et ole ventovieraalle teinille yhtään mitään velkaa. Jos teillä olisi vahva uskonnollinen vakaumus, asia saattaisi olla eri, mutta koska nykyaikana kummiudella ei useimmille ole minkäänlaista uskonnollista merkitystä, koko instituution voisi lopettaa. 

Vierailija
137/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin minulla! Itse tosin laitoin joka vuosi kummilapselle postissa synttäri- ja joululahjat, mutta kiitosta en koskaan saanut. Alkuun laitoin äidilleen viestiä että tuliko lahja edes perille, vastaus "joo tuli". 😄 Lasta en tavannut taaperoajan jälkeen, asuivat toisella puolella maata. Äiti oli vanha koulukaverini, mutta hänen kanssaankin yhteydenpito jäi.

Sitten kerran tuli perjantaipäivänä tältä äidiltä tekstiviesti, jossa kutsuttiin rippijuhliin sunnuntaina. Kahden päivän päästä, sinne yli 600 km päähän 😄 Olin töissä silloin joten kiitin kutsusta, mutta sanoin etten pääse töiden vuoksi tulemaan. Ei enää vastausta. Kortin ja pienen rahasumman laitoin menemään.

Olen sitä mieltä ettei kummius pääty rippijuhliin, mutta tämän kohdalla en kyllä enää edes yrittänyt pitää yhteyttä.

Minusta taas olisi noloa saada rahaa täysin ventovieraalta ihmiseltä. Luitko yhtään aloitusta? Ap on nuorelle täysin vieras ihminen. Ei ole normaalia lähetellä lahjoja, kortteja, onnitteluita ventovieraille, saati osallistua näiden juhliin.  

Vierailija
138/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummin tehtävä on tukea lapsen kristillistä kasvatusta ja hengellistä elämää. Miten olet sen velvollisuuden hoitanut? Kummin ensisijaisen tehtävän laiminlyöminen on merkittävästi tökerömpää kuin se, ettei anna velvollisuuslahjoja. 

Vierailija
139/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä ettei kummius pääty rippijuhliin, mutta tämän kohdalla en kyllä enää edes yrittä

Ihana kirjoitus, kiitos

Tuo, jota lainasit

Vierailija
140/169 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap haluat aloituksellasi? Keskustelua vaan vai kuitenkin synninpäästöä palstalaisilta? 

Minulle tuli samanlaiset ajatukset tuosta 'synninpäästöstä'. Pitkä selostus erilaisista syistä miksi tekee noin. Olisi vähempikin riittänyt puolustukseksi. Jospa pieni syyllisyys kaihertaa kuitenkin mielessä. ps. En ota mitään omaa kantaa tässä asiassa puoleen enkä toiseen.

Niin joo, et ottanut mitään kantaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi