Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalossa/paritalossa kallista asua

Vierailija
10.07.2025 |

Paritalo jossa asuin oli aivan ihana, mutta nyt muutin luhtitaloon. Paritalo oli rauhallinen, eikä yhteisiä seiniä ollut, koska autokatos oli välissä. Parasta oli se rauha ja tila.

Olen kuitenkin melkein tyytyväisempi nyt luhtitalossa, koska tämä on yhtä rauhallinen vaikka yhteiset seinät onkin. Naapureina eläkeläisiä ja töissä käyviä. Kävi onni että ovat talossa kaikki omistusasuntoja ja vain kaksi on vuokra käytössä (tämä jossa asun ja sitten yksi toinen joka on aivan toisessa päädyssä). Vaihtuvuutta ei siis ole juurikaan ja ei juuri mitään ääntä kuulu, joka johtuu varmasti rauhallisista naapureista. Naapurit mukavia ja sisäpiha nätti sekä meri ihan lähellä.

Olen järkyttynyt siitä, että kuinka iso kontrasti kuluissa on. Kiinteät laskut joita tulee on sähkölasku, puhelin ja nettilasku sekä vuokra. Vakuutukset maksan kerran vuoteen yhdessä erässä. Vuokra tippunut reilu 300 euroa, jätemaksua ei ole koska kuuluu taloyhtiöön. Vesilaskua maksan vuokran yhteydessä muutaman kympin, kun paritalossa tuli lasku 3 kuukauden välein ja joka pyöri 80 euron tuntumassa. Sähkölasku tippunut puolella. Tuntuu niin kuin asuisin hotellissa, koska myös huoltoyhtiö on käytössä tarvittaessa. Ja mikä parasta, ei tarvitse ajaa nurmikkoa kesällä. Lumityöt oli kivoja, mutta nyt voin olla monta viikkoa reissussa eikä tarvitse miettiä, että onko lunta satanut sillä aikaa, tai onko nurmikko kuinka pitkä. Jostain kumman syystä koin paritalossa myös joskus yksinäisyyttä, asun yksin. Jotenkin jännä miten ennen ajattelin, että vain paritalo tai omakotitalo on oikea asumismuoto, ehkä yhteiskunnanpaineet sen teki.

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo vuokra 680 euroa, puhelin ja netti parinkympin luokkaa. Viimeisin sähkölasku oli 39 euroa siirron kanssa. Ai, että kun on helppoa ja edullista sekä vielä kivan rauhallinen asunto. Kuukauden irtisanomisaika, jos joskus tästä lähden. Mikäs tässä ollessa, eikä tarvitse maksella kiinteistöveroja vuokralaisena ja täysin velaton elämä. Kuinka helppoa. Enkä tee sitä virhettä, että velkaa ottaisin. Työpaikatkin nykyään niin epävarmoja eikä varmaa paikkaa edes ole. Stressatkoon muut velkojen ja remonttien kanssa. Minä nautin kesästä, kun se vihdoin tuli!

Vierailija
142/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo vuokra 680 euroa, puhelin ja netti parinkympin luokkaa. Viimeisin sähkölasku oli 39 euroa siirron kanssa. Ai, että kun on helppoa ja edullista sekä vielä kivan rauhallinen asunto. Kuukauden irtisanomisaika, jos joskus tästä lähden. Mikäs tässä ollessa, eikä tarvitse maksella kiinteistöveroja vuokralaisena ja täysin velaton elämä. Kuinka helppoa. Enkä tee sitä virhettä, että velkaa ottaisin. Työpaikatkin nykyään niin epävarmoja eikä varmaa paikkaa edes ole. Stressatkoon muut velkojen ja remonttien kanssa. Minä nautin kesästä, kun se vihdoin tuli!

Edullista? Ihan järkyttävän kallista. 

T. Omakotitalossa asuva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Omakotitalossa asuva

asu sinä köyhä okt

Vierailija
144/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin omakotitalo asukkaat leuhkii, että omakotitalo asuminen tehty rikkaille. Sitten, kun joku kerrostalo asukas kertoo kulut, niin sitten omakotitalo asukkaasta tuleekin hintoja kauhisteleva köyhä. Oikeasti XD XD XD XD Päättäkää jo miten ne asiat on, huomaa kyllä epävarmat ihmiset, kun ei itsekään lopulta tiedetä mitä mieltä ollaan.

Vierailija
145/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän fakta on se, että kerrostalossa on edullisempaa. Ei ole kiinteistöveroa, isoja tonnin remontteja, laina juoksee. Vuokra-asukas kerrostalossa voi aina muuttaa edullisempaa kuukauden irtisanomisajalla. Sähkölaskut myös monta sataa euroa omakotitalossa talvella.

Vierailija
146/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä omakotitaloasuminen on perheelliselle halvin asumismuoto mitä tulee ns. kiinteisiin, juokseviin kuluihin. Olen laskenut oman taloni kulut ja ne on ihan kaikkinensa (kiinteistöverosta vakuutuksiin, sähköstä ja vedestä jätemaksuihin jne) keskimäärin 350 euroa kuussa. Talvella enemmän, kesällä vähemmän, mutta keskimäärin tuon. En minä ainakaan tuosta noin vaan saisi 350 eurolla 120 neliön kerrostaloasuntoa, kyllä isojen asuntojen vastikkeet on lähes poikkeuksetta tuota enemmän. 

Tietenkin talossa tulee remppaa ja huoltokustannuksia mutta kyllä niitä remontteja tulee kerrostaloihinkin.

Vierailija
147/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä omakotitalo asukkaat ainakaan kovin onnellisilta tällä palstalla vaikuta, taidan skipata omakotitalon hankkimisen jos se tekee  katkeraksi.

Vierailija
148/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä omakotitaloasuminen on perheelliselle halvin asumismuoto mitä tulee ns. kiinteisiin, juokseviin kuluihin. Olen laskenut oman taloni kulut ja ne on ihan kaikkinensa (kiinteistöverosta vakuutuksiin, sähköstä ja vedestä jätemaksuihin jne) keskimäärin 350 euroa kuussa. Talvella enemmän, kesällä vähemmän, mutta keskimäärin tuon. En minä ainakaan tuosta noin vaan saisi 350 eurolla 120 neliön kerrostaloasuntoa, kyllä isojen asuntojen vastikkeet on lähes poikkeuksetta tuota enemmän. 

Tietenkin talossa tulee remppaa ja huoltokustannuksia mutta kyllä niitä remontteja tulee kerrostaloihinkin.

Unohdit, että se kerrostalo asukas vain voi muuttaa siitä pois jos on vuokralla. Ei kaikki tällä palstalla halua ottaa pankista lainaa ja ostaa asuntoa.

Vierailija
149/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla melkoinen "krapula" pään kivistys paritalo "karmein asumis muoto" ok asukeilla arvostelevat kt asukkaita.  MIKSI me olemme tyytyväisiä toista taitaa olla teillä kun jatkuvasti meitä arvostelette. on tainnut välittäjä käydä arvottamassa teidän homeisen riihen luulitte miljoonan arvoiseksi nyt kun tuli julki 20- 60000e jos edes kukaan huolii. syksyn tullen nämä  itsensä rikkaaksi luulevat muuttavat kerroksiin kamala paikka heille kun vihdoin tajuuvat että ostivat kierto palkinto kälyise yksiön maan tasalta halvimman läävän. ensin pomottavat ja soittelevat isännöitsijälle jos mistäkin rapuissakaan ei saisi kulkea klo22,00 jälkeen  sitten kun heille valkenee että muut omistavat 5-10 kertaa enemmän emme olekkaan VAAN VUOKRALAISIA.

Vierailija
150/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit, että se kerrostalo asukas vain voi muuttaa siitä pois jos on vuokralla. Ei kaikki tällä palstalla halua ottaa pankista lainaa ja ostaa asuntoa.

Niin no mullakaan ei ole lainaa. Vuokralla asuminenkaan olisi tuskin mulle kannattanut, taloudellisesti. 

Vierailija
151/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän fakta on se, että kerrostalossa on edullisempaa. Ei ole kiinteistöveroa, isoja tonnin remontteja, laina juoksee. Vuokra-asukas kerrostalossa voi aina muuttaa edullisempaa kuukauden irtisanomisajalla. Sähkölaskut myös monta sataa euroa omakotitalossa talvella.

No ei ole kerrostalossa edullisempaa. Meillä kulut kesällä alle 150e/kk ja talvellakin alle 400e/kk. Mistä saa 5 huoneen kerrostaloasunnon 400e?

Vierailija
152/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä taaskaan yleistä. Meillä esim. kiinteistövero on 55€/vuosi. Eikä sähkölasku montaa sataa ole koskaan. Eikä lainaa.

Aiemmin maksettiin vuokraa 700€/kk ja siihen päälle sähkö, vedet ym. Nyt asumiskulut on 1400€/vuosi. Siitä voi laskea 😂

Vierailija
153/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Omakotitalossa asuva

Mun tuttu asuu Helsingissä omakotitalossa, aika pienessä ja vanhassa, velaton. Hän sanoi että perusasumiskulut ovat silti 1900 e/kk kun mukana on kiinteistövero, jätemaksut, vesi, sähkö, tonttivuokra ja kotivakuutus. 

Mulla Helsingissä vuokra-asunnossa vuokra, vesi, sähkö, kotivakuutus, nettiyhteys ja puhelimen kuukausimaksu ovat yhteensä alle 720 e/kk.

Vierailija
154/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin omakotitalo asukkaat leuhkii, että omakotitalo asuminen tehty rikkaille. Sitten, kun joku kerrostalo asukas kertoo kulut, niin sitten omakotitalo asukkaasta tuleekin hintoja kauhisteleva köyhä. Oikeasti XD XD XD XD Päättäkää jo miten ne asiat on, huomaa kyllä epävarmat ihmiset, kun ei itsekään lopulta tiedetä mitä mieltä ollaan.

Joillekin ressukoille se omakotiasuminen on koko identiteetti. 

Vierailija
155/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

Vierailija
156/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuja ei maksa remontteja. 

Vierailija
157/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kerrostalossa edullisempaa. Meillä kulut kesällä alle 150e/kk ja talvellakin alle 400e/kk. Mistä saa 5 huoneen kerrostaloasunnon 400e?

Paljonko olet maksanut siitä kämpästä korkoja? Ja onko tontti oma, paljonko maksoit siitä korkoja? Ja laske pankin palvelumaksut yms. mukaan. 

Kukaan ei usko noita sun esittämiä kuluja, siis oikesasti, laita erittely ja paikkakunta että voimme tarkistaa ettet narraa. 

Vierailija
158/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa asua pakettiautossa niin on halpaa. Asumisen laadussa voi sitten tietysti olla toivomista, mutta sehän ei näitä kerrostaloasujia kiinnosta.

Vierailija
159/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olet maksanut siitä kämpästä korkoja? Ja onko tontti oma, paljonko maksoit siitä korkoja? Ja laske pankin palvelumaksut yms. mukaan. 

Kukaan ei usko noita sun esittämiä kuluja, siis oikesasti, laita erittely ja paikkakunta että voimme tarkistaa ettet narraa. 

Käteisellä ostin, oma tontti.

Vierailija
160/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä taaskaan yleistä. Meillä esim. kiinteistövero on 55€/vuosi. Eikä sähkölasku montaa sataa ole koskaan. Eikä lainaa.

Aiemmin maksettiin vuokraa 700€/kk ja siihen päälle sähkö, vedet ym. Nyt asumiskulut on 1400€/vuosi. Siitä voi laskea 😂

Laske ne asunnonhankkimiskulut mukaan, muutenhan se ei ole verrattavissa vuokra-asumiseen. Samoin tontin hankkimiskulut tai vuokra.

Ja yleensä esim. kotivakuutus on normikuntoisessa omakotitalossa useamman sadan vuodessa. Sähkökulutkin vaikuttavat lasketun alakanttiin, onko teillä aurinkopaneelit vai?

Entä jätemaksut?