Omakotitalossa/paritalossa kallista asua
Paritalo jossa asuin oli aivan ihana, mutta nyt muutin luhtitaloon. Paritalo oli rauhallinen, eikä yhteisiä seiniä ollut, koska autokatos oli välissä. Parasta oli se rauha ja tila.
Olen kuitenkin melkein tyytyväisempi nyt luhtitalossa, koska tämä on yhtä rauhallinen vaikka yhteiset seinät onkin. Naapureina eläkeläisiä ja töissä käyviä. Kävi onni että ovat talossa kaikki omistusasuntoja ja vain kaksi on vuokra käytössä (tämä jossa asun ja sitten yksi toinen joka on aivan toisessa päädyssä). Vaihtuvuutta ei siis ole juurikaan ja ei juuri mitään ääntä kuulu, joka johtuu varmasti rauhallisista naapureista. Naapurit mukavia ja sisäpiha nätti sekä meri ihan lähellä.
Olen järkyttynyt siitä, että kuinka iso kontrasti kuluissa on. Kiinteät laskut joita tulee on sähkölasku, puhelin ja nettilasku sekä vuokra. Vakuutukset maksan kerran vuoteen yhdessä erässä. Vuokra tippunut reilu 300 euroa, jätemaksua ei ole koska kuuluu taloyhtiöön. Vesilaskua maksan vuokran yhteydessä muutaman kympin, kun paritalossa tuli lasku 3 kuukauden välein ja joka pyöri 80 euron tuntumassa. Sähkölasku tippunut puolella. Tuntuu niin kuin asuisin hotellissa, koska myös huoltoyhtiö on käytössä tarvittaessa. Ja mikä parasta, ei tarvitse ajaa nurmikkoa kesällä. Lumityöt oli kivoja, mutta nyt voin olla monta viikkoa reissussa eikä tarvitse miettiä, että onko lunta satanut sillä aikaa, tai onko nurmikko kuinka pitkä. Jostain kumman syystä koin paritalossa myös joskus yksinäisyyttä, asun yksin. Jotenkin jännä miten ennen ajattelin, että vain paritalo tai omakotitalo on oikea asumismuoto, ehkä yhteiskunnanpaineet sen teki.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli mitä kukakin laskee asumiskuluiksi kun täällä mokeltaa tuota "tosi halpaa asumista"-hevonpaskaa.
Tietenkin vastaavat kuin mitä muissakin asumismuodoissa!
Eli vesi/jätevesi, lämmitys, jätehuolto, käyttösähkö, kiinteistövero.
Noista tulee meillä se 300e/kk minkä aiemmin mainitsin. As.oy:ssä siis vastike + vesi+ sähkö+ autopaikka (yms) vastaa tuota summaa.
Vakuutusmaksua en laske tuohon (laskeeko krstalo tai rivariasukas??) kun siinä onmuutakin samassa ja nuohous maksaa 60e/v.
Täällä kommenteissa kukaan ei ainakaan syö eikä tankkaa autoa. Nekin lasketaan asumiskuluksi.
Ne eivät ole asumiskuluja.
Minulla ainakin ihan paperilla ylhäällä kuukausittaiset menot, ihan kaikki siis. Jopa lääkkeet kirjaan paperille, ihan kaikki. Joskus säästin jopa kuitit ja mietin mistä voisin vielä säästää. Säästää pitää aina yllättävien kulujen varalta.
Niin?? Ei ne silti ole asumiskuluja. Vai katsotaanko toisinpäin; kun minä en koskaan kirjaa mitään paperille, en säästä kuitteja enkä muutenkaan laske yhtään mitään, niin se tarkoittaa ettei kellään ole mitään asumiskuluja?? 😂
Ei. Sinä lasket talouden kuluja, elämisen kuluja. Asumiskuluja on vain ne mitä menee asumiseen, sähköön, veteen ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli mitä kukakin laskee asumiskuluiksi kun täällä mokeltaa tuota "tosi halpaa asumista"-hevonpaskaa.
Noista tulee meillä se 300e/kk minkä aiemmin mainitsin. As.oy:ssä siis vastike + vesi+ sähkö+ autopaikka (yms) vastaa tuota summaa.
Vakuutusmaksua en laske tuohon (laskeeko krstalo tai rivariasukas??) kun siinä onmuutakin samassa ja nuohous maksaa 60e/v.
Täällä kommenteissa kukaan ei ainakaan syö eikä tankkaa autoa. Nekin lasketaan asumiskuluksi.
Kuluja ne nimenomaan ovat. Ei ne tulojakaan ole. Nyt me
Nyt on puhe ASUMISKULUISTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Min
Et laske ollenkaan syömisiä kuluihin, wau elät pyhällä hengellä XD Tsemppiä sitä tarvitset taloudenhoidossasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluja ne nimenomaan ovat. Ei ne tulojakaan ole. Nyt me
Mieti nyt vähän. Jos puhutaan auton kuluista, lasketko siihen mukaan huvipuistolipun, ravintolaillallisen tai talon vakuutuksen. Tai lasketko ruokakuluihin autopesun, kukkamullat ja puhelinlaskun. Et. Älä nyt oikeasti ole noin hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaat ilmeisesti vuokra-asumista omakotitalossa vastaan luhtitalossa. Tokihan silloin kuluissa on iso ero. Mutta jos se omakotitalo onkin oma, sen kulut tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi kuin vastaavassa vuokralla. Jos asuntolainaa ei ole, niin silloin asuminen vasta halpaa on.
tää palsta on hausta, täällä ostetaan talot ilman lainaa ja eilen näin postauksen jossa yrittäminenkin aloitetaan ilman velkaa :D
Kyllä yrittämisen voi aloittaa ilman velkaa. Sehän riippuu ihan siitä mitä alkaa yrittämään. Itsellä tässä suunnitelmat yritystä varten ja ihan omalla rahalla olen ostanut tarvikkeita. En tarvitse vuokratiloja, kalliita materiaaleja tai työvälineitä. Yrityksen voi aloittaa myös pienestä ja kasvattaa vähitellen.
Velaton okt 140m2 + 60m2 lämmin autotalli, asumiskulut aivan kaikkine kuluineen 400e/kk. Sijainti isossa kaupungissa, kivalla alueella metsän reunassa. Takapihalta ei näköyhteyttä naapuriin. En pidä kalliina.
Vierailija kirjoitti:
Yksin asun paritalossa
- vuokra 890 euroa
-puhelin 39 euroa
-netti 26 euroa
-sähkö noin 50 sis. siirron
-vesi 100 euroa 3 kuukauden välein
-jäteastian tyhjennys 16 euroa
-kotivakuutus 123 euroa
-autovakuutus noin 500 euroa (maksu yhdessä erässä vuodessa, kuten kotivakuutuskin)
-ruoka kuukaudessa noin 120-130 euron välillä
-auton verot 200 euroa vuodessa
+ mahdolliset lääkärikäynnit yms. lääkkeet, ennalta arvaamattomat kulut
Yksin asun ja onhan tämä siinä hilkulla, että onko kallista. Ehkä jossain kohti muutan vaikka kerrostaloon, jotta saa kuluja pois. Muutenkin epävarma työpaikka ja paljon muutosneuvotteluita.
yhdelle ihmisellä vuokra aika kova
Minä asun vanhassa, omassa omakotitalossa siksi, kun muuhun ei ole varaa. Vuokrat täällä päin eivät ole missään suhteessa asuntojen hintoihin. Kunnan kaksiosta saa pulittaa vuokraa yli 600€/kk. Vanhan mutta asumiskuntoisen talon saa alkaen 20000 eurolla.
Joskus houkuttelisi vuokra-asumisen helppous, mutta en lähde kahden teinin kanssa kaksioon änkeytymään, kun halvemmalla asumme tässä talossani. Lumitöitä tehdään ja ruohoa leikataan, koitetaan myös pieniä kunnostustöitä tehdä tarpeen mukaan. Mikään unelmasijoitus tämä talo ei ole, tuskin saan omiani pois, jos myyn. Mutta vuokran maksamiseen verrattuna kuitenkin edullisempi vaihtoehto.
Suomalaiset on ihan tosi outoja. Ihmeellistä vastakkainasettelua kaikessa.
työttömät vs työlliset
okt vs kerrostalo
OIKEASTI! Hankkikaa jotain omaa sisältöä elämää, niin ei tarvitse mietti asuuko joku vaikka teltassa. Mä en ainakaan koskaan tule kysymään hyväksyntää sille, että missä asun. Pääasia, että itse olen onnellinen. Hankkikaa samalla itseluottamus, koska monesta paistaa epävarmuus ja kateus.
Vierailija kirjoitti:
Velaton okt 140m2 + 60m2 lämmin autotalli, asumiskulut aivan kaikkine kuluineen 400e/kk. Sijainti isossa kaupungissa, kivalla alueella metsän reunassa. Takapihalta ei näköyhteyttä naapuriin. En pidä kalliina.
Tuleppa tänne uuden karhealle omakotitalo alueelle, jossa ei mitään näköyhteyttä. Naapurin pää näkyy ikkunasta, kun lykkään lunta. Haaveena muuttaa joskus sellaiseen taloon jossa lähin naapuri kilometrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
työttömät vs työlliset
okt vs kerrostalo
OIKEASTI! Hankkikaa jotain omaa sisältöä elämää, niin ei tarvitse mietti asuuko joku vaikka teltassa. Mä en ainakaan koskaan tule kysymään hyväksyntää sille, että missä asun. Pääasia, että itse olen onnellinen. Hankkikaa samalla itseluottamus, koska monesta paistaa epävarmuus ja kateus.
Sinun viestistäsi ei ihan onnellisuus ja seesteisyys läpi paista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä omassa talossa asuvat on parempia ihmisiä kun muut.
Mun ex kolleega asuu okt:ssa, neljä alaikäistä lasta. Piha on ku kaatopaikka. Ukko reissutyössä, viikko töissä, viikko vapaalla. Ryyppäävät koko viikon, vaikka vaimo käy töissä, haisi karseelle. Vaimo juo aina ku vapaata tai miten vain. Mene ja tiedä paremmuudesta
monen omakotitalo asukkaan pihan on kuin kaatopaikka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työttömät vs työlliset
okt vs kerrostalo
toiveajatteluasi, kun joku oikeasti osaa olla tyytyväinen niin siitäkin joku jaksaa kitistä ja kyseenalaistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lasketaanko? Mutta vain omakotitaloissa??
Neukkukuutiossa vuokralla asuva mainitsee vain vuokran ja mahdollisesi sähkölaskunsa asumiskuluna. Ehkei heilä ole autoa tai hakevat ruuat ruokajonosta kun kerran ei mainitse sitäkään!?
Ps auton tankkauskulu ON 0e meillä. Miehellä täysetu töistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa pk-seudulla, ja pidän tätä parhaana asumismuotona. Mutta ei tämä kyllä mitään persaukisen hommaa ole.
ei kaikki rikkaatkaan asu omakotitalossa, kuten sanna marin, ei taida marinilla on kiireisenä liikenaisena aikaa leikata nurmikkoa tai maalata seiniä
Tällä palstalla puhutaankin tavallisista junteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työttömät vs työlliset
okt vs kerrostalo
toiveajatteluasi, kun joku oikeasti osaa olla tyytyväinen niin siitäkin joku jaksaa kitistä ja kyseenalaistaa
Luepa uudelleen, miten paljon hän itse kitisi ja kyseenalaisti 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lasketaanko? Mutta vain omakotitaloissa??
Neukkukuutiossa vuokralla asuva mainitsee vain vuokran ja mahdollisesi sähkölaskunsa asumis
Katsos, omakotitalossa täytyy parturissa käyntikin laskea asumiskuluksi. Ja hammastahna. Koska se asuminen on niin kallista.
Vuokralla on halpaa kun on maksettavana vaan se vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin asun paritalossa
- vuokra 890 euroa
-puhelin 39 euroa
-netti 26 euroa
-sähkö noin 50 sis. siirron
-vesi 100 euroa 3 kuukauden välein
-jäteastian tyhjennys 16 euroa
-kotivakuutus 123 euroa
-autovakuutus noin 500 euroa (maksu yhdessä erässä vuodessa, kuten kotivakuutuskin)
-ruoka kuukaudessa noin 120-130 euron välillä
-auton verot 200 euroa vuodessa
+ mahdolliset lääkärikäynnit yms. lääkkeet, ennalta arvaamattomat kulut
Yksin asun ja onhan tämä siinä hilkulla, että onko kallista. Ehkä jossain kohti muutan vaikka kerrostaloon, jotta saa kuluja pois. Muutenkin epävarma työpaikka ja paljon muutosneuvotteluita.
niin nythän omakotitalo asukit leuhottaa täällä vain lainanmääristä, he ei maksa autonvakuutuksia, kotivakuutuksia yms. kulut unohdettu täysin, sitten
Onko autovakuutuksen hinnassa eroa krs tai okt asukilla - EI
Vakuutuksissa on hintaero, ehkä 200e vuodessa kun vertaa 50m2 asuntoa tai 250m2 taloa. Laske siitä.
Monilla talot on maksettu jolloin lainakulut on 0e.
Asumiskulut on vain taloon tai asuntoon ja sen käyttöön suoraan vaikuttavat kulut. Autovakuutuksella en lämmitä taloani, capito!!??
Luoja näitä tolloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin ihan paperilla ylhäällä kuukausittai
Niin minullakin mutta ei exceliin laittaminen tee kaikesta asumuskuluja! Elämisen kokonaiskulut on eri asia
Sieltä voi valita ne sarakkeet jotka oikeasti liittyvät asumiseen.
Kyllä suomalaisilla on taloudenhoito niin retuperällä, suoraan sanottuna. Velkaa lapataan kauheat määrät ja eletään yli varojen. Teen työtä jossa kohtaan päivittäin ulosoton asiakkaita ja tavallinen palkka ei riitä. Jos palkka ei riitä, niin sitten karsitaan kuluja.