Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortittomat aikuiset - onko turnoff?

Vierailija
10.07.2025 |

Onko teille kenellekään turn off, jos tapailemanne ihminen ei halua tai osaa ajaa autoa? Tarvitsee aina muiden kyydin tai on hankala liikkua paikasta toiseen/ pysyy omalla alueellaan?

Tai lastenne kavereiden vanhemmat, jotka usein pyytävät kyytiä omalleen, mutta eivät sitten vastavuoroisesti tarjoa koskaan

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole autoa, ei ole ikinä ollut ekologisista syistä ja elämäntavan vuoksi. Olen aina asunut keskustassa ja lähellä julkisia, että ei ole tullut ikinä mieleen että pitäisi muiltakaan kyytiä kysellä.

Ehkä 5-10 krt vuodessa tulee tilanne jolloin auto olisi kätevä, ja silloin tilaan hyvällä mielellä taksin.

Ehkä minunkin elämäntapa voi jotain harmittaa, mutta mieluummin säästän rahat vaikka osakkeisiin ja mukavampaan asuntoon. Lisäksi pysyy hyvässä kunnossa kun kävelee ja pyöräilee.

Vierailija
82/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisollani ei ole korttia, mulla on, mutta meillä ei ole autoa. Meillä on jalat ja fillarit, bussit kulkee päiväsaikaa kymmenen minuutin välein, lähin rautatieasema on kymmenen minuutin kävelymatkan päässä ja lentokentälle pääsee bussilla. Taksitkin on keksitty.

Että ei ole turnoff meidän taloudessa. Lähinnä autottomuus näyttää huolestuttavan joitakin autollisia kavereita, jotka eivät ilmeisesti voi kuvitella, että kukaan haluaisi kävellä kymmentä metriä pitempää matkaa. 

Ja ihan pärjäätte omin neuvoin. Miksi kaverit sitten ihmettelevät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksityissaastuttimet voivat edelleen olla laillisia? Nyt pää pois pensaasta!

Vierailija
84/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika suppea elämänpiiri, jos aikoo elää ilman autoa. Lähinnä varmaan pk-seutulaisilla, joilla ei siteitä muualle. Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. Ja myös Helsingissä kestää paikasta toiseen helposti yli tunnin reissut. Raskasta ja hankalaa elämää siis. 

Auton pitäminen on helposti 300e/kk ja enemmänkin eikä tuossa ole edes hankintahintaa mukana. Sillä ajelee uberilla aika paljon. Kauemmas sitten junalla tai onnikalla.

No ei mulla kyllä mun vanhaan halpaan paskaan mene 300€/kk tai enemmänkin. Haloo nyt taas.

Sitten et taida ihan kauheasti ajella. 

No haloo taas. Ajelen kuitenkin ja auto on pakko olla täällä maaseudulla.

Vierailija
85/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä harkinnanvaraista tukea ajokorttia varten.

Vierailija
86/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinkku kaupungissa varmaan välttämättä tarvitse ajokorttia tai autoa. Maaseudulla ei ole julkista liikennettä, joten välttämätön.

Vierailija
87/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan 45+ pariskunta, eikä kummallakaan ole edes korttia. Molemmat kotoisin keskisuurista kaupungeista eri puolelta Suomea. Itse oon pakkasessa pyöräillyt penskasta asti, joilloin en ois muutenkaan autoillut. Loput matkat bussilla, junalla ja toki nyt oon päässyt sukujuhliin jonkun enon kyydissä kun on ollut tarve.

Nyt asutaan miljoonakaupungissa jossa autopaikka ois jossain kilometrien päässä. Ainoat kyydit jotka "pummataan" on Suomen lomilla mökille, mutta aina on molempien suvusta löytynyt vapaaehtoinen, toki toivetuliaista vastaan.

Vierailija
88/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on turn-off. Kerran meni kahvit väärään kurkkuun kun tapailemani nainen kertoi, ettei hän saa ajaa kuin automaattivaihteista autoa. En edes tiennyt että on mahdollista saada ajokortti vain automaattivaihteiseen. 

Ei jatkoon! Aikuinen, joka ei ole vaivautunut ajamaan ajokorttia tai ei uskalla ajaa auto on joko: 

1) mt-ongemainen

2) velkaantunut

3) laiska

4) muuten vajaa

En ainakaan lapsia voisi hankkia naisen kanssa, joka ei voi tarvittaessa ajaa autolla lapsia esim acutaan tai kuskata minua, kun jalkani on paketissa. 

Vierailija
89/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole autoa tai ajokorttia, ja erittäin erittäin harvoin pyydän keneltäkään kyytiä. Sitä on tapahtunut lähinnä bussilakon aikaan. Järjestän elämäni niin, ettei autoa tarvitse. Asia ei ole ollut turnoff ainakaan miehelleni, jolla ei myöskään ole ajokorttia.

Mä en alkaisi kuskata kortittomia. En edes bussilakon aikaan. Taksit on olemassa. Itsellä kortti vuodesta 1983.

Mä kuskaan mielelläni kavereita, olipa niillä kortti tai ei. Saa kivasti taskurahaa siitä. Ilmaseks vien vaan kun on hätä. 

Vierailija
90/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon ystäviä, joilla ei ole ajokorttia, eikä autoa. Asuvat Helsingin keskustassa. En itsekään lähde sinne autolla, sillä ei heidän kotiensa läheltä löydy mistään parkkipaikkoja ja siellä saa maksaa myös kalliisti asukaspysäköinnistä, vaikka asuisi siellä itse. Lentokentällekin pääsee nykyisin junalla, ja satamiin, rautatieasemalle jne. heiltä raitiovaunulla. Ymmärrän siis hyvin, että heillä ei ole autoa.

Se että sitä autoa on mahdoton pitää siellä Helsingin keskustassa ei tarkoita, etteikö sitä korttia vois ja kannattas hankkia. Aikooko ne koko lopun luuserielämänsä asua siellä eikä vaikka ajaa koskaan muualle Suomea? Ajoluvan omistaminen ei edellytä auton ostamista tai sen käyttöä. On mullakin kaveri joka ei omista autoa mut vuokraa useen kerran vuodessa auton kun lähtee reissaan. Fiksua ja halvempaa kuin oman omistaminen. Itse omistan auton koska haluan sen vapauden että voin 5 min varotusajalla lähtee ihan mihin vaan haluan. 

Vierailija
91/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi autokoulu kesken kun ajelin manuaalikorttia. Ajattelin jatkaa menemällä suoraan automaattivaihteista ajolupaa ajamaan. Mun on vaikeaa sekä ajaa että seurata liikennettä, olen ehkä jotenkin hahmotuksen suhteen rajoittunut. 

Kyllähän ihmisillä on ylipäänsä erilaisia rajoitteita. Toisilla on lukihäiriötä ja toisilla hahmotushäiriötä. Jotkut eivät osaa hahmottaa suuria kokonaisuuksia tai asettua toisen ihmisen asemaan. Jälkimmäiset ovat niitä jotka ihmettelevät kaikkea lapsellista.

Jos osaat asetella tiskit tiskikoneesee  ja astiakappiin niin osaat kyllä asetella vaihdekepinkin. 

Vierailija
92/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. 

Eikö taksi ole auto? Just ajelin sellaisen kyydissä. 

Vierailija
93/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jäi autokoulu kesken kun ajelin manuaalikorttia. Ajattelin jatkaa menemällä suoraan automaattivaihteista ajolupaa ajamaan. Mun on vaikeaa sekä ajaa että seurata liikennettä, olen ehkä jotenkin hahmotuksen suhteen rajoittunut. 

Kyllähän ihmisillä on ylipäänsä erilaisia rajoitteita. Toisilla on lukihäiriötä ja toisilla hahmotushäiriötä. Jotkut eivät osaa hahmottaa suuria kokonaisuuksia tai asettua toisen ihmisen asemaan. Jälkimmäiset ovat niitä jotka ihmettelevät kaikkea lapsellista.

Jos osaat asetella tiskit tiskikoneesee  ja astiakappiin niin osaat kyllä asetella vaihdekepinkin. 

Saako autoon mennä vain istumaan ja lukemaan lehteä, kuten voi tehdä sen jälkeen kun on laittanut tiskit koneeseen? Oikeastiko haluat liikenteeseen ihmisen, joka tietää, ettei hahmota autolla ajoa ja toisten kulkua siinä ympärillä? Minä en. 

Vierailija
94/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika suppea elämänpiiri, jos aikoo elää ilman autoa. Lähinnä varmaan pk-seutulaisilla, joilla ei siteitä muualle. Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. Ja myös Helsingissä kestää paikasta toiseen helposti yli tunnin reissut. Raskasta ja hankalaa elämää siis. 

Sinä sen tiedät kun sulla on siitä kymmenien vuosien kokemus.

Minulla kymmenien vuosien kokemus matkatöistä junalla. Tulee pysyttyä raiteilla! Bussillakin pääsee. 

Vierailija
95/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon ystäviä, joilla ei ole ajokorttia, eikä autoa. Asuvat Helsingin keskustassa. En itsekään lähde sinne autolla, sillä ei heidän kotiensa läheltä löydy mistään parkkipaikkoja ja siellä saa maksaa myös kalliisti asukaspysäköinnistä, vaikka asuisi siellä itse. Lentokentällekin pääsee nykyisin junalla, ja satamiin, rautatieasemalle jne. heiltä raitiovaunulla. Ymmärrän siis hyvin, että heillä ei ole autoa.

Se että sitä autoa on mahdoton pitää siellä Helsingin keskustassa ei tarkoita, etteikö sitä korttia vois ja kannattas hankkia. Aikooko ne koko lopun luuserielämänsä asua siellä eikä vaikka ajaa koskaan muualle Suomea? Ajoluvan omistaminen ei edellytä auton ostamista tai sen käyttöä. On mullakin kaveri joka ei omista autoa mut vuokraa useen kerran vuodessa auton kun lähtee reissaan. Fiksua ja halvempaa kuin oman omistaminen. Itse omistan auton koska haluan sen vapauden että voin 5 min varotusajalla lähtee ihan mihin vaan haluan. 

Miksi sitä korttia ei voi saati kannata hommata, kun/jos sitä tarvitsee? Vastasin tuossa että meillä ei ole korttia kummallakaan, mutta ei se ole koskaan ollut pois suljettua että tarvittaessa sen hankkii toinen tai molemmat. Ei olla koskaan asuttu Helsingissä. 

Mulla on kavereita, jotka on ajanut viimeksi silloin vuosituhannen vaihteessa kun hankkivat kortin eivätkä uskalla tai halua enää. 

Vierailija
96/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa. Julkisilla/uberilla pääsee.

Pääsee, missä pääsee. Lähinnä pääkaupunkiseudulla ja parin isomman kaupungin kantakaupungin alueella.

Muualla tulee enemmän, vähemmän, tai aivan ylitsepääsemättömoä vaikeuksia.

Olen parhaillaan lomalla noin 7000 asukkaan kunnassa. Täällä on takseja. 

Mutta kai tämä on se mainitsemasi "isompi kaupunki"...

Vierailija
97/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on C-kortti ja ajoin nuorempana työkseni autoa muutaman vuoden, mutta en ole ajanut autoa aktiivisesti  viimeiseen 10 vuoteen. Viimeksi ajoin ylipäätään autoa neljä vuotta sitten. Mulla on niin hyvät julkiset yhteydet ja tuli muutama vuosi sitten ostettua himpun kallis kämppä niin ei halua laittaa rahaa auton hankkimiseen ja ylläpitoon. Jos tapaisin ihmisen jolle seurustelun ehto on joku hemmetin auton ajaminen, niin olisi välitön morjens. Tuollainen asia ei liity mitenkään hyvään kumppanuuteen tai rakkauteen.

Vierailija
98/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. 

Eikö taksi ole auto? Just ajelin sellaisen kyydissä. 

Nii! Ja hotellissakin voi vttu asua! Ja ravintelissa syyä! Päälle vielä konjamiiniryypit eikä niistäkään tarvi maksaa lutin lutia!

Vierailija
99/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se itselleni turn off. Kyllä aikuisella ihmisellä pitää kortti olla ja mielellään auto. 

Vierailija
100/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt miehellä ajokortti ja auto kuuluu olla... aika kummallista jos ei autot kiinnosta...