Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortittomat aikuiset - onko turnoff?

Vierailija
10.07.2025 |

Onko teille kenellekään turn off, jos tapailemanne ihminen ei halua tai osaa ajaa autoa? Tarvitsee aina muiden kyydin tai on hankala liikkua paikasta toiseen/ pysyy omalla alueellaan?

Tai lastenne kavereiden vanhemmat, jotka usein pyytävät kyytiä omalleen, mutta eivät sitten vastavuoroisesti tarjoa koskaan

Kommentit (106)

Vierailija
1/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole omaa autoa tai ajokorttia, niin silloin kulkee julkisilla eikä vingu muilta kyytejä. 

Vierailija
2/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole autoa tai ajokorttia, ja erittäin erittäin harvoin pyydän keneltäkään kyytiä. Sitä on tapahtunut lähinnä bussilakon aikaan. Järjestän elämäni niin, ettei autoa tarvitse. Asia ei ole ollut turnoff ainakaan miehelleni, jolla ei myöskään ole ajokorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ongelmaa. Julkisilla/uberilla pääsee.

Vierailija
4/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim nyt HesaCup-aikaan pelit ympäri pk-seutua ja aina on joku kyytiä vailla..

Vierailija
5/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika suppea elämänpiiri, jos aikoo elää ilman autoa. Lähinnä varmaan pk-seutulaisilla, joilla ei siteitä muualle. Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. Ja myös Helsingissä kestää paikasta toiseen helposti yli tunnin reissut. Raskasta ja hankalaa elämää siis. 

Vierailija
6/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisollani ei ole korttia, mulla on, mutta meillä ei ole autoa. Meillä on jalat ja fillarit, bussit kulkee päiväsaikaa kymmenen minuutin välein, lähin rautatieasema on kymmenen minuutin kävelymatkan päässä ja lentokentälle pääsee bussilla. Taksitkin on keksitty.

Että ei ole turnoff meidän taloudessa. Lähinnä autottomuus näyttää huolestuttavan joitakin autollisia kavereita, jotka eivät ilmeisesti voi kuvitella, että kukaan haluaisi kävellä kymmentä metriä pitempää matkaa. 

Vierailija
7/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vinkunut kyytejä. Kuljen junalla tai bussilla. Tunnen monia joilla ei ole ajokorttia.

50+

Vierailija
8/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä ajokortti muttei autoa enää yli 5 vuoteen.

Vierailija
9/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika suppea elämänpiiri, jos aikoo elää ilman autoa. Lähinnä varmaan pk-seutulaisilla, joilla ei siteitä muualle. Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. Ja myös Helsingissä kestää paikasta toiseen helposti yli tunnin reissut. Raskasta ja hankalaa elämää siis. 

Auton pitäminen on helposti 300e/kk ja enemmänkin eikä tuossa ole edes hankintahintaa mukana. Sillä ajelee uberilla aika paljon. Kauemmas sitten junalla tai onnikalla.

Vierailija
10/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kutsu sellaisia mökille, kun ei ne kumminkaan pääse tulemaan. 

Vierailija
11/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se niin raskasta ja hankalaa. 😥

Vierailija
12/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sen tiedät kun sulla on siitä kymmenien vuosien kokemus.

Vierailija
13/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajokorttia vielä tarvinnut 44 v. ikävuoteen mennessä, tosin en ole syrjäseudulla asunutkaan. Alle 10 km matkat kävelen/pyörääilen, pidemmät pääsee bussilla. Kyytejä en ole eläissäni itse pyytänyt, mutta esim työkaverit ovat joskus  tarjoutuneet kuskaamaan. Miesystävällä ja se on ajokortti, muttei autoa.

Vierailija
14/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö OP ole kuullut julkisesta liikenteestä? 

Vierailija
15/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auto ja hyvin vähän ajettu. Tyhmää pitää autoa. Mulla ei ole ajokorttia ja miehellä on.

Ruuat tuo Prisma kotiin ja etätyö. Ostettu auto ennen koronaa. Julkiset on hyvät täällä Tampereella niin ei tarvita autoa. Tuo auto ajetaan loppuun asti ja siihen loppuu autoilu.

Mihin sitä kyytiä pitäisi pummata. Menneen talven lumia. Nykyään saa kaiken kotiin tilattua.

Ei meillä ole mitään erityisiä paikkoja mihin pitäisi ajaa. Viihdytään kotona liiankin hyvin. Ranta talon takapihan edessä niin kyllä meillä on hyvät oltavat.

Vierailija
16/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se rajottava jos haluis mennä kaupungin ulkopuolelle. Vaan kallista ylläpitää autoa eikä paikkoja

Vierailija
17/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä auto ja hyvin vähän ajettu. Tyhmää pitää autoa. Mulla ei ole ajokorttia ja miehellä on.

Ruuat tuo Prisma kotiin ja etätyö. Ostettu auto ennen koronaa. Julkiset on hyvät täällä Tampereella niin ei tarvita autoa. Tuo auto ajetaan loppuun asti ja siihen loppuu autoilu.

Mihin sitä kyytiä pitäisi pummata. Menneen talven lumia. Nykyään saa kaiken kotiin tilattua.

Ei meillä ole mitään erityisiä paikkoja mihin pitäisi ajaa. Viihdytään kotona liiankin hyvin. Ranta talon takapihan edessä niin kyllä meillä on hyvät oltavat.

Lisään vielä että kun ikää tulee niin ymmärtää kuinka tärkeää on kävellä myös eikä vaan ajaa autolla. Muutenkin miettii rahankäyttöä että sijoitukset parasta mitä nyt voi tehdä eikä tuhlailla johonkin autoon. 

Vierailija
18/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ajoi ajokortin ennen häitä. Hankittiin sitten autokin. Tykkään istua hänen kyydissä vaikka tykkään ajaa myös itse. Eli ei ollut esteenä suhteelle, mutta kuitenkin sellainen asia, joka keskusteltiin ja ratkaistiin. Pidemmän päälle olis rasittanut olla ainoa kuski. Mieskin on nyt tosi tyytyväinen, että tuli kortti hankittua.

Vierailija
19/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kai tapailisi, on jotenkin lapseksi jäänyt  tai fyysisesti arka henkilö. 

Onko sinulla kaikki kotona? kaikki eivät tarvitse autoa, jos työpaikka on lähellä ja bussit ,taksi kulkee.

Turhan kallis pitää ,jos ei ole tarvetta.

Vierailija
20/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi autokoulu kesken kun ajelin manuaalikorttia. Ajattelin jatkaa menemällä suoraan automaattivaihteista ajolupaa ajamaan. Mun on vaikeaa sekä ajaa että seurata liikennettä, olen ehkä jotenkin hahmotuksen suhteen rajoittunut. 

Kyllähän ihmisillä on ylipäänsä erilaisia rajoitteita. Toisilla on lukihäiriötä ja toisilla hahmotushäiriötä. Jotkut eivät osaa hahmottaa suuria kokonaisuuksia tai asettua toisen ihmisen asemaan. Jälkimmäiset ovat niitä jotka ihmettelevät kaikkea lapsellista.