Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajokortittomat aikuiset - onko turnoff?

Vierailija
10.07.2025 |

Onko teille kenellekään turn off, jos tapailemanne ihminen ei halua tai osaa ajaa autoa? Tarvitsee aina muiden kyydin tai on hankala liikkua paikasta toiseen/ pysyy omalla alueellaan?

Tai lastenne kavereiden vanhemmat, jotka usein pyytävät kyytiä omalleen, mutta eivät sitten vastavuoroisesti tarjoa koskaan

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä lapsiperheessä ei ole autoa. Sitten lasten pitäisi kuitenkin saada harrastaa partiota ja jalkapalloa. Ei onnistu ilman autoa retket, leirit, kisat. Muiden pitäisi sitten kuskata, mutta ei kukaan jaksa yksipuolisesti. Sääli lapsia. 

Harrastaa voi ilman kisojakin. Leirejä on ehkä kerran pari vuodessa? Samalla tavalla käy sääliksi myös maalla asuvia, köyhiä ja yksinhuoltajia, jos lapsi haluaa välttämättä harrastaa ammattimaisesti mutta ei pysty perheen olosuhteiden vuoksi.

Vierailija
62/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleissivistyksessä on aukko jos ei tunne kotimaansa liikennekulttuuria.

Jatkuva ylinopeus huonoissakin sääoloissa, vaaralliset ohitukset ja liikenneturmat? Noistahan Suomen liikennekulttuuri on tehty. Ajettaispa täällä samalla tavalla kuten Ruotsissa niin ei olisi aina viikottain kuolemia liikenteessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän. En tykkää ajaa autoa mutta mulla on ajokortti ja pidän ajotaitoa yllä, kätevämpää kun toinen tykkää ajaa. Monessa tilanteessa ajokortti on kätevä, esim.  reissatessa pidempiä matkoja. 

Vierailija
64/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla. Oletan että noin puolilla vastaan tulevista nuorista naisista ei ole korttia. Ei voisi miehenä vähempää kiinnostaa, onko naisella kortti vai ei. Ja jos ollaan parisuhteessa, olettaisin joka tapauksessa hoitavani yleensä ajamisen.

Vierailija
65/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kai tapailisi, on jotenkin lapseksi jäänyt  tai fyysisesti arka henkilö. 

Sama täällä.Pitää olla aika saamaton kun ei ajokorttia saa hommattua.Varsinkin ajokortittomia miehiä pidetään vähän outona.

Vierailija
66/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä lapsiperheessä ei ole autoa. Sitten lasten pitäisi kuitenkin saada harrastaa partiota ja jalkapalloa. Ei onnistu ilman autoa retket, leirit, kisat. Muiden pitäisi sitten kuskata, mutta ei kukaan jaksa yksipuolisesti. Sääli lapsia. 

Harrastaa voi ilman kisojakin. Leirejä on ehkä kerran pari vuodessa? Samalla tavalla käy sääliksi myös maalla asuvia, köyhiä ja yksinhuoltajia, jos lapsi haluaa välttämättä harrastaa ammattimaisesti mutta ei pysty perheen olosuhteiden vuoksi.

Meinaatko että saa kauankin jatkaa joukkueessa jos ei osallistu kisoihin? 

Vierailija
67/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika suppea elämänpiiri, jos aikoo elää ilman autoa. Lähinnä varmaan pk-seutulaisilla, joilla ei siteitä muualle. Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. Ja myös Helsingissä kestää paikasta toiseen helposti yli tunnin reissut. Raskasta ja hankalaa elämää siis. 

Auton pitäminen on helposti 300e/kk ja enemmänkin eikä tuossa ole edes hankintahintaa mukana. Sillä ajelee uberilla aika paljon. Kauemmas sitten junalla tai onnikalla.

No ei mulla kyllä mun vanhaan halpaan paskaan mene 300€/kk tai enemmänkin. Haloo nyt taas.

Vierailija
68/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole autoa tai ajokorttia, ja erittäin erittäin harvoin pyydän keneltäkään kyytiä. Sitä on tapahtunut lähinnä bussilakon aikaan. Järjestän elämäni niin, ettei autoa tarvitse. Asia ei ole ollut turnoff ainakaan miehelleni, jolla ei myöskään ole ajokorttia.

Mä en alkaisi kuskata kortittomia. En edes bussilakon aikaan. Taksit on olemassa. Itsellä kortti vuodesta 1983.

Vierailija
69/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on aika suppea elämänpiiri, jos aikoo elää ilman autoa. Lähinnä varmaan pk-seutulaisilla, joilla ei siteitä muualle. Vaikka harvoin menisi junalla jonnekin, niin sitten muualla Suomessa tarvitsee auton. Ja myös Helsingissä kestää paikasta toiseen helposti yli tunnin reissut. Raskasta ja hankalaa elämää siis. 

Tai sitten auto aiheuttaa elämänpiirin supistumisen, koska kaikki matkat pitää suorittaa autoilun ehdoilla.

Joo, mäkin joudun aina varaamaan sen autopaikan lentokoneesta.🙄

Millä ihmeen "autoilun ehdoilla" ja miten ne poikkeavat muusta matkustamisesta? Avaatko vähän?

Usein autolliset ovat ihan surkeita liikkumaan julkisessa liikenteessä. Oma isänikään ei osannut bussilla liikkua kun

Voi luoja mitä lapsellista olettamista. Täällä pienissä maaseutukunnissa on aika orpo olo, jos ei ole autoa. Ei täällä julkinen liikenne pahemmin kulje. Silti ei ole ollut mulle ongelma käyttää julkista liikennettä niin Suomessa kuin ulkomailla. 

Vierailija
70/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton pitäminen on helposti 300e/kk ja enemmänkin eikä tuossa ole edes hankintahintaa mukana. Sillä ajelee uberilla aika paljon. Kauemmas sitten junalla tai onnikalla.

No ei mulla kyllä mun vanhaan halpaan paskaan mene 300€/kk tai enemmänkin. Haloo nyt taas.

Mun halpa paska on maksanut vuodessa jarruremontin ja öljynvaihdon verran eli noin 500.

Vierailija
71/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun halpa paska on maksanut vuodessa jarruremontin ja öljynvaihdon verran eli noin 500.

Mun auton korjaamiseen meni n.400€. Bensaan menee n. 80€/kk. Vakuutukseen menee 40€/kk. Veron määrää en nyt muista, mutta olikohan reilu 200€/vuosi. 

Vierailija
72/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kiinnostanut autolla ajo. Junalla ja Onnibussilla on kiva matkustaa pari kertaa vuodessa jonnekkin. Asun Hgin keskustassa ja kaikki ihmiseni asuvat stadissa. Ei oo autoa kuin niillä muutamalla jotka asuu Espoossa.

Vierailija
73/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, noissa vakuutuskuluissa tulee lisää säästöä verrattuna kalliiseen autoon. 

Vierailija
74/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan kiinnostanut autolla ajo. Junalla ja Onnibussilla on kiva matkustaa pari kertaa vuodessa jonnekkin. Asun Hgin keskustassa ja kaikki ihmiseni asuvat stadissa. Ei oo autoa kuin niillä muutamalla jotka asuu Espoossa.

Asun Helsinkissä ja pakko olla auto, että pääsee töihin ja saa kaikki meisselit mukaan. Että ei se niin yksinkertainen juttu ole. Toki jos olisi mahdollisuus toimisto tai etätöihin niin luopuisin autosta heti. Liikkuva perusduunari kuitenkin tarvitsee sen auton ja teen sellattti hommia että tarvii. Myisin kyllä heti, jos pääsisi toimistoihin tai työmatka ei olisi kohtuuttoman pitkä. Mutta pakko auton omistuksesssa kuitenkin se hyvä puoli, että pääsee edullisemin lomalle pidemmällekin ja jos on paska sää niin voi ajaa Rismattimeen ostamaan appehetta.

Vierailija
75/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et taida ihan kauheasti ajella. 

Vierailija
76/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ymmärrä ongelmaa. Minulla on ajokortti, mutta olen ajanut viimeksi 1990-luvulla, koska elän ja liikun bussien ja junien tavoittamilla alueilla. Enkö siis kelpaisi ap:lle sen takia?

Vierailija
77/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa. Julkisilla/uberilla pääsee.

Pääsee, missä pääsee. Lähinnä pääkaupunkiseudulla ja parin isomman kaupungin kantakaupungin alueella.

Muualla tulee enemmän, vähemmän, tai aivan ylitsepääsemättömoä vaikeuksia.

Vierailija
78/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär ajatteli olla hankkimatta ajokorttia.

Hän lähti opiskelemaan, hankki ilta- ja viikonlopputöitä.

Mutta kuinka ollakkaan, opiskelupaikkakunnalta ei järjestynytkään työtunteja kuin olemattoman vähän. Ympäri maakuntaa kyllä oli tarjolla työvuoroja, mutta bussit eivät kuljekaan.

Vierailija
79/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kortittomat ja autottomat ovat oikea maanvaiva. En tiedä miksi, he ovat yleensä vielä todella röyhkeitä. Valitettavasti näitä kyydin mankujia  joidenka aikataulun mukaan pitää vielä liikkua, on joka paikassa. 

Vierailija
80/106 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei kiinnosta jos asuu sellaisessa paikassa, jossa julkiset toimivat, mutta on myös tämä toinen ihmistyyppi, jolla ei ole taloudellisista syistä autoa, mutta silti on jatkuva tarve kyydeille. Luvataan maksaa puolet bensoista jos käyn hakemassa kotiovelta ja vien kauppaan, vaikka eihän itselläni ole mitään tarvetta sinne kauppaan mennä.