Milloin viimeksi kesä oli näin kylmä ja sateinen ?
Kommentit (58)
ja yöpakkaset alkavat pian kuten 2024 elokuussa kun ilmasto on kylmentynyt
Kyllä 1987 oli kylmempää. Muistan kun oli ensimmäinen yhteinen kesä puolisoni kanssa. Samoin vuonna 1982 oli kylmää, satoi lunta mennessäni ilmoittautumaan lukioon Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
1987 kesän muistan minä.
Minä muistan siitä yhden lämpimän ja aurinkoisen päivän. Vasta myöhemmin olen kuullut, että tuo kesä oli erityisen viileä. :D
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2017
Kesällä 2017 oli vain vähän hellepäiviä. Kevät oli superkylmä.
Seuraava kesä 2018 olikin taas ihan loputonta hellepaahtoa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kesa-2017
Kesällä 2017 oli vain vähän hellepäiviä. Kevät oli superkylmä.
Seuraava kesä 2018 olikin taas ihan loputonta hellepaahtoa.
Molemmissa heikko viljasato,vain päinvastaiset syyt.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa nyt on pitkästä aikaa normaali kesä. Joistakin vain tuntuu kylmältä kun ei ole miesmuistiin ollut tällaista tavanomaista kesää. Mutta ei yksi normaali kesä ilmastonmuutosta peru.
Kyllä. Ihan normaali kesä näillä leveysasteilla. Ja hyvä niin. En kaipaa mitään Saharaa tai käristyskupolia tänne taas!
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa nyt on pitkästä aikaa normaali kesä. Joistakin vain tuntuu kylmältä kun ei ole miesmuistiin ollut tällaista tavanomaista kesää. Mutta ei yksi normaali kesä ilmastonmuutosta peru.
Milloin ilmasto muka olisi koskaan ollut muuttumatta? :D
Vierailija kirjoitti:
Bipolaarisin sää mies muistiin.Sataa paistaa sataa
Eli normaali suomalainen kesäsää. 👍
Kannattaa muistaa, että vauva.fi:tä kansoittavat vanhat mummelit, joita lakoaa kuin kärpäsiä helteiden aikana. Ei ihme, että vihaavat lämpöä ja kesää niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Se mikä sää tänä kesänä on ollut, on Suomen normaali kesäsää. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on tulleet järkyttävät helteet. Mä olen nauttinut tästä kesäsäästä. Sopivasti vaihteleva sää ja lämpöä maks 20 astetta. Tykkään!
2017 oli todella huono kesä, ei yhtään lämmintä päivää. 2022 oli viileää, mutta myös lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n mielestä joko muuallakin maailmassa on samanlainen sää kuin täällä, tai että Suomi on ainoa maa...
Ap kysyi kysymyksen, kaikki mielipiteet on omassa päässäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä länkytät? Mikään kylmä ole ollut
Kyseessä on autistinen sarja jankuttaja mikä laittaa näitä paska jankutuksia aamusta iltaan.
Ja sinä luet jokaisen, tuletpa vielä kommentoimaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ilmasto muka olisi koskaan ollut muuttumatta? :D
Aina on muuttunut ja vaihdellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Se mikä sää tänä kesänä on ollut, on Suomen normaali kesäsää. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on tulleet järkyttävät helteet. Mä olen nauttinut tästä kesäsäästä. Sopivasti vaihteleva sää ja lämpöä maks 20 astetta. Tykkään!
Mäkin tykkäisin vaihtelevasti säästä, mutta kun joka päivä sataa ja on kuin syksy, ei se ole vaihtelevaa. Kesällä saisi olla lämmin. Pieni kesäsade silloin tällöin ei haittaisi myöskään. Eikä muutamat ukkospäivät kunnon sateinen. Kovaa hellettä en kaipaa. Syksystäkin tykkään kesän jälkeen, kun ilma viilenee ja raikastuu. Pimenevät illat, kun on tunnelmaa ja saa paremmin nukuttua. Mutta ei ne ilmat mua kuuntele.
Helteitäkin on ollut aina. Tämä tilasto oli vuodelta 2021. On ollut hellekesiä muulloinkin kuin 2010-2020 -luvulla.
https://suomenilmasto.info/suomen-hellehistoria-1920-2020/
Mittaushistorian 10 helteisintä kesää ovat:
Vuosi 1937 64 hellepäivää
Vuosi 2018 64 hellepäivää
Vuosi 2010 58 hellepäivää
Vuosi 2002 57 hellepäivää
Vuosi 1997 56 hellepäivää
Vuosi 2006 55 hellepäivää
Vuosi 1947 53 hellepäivää
Vuosi 1959 52 hellepäivää
Vuosi 2013 51 hellepäivää
Vuosi 1938 50 hellepäivää
Mun 2015 syntynyt lapseni oli sitä mieltä, että normaali kesä tarkoittaa kuumaa ja kuivaa. Naurattaisi, ellei itkettäisi. Omassa lapsuudessa kesällä oli joskus lämmintä ja aurinkoista, monesti tihkusadetta koko päivän tai muuten pilvistä tai puolipilvistä. Minullekin tämä nyt menossa oleva kesä on normaali kesä. Saa nähdä, jääkö viimeiseksi.