Joka viides suomalainen syöpäpotilas on jättänyt lääkkeitä ostamatta tai hoitokäynnin väliin rahasyistä
Ja hallitus vaan nauraa ja fantasioi lisäleikkauksista joilla kurittaa vielä enemmän.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Lakataan elättämästä n e e k e r i t, m u s l i m i t ja m a n n e t alkajaisiksi.
Diversiteetti on kuule maailman tärkein asia!
Yx vihree Kalliosta
Itsellä on läpikäytynä rintasyöpä. Sytostaattihoidossa jäi mieleen lähelläni istunut vanha eläkeläismummu joka kysyi voisiko hän saada edes jotain mehua tai mustikkakeittoa (ei saanut) koska verensokeri oli niin alhaalla. Jotta hän pystyi käymään hoidoissa ei ollut mihinkään ylimääräiseen varaa, esimerkiksi alakerran kanttiinin ryöstöhintoihin (täytetty sämpylä 8,50!). Olin itse kiinni sytostaattiletkuissa, muuten olisin lähtenyt ostamaan hänelle jotain evästä kun tosiaan ei saanut mitään hoitajilta.
Eli tosiaan monella voi olla kyse valinnasta: syödäkö vai käydä syöpähoidoissa. Järkyttävää!
Hoidot olivat kyllä järkyttävän kalliita, etenkin alkuvuodesta ennen kuin sairaalakäyntien ja lääkkeiden maksukatto ehti täyttyä. Itselläni hoidot käynnistyivät kesäkuussa ja jatkuivat vajaan vuoden eli maksukatot nollaantuivat tammikuussa ja taas piti maksaa lähes 700 + 600 e alkuvuoden aikana. Maksukattojen euromäärää hilataan myös ylöspäin joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Hoidot ja lääkkeet vakaviin tauteihin pitäisi saada mielestäni ilmaiseksi.
Otsikko on kauheaa.
Kaukana siitä. Minun oli pakko mennä yksityiselle syöpähoitoihin, kun julkinen väitti ettei mua voida hoitaa. Elävää syöpää ei kuitenkaan yksityishoitojen jälkeen ole missään, ja syöpälääkärin mielestä olen mahdollisesti parantunut kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi alkaa olemaan banaanimaan tasolla.
Tavallaan, mutta ei artikkelin kirjoittamasta syystä, vaan siksi, että täällä ei ole yhtä kehittyneitä syöpähoitoja kuin muissa maissa, eikä terveydenhuolto toimi, joten syöpiä ei huomata ajoissa.
Itse syöpälääkkeet kyl korvataan kelan rahoista, vaikka niissä on vuosittainen omavastuu kuten missä tahansa lääkkeissä. Hinnan takia niitäeitarvitse jättää käyttämättä siis.
Sen sijaan syöpä voi johtaa työpaikan menetykseen ja siihen, ettei saa uutta. Jos on 500 hakijaa per työpaikka, niin tottakai siihen valitaan nuori ja terve, eikä vakavasti sairasta
Hallituksen leikkaukset koskevat myös sairaita.
Jos sairastut syöpään niin et saa omistusasuntoon asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa eli 3000 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa 1300 netto.
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa sairaanhoidossa on maksukatto ja samoin reseptilääkkeissä ja lisäksi ihan rutiköyhät voivat saada harkinnanvaraista toimeentulotukea tällaisiin kuluihin. Jos ei ole ihan rutiköyhä eikä saa tukia ja joutuu ihan itse maksamaan maksukattoon asti, niin se tekee vuositasolla toista sataa euroa kuukautta kohden ja onhan sekin iso raha esimerkiksi keskituloisellekin eläkeläiselle ottaen huomioon, että niin kauan kuin ihmisellä on elämää aiheutuu pelkästä elämisestäkin tiettyjä kuluja oli sitten sairas tai terve.
Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Ambulanssi kyydit ei kuulu maksukattoon.
Kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen vuorokausi sairaalassa maksaa 25,80 vuorokausi. Eli maksut ei pääty maksukattoon välttämättä. Poliklinikka maksua sun ei tarvitse enää maksaa, mutta jos olet yön sairaalassa niin se maksaa 25,80 vuorokausi.
Ja lääkkeille on oma maksukatto 600 ja sairaalamaksuille yli 700, en muista tarkkaa rahaa.
Mutta kun noihin maksukattoihin ei kuulu kaikki.
Minä kuulun tähän aloittajan kuvailemaan ryhmään. Minulla on ollut outo patti päälaessa jo useita kuukausia ja se aiheuttaa nykyään myös kipua varsinkin koskiessa esim hiuksia pestessä tai laittaessa. mutta juuri kalliin terveydenhuollon takia olen antanut asian olla. Särkylääkkeillä pysyy kivut kurissa. Toivon että se katoais itsestään joskus
Vierailija kirjoitti:
Julkisessa sairaanhoidossa on maksukatto ja samoin reseptilääkkeissä ja lisäksi ihan rutiköyhät voivat saada harkinnanvaraista toimeentulotukea tällaisiin kuluihin. Jos ei ole ihan rutiköyhä eikä saa tukia ja joutuu ihan itse maksamaan maksukattoon asti, niin se tekee vuositasolla toista sataa euroa kuukautta kohden ja onhan sekin iso raha esimerkiksi keskituloisellekin eläkeläiselle ottaen huomioon, että niin kauan kuin ihmisellä on elämää aiheutuu pelkästä elämisestäkin tiettyjä kuluja oli sitten sairas tai terve.
Julkisessa sairaanhoidossa on kyllä maksukatto, mutta se ei suinkaan tarkoita, että kun maksukatto tulee täyteen, sen jälkeen hoito olisi maksutonta. Maksukaton täytyttyä hoitopäivämaksu on kuitenkin pienempi. Hyvällä ystävälläni oli just nyt kesällä reilun kolmen kuukauden sairaalahoitojakso ja kun maksukatto tuli täyteen, sen jälkeen kertyi vielä sairaalamaksuja yli 1700 €. Tuohon summaan hän onneksi sai 12 kuukauden maksuajan, mutta iso summa silti pienituloiselle.
Hoitoja ei kannata edes aloittaa jos potilas ei pysty sitoutumaan ottamaan lääkkeitä tai käynteihin. Jos pitää taukoa lääkityksestä niin syöpäsolut kehittävät vastustuskyvyn lääkkeelle ja se ei enää toimi.
Aikoinaan oli yksi ulkomailta tullut potilas verisyövän hoidossa jonka mies oli vankilassa mutta miehen äiti onneksi oli auttamassa. Syöpälääke aiheutti pahoinvointia joten nainen ei ottanut lääkettä ja tauti eteni väistämättä. Kieliongelman vuoksi kantasolusiirto ei ollut mahdollista ja aloitettiin toinen vähän tehokkaampi lääke mutta ennuste ei enää ollut kovin hyvä.
Huolimatta siitä, että Suomessa on "ilmainen" sairaanhoito, niin rintasyöpä maksaa potilaalle 3000-4000€ kaiken kaikkiaan
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on läpikäytynä rintasyöpä. Sytostaattihoidossa jäi mieleen lähelläni istunut vanha eläkeläismummu joka kysyi voisiko hän saada edes jotain mehua tai mustikkakeittoa (ei saanut) koska verensokeri oli niin alhaalla. Jotta hän pystyi käymään hoidoissa ei ollut mihinkään ylimääräiseen varaa, esimerkiksi alakerran kanttiinin ryöstöhintoihin (täytetty sämpylä 8,50!). Olin itse kiinni sytostaattiletkuissa, muuten olisin lähtenyt ostamaan hänelle jotain evästä kun tosiaan ei saanut mitään hoitajilta.
Eli tosiaan monella voi olla kyse valinnasta: syödäkö vai käydä syöpähoidoissa. Järkyttävää!
Hoidot olivat kyllä järkyttävän kalliita, etenkin alkuvuodesta ennen kuin sairaalakäyntien ja lääkkeiden maksukatto ehti täyttyä. Itselläni hoidot käynnistyivät kesäkuussa ja jatkuivat vajaan vuoden eli maksukatot nollaantuivat tammikuussa ja taas piti maksaa lähes 700 + 600 e alkuvuoden aikana. Maksukattojen euro
Kallista on mutta todelliset kustannukset ovat vielä paljon korkeammat. Aikoinaan esimerkiksi myelooman hoitoon käytettävä lenalidomidi maksoi 55000 euroa vuodessa oli tabletin koko mikä tahansa niin että aika paljon Kela korvasi lääkkeen hinnasta. Kyseisestä lääkkeestä on nykyään geneerinen versio saatavana joten hinta on enää 500 euron luokkaa vuodessa.
Työtä tekevät ja muutkin maksavat paljon veroja joten jokainen odottaa saavansa hoitoa jos sellaiseen tulee tarvetta. Suomessa ei tällä hetkellä ole mitään hintakattoa mitä hoidot saavat maksaa mutta on päivänselvää että jokaista potilasta ei voida hoitaa miljoonilla euroilla koska sellaiseen ei yhteiskunnalla ole varaa.
Aikoinaan oikeusasiamies on ottanut kantaa Fabryn taudin hoitoon ja sen päätöksen perusteella yhteiskunta maksaa tautia sairastaville 300 000 euroa vuodessa maksavan hoidon. Onneksi potilaita ei ole tuhansia vaan noin 100 koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomiko on hyvinvointivaltio?
Samanlainen kuin Kreikka joitakin vuosia sitten. Talouskriisi vei ihmiset konkurssiin ja muistan elävästi kun jossain kerrottiin miten rintasyöpään sairastunut nainen ei päässyt leikkaukseen ja hoitoon sairaalaan ja kasvaimet olivat jo niin suuria että näkyivät päällepäin. Sielu itkee vieläkin hänen kohtaloaan, toivottavasti sai edes kipulääkettä loppuaikana. En ymmärrä miten ihmisestä tulee niin kylmä ja julma että tuollainen tarina ei herätä auttamaan.
Säästöjä saadaan kun lopetetaan ansiosidonnainen lomailuraha kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Yleltä outoa kiihkoilua. Jo Sipilän ja Marinin hallitusten aikoihin puhuttiin siitä, miten vanhuksilla ja vakavasti sairailla ei ole enää varaa ostaa kaikkia reseptilääkkeitään. He jättävät ne ostamatta..
Vaikka ihmisellä olisi vain tilapäinen sairaus, johon hän tarvitsee lääkettä, ne täytyy ehkä jättää ostamatta. Monilla ei ole ylimääräistä rahaa, kun koko ajan talous on tiukalla.
Vierailija kirjoitti:
Valintoja.
Orpo-Purran hallitus on valinnut Saatanan johdattajakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Suomiko on hyvinvointivaltio?
Samanlainen kuin Kreikka joitakin vuosia sitten. Talouskriisi vei ihmiset konkurssiin ja muistan elävästi kun jossain kerrottiin miten rintasyöpään sairastunut nainen ei päässyt leikkaukseen ja hoitoon sairaalaan ja kasvaimet olivat jo niin suuria että näkyivät päällepäin. Sielu itkee vieläkin hänen kohtaloaan, toivottavasti sai edes kipulääkettä loppuaikana. En ymmärrä miten ihmisestä tulee niin kylmä ja julma että tuollainen tarina ei herätä auttamaan.
Kreikan talouskriisin aikaan apteekit myivät halvemmalla saamiaan lääkkeitä ulkomaille paremmalla hinnalla. Kotimaan potilaat jäivät sitten ilman lääkettä. Miten lienee Suomessa kun välillä on lääkkeet loppu apteekeista ja tukusta.
Tänä vuonna lääkemaksukatto on ~ 700 € ja hoitomaksukatto ~ 800 €, yhteensä max 1500 €, reilu satku kuukautta kohden. Voiko oikeesti olla tilanne, ettei mistään nipistämällä tai ystävien/sukulaisten avulla noista maksuista selviäisi?
Todella vakavasti sairaan ei pitäisi edes joutua ajattelmaan sitä millä minä kaikki nämä hoitoni ja lääkkeeni maksan ja mihin omat rahani riittävät.