Mikä tää juttu on, että eläkkeellä vasta sitten aletaan nauttia elämästä??
Päälle 65-vuotiaana. Minun moni sukulainen ja tuttu just siinä iässä sairastunut. Ja eikö muutenkin parempi jos nuorempana matkustelee yms?
Kommentit (138)
Suomessa on yleensä viikkovapaat ja pitkät lomat. Kyllä elämästä ehtii ja kannattaa nauttia ihan työn ohella (ja työssä, jos on mieleistä). Muuten voi mennä sivusuun. Eläkeläisenä on enemmän vapaa-aikaa, mutta vähemmän rahaa eikä terveyttäkään voi taata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä se, että eläkkeellä on enemmän aikaa, jos ei käy enää työssä. Jos on terve, niin silloin voi tehdä vaikka mitä. Mutta tietysti monet ovat siinä iässä jo kovin sairaita.
Aika järkevää koko nuoruus tehdä töitä kun silloin on just paras tehdä mitä haluaa?
On siinä mielessä että jos et ole töissä, eläke jää aika pieneksi ja sitten tulee pahoja ongelmia vanhana.
Kyllä tämä on elämästä nauttimista, kun ei tarvitse herätä kellon soittoon, ei ole velvollisuuksia eikä aikatauluja. Saa tehdä jotain tai olla tekemättä mitään. Ihan parasta on mennä päivällä sohvalle, vetää viltti päälle ja ottaa päiväunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä se, että eläkkeellä on enemmän aikaa, jos ei käy enää työssä. Jos on terve, niin silloin voi tehdä vaikka mitä. Mutta tietysti monet ovat siinä iässä jo kovin sairaita.
Aika järkevää koko nuoruus tehdä töitä kun silloin on just paras tehdä mitä haluaa?
Miksi ajattelet että matkustellaan vasta eläkkeellä ? Meidän perhe matkusti myös kun siitä tuli lapsiperhe, 3 kk oli erikoinen ja jo kotimaan matkalla, 3- ja 5-vuotiaista alkaen myös ulkomailla. Elämä on nytku eikä sitku. Olen eläkkeellä ja yhä matkailen.
Sama, 3kk iästä lähtien reissattu lasten kanssa maailmalla. Ensin hyvin tiukalla budjetilla mutta vähitellen yhä mukavammin.
Nyt eläkkeellä suurin osa vuodesta ulkomailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mä en tunne ketään, joka olisi ollut jotenkin sairas eläkkelle jäädessään.
Hauska tutustua - mulla on MS, paha nivelrikko, suolistosairaus. Tunnen myös monia muita todella sairaita eläkeläisiä.
Samoin. Mm TOS, 3-hermosärky, uniapnea (alkoi kun olin 28v ja painoin 52kg), nivelrikko, pari loukkaantumista joista jäi vaivoja yms.
Silti olen suht hyväkuntoinen nyt 65v
Johtuu siitä että boomerit pääsi 55 vee eläkkeelle
Kyllä nautin eläkkeellä olosta, ja kun on aikoinaan viitsinyt töitäkin tehdä on se eläke sitä luokkaa että ihan hyvin pärjää ja tulee joka kuukausi tilille ilman anomuksia, lapun täyttöjä. Jos nyt tahti on vähän hiipunut niin ei haittaa mitään kunnei ole mihinkään kiire ja voi tehdä mitä lystää ja milloin lystää. Kyllä kelpaa.
En pidä ns etelästä, jo viikon matkalla tympäännyn. Pikkulapsia en voi sietää
No sitten varmaan olet onnellisin siellä Suomessa perheettömänä. Nämä asiat onneksi ovat valinnaisia:)
Minä tympäännyn Suomessa kun joutuisin olemaan sisällä suurimman osan vuodesta.
Täällä lämpimässä on aina tekemistä ja näkemistä ihan lähikylissä eikä maksa mitään. Omalla pihallakin on ihana touhuta 14 tuntia vuorokaudessa!
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että boomerit pääsi 55 vee eläkkeelle
En tunne ketään boomeria (paitsi muutama valtion virka, palomiehet ja armeija) joka olisi päässyt eläkkeelle 55v.
Omat vanhempani olivat 64v kun pääsivät eläkkeelle
Miksi jotkut ajattelevat, että Elämistä on vain matkustelu? Kun teen nyt mitä haluan, niin tässä elämänvaiheessa juuri haluan panostaa työhön, samoin puolisoni. Meillä molemmilla on vaativat, mielenkiintoiset ammatit ja matkustelu suorastaan lisäisi vain stressiä.
Kun lapset olivat pieniä, koettiin, että "piti" näyttää heille maailmaa ja ainakin jonkin verran matkustella. Nyt saavat lapset matkustella kaverien kanssa, jos haluavat. Meidän ei ole pakko. Toinen haluaa, toinen ei.
Jos eläkeiässä vielä kunto riittää, niin varmaankin pitää keksiä jotain korvaajaa nyt niin aktiiviselle (työ)elämälle. Silloin ehkä sitten halutaan matkustella enemmän, tai sitten keksimme jotain muuta. Ainakin jokin vapaaehtoistyö on mielessä jos siis olen hengissä ja kunnossa. Tiedän lähipiirin kokemuksella, että voi olla, että en ole kumpaakaan.
Elämä on hyvää juuri näin! En ala esim. hankkimaan itselleni simppelimpää työtä, jotta voisin matkustella enemmän. Kuulostaisi ihan kauhealta.
Mun työkavereista on 4 kuollut heti ennen/jälkeen eläköitymisen joten en todella jää odottelemaan että elämä alkaa sitten kun. Vaan tässä se on nyt.
Tiedossa oleva eläkkeeni on surkea eikä elintasoni nytkään päätä huimaa. Sen sijaan olen viettänyt täysi-ikäisenä kymmenittäin kesiä, jolloin olen voinut mennä minne nenä näyttää tai maata viikkotolkulla kuuntelemassa meren aaltoja. Kun teen töitä, olen arvostettu ja ahkera työläinen. Mutta minä en tee töitä kuin 4-8 kk vuodessa.
Uskoin yritysjohtajana toiminutta isoisääni, joka sanoi minulle ollessani lapsi, että hyvä elämä ei synny siitä, miten hyvin palvelet työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossupumminako meinaat elämäsi viettää? Aika typerää ja lapsellista ajattelua.
No monilla ihmisillä menee parhaat vuodet lasten hoidossa ja usein vasta eläkeiän kynnyksellä on taas taloudellista liikkumavaraa ja vapaa-aikaa jota on ollut viimeksi 20-vuotiaana ennen lapsien hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
eläkejärjestelmä on melkoista huijausta, monet kuolevat jo ennen eläkkeelle pääsyä tai sitten heti päästyään eläkkeelle
Meillä kolme entistä työntekijää sairastuivat syöpään pari vuotta eläkkeelle päästyään ja kuolivat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Luterilainen työmoraali synnyttää tällaisia sairaita ilmiöitä. "Otsam hiessä pitäm simum leipäsi tienaamaan, kyllä om jämpti, öyh"! Paska kansa joka on tehnyt kärsimyksestä jonkin hyveen ja sukupolvien ajan aivopessyt lapsensakin tähän.
Luterilaisella työmoraalilla ja aiempien sukupolvien tekemällä työllä Suomesta kuitenkin rakennettiin sotien jälkeisestä köyhästä maatalousvaltaisesta maasta yksi maailman kärkivaltioita lähes millä tahansa positiivisella mittarilla, joten olisi hyvä olla kiitollinen asiasta. Nyt sinulla on mahdollisuudet, joista ennen Suomessa ja nykyäänkin ympäri maailmaa useimmat voivat vain haaveilla, ja halutessasi Suomen passikin on maailman parhaita avaamaan ovia ympäri maailmaa.
- Ulkosuomalainen
ELÄKKEELLÄ ALKAA LÄÄKÄRIN LUONA ASUMINEN!
Nämä ovat isoja filosofisia kysymyksiä! On totta, että vauraus tuo turvaa etenkin vanhuuteen. Samalla on totta, että moni palaa loppuun jo kolmekymppisenä yrittäessään painaa talla pohjassa niitä duuneja.
Itse en niin arvosta vanhempieni ja isovanhempieni sukupolvea, jotka tekivät ahkerasti töitä mutta samalla ryyppäsivät, piinasivat läheisiään hoitamattomilla mt-ongelmilla ja sairastuivat lopulta syöpiin, muistisairauksiin ja kuolivat sydämen pettämiseen kuusikymppisinä. Aika moni katkerina ja kiroten sitä, miten antoivat kaikkensa jollekin toisen omistamalle firmalle.
Vierailija kirjoitti:
moni sanoo että vasta eläkkeellä "elämä alkaa" onko se jotain copetusta ???
Kirjoita suomea senkin nincompoop
lisäys: työkyvyttömyyseläkkeen saa nykyään vasta kun on oikeasti ollut jo vuosia kyvytön mihinkään kuviteltavissa olevaan työhön. Tuttavani sai epilepsian takia työkyvyttömyyseläkkeen vasta siinä vaiheessa, kun aivot olivat vaurioituneet niin, että kokouskutsun tekeminen ylitti kognitiiviset kyvyt.