Mikä tää juttu on, että eläkkeellä vasta sitten aletaan nauttia elämästä??
Päälle 65-vuotiaana. Minun moni sukulainen ja tuttu just siinä iässä sairastunut. Ja eikö muutenkin parempi jos nuorempana matkustelee yms?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa elää silloin kun on terve ja pystyy, oli ikä mikä tahansa. Tulevaisuuteen ei elämää kannata lykätä.
Mutta mitä tehdä tilanteessa jossa jonkin määrätyn kokemuksen voi saada vain toisen ihmisen avustuksella? Itse olisin halunnut tutkia seksuaalisuuttani tavalla johon olisi vaadittu partneri. Mutta kun ketään luotettavaa ei ole jonka käsiin olisin voinut uskoa turvallisuuteni. Suomessa kaikki vain ku-s-et-tavat. Yhtään luotettavaa ihmistä ei ole kun kaikki saavat nautintonsa siitä että saa panna oman heimonsa jäsenen k-u-s-ee-n.
no se on vähän sama, ku nautitaan elämästä ennen, kun mennään naimisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä se, että eläkkeellä on enemmän aikaa, jos ei käy enää työssä. Jos on terve, niin silloin voi tehdä vaikka mitä. Mutta tietysti monet ovat siinä iässä jo kovin sairaita.
Aika järkevää koko nuoruus tehdä töitä kun silloin on just paras tehdä mitä haluaa?
Jos et saa perintöä papalta tai rikasta miestä vaihtoehdot ovat vähissä.
Toki on eletty ja nautittu aikuisuusvuodet 18-63v:kin mutta kun on tehnyt töitä ja vaurastunut voi nauttia myös eläkeiästä. Harmittaisi jos nyt olisi vapaa mutta kansaneläkkeen varassa neukkukuutiossa köyhänä tekemättä mitään
eläkejärjestelmä on melkoista huijausta, monet kuolevat jo ennen eläkkeelle pääsyä tai sitten heti päästyään eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siinä se, että eläkkeellä on enemmän aikaa, jos ei käy enää työssä. Jos on terve, niin silloin voi tehdä vaikka mitä. Mutta tietysti monet ovat siinä iässä jo kovin sairaita.
Aika järkevää koko nuoruus tehdä töitä kun silloin on just paras tehdä mitä haluaa?
Toki on eletty ja nautittu aikuisuusvuodet 18-63v:kin mutta kun on tehnyt töitä ja vaurastunut voi nauttia myös eläkeiästä. Harmittaisi jos nyt olisi vapaa mutta kansaneläkkeen varassa neukkukuutiossa köyhänä tekemättä mitään
Jaa-a. Minulla on pieni eläke, mutta papalta tosiaan perintöä. Asunto ja mökkikin maksettu, olisi ylimääräistäkin. Yhtään en tiedä mitä haluaisin tehdä, tympii kaikki. Siksipä en tee juurikaan mitään.
Onneksi teen työtä, jota rakastan, joten ei tarvitse ajatella tuollaisella onnettomalla tavalla.
Kun alkaa 50-vuotiaana tulla kaikkea kremppaa niin alkaa ymmärtää että ne matkustelut kannattaa tehdä nyt. Tulevaisuudesta ei mitään takeita.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan tuo eläkepäivien odottaminen on masennusta. Ei uskalleta elää nyt täysillä koska kuten tiedämme elämä on kovaa.
Kyllä se on minulla ihan väsymystä duunista ja elämästä. En ole masentunut tai arka.
Vierailija kirjoitti:
Kun alkaa 50-vuotiaana tulla kaikkea kremppaa niin alkaa ymmärtää että ne matkustelut kannattaa tehdä nyt. Tulevaisuudesta ei mitään takeita.
Minua suorastaan ahdistaa ajatuskin matkustamisesta nyt 50 täytettyäni. Ei kiinnosta niin pätkääkään. Tallinnassa voin käväistä, mutta lentokentät ja lennot ovat ihan no go. En edes ole kiinnostunut näkemään enää mitään irl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet että matkustellaan vasta eläkkeellä ? Meidän perhe matkusti myös kun siitä tuli lapsiperhe, 3 kk oli erikoinen ja jo kotimaan matkalla, 3- ja 5-vuotiaista alkaen myös ulkomailla. Elämä on nytku eikä sitku. Olen eläkkeellä ja yhä matkailen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Minulla on pieni eläke, mutta papalta tosiaan perintöä. Asunto ja mökkikin maksettu, olisi ylimääräistäkin. Yhtään en tiedä mitä ha
Minä muutin etelä-Eurooppaan ja odotan että mies pääsee perässä muutenkin kuin lomilla ja etätöissä. Elämä on ihan parasta nyt, täällä vaivatkin katosi 99%. Lastenlapset tulevat kohta mummolaan lomille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No töitä nyt on tehtävä, että saa rahaa.
Mutta asia, jota olen ihmetellyt tätä palstaa lukiessa on se, että se nuoruus käytetään siihen, että pyritään säästämään ja sijoittamaan mahdollisimman paljon, että on sitten eläkkeellä rahaa. Hei, haloo, nauttikaa nyt siitä nuoruudestanne ja rahoista, kun kykenette. Jonkinlainen puskuri on tietenkin oltava, mutta mitä elämää se on, että ainut tavoite on kasvattaa sijoitussalkkua ja kilpailla muiden kanssa sen koolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet että matkustellaan vasta eläkkeellä ? Meidän perhe matkusti myös kun siitä tuli lapsiperhe, 3 kk oli erikoinen ja jo kotimaan matkalla, 3- ja 5-vuotiaista alkaen myös ulkomailla. Elämä on nytku eikä sitku. Olen eläkkeellä ja yhä matkailen.
Millä tavalla kolmekuinen oli erikoinen kotimaassa ja ulkomailla? Silti pärjäsitte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Minulla on pieni eläke, mutta papalta tosiaan perintöä. Asunto ja mökkikin maksettu, ol
En pidä ns etelästä, jo viikon matkalla tympäännyn. Pikkulapsia en voi sietää.
Vierailija kirjoitti:
Miten mä en tunne ketään, joka olisi ollut jotenkin sairas eläkkelle jäädessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kolmekuinen oli erikoinen kotimaassa ja ulkomailla? Silti pärjäsitte?
Esikoinen, mäkki korjailee sanoja omin lupineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten mä en tunne ketään, joka olisi ollut jotenkin sairas eläkkelle jäädessään.
Hauska tutustua - mulla on MS, paha nivelrikko, suolistosairaus. Tunnen myös monia muita todella sairaita eläkeläisiä.
Siksi, että lapset tehdään nykyään niin vanhana, että ne lentävät pesästä samalla kuin kotitoimistotarvikkeet.
Toimi silloin, kun oli mahdollista jäädä johonkin eläkeputkeen viisikymppisenä. Tai sai työkyvyttömyyseläkkeen jonkin vaivan takia, joka vaatii vain vähän tahdin hidastamista.
Ja toki monella muutenkin, moni on virkeä ja terve kuusvitosena.
Mutta:
Se, että pitää itsestään huolta ja elää terveellisesti, ei takaa mitään. Voit sairastua, puolisosi voi sairastua ja eläkeikä sitten sairastetaan tai ollaan omaishoitajana. Elämästä pitää yrittää nauttia kussakin elämänvaiheessa parhaansa mukaan. "Sitten kun..." voi olla myöhäistä.
T: viisikymppinen pari, toisella nivelrikko jäytää useita niveliä, toisella epilepsia ja syöpäalttiussyndrooma, yhden syövän jo sairastanut. Töissä molemmat.
Tavallaan tuo eläkepäivien odottaminen on masennusta. Ei uskalleta elää nyt täysillä koska kuten tiedämme elämä on kovaa.